Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Sn00zerman - 15-03-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - groter scherm

Gestart door sn00zerman maandag 20 oktober 2008, 14:45:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Sn00zerman (11-08 - dag/nacht cyclus bijna klaar)
Hi Kris,

Indrukwekkend allemaal! Ik volg dit op de voet, ik ben zelf ook met dit soort dingen bezig, maar op een veel simpeler niveau. Maar dit draadje, maar ook je site, inspireren me enorm!
Mijn dag/nacht werkt met blauwe/rode/witte goeilampen, maar tegen de tijd dat die zelfs niet meer op de zwarte markt te koop zijn, zal ik toch ook overstappen op de RGB strips.
Die verlichting in de huizen is ook mooi uitgewerkt zeg! Maar dat worden wel flinke hoeveelheden draadjes naar de huizen toe. Dat was voor mij de reden om in een huisje zelf een micro controller te maken zodat er maar 3 draden naar toe gaan. Ik heb overigens wel jouw truuk overgenomen om de ' huiskamer' als begingschakelpunt te nemen.
Ik kan niet wachten tot je de spullen op je site zet, want ik wil daar zeker mee gaan experimenteren. Dank voor alle inspiratie en ben - op een gezonde manier - jaloers op je kennis en snelheid van werken!

Groet,
leendert
Sn00zerman (10-10-2011 - statusupdate + vraag)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Sn00zerman (10-10-2011 - statusupdate + vraag)
Hoi allemaal,

Door een lange vakantie-periode, en periodes van ziekte, ligt de bouw van m'n baan alweer even stil.
Maar toch maar even dit topic vanonder het stof vandaan gehaald :-)

De software voor de dag/nacht werkt ondertussen perfect, alleen, hoe maak je nou van zoiets een filmpje ?
(voor het donkere gedeelte, lol)

Ondertussen zit ik al meer dan een week ziek thuis, en er is nog niet echt beterschap in zicht :-(
(zit hier nu weeral op de dokter te wachten)
Tijdens het ziek zijn, heb ik uiteraard tijd om wat na te denken als ik weeral eens wakker lig in m'n bed.
Zodoende is hier de afspraak gemaakt, om de 2de garage ook maar te "verbouwen".
Onze nieuwe auto is namelijk te lang (daar waren we ons van bewust bij de aanschaf van die auto) om in de garage te passen,
en ik denk niet dat ik toekomstgericht terug naar een kleinere auto wil. (m'n vorige was een Ford Focus van 4m36, maar de nieuwe Superb is 4m90, en een "klasse-bak" t.o.v. die Ford Focus)
Daarom zijn we op zoek naar een 3de garage (er is geen haast bij, elke 4 jaar een nieuwe auto (van de zaak), die mag gerust wat buiten slapen, maar tegen dat ik met pensioen ga, en zelf een auto moet kopen,
wil ik wel terug een garage om die auto binnen te zetten).
Dat met die 3de garage moet wel lukken, er zijn hier nog 12 garages die aan ons perseel grenzen, we vinden heus wel iemand binnen een paar jaar die z'n garage weg doet :-)

De 2de garage zal eerder ingericht worden als permanente knutselruimte. Zo moet er een permanente opstelplaats komen voor m'n CNC-machine (deze staat nu op een kastje met wielen),
en de draaibank. (die komt er normaal in de loop van volgend jaar aan, ineens een "deftige", waar ik stukken tot 75 cm lengte kan op bewerken)
Verder moet er ook nog een gootsteen met warm/koud water bijkomen, nog een extra radiator, extra opbergruimte, een bureau met 2 PC's (en 4 schermen), een knutseltafel waar me langs 2 kanten kunnen aan zitten,
die minstens 1m60 lang moet zijn, en minstens 90 cm breed.
Zoals je ziet, zal ik serieus moeten sleutelen aan plannen, om dit alles "ruim opgezet" in die extra garage te krijgen.
De eerste versie van die plannen is zo goed als klaar, en ik ben erin geslaagd om zelfs nog ruimte te voorzien voor een loc-lift van 2m50 lang, dubbelsporig uitgevoerd, en 7 sporen boven mekaar.
Deze loc-lift zal volledig zelfbouw worden.
Qua aandrijving, ga ik lineaire actuatoren gebruiken van 24", deze hebben dus een "uitslag" van ongeveer 60 cm, en kunnen makkelijk 200 kg dragen.
Ook de electronica zal geen probleem zijn, het wordt zelfs mogelijk om die vanuit Koploper of Rocrail enz ... aan te sturen, want ik ga gebruik maken van het motorola en/of DCC protocol.
Je tekent gewoon een schaduwstation met 7 sporen, op elk spoor moeten 2 treinen achter mekaar kunnen staan zogezegd.
De adressen van de wissels, komen dan overeen met de sporen in de loclift. (aan het ander einde van de loclift zit een keerlus, vandaar maar een 7-sporig schaduwstation, maar wel 2 treinen per spoor.

Echter zit ik nog met één element "knel" ... Ik heb namelijk zo'n schuifgeleiders nodig (of hoe je dat ook noemt).
Niet die gewone witte gelakte modellen, maar die metalen, die niet uit mekaar gaan, zodat ik die in verticale stand kan gebruiken.
Overal vind je die wel terug, alleen, ik heb modellen nodig die minstens 60 cm kunnen uitschuiven dus ! En die heb ik nog nergens gezien :-(
Wie kan me helpen aan een adresje ?
Liefst een webshop, of een winkel binnen België of Nederland, maar liefst niet meer dan 100 km van Antwerpen !

