Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Sn00zerman - 15-03-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - groter scherm

Gestart door sn00zerman maandag 20 oktober 2008, 14:45:19

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re:Sn00zerman (12-07 - hulp gezocht !)
Heb je nog ruimte in geheugenbankjes om er wat bij te drukken? wellicht..
Re:Sn00zerman (12-07 - hulp gezocht !)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman (12-07 - hulp gezocht !)
In de plotter zit 64 MB, is het maximum.
Door de optie "in computer" rendering toe te passen, gebruikt die dat geheugen zelfs amper. In de PC zit 8 GB RAM, is zeker meer dan genoeg.
Wel heb ik ondertussen een artikel gelezen dat windows maximaal een canvas van 400 miljoen pixels aan zou kunnen, maar mijn afbeelding is meer dan 600 miljoen pixels. Zou wel eens kunnen kloppen met het deel dat hij wel afdruk. (ongeveer 2/3de)

Zal een andere manier moeten vinden om dat te plotten dus.
Vector bestanden zijn geen probleem, daar zit geen limiet op, maar om nu een raster bestand te gaan omzetten naar een vector bestand, lol, dan ben ik morgen nog aan't printen ...

Ben tijdens het typen van dit antwoord, photoshop aan't installeren, misschien print die "meer intelligent". Straks kan ik hopelijk meer vertellen ...
Re:Sn00zerman (12-07 - hulp gezocht !)
Lots Of Ram!!
Re:Sn00zerman (12-07 - hulp gezocht !)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman (12-07 - hulp gezocht !)
Probleem is dus niet het geheugen, maar windows zelf.
Die plotter (samen met wat electronica projectjes), is de enige reden waarom ik uberhaupt nog windows op één PC heb.
Onder ubuntu heb ik nooit m'n kleurenprofiel voor die plotter goed gekregen.
Ik ben er zeker van dat die afmetingen onder ubuntu geen belemmeringen zijn, maarja, met niet 100% correct kleuren, is dit ook geen oplossing :-(

Weet er iemand nog goeie software om iets mee te printen ?
Irfanview lukt dus niet, dan loop ik tegen die windows grens van 400 miljoen pixels aan. Photoshop flipt gewoon als ik zo'n groot papierformaat wil nemen om op te printen ... grmbl ...


groeten,

Kris
Re:Sn00zerman (12-07 - hulp gezocht !)
Ik ga je vragen voorleggen bij een club waar ik voorheen voor gewerkt heb.
Daar maken ze materiaal voor bagger en offshore industrie.
Wordt heel wat af geplot dus wie weet. Wel voornamelijk tekeningen uit AutoCad en MicroStation.
Da's toch weer een andere tak van sport dan een afbeelding maar je weet maar nooit.

Wel denk ik dat men al snel "in het systeem" zal willen kijken naar wat plot settings.
Wat voor applicatie je gebruikt en welke driver bij de plotter.

Maar goed, niet geschoten is altijd mis.

PS 8 Gb geheugen wordt alleen aangesproken als je een 64 bit versie van Windows 7 gebruikt, maar dat zal je zelf ook wel weten. Als je applicatie waar vanuit je plot 32 bit is, of driver dan heb je al een bak met beperkingen hé ......
Re:Sn00zerman (12-07 - hulp gezocht !)
Als je nu het in 2 delen print... Maar op 1 papier. 1 deel plotten en dan ervoor zorgen dat het papier aan elkaar blijft dus niet snijden en dan het 2de deel start op de plek waar hij stopte.


vriendelijke groeten Dylan
Re:Sn00zerman (12-07 - hulp gezocht !)
Kris,

hoe groot is de file?

mvg

Dirk
Re:Sn00zerman (12-07 - hulp gezocht !)
Kris,

nog wat verder gezocht. Ik weet niet in welk proggie je de achtergronden maakt maar is het soms mogelijk dat je met veel layers gewerkt hebt? Zoja, maak er dan eens 1 layer van, dikwijls wordt de file dan een stuk kleiner. En als je plotter het aankan, plot eens als Post-script, zou toch moeten werken.
Welke resolutie heb je gekozen? 280x280 zou toch een goed resultaat moeten geven
En probeer eens als PDF te printen.
Is wel klote dat je pas op het einde pan zien of het werkt... kost je wel wat inkt.

succes

Dirk
Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
Hoi Allemaal,


Bedankt voor het meedenken ...
Ondertussen heb ik mijn probleem opgelost gekregen :-)
Na wat testen, rekenen en meten, heb ik de conclusie kunnen trekken dat het probleem echt in de beperkingen ligt van hoe Windows
afbeeldingen print.
Het oorspronkelijke bestand was een XCF van bijna 2 GB. (Gimp - een 50-tal lagen)
Het bestand dat ik gebruik om te printen, is een JPG, van bijna 500 MB.

