Hoi allemaal,
Ik ben hier volop aan't programmeren aan m'n "domotica" voor m'n modelspoorkamer.
Alles verloopt voorspoedig goed eigenlijk.
Zo goed zelfs, dat ik al aan de dag/nacht cyclus bezig ben !
Hoe ziet zo'n dag/nacht cyclus er eigenlijk best optimaal uit ?
Ik zal even omschrijven hoe ik het momenteel heb geïmplementeerd, misschien kunnen
jullie dan bijsturen of commentaar/advies kwijt ...
overgang van dag naar nacht, wordt getriggerd door een gewone decoder met relais,
deze wordt ingelezen als 0 of 1, op m'n FriendlyARM.
Van Dag naar nacht:
- de witte TL's in de koof rondom, zijn aan op 100%
- de halogeen plafondspots zijn ook aan op 100%
- vervolgens gaat langzaam de spots naar 0%, en de witte TL's naar 1%
die 1% is best nog véél licht, en komt overeen met de helderste witte stand van
de RGB LED strip, die eveneens rondom in die koof zit.
- vervolgens schakel ik de RGB LEDstrip op wit aan, 100%, en zet vervolgens de
witte TL's volledig uit. (je ziet hier héél even een héél klein lichtverschil,
maar niet echt storend, en zo goed als onmogelijk om dit weg te krijgen)
Bij deze stap, schakel ik ook alle wissellantaarns aan, en (toekomstige) straatverlichting
en industrie-verlichting, en stationsverlichting enz ...
de computerschermen worden dan uitgeschakeld, om niet storend te werken op de aankomende duisternis
- de volgende stap is van het wit, faden naar geel. Dit geef de indruk van een ondergaande zon
tijdens deze stappen, gaan er her en der nog wat verlichting aan.
- als we bij geel zijn aanbeland, gaan we verder faden naar paars, om de indruk te creëren van de laatste zonnestralen.
Ook hier gaat er dan verder op de baan nog wat extra verlichting aan.
- Na het paars, gaan we naar blauw, nu is het echt bijna nacht, en is het maximaal aantal verlichting op de baan aan.
- Na dit blauw, dimmen we nog wat naar dieper blauw, om diepnacht te simuleren, er gaat hier en daar al terug wat overige
baanverlichting uit in huisjes enzo. (stations, industrie & straten blijven de gehele nacht verlicht)
Deze hele cyclus is héél vloeiend in overgang, en duurt zo'n 2 minuten en 50 seconden.
Van Nacht naar dag, is de omgekeerde cyclus, en beginnen we dus vanaf donkerblauw naar gewoon blauw, terwijl er in huisjes
hier en daar terug verlichting aan gaat (om te simuleren dat de preisers stilaan ontwaken)
zo bouwen we de LED verlichting terug op, naar max. wit en bijna alle baanverlichting uit.
Bij het overschakelen van LED naar de witte dimbare TL's op 1%, gaan de computerschermen terug aan, en de wissellantaarns terug uit.
Om uiteindelijk terug bij 100% witte TL en 100% halogeenspots te belanden ...
- Wie kan hier iets zinnigs over zeggen ?
- Zijn de kleurovergangen wat goed bedacht ?
- is de periode van 2 minuut 50 seconden een beetje "doenbaar" ?
Ik post waarschijnlijk morgenavond een filmpje van de werkende verlichting.
(minus de baanverlichting, die printen zijn wel al aangesloten in m'n domotica-keten, maar er zitten nog geen lampjes aangesloten,
alleen de indicatie-LEDs op de printen zelf)
groeten,
Kris