Verdere planning:
- Begin november heb ik terug vakantie, hopelijk kan ik dan verder werken aan de bedrading van m'n bezetmelders.
- In December heb ik ook nog vakantie, wat niet klaar geraakt in november, hoop ik dan wel in december klaar te hebben,
 zodat einde 2011 de baan volledig technisch klaar is, en er dus eigenlijk aan scenery kan begonnen worden.
- De eerste maanden van 2012, zouden dan gebruikt worden voor de ombouw van de 2de garage (inclusief loc-lift dus)
- Tegen midden 2012, zou dan EINDELIJK het scenery-gedeelte van m'n baan aan de beurt zijn :-)


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman (10-10-2011 - statusupdate + vraag)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Sn00zerman (10-10-2011 - statusupdate + vraag)
Hallo Kris,

Wat een stappel plannen liggen er weer klaar, nu maar hopen dat je snel weer op de been bent.

M-user hier van het forum zit nogal in de metalen benodigdheden misschien kan hij jou helpen aan zo,n geleider ??? ( het is maar een gok ) en hij zit niet ver bij jou vandaan.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Sn00zerman (10-10-2011 - statusupdate + vraag)
Hallo Kris,

Dat zijn weer behoorlijk wat bouw plannen, jou kunnende zal het puzzelen met de ruimte niet lang duren :D, schetsen zullen wij dan gauw van jou verwachten.

Gr.
Piwie.
Re:Sn00zerman (10-10-2011 - statusupdate + vraag)
Kris,

weer plannen genoeg zie ik :)

Bedoel je trouwens zoiets:

www.chambrelan.com

Veel succes met je gezondheid, dit is nog altijd het belangrijkste.

Groetjes, John
Re:Sn00zerman (10-10-2011 - statusupdate + vraag)
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Sn00zerman (10-10-2011 - statusupdate + vraag)
Hoi Kris,

Wat een mooie verhalen allemaal zeg :)
Ben benieuwd hoe straks het resultaat is met de verlichting :)

Mvg
Falco
Re:Sn00zerman (10-10-2011 - statusupdate + vraag)
Hoi Kris.
Spijtig om te horen dat er bij jou, na je vakantie periode, weer gelijk een periode van ziekte volgt.
Dit overkomt jou natuurlijk regelmatig maar is toch altijd weer jammer om te horen.
Maar jouw plannen worden er niet minder om en je hebt alweer zoveel "op stapel" staan dat een normaal mens hier jaren voor nodig heeft! ;)

Dus veel succes met plannen en uitvoering en denk er om, je gezondheid gaat altijd voor.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Eisenbahn Journal nr 2 2009 staat ook een mooie loclift (Josef Brandl's Traumanlagen)
Re:Sn00zerman (10-10-2011 - statusupdate + vraag)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman (10-10-2011 - statusupdate + vraag)
Bedankt allemaal voor de positieve reacties :-)


Peter, heb ondertussen pb'tje naar M-User gestuurd, thanks.

Piwie, plannen komen er binnen een paar weken wel aan :-)

John, 't lijkt erop, maar is niet helemaal wat ik in gedachten had.
Volgens mij gaan deze dingen het enorme gewicht van die vitrine niet echt aankunnen.
Ik zal asap eens een foto nemen van de korte geleiders die ik hier liggen heb.

Albertjan, ik heb jou een PBtje gestuurd :-)


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman (10-10-2011 - statusupdate + vraag)
Kris

hoe zwaar wordt je vitrine dan??? ik heb op die site geleiders gezien die 250 kg per stuk aankunnen. Als je er 4 gebruikt zou dat toch wel moeten kunnen? Bovendien, ik dacht dat je ze verticaal wilt plaatsen, en de linear actuator het werk wil laten doen. In dat geval hebben ze nauwelijks wat te dragen, maar krijgen je actuators het voor hun kiezen. Dat kun je oplossen door een balansgewicht (net zoals bij een lift of een hefbrug).

Walter
Re:Sn00zerman (10-10-2011 - statusupdate + vraag)
Kris, Ik hoop dat je snel weer op de been bent en je plannen veder kunt uitwerken. Ga dit ook zeker van je volgen. Zit dan ook met smart te wachten op een update van je!!!
Sterkte
Frans
Re:Sn00zerman (10-10-2011 - statusupdate + vraag)
Nog beterschap gewenst!

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Sn00zerman (29-10-2011 - geleiders gevonden - modules bouwen bijna gestart)
Eerst en vooral zou ik alle mensen willen bedanken voor de hulp in m'n zoektocht naar (betaalbare) lineaire geleiders.

Ondertussen heb ikzelf m'n zoektocht ook verder gezet, en heb gevonden wat ik nodig heb:
http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor/lineairegeleidingen/ronde%20ondersteunde%20lineare%20geleidingen/lineare%20ondersteunde%20geleidingen.htm

Dit even ter info, moest er ook iemand van plan zijn om zo'n lift te bouwen :-)

Ondertussen ben ik aan een week vakantie begonnen, en ben ik nog altijd ziek :-(
Maar we hebben toch een beetje moed bijeen gekregen om volgende week aan de houten onderbouw van de
toekomstige 2 modules te beginnen. (met het idee van, als ik terug ziek wordt, dan trek ik de deur van de hobby-kamer dicht, en niemand ziet die rommel dan)
Vandaag alle berekeningen voor m'n hout gemaakt. Ging vrij snel dit keer.
Het is altijd een puzzel-werk om alle stukken uit zo weinig mogelijk MDF platen te krijgen, gelukkig heb ik een
online gratis tooltje gevonden, die deze berekeningen voor mij gedaan heeft:
Hier alvast de URL:
http://www.free-optimize.nl/
Altijd handig als je wat stukken uit plaatmateriaal nodig hebt :-)
Deze middag heeft m'n vrouw de bestelling voor het hout te laten zagen. (9 MDF platen van 244 x 122 cm - 18 mm dik, en 3 MDF platen van 244 x 122 cm - 6 mm dik, zijn nodig voor de 2 modules, kasten die als onderbouw dienen, en 2 nieuwe werktafels) Maandagavond mag ik de bestelling ophalen :-)

Einde december begin ik dan misschien al aan de loclift, i.p.v. januari :-)


groeten,
Kris

Re:Sn00zerman (29-10-2011 - geleiders gevonden - modules bouwen bijna gestart)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Sn00zerman (29-10-2011 - geleiders gevonden - modules bouwen bijna gestart)
Hallo Kris,

Je houd de vaart er wel goed in.