Of je nu een JPEG, PDF of wat anders print, Windows maakt altijd eerst zelf een virtueel apparaat aan, waar hij de afbeelding gaat laden voor verdere verwerking. Hier zit de struikelblok, "Billy-boy" Gates houdt blijkbaar zelf niet van zo'n grote afbeeldingen, want zo'n virtuele afbeelding kan maximum 400 miljoen pixels bevatten.
Mijn afbeelding is ongeveer 629 miljoen pixels ! er valt dus een blok van 229 miljoen pixels gewoon "weg".
Een optie zou zijn geweest, om m'n aantal dpi te verminderen, maarja, daarmee verminder je ook de kwaliteit natuurlijk.
M'n plotter kan 600 dpi aan, maar m'n afbeelding is "maar" 300 dpi, en daar wilde ik echt niet onder gaan ...

Echter ... Autocad kan quasi "onbeperkt" plotten, omdat die geen gebruik maakt van zo'n virtuele canvas. Autocad print namelijk geen pixels (raster-informatie), maar "plot" echt, met X/Y coördinaten, alles is daar vector gestuurd !
Dit heeft me aan het denken gezet. (jaja, zelfs dat lukt me soms, haha)
Ik ben vervolgens gisterenavond dan zelf maar aan het programmeren geslagen :-)
(haha, komt m'n opgedane kennis van vorige week toch nog van pas)
Ik heb een tooltje geschreven, die m'n JPEG file, omzet in vector commando's. (per pixel één vector, dus 629 miljoen vectors) Deze conversie heeft anderhalf uur geduurd (door m'n code te optimaliseren, zou ik misschien wel onder het uur uit komen, maar ach). Vervolgens had ik een bestand van ... meer dan 12 GB !
Autocad verslikt zich uiteraard in zo'n bestand, maar er bestaat een command-line utility om zo'n bestand toch naar een plotter/printer te versturen. Het printen heeft 3x zolang geduurd als anders. (afbeelding van 5M duurt normaal ongeveer een half uur, nu heeft m'n plotter er bijna anderhalf uur over gedaan)
Het resultaat was wel, dat de gehele afbeelding netjes op papier is terecht gekomen, in 300 dpi :-)
In theorie zou ik nu dus tot de HP voorgestelde limiet van ongeveer 16 meter kunnen plotten.

Geheugen in de PC heeft geen invloed, omdat hij nooit ergens iets helemaal in't geheugen moet laden. Die JPEG wordt als een filestream gelezen en omgezet in m'n software, en die commandline printing utility, werkt de file ook af
in brokken/blokken ... En voor het plotten zelf wordt het PC geheugen als buffer gebruikt, hij begint te printen
zodra er een stuk buffer is opgevuld :-)

Al bij al, eind goed al goed ...
't was vannacht wat laat (rond 1u), toen de plot afgerond was. Ik ben toen moe (maar voldaan) in m'n bedje gekropen.
Vanavond gaat de achtergrond tegen de muur, en volgen de foto's :-)


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
Hoi kris,

Goed te horen dat het gelukt is, kun je nu je kamer gaan behangen met die prachtige plots :-)

Gr. Daan
Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
Hallo Kris,

Fantastisch dat je zo'n programma kan schrijven. Je ziet, je wordt je eigen expert in je vraagstuk.

groet,
Michiel

Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
Bedankt voor de commentaar :-)

Voor de geïnteresseerden, ik heb hier nog 2 afdrukken liggen, van ongeveer 3m50 per stuk (zal vanavond eens exact opmeten), die "onvolledig" zijn voor mij. (maar wel bruikbaar)
Mogen gratis weg, anders gaan ze de papiercontainer in ...
(verzendkosten voor de geïnteresseerde, afhalen ook mogelijk, en anders kan ik ze nog altijd meenemen of meegeven naar Houten)

Zie voorbeeld: (de totale max. hoogte van deze posters is 87 cm)

- De ene poster is geplot van helemaal links, tot vlak naast het rechter gebouw.
- De andere poster is geplot van helemaal rechts, tot halverwege de watertoren.

Indien interesse, post hier maar ... (first come, first served base)
Zodoende wordt ik niet "overspoeld" met PB's, en ziet iedereen meteen of de posters er nog zijn :-)

Ik heb de afbeelding ook op 10% van de ware afmetingen online staan,
met 2 rode strepen op, dit is tot waar de plots rijken.
http://www.digitalplayground.be/tmp/achterkant_deel.jpg
dus, de streep het meeste links, is een plot van helemaal rechts tot aan die rode streep,
de streep het meeste rechts, is een plot van helemaal links, tot aan die rode streep ...