Top dat je de lineaire geleiders hebt gevonden, ik ben erg benieuwd wat jij ons allemaal weer laat zien.

Vakantie en ziek zijn is minder, lekker uitrusten dan maar.

Beterschap.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Sn00zerman (29-10-2011 - geleiders gevonden - modules bouwen bijna gestart)
Hoi Kris,

die geleiders zien er goed en degelijk uit :thumbup:

Ik kwam trouwens een artikel over treinen-liften tegen in Eisenbahn Journal 2/2009 "Josef Brandls Traumanlagen". Misschien kan iemand hier op het forum je de PDF bezorgen.

Groetjes, John
Sn00zerman - 27-11-2011 - update: uitbreiding (+fotos)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Sn00zerman - 27-11-2011 - update: uitbreiding (+fotos)
Hoi allemaal,

Desondanks m'n modelspoorbudget voor dit jaar al lang op was (deels te wijten aan het feit dat m'n vrouw met LGB begonnen is, en we een "reuze-aankoop" gedaan hebben in Göppingen hieromtrend), heb ik toch nog wat nieuwtjes te tonen:

Eerste en vooral, een Z-spoor uitbreidingssetje gekocht:

En nee, we gaan niet plots Z beginnen rijden :-) we hebben namelijk een Busch mijn-treintje (in H0) en die rijden op Z-sporen.
Aangezien ik met 2 van die treintjes de illusie van lossen/laden (vol en leeg treintje) wil opwekken, heb ik op z'n minst een paar elektrische wissels en nog wat extra rails nodig.
Deze set bevat alles wat ik extra nodig had dus :-)

Verder op Ebay nog blijven hangen aan een mooie ET85, voor een héél zacht prijsje. (is een Roco set, maar wel 3-rail digitaal dus)


Om dan uiteindelijk bij dit mooie gebouw uit te komen (héél bewust gekocht):

Dit gebouw is een éénmalige uitgave van Märklin geweest. als je goed zoekt op Ebay, dan vind je dit gebouw voor minder dan 180 euro, in ongeopende verpakking.
(Märklin adviesprijs is 299 euro)
In gebouwde toestand is dit gebouw 1M15 lang !

De reden waarom ik dit gebouw bewust gekozen heb, is de geplande uitbreiding van m'n baan ...
Doordat ze bij ons op de modelspoorclub plots met modules zijn begonnen, kon ik uiteraard niet achter blijven.
Ik moest en zou ook modules gaan bouwen, die dan ineens een deel van m'n baan gaan vormen.
Door de aankoop van een nieuwe auto, kwam de 2de garage ook plots vrij. (garage is maar 4m90, en nieuwe auto is 4m93, dit wist ik al toen ik die auto besteld had)
De auto blijft dus momenteel "buiten slapen" en we zijn op zoek naar nog een extra garage. Op zich geen probleem, die auto is een firmawagen, en elke 4 jaar krijg ik zowieso een nieuwe. die extra garage wil ik tegen m'n pensioen toch hebben, zodat als ik dan een eigen auto moet kopen, die binnen kan staan :-)

Zo gezegd zo gedaan, de modelspoorbaan beslaat nu dus 2 volledige garages :-)
Even een wintrack screenshot:


Het onderste stuk, in U-vorm, met al die bruine rails, is dus de uitbreiding van de baan.
Helemaal links tegen de muur, is nog een tablet voorzien om m'n draaibank op te zetten & toekomstig laser CNC machine.
Onderaan is nog een stuk tablet van 80 cm, genoeg om een gootsteen te plaatsen, alsook nog een airbrush spuitkabine te zetten.
Aan de linkerkant komt dus een module van 1m45 bij 55 cm. Daaronder komt een electrische ophaalbrug (hieronder meer over die brug).
En tegen die onderste muur komt dus een module van 3m30 (om het "vervoerbaar" te houden, zal dit 2x 1m65 zijn, kan perfect in de kofferbak van de auto, die 2 modules dan)
Dan komt er aan de linkerkant van die module, dus terug een electrische brug, en terug een module van 1m45, om zodoende terug aan te sluiten op m'n bestaande baan.
Voor die modules, staat telkens nog een werkbank van 1m45 bij 70 cm.

Het houtwerk van die 2 modules van 1m45 is al klaar, alsook de bruggen, even wat foto's:

De rechter-module:

Naast die module, staat er nog een kast, waarin ik al m'n electronica opbergkastjes kwijt kan,  en waarin de brug hangt.

De linker-module:

Eigenlijk is dit dus een spiegelbeeld van de rechter module ...

De brug op zich werkt "averechts": Als ik ze "ophaal", komt ze horizontaal te liggen, en kunnen de treinen erover denderen.
Als ik ze "neerlaat", klapt de brug naar onderen, en hangt dan als het ware in de kast waar die opbergkastjes in komen.
De hoogte waarop de treinen straks rijden is 1m15. De brug zelfs is 90 cm. Als ik die zoals een echte brug, omhoog zou klappen, steekt die
boven m'n modules uit, wat eigenlijk geen zicht is.
(de modules beginnen op 1m, en zijn 70 cm hoog, dus max. hoogte van m'n meubilair is 1m70, en door die brug zou dat op 2m05 uitkomen anders)

De motor van de brug is een reductie-motortje op 12V. niet super-krachtig, maar met wat katrollen, prima bruikbaar :-)
door gebruik van katrollen moet de motor 3x minder krachtig zijn, maar moet wel 3x zoveel kabel oprollen/afrollen :-)
De motor heeft geen enkele moeite met de brug op/neer te halen.

Op het asje van de motor, zit een héél grote lusterklem, en hierin een draadeinde M6. aan de andere kant zit dit in een kogellagertje.

Voorkant van de kast, waar de kabel door komt om de brug op/neer te halen, alsook het katrollensysteem.


En het katrol op de brug zelf:


Het hout voor de grote module verwacht ik volgend weekend. De bedoeling is om alle houtwerk nog voor einde 2011 klaar te hebben.
Op 12 januari 2012 begin ik namelijk met een nieuwe (chemo)-behandeling voor m'n HHC, waardoor m'n baan zowieso voor minstens 8 weken zal stil liggen.
Tegen die tijd wil ik wel de rommel opgeruimd hebben ...

Aangezien ik mij tegenwoordig zowieso toch al vrij moe voel enzo, is het idee om gisteren het houtwerk wat er al stond, te schilderen, maar afgelast.
Ik ben rustig aan m'n 1m15 lange gebouw begonnen :-)
Voor mij de eerste keer om zo'n laser-cut niet-kunstof gebouw in mekaar te zetten. (is een mengeling van houten & kartonnen bouwdelen)
In't begin had ik even m'n twijfels, maar kwalitatief is het zeker véél beter dan zo'n standaard Faller, Kibri of Vollmer kunststof bouwdozen :-)

Oordeel zelf:
Op enkele uurtjes tijd, de volledige voorgevel in mekaar gekregen:


En aan één kant, zelfs al de volledige muurbekleding aangebracht:
(het gebouw bestaat namelijk uit meerdere lagen)


Ondertussen ben ik hier wat aan't "rommelen", en ben bezig met het interieur van dit gebouw.
(zo'n gebouw moet gewoon een interieur hebben hé !)
dus, vloeren printen, binnenmuren en binnendeuren ontwerpen, een trappenhal ontwerpen, een magazijn vullen, een werkplaats vullen,
vergaderzalen, cafetaria, en uiteraard de nodige burelen maken ...

Zo, dat was het even voorlopig, hopelijk kan ik deze week nog een filmpje maken van de bruggen in actie. (eerst batterijen van camera opladen)
En misschien ook al wat foto's van het binnenwerk van dit gebouw ...


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 27-11-2011 - update: uitbreiding (+fotos)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Sn00zerman - 27-11-2011 - update: uitbreiding (+fotos)
Dat Marklin gebouw is een echte blikvanger op een Marklin baan  >:-D

Het is wel een mooi gebouw om helemaal aan te kleden en van verlichting te voorzien, ik heb ooit het geluk gehad om dit gebouw aan de binnenkant te zien en het is erg groot daarbinnen, veel machines die onze treinen produceren.

Veel plezier met het bouwen hiervan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Sn00zerman - 27-11-2011 - update: uitbreiding (+fotos)
Hoi Kris,

Dat ziet er weer goed uit allemaal. Mooi gebouw die fabriek. Één klein dingetje over je brug, die katrol die je gemaakt hebt. Is het een idee om een keramisch buisje/oogje in het gat in het hout te doen, zodat je touwtje niet doorslijt op den duur?

Gr. Daan
Re:Sn00zerman - 27-11-2011 - update: uitbreiding (+fotos)
Hallo Chris,

Dat Marklin gebouw is een prachtig gebouw, als je het van binnen voorziet van alle mogelijke toeters en bellen wordt het nog mooier :).

De uitbreiding ziet er ook weer doordacht uit, veel succes.

Gr.
Piwie.
Re:Sn00zerman - 27-11-2011 - update: uitbreiding (+fotos)
CiteerOp 12 januari 2012 begin ik namelijk met een nieuwe (chemo)-behandeling voor m'n HHC, waardoor m'n baan zowieso voor minstens 8 weken zal stil liggen.
Sterkte hoor, zolang dat je maar iets hebt on te ontspannen


Ziet er goed uit die voorgevel :D
maar zie ik daar een Angry Bird ? :D
Groeten Tim
Sn00zerman - 05-12-2011 - binneninrichting groot gebouw + fotos
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Sn00zerman - 05-12-2011 - binneninrichting groot gebouw + fotos
haha, ja hoor, mijn vrouw is angry-bird addicted ...
Aan de autospiegel hangt er ook eentje, aan haar sleutelbos ook, en ze heeft zelfs angry-birds pantoffels :-)

Zoals iedereen ondertussen al weet, ben ik met volgende gebouw bezig:

De voorgevel en zijgevels zijn compleet klaar, momenteel ben ik bezig met de binneninrichting.

Als je de foto zo bekijkt, zie je dat dit gebouw uit 7 "blokken" naast mekaar bestaat.
- De buitenste blokken, daar maak ik trappenhallen van:

Dit is de rechter trappenhal, van achteraan gezien. (voorkant=rechts, achterkant=links)

- Van het middelste blok, maak ik een "majestueuze" inkomhal, met een brede trap, en onderaan een receptie-desk:


- Het rechter deel, vlak naast het middenblok, krijgt op elke verdieping een sanitaire functie. (WC's dus)
- Het linker deel, vlak naast het middenblok, krijgt op de begane vloer de functie van magazijn, op de eerste verdieping een refter (met keuken enz), daarboven een vergaderzaal, en bovenaan een directeurs-bureel.
 Helemaal bovenaan in't midden, is er nog een extra klein verdiep bovenop, hier komt een stoffig archief :-)

- De grote linker en rechter delen op de gelijkvloers, worden werkhallen.
 (op de verdiepingen erboven, komen allemaal kantoren)

Zo ziet werkhal 1 eruit:






Wat rekken, een bureautje met meubilair en enkele extra stoelen, voor de werkplaats-opzichter (achteraan in de hoek),
en verder 5 draaibanken, en 5 werkbanken met kolomboormachines bij.