Uiteraard kan je ze altijd verknippen en aan mekaar kleven :-)
(maar ik heb toch maar geopteerd, koppig zoals ik ben, om een poster in één geheel te plotten, haha)



groeten,
Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
Hallo Kris

Het lijkt me een mooie Plot die ik graag zou willen. als het mag van mijn ouders (en dat mag vast wel ;))
Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
John,


Welke wil je ? de linkse of de rechtse ? :-)
Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
Citaat van: sn00zerman op woensdag 13 juli 2011, 10:22:04
John,


Welke wil je ? de linkse of de rechtse ? :-)


Euhhhhhhh??

Ik vind ze beide wel mooi  :P B).
Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
John,

OK, ik zal het voor je aan mekaar zetten, zodat het één geheel is.
Waar heb je liefst dat ik hem aan mekaar zet ? groot rechter stuk en klein linker stuk, of groot linker stuk en klein rechter stuk ?
Zodoende heb je de gehele poster, en blijft er nog wat over voor een ander forumlid :-)

groeten,
Kris
Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
Citaat van: sn00zerman op woensdag 13 juli 2011, 10:38:50
John,

OK, ik zal het voor je aan mekaar zetten, zodat het één geheel is.
Waar heb je liefst dat ik hem aan mekaar zet ? groot rechter stuk en klein linker stuk, of groot linker stuk en klein rechter stuk ?
Zodoende heb je de gehele poster, en blijft er nog wat over voor een ander forumlid :-)

groeten,
Kris

Hallo Kris

Dan ga ik voor een groot rechter stuk en een klein linker.

En bij mij blijft er waarschijnlijk ook een stuk over wat dan weer naar een ander lid kan.
Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
okido :-)

Hoe spreken we af om die bij jou te krijgen ?


Mede-forummers, er is dus momenteel nog een stuk in de "aanbieding",
het betreft een geheel tussen de 2 rode lijnen :-)


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
Hallo Kris

Ik ga het vanavond met mijn vader overleggen dus je hoort nog van me.
Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
Kris, hier in Mortsel is er wel belangstelling.
Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
Hoi Kris.
Bijzonder fijn om te horen dat je nu je complete achtergrond uit hebt weten te printen.
Natuurlijk had een heleboel kopieën ook wel de benodigde belangstellenden getrokken maar gelukkig (voor jou dan hè? :D) heb jij jouw achtergrond nu helemaal klaar.

Veel succes met het opplakken hiervan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
Johnny,

Ik reserveer die 2de voor jou dan.
Vanavond zal ik je de exacte maten doorsturen.
Ik moet elke vrijdagavond in Mortsel zijn (Antwerpsesteenweg, ik zit in de modelspoorclub van Agfa Gevaert)
Misschien kan ik die even bij jou binnen gooien dan ?


AlbertJan (en anderen uiteraard),


ik heb nog 150 meter papier over, alsook nog 3 complete sets toners. (ik print makkelijk 50 meter met één set toners).
(maximum plot-maten die ik dan kan aanvaarden, zijn 0,9 meter x 16 meter)
ik ben eventueel bereid om ook tegen kostprijs te plotten, maar ik vrees dat het hier een overrompeling gaat worden ...
Let wel, je dient dan wel zelf een bestand aan te leveren op de juiste maten, en minstens 150 dpi, liefst JPEG file.
(ik kan de CDroms van Busch & Jowi van harte aanbevelen, om zo'n achtergrond te "bouwen")



groeten,
Kris
Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
Hey Kris,

Ik vraag me toch wel af hoe het bezoek is verlopen gisteren :)
Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman (13-07 - problem solved !)
haha, het lijkt wel of jij die datum ook in je agenda had gezet :-)


't allemaal Grandioos verlopen :-) veel "oohs" en "aahs" gehoord ...
Tja, m'n bezoek heeft een simpel vlak ovaaltje liggen thuis, dus ik kon de frustraties enigsinds wel begrijpen :-)
We (allée, ik) hebben de nodige rondjes gereden, onder het genot van enkele flessen cava ...

Teven heb ik nogal wat overtuigingskracht moeten gebruiken, om het ongeloof weg te werken dat dit alles op minder dan
een maand tot stand is gekomen, zoals het er nu bij staat ...

Hij had ook nog een stuurstandrijtuig en 5 rijtuigen bij, die moesten voorzien worden van wisselende front/sluit verlichting,
cabine-verlichting en LEDstrips in de rijtuigen.
Het was een heerlijk gevoel om met een dremel gaten te mogen boren in die 2-rail rijtuigen, en het interieur te lijf te gaan met een
soldeerbout, om stukken plastic weg te smelten om kabeltjes door te krijgen :-)

Gisteren is de kleinste van de familie op bezoek geweest (bijna 4 jaar oud), dus dat is wederom een rij-namiddagje geworden.

Niet veel aan de baan gedaan dus dit weekend (alleen gisteren voormiddag een begin gemaakt aan het leggen van de ringleidingen),
maar wel een hoop plezier beleefd van't weekend, en daar gaat het tenslotte toch om hé ...

Hier in België hebben wij donderdag onze nationale feestdag. Lekker vrij dus. En meteen van die vrijdag maar een brugdag maken,
zodat ik enkele dagen onder m'n baan kan gaan liggen voor bekabeling.
M'n "nieuwe doel" is om tegen zondagavond de gehele rechterzijde bedraad te hebben.
(wissels/seinen/ontkoppelaars/bezetmelders/stroomvoorziening enz ...)
(dus, de keerlus, bovenliggend havengebied, en de 4 hogergelegen sporen tegen de rechter muur ...)
(ben eens benieuwd of me dat gaat lukken zonder fouten en een beetje deftig, op zo'n korte tijd)



groeten,
Kris
Sn00zerman (19-07 - status update zonder foto's)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Sn00zerman (19-07 - status update zonder foto's)
Nog geen nieuwe foto's, maar die komen er eerstdaags aan :-)

- alle achtergronden "hangen" dus :-)
- De 5 TFT schermen voor de besturing via RocRail & MrDirect zijn aangesloten
  (eerste rondjes al gereden via m'n samsung galaxy tab als handregelaar)
- 2 PC's en 7 boosters zijn aangesloten
- 8-aderige "digitale" ringleiding is getrokken onder het havengebied
- 40 wisselaandrijvingen (74490) zijn al omgebouwd (schakelaars eruit, en draadbruggen erin)
- al 33 loc's op foto gezet (bijna halfweg dus) en geresized naar 230 x 80 pixels (voor RocRail)

Planning:
- Vanavond verder foto's nemen (nog bijna 50)  en wissel-aandrijvingen ombouwen (nog 30 te gaan)
- ALLE loc's in RocRail invoeren (en sommigen nog van adres wijzigen enzo (van de laatste 20 loc's loopt de administratie mank, lol)
- donderdag/vrijdag vrij, dus hopelijk tegen zondagavond het gehele havengebied aangesloten !
  (rails slijpen, gaten boren voor draden, decoders/bezetmelders/seinen/wisselaandrijvingen/ontkoppelaars/verlichting plaatsen en aansluiten)


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman (19-07 - status update zonder foto's)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Sn00zerman (19-07 - status update zonder foto's)
Hoi Kris,

Het is een hobby hoor  :confused: :confused: :roll: :roll:

Wat een snelheid heb je, niet normaal zo hard het allemaal gaat.

Maar ik ben wel erg benieuwd naar de foto's  >:-D >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Sn00zerman (19-07 - status update zonder foto's)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman (19-07 - status update zonder foto's)
haha :-)


Het is en blijft inderdaad een hobby.
Echter probeer ik zoveel mogelijk te doen, nu de gezondheid het toelaat.
En eigenlijk begint het "plezante" pas als alles bedraad en aangesloten is hé, namelijk de scenery, en dat zal wel op een véél rustiger
tempo gebeuren. (alhoewel, lol)

Ondertussen 66 loc's op de foto gezet en geresized. (nog 8 te gaan, maar die zijn nog analoog, dus dat laten we maar even zo)
Al m'n wisselaandrijvingen heb ik gisterenavond ook kunnen ombouwen, dus we liggen op "schema" :-)
Vanavond eindelijk beginnen met bezetmelders enzo :-)
heb al één bezetmelder aangesloten, waar dat is om RocRail commando's te geven vanuit m'n domotica-systeem.
Tevens één wisseldecoder aangesloten ook al, om vanuit RocRail statussen door te geven aan het domotica-systeem.

P.S. Foto's volgen waarschijnlijk na het weekend, als er weer een heleboel "te zien" is :-)


groeten,
Kris

Sn00zerman (20-07 - huidige status MET foto's)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Sn00zerman (20-07 - huidige status MET foto's)
Aangezien ik zonet m'n website heb geupdate, toch maar even besloten om ook hier wat fotootjes te tonen :-)

Zoals eerder aangegeven, hingen alle achtergronden er ondertussen tegen. Van de laatste achtergrond was ik jullie nog een foto verschuldigd :-)

Zo ziet het er achter het grote station nu uit:

Om het geheel "drukker" te maken, komen er eerst nog halfreliëf gebouwen van Jowi tegen,
alvorens "gehele" gebouwen en bestrating te plaatsen. Zodoende krijg je 3 lagen "gebouwen".