De 2de werkplaats zal eerder voor het groffere werk dienen, daar komen lintzagen, plooibanken en ander groffer geschut,
alsook 2 lassers (met werkende las-knipper-effect dus)

die 3 palen in't midden, zijn de steunpalen voor de bovenverdieping. In't echt kon men zo'n grote oppervlakte ook niet overspannen zonder extra steunpalen.
Meteen ook een ideale oplossing voor m'n bedrading weg te moffelen.
De verlichting van elk lokaal kan afzonderlijk aan/uit gezet worden. Ook krijgt elk lokaal meerdere korte 5 cm witte LED-strips, zodoende kan ik het knipperen van de TL-verlichting bij het inschakelen,
héél natuurgetrouw nabootsen.

De reden waarom ik alles nogal gedetailleerd inricht, komt omdat de voorkant van de baan, t.o.v. de voorgevel van het gebouw, minder dan 40 cm is.
Verder staat dit gebouw op een hoogte van 1m50 ongeveer, ideaal om binnen te kijken dus ...
In de gewone traphal, grote traphal en werkhal 1, staan ondertussen al 97 preisertjes. (waarvan het grootste gedeelte werklieden zijn in dezelfde tenue: oranje bovenstuk en donkerblauwe werkbroek)
Ik schat tegen dat dit gebouw helemaal ingericht en "bevolkt" is, ik toch een goeie 400 à 500 figuurtjes hierin verwerkt ga hebben ...


Zo, op naar de volgende update :-)

groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 05-12-2011 - binneninrichting groot gebouw + fotos
Is een schattig fabriekje. :D
Houdt je lekker van de straat.
Ik mis alleen de garderobe en de prikklokken in het trappenhuis.
Voor de rest is het personeel keurig in bedrijfstenue.

Robin
Re:Sn00zerman - 05-12-2011 - binneninrichting groot gebouw + fotos
Hallo Kris,

Man, wat een monnikken werk, ziet er wel prachtig uit, een echte eyecather dit gebouw.

Wacht met spanning op het eind resultaat.

Gr.
Piwie.
Re:Sn00zerman - 05-12-2011 - binneninrichting groot gebouw + fotos
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Sn00zerman - 05-12-2011 - binneninrichting groot gebouw + fotos
Mooi man, het kost alleen wel een vermogen aan Preissers :D, vr gr Arie
Re:Sn00zerman - 05-12-2011 - binneninrichting groot gebouw + fotos
Hoi Kris.
Weer zo'n bijzondere update van jouw bouw projecten! B)
De uitbreiding van de ruimte is een prachtige gelegenheid om zo'n mooi, bijzonder en groot gebouw als het Märklin gebouw, een prachtige plaats te geven, de bouw vordert al flink en de binnenkant wordt ook al mooi ingericht en voorzien van personeel.
400-500 werknemers zal vroeger zeker wel in de fabriek en kantoren gewerkt hebben, op dit moment zou 200 al ruim zijn maar ja, de automatisering heeft natuurlijk ook bij Märklin toegeslagen.

Veel succes en plezier met de verdere bouw van al deze projecten en sterkte met de komende chemokuur.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.  
Re:Sn00zerman - 05-12-2011 - binneninrichting groot gebouw + fotos
Hoi Kris,

wat een project 8o

Begrijp ik hieruit dat dit bouwpakket "van binnen" volledig leeg is? Geen trappen, geen vloeren. helemaal niets?

Groetjes, John
Re:Sn00zerman - 05-12-2011 - binneninrichting groot gebouw + fotos
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman - 05-12-2011 - binneninrichting groot gebouw + fotos
hoi allemaal,


Bedankt voor alle positieve reacties :-) Dat geeft een mens de nodige moed om door te bijten in deze (voor mij althans) moeilijke tijden ...
Tilly, er zitten wel vloerdelen bij , maar eigenlijk is het gewoon helemaal leeg, en is elke verdieping gewoon één grote lege ruimte.
Dus de trappen, tussenschotten, andere verdeling van vloeren enz ... enz ... is dus een geheel eigen bedenksel :-)

groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 05-12-2011 - binneninrichting groot gebouw + fotos
Kris,

Respect voor je prachtig wordende fabrieksgebouw.
Het word echt een blikvanger  als je er in kan blijven kijken.

Groeten Johan
Re:Sn00zerman - 05-12-2011 - binneninrichting groot gebouw + fotos
Zoals men jou kent lever je geen half werk!! keep up the good work. Hwet ziet er weer geweldig uit
Hoop dat het er voor jou ook weer beter gaat uit zien!!!
Groet Frans
Re:Sn00zerman - 05-12-2011 - binneninrichting groot gebouw + fotos
Hee Kris,

Mooi man  :thumbup: :thumbup:,

Je stond ook lekker in beeld op de M* DVD met een mooie trui B)
Re:Sn00zerman - 05-12-2011 - binneninrichting groot gebouw + fotos
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman - 05-12-2011 - binneninrichting groot gebouw + fotos
Was mijn Duits een beetje verstaanbaar ? lol :-)
Re:Sn00zerman - 05-12-2011 - binneninrichting groot gebouw + fotos
Ja hoor, ik snapte i.i.g. hoe de taakverdeling was :P.
Re:Sn00zerman - 05-12-2011 - binneninrichting groot gebouw + fotos
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re:Sn00zerman - 05-12-2011 - binneninrichting groot gebouw + fotos
ziet er leuk uit.

is het misschien een idee om op een vloer een modelbaan in schaal maken. dus voor de preizertjes  :P

lijkt mij lollig.

gr john
Re:Sn00zerman - 05-12-2011 - binneninrichting groot gebouw + fotos
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman - 05-12-2011 - binneninrichting groot gebouw + fotos
Ik weet niet of je dit als grap of serieus bedoelde, maar ik zit er ondertussen wel over na te denken !