En zo ziet de aansluiting van het water er naar de achtergrond uit:


Het verhaal met de TFT schermen is hier al gepost geweest (één pagina terug),

Een overzicht van alle electronica die nog onder de baan moet:


op de voorgrond allemaal zelfbouw printen, voor het aansturen van de dag/nacht cyclus,
geluid switching, multimedia/video switching, automatisch opstarten/afsluiten van alle electronica van de gehele kamer/baan,
pannen/tilten van m'n 8 bewakingscamera's, temperatuur monitoring enz ...
(ook nog 6 servo decoders, vlak tegen het spoor)
Op de achtergrond een stapel AJ wisseldecoders en Tams S88 bezetmelders.
(goed voor 64 wisselaandrijvingen en 496 bezetmelders)

Ondertussen heb ik ook al m'n marklin 74490 wisselaandrijvingen omgebouwd. (miniatuurschakelaars eruit, draadbruggen erin)
Dit ging vrij snel, ik had minder dan 2 minuten per aandrijving nodig, 64 aandrijvingen, dus iets meer dan 2 uur bezig geweest.
(ondertussen zijn er ook 40 wissellantaarns onderweg naar België, zodat ik ineens alles kan aansluiten zoals het hoort :-)

En dan nog een foto van mezelf :-) aan't werken in m'n electronica-kast onder de baan. (Rechts zie je 7 boosters & transfo's)
Ik heb overal onder m'n baan zo'n witte LED strips hangen, werkt zalig, voldoende licht zo :-)
(en de verlichting van de kamer zelf hoeft geeneens aan)

Verder een voorsmaakje van de locs foto's die ik genomen heb en geresized heb naar 230 x 80 pixels (voor RocRail).
(de rest zijn nog analoge locs, die ik eerst moet ombouwen, maar daar is geen haast bij)











Voor de rest van die 66 foto's (alsook andere extra foto's), kan je terecht in de modelrailroad sectie van m'n website.


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman (20-07 - huidige status MET foto's)
Ik vind de foto's van de loc's wat aan de donkere kant Kris.
Er mist wat licht recht van voren. :(  Hoewel het profiel er op deze manier wel mooi uitspringt. :)
Kan je het verschil nog wel goed zien zo?

Ik moet wel toegeven dat je kanaal nu mooi doorloopt.Dat komt mooier over als op de test foto van de achtergrond.

Groeten Robin.
Re:Sn00zerman (20-07 - huidige status MET foto's)
Hallo Kris,

Heb je de Thalys van peter (De geluidsman) genomen om je baan klaar te hebben :D, man je gaat als een sneltrein.

Het ziet er weer allemaal prachtig uit.

Veel plezier komende dagen met je bedradings werkzaamheden.

Gr.
Piwie.
Re:Sn00zerman (20-07 - huidige status MET foto's)
Hallo Kris,

Je bent echt lekker bezig met de baan zeg.
Je tempo is ongewoon snel voor iemand die er ook nog eens bij moet werken  :thumbup:

Succes met je volgende werkzaamheden en veel plezier.

Vriendelijke Groet,
Elden.
Re:Sn00zerman (20-07 - huidige status MET foto's)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman (20-07 - huidige status MET foto's)
:-)

Gelukkig woon ik op amper 3 KM van m'n werk. Da's dus 5 minuten rijden :-)
Ik heb collega's die elke ochtend en avond 45 minuten onderweg zijn.
da's per dag zo'n 80 minuten die ik meer "vrije tijd" heb, da's meer dan 6,6 uur per week, wat neerkomt op 3/4de "werkdag" extra :-)

Vandaag nog onverwacht bezoek gekregen, dus niet 100% kunnen verder doen,
maar toch meer gedaan dan verwacht :-)
Als ik morgen nog wat door werk, is het hele rechter deel hardwarematig in orde !
Dus, het complete rechterdeel van de haven, de 4 hogergelegen paradesporen, de halve keerlus door de muur,
(zowel op onderste als bovenste niveau) en dan nog de keerlus van het schaduwstation.
Dit weekend heb ik dan nog tijd om één schaduwstation compleet aan te pakken (en misschien zelfs wel allebei, lol)

(rails doorslijpen, diodes plaatsen, bezetmelderdraden aansluiten, voeding aansluiten op de rails, wissels digitaliseren en adresseren enz ...)