'k heb zoiets al een keer gezien:
http://www.youtube.com/watch?v=ecMAB8ycbHY


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 05-12-2011 - binneninrichting groot gebouw + fotos
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Sn00zerman - 05-12-2011 - binneninrichting groot gebouw + fotos
Hallo Kris,

Dat is echt wat je zegt een groot gebouw!
Ziet erg erg mooi uit.
Mag ik vragen hoeveel uurtjes je daarin gestoken hebt?
Veel succes ermee nog!

Mvg
Falco
Re:Sn00zerman - 05-12-2011 - binneninrichting groot gebouw + fotos
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman - 05-12-2011 - binneninrichting groot gebouw + fotos
Tot nu toe valt het nogal mee, ik heb gedurende één werkweek, elke avond een 2-tal uurtjes bezig geweest, zit in totaal nu dus op ongeveer 10 uren.
Ik schat dat ik tussen de 40 & 50 uren ga uitkomen, tegen dat de binneninrichting, verlichting en stuur-electronica klaar is ...

Door weer meer ziek te zijn dan iets anders, is er ondertussen al een week niks meer gebeurt aan het gebouw.


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 05-12-2011 - binneninrichting groot gebouw + fotos
Gaaf hoor, die fabriek! Gaat je Z-baantje in het "stoffige archief" rijden? :P :D
Sn00zerman - 29-01-2012 - kleine update met fotos
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Sn00zerman - 29-01-2012 - kleine update met fotos
Hoi allemaal,


Ik ben nogsteeds in behandeling voor m'n HHC, maar vandaag is zo één van die dagen dat het net iets beter gaat dan andere dagen.
Daarom heb ik maar van deze gelegenheid gebruik gemaakt, om m'n nieuwe aanwinsten van 2012 (zie topic "nieuwe aanwinsten" daarvoor), en
de huidige stand van "verbouwen van de 2de modelspoorgarage", op foto vast te leggen ...

Dit zie je momenteel als je de modelspoorkamer binnenkomt:
(let wel, ik moet nog opruimen, afstoffen, schilderen, en laminaat leggen)
Plafondverlichting is allemaal gewone warmwitte LED-strips. Straalt een gezellig licht uit, en ze geven eigenlijk meer lichtopbrengst dan ik had durven denken !


Als je dan een beetje naar rechts stapt in deze kamer, en je kijkt vervolgens naar links, dan krijg je te zien wat er op volgende foto staat.
Aan de rechterkant komt de module van bijna 4M lang, en 55 cm breed. Vooraan en achteraan zijn er elektrische bruggen voorzien, om de module laten aan te sluiten op de "grote baan" (via 2 andere modules),
die zich aan de linkerkant bevinden.
Links tussen die 2 kasten, is dan de "ingang" naar de "grote modelbaan".


Op volgende foto zie je module 1, deze is 1m50 lang, en vormt de "rechter" aansluiting van de module naar de grote baan.


Op volgende foto zie je module 2, deze is eveneens 1m50 lang, en vormt de "linker" aansluiting van de module naar de grote baan.


En vervolgens, hoe het eruit ziet als je langs de garagepoort zou binnenkomen, de lange module zie je dan aan je linkerkant.
Op het "einde" is dan nog een lange verstevigde (moet namelijk bijna 200 kg kunnen dragen) werktafel te zien.
Hierop komt nog een draaibank (die krijg ik op't einde van dit jaar van m'n vrouwtje, als kerstgeschenk), en een lasergestuurde CNC. (die komt er in april, voor m'n verjaardag)


De bouw zal nog minstens anderhalve maand stil liggen, daarna begint het opruimen en schilderen, en nog een heleboel bedrading aansluiten,
en daarna kan pas de laminaat erin. Waarna we aan de slag kunnen, aan de lange module :-)
Op die lange module, zal het "bruisen" van beweging. Vele gebouwen (waaronder m'n Marklin fabriek), zullen voorzien worden van gedetailleerde binnen-inrichting.
Verder zullen er niet alleen treinen rijden op die module, maar ook nog 2 trams, 4 Faller-Carsystem voertuigen (met eigenbouw electronica aansturing), en héél misschien nog fietsers ook :-)

Qua aankleding kan ik rekenen op mallen van Spoerle, mijn vrouwtje heeft me namelijk als vervroegd Valentijns-kado, 24 mallen kado gedaan, waarmee ik 61 verschillende vormen kan gieten.
(en als bonus heb ik er nog 20 kilo modelgips bij gekregen, lol)
bij de mallen zitten veel straatdelen, trottoirs, tunnel-portalen, rotsen, muren, steunberen, dekstenen, trappen enz ...

Ik heb gisteren met elke mal, een afgietsel gemaakt, en dat ziet er dan zo uit:



groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 29-01-2012 - kleine update met fotos
Hoi Kris,

jammer dat je zo aan het sukkelen blijft met je gezondheid :(

Als ik het goed begrijp dan ben je dus bezig geweest met het maken van al die stellages en kasten?

Leuke mallenset heb je kado gekregen 8o Tof hé dat werken met gips :)

Groetjes, John
Re:Sn00zerman - 29-01-2012 - kleine update met fotos
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman - 29-01-2012 - kleine update met fotos
Hoi John,


Die kasten enzo, dateren nog van voor m'n behandeling.
Enige weken voor m'n behandeling, had ik met m'n vrouw besloten om de "starten" aan die "ombouw". (toen wist ik nog niet dat ik terug een behandeling moest krijgen)
Toen we de oude spullen afgebroken hadden, kreeg ik van m'n dokter te horen dat het weer eens tijd werd voor m'n HHC behandeling.
Daarna is het een race tegen de klok geworden, om toch nog de "bouw" op z'n minst klaar te krijgen, alles stond namelijk overhoop, en ook een deel van die kasten, is opbergruimte voor conserven, schoenen, drank enz ...
Ik kon het echt niet hebben dat we maanden in een bouwput zouden zitten, dus heb ik maar een tandje bijgestoken op dat moment. (lol, wetende dat ik het zowieso rustig aan moet doen van de dokter)

<offtopic>
Tja, dat sukkelen met de gezondheid, is alvast voor de rest van m'n leven. Die HHC is namelijk een erfelijke aandoening, waardoor ik op m'n 29ste al een hart-aanval heb gehad.
(is ook iets wat zich pas begint te manifesteren als je naar de 30 toe gaat, door die hartaanval destijds, hebben ze via onderzoek die HHC vastgesteld (was de aanleiding van die hartaanval trouwens))
HHC is ook nog "vrij nieuw", mijn grootvader is op z'n 56ste aan z'n 8ste hartaanval overleden (meer dan 20 jaar geleden), en nu weet men bijna zeker dat HHC de oorzaak was.

Ik heb dus zowieso voor de rest van m'n leven een zwakke gezondheid, en om de 3 à 4 jaar, moet ik zo'n "kuur" ondergaan (de vorige is nu trouwens 5 jaar geleden ongeveer), om m'n immuunsysteem toch een beetje op te krikken,
en verder slik ik de rest van m'n leven zowieso dagelijks enkele pilletjes.
Ik word in april 38, dus zit er nu bijna 10 jaar mee, en ben door de medicatie zeker 40 KG bijgekomen op al die jaren. Normaal moet ik het ook rustig aan doen. (heb ooit eigenhandig een verbouwing van winkelruimte naar onze huidige woning gedaan, gevolg was dat ik toen 2 jaar na mekaar die behandeling heb moeten krijgen) En stilzitten is zowieso niet aan mij besteed, mijn motto is nogsteeds "ik zal nog lang genoeg moeten stilliggen als ik dood ben".

Maar ik blijf eeuwig optimistisch, en zie van alles alleen maar de voordelen in. Als ik die HHC niet had gehad, had ik nooit m'n huidige vrouw leren kennen, was ik nooit zo gelukkig geweest als nu, zou ik nooit deze oude hobby
terug hebben opgepakt, en zou ik nooit met 50 met pensioen kunnen gaan :-)
</offtopic>

Genoeg over m'n ziekte :-) Dat kliederen met gips is zeker en vast wreeje leuk :-) m'n handen jeuken al om nog wat mallen te gaan volgieten, en al een voorraad beginnen aan te leggen met delen, tegen dat ik aan m'n
lange module kan beginnen. (die zit namelijk tot het kleinste detail al helemaal in m'n hoofd)
Ook het op maat snijden enzo, gaat supersimpel met een scherp mes, wat schuurpapier en een vijltje enzo ...
En "aan mekaar kleven", doe ik gewoon met gips zelf :-)
Zelfs gebogen mallen gieten (dat had ik al eens in jou topic gezien), gaat supergoed :-)
Ik heb voor m'n vrouw maar ineens een nieuwe mixer besteld, want na de eerste "lading" gips, die ik met de hand had gemengd, en waar nog klontertjes in zaten, mix ik nu alles letterlijk met een mixer, wat een heerlijk
consistente brei tot gevolg heeft, en geen luchtbelletjes meer achterlaat :-)

Ondertussen ook al testen gedaan met magneetband en faller-car-system. Die magneetstrips en reed-contacten kunnen gerust gewoon onder het gips, ze moeten niet mee ingegoten worden :-)
Wel heb ik die standaard magneetjes op die slepertjes van die voertuigen, vervangen door neodesium magneetjes. Zijn amper groter, maar wel super-krachtig.
Magneetband onder het gipsdeel, werkt héél betrouwbaar, zelfs in scherpe bochten met "zwevende" sleper. Ook de reed-contacten gewoon onder het gipsdeel (wel zorgen dat die ook door een neodesium magneet worden aangetrokken), werkt ook 100% betrouwbaar. Bij mij gaan de voertuigen dus over echte kasseistraten kunnen hobbelen :-)


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 29-01-2012 - kleine update met fotos
Hallo Kris,

Goed te lezen dat je ondanks die sluimerende ziekte genoeg energie over hebt om lekker door te gaan.
Ook je fijne werkruimte helpt goed daarbij.