De deadline die ik van Kerstmis al naar begin november had gezet, qua bedrading, kan volgens mij nog naar voren geschoven worden :-) Misschien haal ik einde augustus nog wel. (zou fijn zijn, dan vertrekken we op verlof, en dan hoef ik me na mijn verlof niet meer druk te maken over de bedrading, en kan ik over de scenery beginnen denken)


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman (20-07 - huidige status MET foto's)
Elden, hij bouwt die baan niet alleen hoor, snachts komen er van die blauwe mannetjes hem helpen  :) .
Re:Sn00zerman (20-07 - huidige status MET foto's)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman (20-07 - huidige status MET foto's)
Johnny :-)

(heb je juist een email gestuurd se)

Hoe weet jij dat m'n vrouw in de Delhaize werkt, en dagelijks de voorraad smurfen meer naar huis brengt,
om hier nachtarbeid te laten doen ? :-)
(ongelooflijk hoe hard die kereltjes kunnen werken, ze zijn alleen wel slordig, ik heb nadien altijd zo'n troep op te ruimen hé)


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman (20-07 - huidige status MET foto's)
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 21 juli 2011, 21:23:21
Elden, hij bouwt die baan niet alleen hoor, snachts komen er van die blauwe mannetjes hem helpen  :) .

:thumbup: :thumbup:
Re:Sn00zerman (20-07 - huidige status MET foto's)
Hoi Kris,

geweldig allemaal wat je aan het maken bent en dat tempo 8o

Veel succes met het aansluiten nu van al die electronische componenten.

Groetjes, John
Re:Sn00zerman (20-07 - huidige status MET foto's)
Hoi Kris,

Kun je die blauwe mannetjes niet eens deze kant uitsturen, ik kan ook wel wat extra hulp gebruiken. :mrgreen:
De achtergronden zien er super uit. :thumbup:
Succes met het aansluiten.

Gr.
René
Sn00zerman (11-08 - dag/nacht cyclus bijna klaar)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Sn00zerman (11-08 - dag/nacht cyclus bijna klaar)
Hoi allemaal,


Ik ben hier volop aan't programmeren aan m'n "domotica" voor m'n modelspoorkamer.
Alles verloopt voorspoedig goed eigenlijk.
Zo goed zelfs, dat ik al aan de dag/nacht cyclus bezig ben !

Hoe ziet zo'n dag/nacht cyclus er eigenlijk best optimaal uit ?

Ik zal even omschrijven hoe ik het momenteel heb geïmplementeerd, misschien kunnen
jullie dan bijsturen of commentaar/advies kwijt ...

overgang van dag naar nacht, wordt getriggerd door een gewone decoder met relais,
deze wordt ingelezen als 0 of 1, op m'n FriendlyARM.

Van Dag naar nacht:
- de witte TL's in de koof rondom, zijn aan op 100%
- de halogeen plafondspots zijn ook aan op 100%
- vervolgens gaat langzaam de spots naar 0%, en de witte TL's naar 1%
 die 1% is best nog véél licht, en komt overeen met de helderste witte stand van
 de RGB LED strip, die eveneens rondom in die koof zit.
- vervolgens schakel ik de RGB LEDstrip op wit aan, 100%, en zet vervolgens de
 witte TL's volledig uit. (je ziet hier héél even een héél klein lichtverschil,
 maar niet echt storend, en zo goed als onmogelijk om dit weg te krijgen)
 Bij deze stap, schakel ik ook alle wissellantaarns aan, en (toekomstige) straatverlichting
 en industrie-verlichting, en stationsverlichting enz ...
 de computerschermen worden dan uitgeschakeld, om niet storend te werken op de aankomende duisternis :-)
- de volgende stap is van het wit, faden naar geel. Dit geef de indruk van een ondergaande zon
 tijdens deze stappen, gaan er her en der nog wat verlichting aan.
- als we bij geel zijn aanbeland, gaan we verder faden naar paars, om de indruk te creëren van de laatste zonnestralen.
 Ook hier gaat er dan verder op de baan nog wat extra verlichting aan.
- Na het paars, gaan we naar blauw, nu is het echt bijna nacht, en is het maximaal aantal verlichting op de baan aan.
- Na dit blauw, dimmen we nog wat naar dieper blauw, om diepnacht te simuleren, er gaat hier en daar al terug wat overige
 baanverlichting uit in huisjes enzo. (stations, industrie & straten blijven de gehele nacht verlicht)

Deze hele cyclus is héél vloeiend in overgang, en duurt zo'n 2 minuten en 50 seconden.

Van Nacht naar dag, is de omgekeerde cyclus, en beginnen we dus vanaf donkerblauw naar gewoon blauw, terwijl er in huisjes
hier en daar terug verlichting aan gaat (om te simuleren dat de preisers stilaan ontwaken)
zo bouwen we de LED verlichting terug op, naar max. wit en bijna alle baanverlichting uit.
Bij het overschakelen van LED naar de witte dimbare TL's op 1%, gaan de computerschermen terug aan, en de wissellantaarns terug uit.
Om uiteindelijk terug bij 100% witte TL en 100% halogeenspots te belanden ...

- Wie kan hier iets zinnigs over zeggen ?
- Zijn de kleurovergangen wat goed bedacht ?
- is de periode van 2 minuut 50 seconden een beetje "doenbaar" ?