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Sn00zerman - 29-01-2012 - kleine update met fotos
Citaat van: sn00zerman op zondag 29 januari 2012, 14:04:23
Ondertussen ook al testen gedaan met magneetband en faller-car-system. Die magneetstrips en reed-contacten kunnen gerust gewoon onder het gips, ze moeten niet mee ingegoten worden :-)
Wel heb ik die standaard magneetjes op die slepertjes van die voertuigen, vervangen door neodesium magneetjes. Zijn amper groter, maar wel super-krachtig.
Magneetband onder het gipsdeel, werkt héél betrouwbaar, zelfs in scherpe bochten met "zwevende" sleper. Ook de reed-contacten gewoon onder het gipsdeel (wel zorgen dat die ook door een neodesium magneet worden aangetrokken), werkt ook 100% betrouwbaar. Bij mij gaan de voertuigen dus over echte kasseistraten kunnen hobbelen :-)
groeten,
Kris

Hallo Chris,

tof dat je ook met de magneet band gaat werken en met een het terugmeldsysteem in het wegdek.  :thumbup:
Als je meer tips en foto's hiervan kan posten, dan kan ik misschien nog mezelf bijschaven.  :idea:
Voorlopig ligt mijn faller systeem stil, echt teveel ideeën voor dit ogenblik en ik moet nog gerief bestellen om verder te kunnen. Heinz Cox misschien je bekend ?

ik had al een vaag vermoeden dat er iets op til was of was geweest ...  :?
Ik kan je alleen mijn beterschap wensen,

Groeten,
Caponordtraveller - Steven.
Re:Sn00zerman - 29-01-2012 - kleine update met fotos
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Sn00zerman - 29-01-2012 - kleine update met fotos
Hoi Chris,

Wat ben jij weer verwend voor je vrouw  :thumbup: :thumbup:
Een mooie set mallen, daar ga je veel plezier aan beleven.

Als tip wil ik je meegeven om gewoon een grote voorraad aan te leggen van al je gips afgietsels, als je ermee wilt beginnen kan je gelijk aan de slag want voor het goed droog is ben je een week verder.

Sterkte met je behandeling.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Sn00zerman - 29-01-2012 - kleine update met fotos
Hoi Kris.
Altijd weer geweldig om te lezen dat jij, ondanks (of dankzij?) alle lichamelijke beperkingen, altijd positief en enorm creatief bezig bent.
Alle plannen die jij al in je hoofd hebt worden (bijna) altijd uitgevoerd en leveren vaak geweldige ideeën en mooie voorbeelden voor andere modelspoorders op.

Sterkte met de verdere behandeling en veel plezier en succes met de modelbaan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Sn00zerman - 29-01-2012 - kleine update met fotos
Kris,

sterkte met de gezondheid man, maar ik ben blij te lezen dat je nog steeds nuttig onderzoek doet, waar wij weer baat bij hebben. Ik weet nu dus dat ik gewoon magneetband onder de gipsen wegdelen kan leggen, en niet moeilijk hoef te doen met ingieten enzo. Dat scheelt een hele hoop werk en geknoei.

Walter
Re:Sn00zerman - 29-01-2012 - kleine update met fotos
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman - 29-01-2012 - kleine update met fotos
Bedankt allemaal voor de positieve en ondersteunende berichten.
Dat is altijd leuk en hartverwarmend in deze (voor mij althans) moeilijke tijd.

Walter,

Maar wel het magneetje op de "sleper" van de voertuigen vervangen door een neodymium magneetje hé,
want die gewone standaard faller magneetjes zijn niet sterk genoeg. (allée, lukt net wel, maar ik verwacht er toch de nodige problemen mee anders)
Zoek even op ebay op "neodymium magnet". De kleinste die ik nu zie, zijn 4x4x4 mm, alhoewel de mijne toch kleiner zijn.
(maarja, ik heb die hier al enkele jaren liggen)

EDIT: gevonden ! ronde van 3 mm diameter, en 1 mm dik: ebay objectnr 280815692009


succes,
Kris
Re:Sn00zerman - 29-01-2012 - kleine update met fotos
Kris,

dank voor de link!

Walter
Re:Sn00zerman - 29-01-2012 - kleine update met fotos
hallo Kris,

geweldige mallen heb je gekregen van je liefje....  zelf heb ik een mal gemaakt met gietrubber . wil gips gaan gieten maar een vraagje : behandel je de mallen voor het gieten en waarmee?? (tegen het plakken )

bedankt voor je reactie.

suc6,
Jacques
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Hoi allemaal,

Volgende week donderdag 08/03 is m'n allerlaatste behandeling voor m'n HHC, en nadien kan ik terug m'n haar laten groeien :-)
Vanaf het weekend nadien (17/03), zou ik terug wat in staat moeten zijn om wat te doen in m'n hobbykamers. (alhoewel het in't begin héél rustig aan zal moeten)

Begin april ben ik jarig, maar gisteren kreeg ik foontje van m'n werk, dat er een héél groot pak geleverd was.
Bij nader inzien waren het 2 dozen, die uiteindelijk samen één geheel vormen, en die meer dan 40 KG wogen.
Mijn vrouwtje had reeds m'n verjaardagskado besteld, met het idee dat die toch wel enige weken onderweg ging zijn.
Niets was minder waar, besteld op 29 februari, en reeds geleverd (via courier) op 2 maart :-)
Door m'n ziekte zit ik veel thuis, maar het is onze gewoonte om pakjes op m'n werk te laten leveren, dus ik gisterenavond even samen met m'n vrouw "over en weer" naar m'n werk.
(is hier amper 3 KM vandaan)
Kadootje is dus een beetje te vroeg toegekomen, maar ach, ik heb het ooit anders geweten (nieuwjaarsgeschenk dat uiteindelijk 2 maand later pas toekwam, dit compenseert dus mooi)

Toen we thuis waren, was dit de buit:


Iemand enig idee wat er in deze dozen zit ? :-)
Ik wel, haha, en ben er nu een beetje mee aan de slag. (ach, door zo'n dingen vergeet een mens de pijn een beetje)

Jullie mogen hier alvast beginnen "raden", en morgenavond post ik dan wel wat er uiteindelijk in die dozen zat, samen met de eerste "resultaten" ...
(en nee, op m'n webstek staan ook nog geen foto's, haha)


Peter & Frans, jullie kunnen waarschijnlijk al wel raden wat er in zit, maar het is toch niet helemaal wat jullie denken :-)



groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
spoor.
gebouwen
treinen
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Je CVC machine voor printjes te maken :)?


groeten Dylan