Ik post waarschijnlijk morgenavond een filmpje van de werkende verlichting.
(minus de baanverlichting, die printen zijn wel al aangesloten in m'n domotica-keten, maar er zitten nog geen lampjes aangesloten,
alleen de indicatie-LEDs op de printen zelf)


groeten,
Kris




 

Re:Sn00zerman (11-08 - dag/nacht cyclus bijna klaar)
Ik heb er geen verstand van, maar het klinkt heel aannemelijk :)
Alleen vraag ik me af waarom je de RGB LED strips ineens op 100% zet?

Ik kan me voorstellen dat het lichtverschil bij het omschakelen van TL naar LED licht een stuk minder zal zijn als je de LEDs langzaam helderder laat worden terwijl de TL langzaam van 100% naar 1% gaat. Je zou de LEDs zelfs op 100% kunnen houden overdag, de TL overstraalt dat toch.
Re:Sn00zerman (11-08 - dag/nacht cyclus bijna klaar)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman (11-08 - dag/nacht cyclus bijna klaar)
Daar zeg je zoal iets !
De eerste reactie, en meteen *bingo*  B)
Lijkt me de perfecte oplossing !
De oplossing kan soms zo eenvoudig zijn, dat eenvoud siert :-)


EDIT: ondertussen software aangepast en getest, werkt als een tierelier  :idea:  :o)  :important:

thanks,
Kris

P.S.
Hmmz, net geprobeerd om zoiets te filmen met m'n samsung galaxy tab, niet echt een groot succes.
Dan maar de batterijen van de HighDefinition Sony camera opladen.


Re:Sn00zerman (11-08 - dag/nacht cyclus bijna klaar)
Misschien kun je de verlichting in de huisjes alleen laten werken, in de avond en in de morgen?
Zo geeft het ook nog de indruk dat ze slapen ;)

Bij de industrie kan je deze aanlaten vanwege de nachtploeg :p

Gr.
Mathias
Re:Sn00zerman (11-08 - dag/nacht cyclus bijna klaar)
bijna 3 minuten lijkt me erg snel, hoewel het wel mooi is om te showen aan bezoekers. Voor je eigen plezier zou je de cyclus misschien met een factor 2 of 4 kunnen verlengen. In het verleden had ik een soort random schakeling voor de verlichting van m'n huizen en de straat verlichting, getriggerd door een LDR. Dat laatste is natuurlijk zinloos met zo'n mooi domotica systeem, maar zo'n random generator die de huisverlichting schakeld is wel erg leuk, ook voor jezelf. Meerdere verschillende lampjes per huis is natuurlijk nog mooier, eerst licht beneden aan, daarna op de slaapkamer(s) erbij, dan beneden uit en vervolgens de slaapkamer(s) weer uit, 's morgens omgekeerd... Ben heel erg benieuwd naar je filmpje, en dan wil ik het ook wel leren. Verder ben ik als typische 'ollander toch ook wel benieuwd wat zo'n domotica speeltje nu eigenlijk kost, compleet werkend  :?
Re:Sn00zerman (11-08 - dag/nacht cyclus bijna klaar)
Ik begreep dat Kris bedoelde dat de overgang dag naar nacht 2,5 minuut duurt. De tijd dat het dan nacht (of dag) blijft zou inderdaad wel een heel stuk langer mogen zijn. ik zou toch minstens aan 10-30 minuten per "dag" en de helft tot een kwart per "nacht".
Re:Sn00zerman (11-08 - dag/nacht cyclus bijna klaar)
Hoi Kris,

ik ben benieuwd naar je filmpje, dit is hier ook nog een project wat is blijven liggen :?

Groetjes, John
Re:Sn00zerman (11-08 - dag/nacht cyclus bijna klaar)
Zie nu pas je baan topic :D wat een leuk topic :D ben zeker en vast benieuwd naar je cyclus  :D
Groeten Tim
Re:Sn00zerman (11-08 - dag/nacht cyclus bijna klaar)
Citaat van: EgMaf op donderdag 11 augustus 2011, 19:02:18
Ik begreep dat Kris bedoelde dat de overgang dag naar nacht 2,5 minuut duurt. De tijd dat het dan nacht (of dag) blijft zou inderdaad wel een heel stuk langer mogen zijn. ik zou toch minstens aan 10-30 minuten per "dag" en de helft tot een kwart per "nacht".

Ik denk dat hij zelf kan kiezen hoealang hij nacht/dag wilt?
Zou wel logisch zijn denk ik toch.
Re:Sn00zerman (11-08 - dag/nacht cyclus bijna klaar)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman (11-08 - dag/nacht cyclus bijna klaar)
:-)


Inderdaad, ik kan zelf kiezen hoe lang het dag/nacht blijft, 't is alleen de "overgang" die bijna 3 minuten duurt dus.
Ook het domotica systeem zelf, zorgt voor het "at random" aan/uit gaan van verlichting in huisjes enzo.
Er 8 verschillende "groepen":
- groep 1: die aangaat bij het vallen van de avond. (vooral benedenverdiepingen enzo)
  Deze gaan zelfs ook "at random" hier en daar terug uit, om te simuleren dat mensen niet allemaal op hetzelfde
  tijdstip gaan slapen :-)
- groep 2: groep voor industrie en straatverlichting, spreekt voor zich, brandt de hele nacht.
- groep 3: voor bovenverdiepingen van huizen. gaan "later op de avond", even aan, en terug uit, en héél af en toe
  zie je hier en daar 's nachts nog wel eens een lichtje terug aanfloepen enzo.
- groep 4: voor kantoorgebouwen: gaan aan bij valavond, maar blijven niet te lang aan, en gaan de rest van de nacht uit.
- groep 5: gaat uit rond middernacht

Door nu bedrijfspanden op groep 4 en 2 aan te sluiten, krijg je het effect dat er hier en daar op kantoor en in bedrijven
's nachts nog een stukje verlichting blijft branden.

Op één print, kan ik 64 verschillende LEDs en LEDstrips aansluiten. (alsook gewone lampjes)
Elk van die 64 aansluitingen, worden "at random", en rekening houdende met hun "groep", geschakeld.
Ik kan zo'n 256 prints aansluiten op één bus, en m'n hoofdcontroller heeft 3 bussen.
Op m'n friendlyARM kan ik 3 hoofdcontrollers aansluiten, wat het max. totaal aantal individueel te schakelen uitgangen
op 147.456 brengt :-) Méér dan genoeg dus :-)

Kostenplaatje:
Ik heb alleen een FriendlyARM gekocht, en heb daarop zelf een custom linux kernel gebuild.
(kostprijs: rond de 100 euro, incl. 7" touchscreen)
Hierop heb ik dan zelf custom software geschreven met C# onder mono.
De printen zelf, zijn allemaal eigenbouw. Dus, schema ontworpen, print ontworpen, print gefreesd, print gesoldeerd,
en software in de microcontrollers ook zelf geschreven. Kostenplaatje per print telkens maar een paar euro.
(afhankelijk van het doel van de printen, ik heb servo-controllers voor m'n security cams, RGB controllers, relais controllers, 12V outputs, 5V outputs, input boards, LCD boards enz ... , kijk even op m'n site voor meer info)
Al bij al spotgoedkoop voor wat ik heb :-)

Huisjes enzo staan er nog niet op m'n baan, dus dat kan ik nog niet laten zien,
(maar het werkt wel al, heb al enkele printen gebouwd, en hier hangen controle-LEDs op)
maar de dag/nacht sturing werkt ondertussen perfect (volgens mijn smaak, altijd aanpasbaar, alleen wat software aanpassen, geen hardware-aanpassingen nodig)

Wat ik gebruik:
- halogeen plafondspots
- witte TL's rondom in een koof
- RGB LEDstrip rondom in dezelfde koof
- verder allemaal custom made hardware (maar het systeem is zo simpel van opzet, dat iemand die "een beetje" kan programmeren,
  er zo mee aan de slag kan. sources & schema's en PCB-layouts verschijnen weldra op m'n site, ergens in de herfst ...)

Filmpje en wat foto's komen er dit weekend aan, HD camera is nu aan't opladen :-)


groeten,
Kris



Re:Sn00zerman (11-08 - dag/nacht cyclus bijna klaar)
Ik ben benieuwd!


groeten Dylan
Re:Sn00zerman (11-08 - dag/nacht cyclus bijna klaar)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Sn00zerman (11-08 - dag/nacht cyclus bijna klaar)
Hoi Kris,

Ik vind het knap hoe jij dit allemaal zelf bedenkt en bouwd  :thumbup: :thumbup:

Het zal vast een mooi gezicht zijn als het van dag nacht wordt, ik kijk alvast uit naar het filmpje.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Sn00zerman (11-08 - dag/nacht cyclus bijna klaar)
Hoi kris,

Ik zit jouw verslag eens goed te lezen en verbaas me echt over al die termen en kreten :D, ben zelf absoluut geen technicus en printplaten solderen is al helemaal niet aan mij besteed, snap er de ... niet van.

Ben wel reuze benieuwd naar het resultaat naar de verschillende verdiepingen hoe dat allemaal aan en uit gaat, geeft ook veel werk bij het inrichten van de huisjes, je zal verdiepingen moeten maken en veel ledjes/lampjes moeten plaatsen, wel heel erg gaaf en erg realistisch als het af is.

Petje af kerel. :thumbup:

Groet,
Erik