Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Sn00zerman - 15-03-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - groter scherm

Gestart door sn00zerman maandag 20 oktober 2008, 14:45:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sn00zerman - 15-03-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - groter scherm
Hoi allemaal,


Enige tijd geleden heb ik mezelf al voorgesteld op dit forum:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10635.0

Hopelijk mag ik in dit draadje mijn "belevenissen" en "vooruitgang"
omtrend m'n baantje kwijt kan.

Ondertussen ben ik al enige maanden bezig met m'n garage
te verbouwen, en na enige onderbrekingen door vakantie en ziekte,
is mijn hobbyruimte "zo goed als klaar".
(nog wat opruimen, een stukje muur schilderen, en de bekasting rond
de schoorsteenbuis verder afwerken)

Deze middag al enkele fotootjes geschoten se, en hier is het resultaat:


Links zie je m'n "controlecentrum", daarnaast een gootsteen ...
(voor m'n verfborsteltjes enzo uit te wassen)
Die klok die je achteraan ziet hangen, is een 17" TFT scherm, dat eigenlijk
voor "allerlei" zaken kan dienen:
- als klok dus (deze draait op de 4de VGA uitgang van de koploper PC)
- weergave van het rechterbaangedeelte.
  (dan is die een "cloon" van het 3de scherm van de koploper PC)
- ik kan er ook TV op kijken
- de 4 bewakingsmonitors kunnen er op gezet worden
- de wireless traincam kan er ook op gezet worden
- ik kan er ook DVD op afspelen.


Zicht van buitenaf genomen.
Garage is 4m80 diep, en 3m30 breed.
Onderaan moeten nog gordijntjes komen, om bakken en andere zaken
aan het zicht te onttrekken.
(rechts vooraan zie je een "glimp" van m'n airco, want in de zomer kan het
nogal eens warm worden in die garage met plat dak)
werkblad zit op 75 cm hoogte, en treinbaan komt op 1m35 hoogte.


foto genomen vanaf de deuropening. De PC die je op deze foto ziet,
is m'n "electronica PC", hieraan hangt een digitale scope, een logic analyzer,
en m'n CNC machientje. (profiler van elektor)
al die bakjes bevatten enerzijds electronica componenten, en anderzijds
al m'n mindstorms onderdelen ...


Closeup van m'n "installatie".
- onderaan de MrDirect PC
- daarboven de Koploper PC
- daarboven een DVD recorder
deze gebruik ik als tuner, waardoor ik dus TV kan kijken op verschillende schermen.
Verder kan ik hiermee ook "opnames" maken van m'n beveiligingscamera's of van de traincam.
- daarboven een 4-in-2-out, video matrix switch.
- daar bovenop de quad processor voor de 4 bewakingcamera's.
- daar naast de ontvanger voor de wireless camera.
- daar bovenop een 4-ports KVM.

Om het geheel nog wat af te ronden, een netwerk HD, een video-to-XGA converter, een NLSU2 (zit ook nog een HD aan, alsook een USB stick)
en een paar luidsprekertjes. (aan de andere PC hangt een surround systeem
voor "deftig" geluid)


m'n 4 schermen voor m'n "controlecentrum".
De linkse 3 schermen zijn voor koploper, het achterste scherm voor MrDirect.


Koploper verdeelt over 3 schermen. 1ste scherm = schaduwstation, 2de scherm = linker deel van baan, 3de scherm is rechterdeel van baan.
Op het scherm van MrDirect, zie je het beeld van de Quad processor.
(momenteel zijn er maar 2 camera's aangesloten.

- De camera's zullen door middel van servo's horizontaal en verticaal kunnen bewegen. controle hiervan komt ook op het eerste scherm te staan.
- camera 1 = schaduwstation
- camera 2 = railspiraal
- camera 3 = komt in Damtor station te hangen
- camera 4 = zicht op verborgen sporen op rechter deel van de baan.

Sporenplan: zie bericht hieronder


groeten,
Kris






Baanplan
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Baanplan
Meteen ook maar even het baanplan:
(qua oriëntatie: de onderkant van het baanplan, is het linker deel
van de baan (waar m'n controle-centrum staat)


M'n schaduwstation ...
De reden van die 3-weg wissels => ik heb die nog liggen, zodoende dien ik
minder wissels bij te kopen.


op het onderste deel zie je een paradebaanvak, ligt lager dan het
station dat er boven komt.
De sporen in het bovenste deel, liggen op bijna gelijke hoogte met m'n schaduwstation. (ietsje hoger, die rare trechter vormt allemaal water,
dit wordt dus een haventje ...
Die keercirkel zit dus verborgen onder m'n stad die daar komt.


Onderaan zie je station 1 (beetje zoals het Bonn-station), met bijhorende
lokverzorgingsdepot en draaischijf enz ...
Boven de railspiraal komt een heel dorp te liggen.
Het slingerbaantje in het bovenste deel, ligt een niveau hoger dan m'n haven, maar wel lager dan m'n stad. (daarnaast komt nog station damtor, wat dus 2 "niveaus" hoger komt dan dit slingerbaantje.


Dit is het hoogste niveau van de baan. Op het onderste deel, zit dit op
één niveau boven m'n station. Op het bovenste deel, zit die 2 niveau's
hoger. (klimt dus langzaam) in het bovenste deel zie je ook de sporen
van het damtor station dus. Achter het damtor station, komt nog een "stadje".
Eveneens in het bovenste deel, aan de linkerkant van het water, komen ook een rij huizen.


Alle niveau's samen ...

De delen die het bovenste en onderste deel verbinden, zullen dus uitneembaar moeten zijn.

Tijdperk = III, omgeving Duits/Nederlandse grens.



groeten,
Kris




Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Kris,

dit ziet er allemaal indrukwekkend uit. Ben zeer benieuwd hoe het zich verder ontwikkeld.

Groetjes en veel succes met de verdere ouw, John
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Hey Kris,

Volgens mij wordt dit een 5 sterren modelbaan. Je hebt het echt
prima voor elkaar. Veel succes met de verdere bouw van je baan.

                                                                         Groet Bernard
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Hallo Kris,

Ik zie dat je het aardig gaat uitpakken met je modelbaan in opbouw.
Ik vindt dat de railplan erg netjes heb gemaakt en ook erg indrukwekkend.
Maar zag dat je onder op het schaduwstation een bocht met R1 gaat gebruiken ik weet niet met welke loc's gaat rijden maar test het wel even uit maar je heb obvergens wel mooi lange trajecten waar je met lange treinstellen kan gaan rijden.
Wens je heel veel plezier en succes met de bouw en blijf je update's volgen.

Groet Wim.
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
hallo Kris,

ZO!!! :shock: dat is nog eens een modelbaangarage!! net wat Bernard zegt een 5 sterren baan!! daar ben ik het helemaal mee eens!! :D
jij hoeft je volgens mij de komende tijd absoluut niet te vervelen!!! :lol:

nou in iedergeval succes verder met de bouw!!

Gert Jan
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Ziet er uit als een prachtige baan waar je uren rijplezier van zal hebben! Ook een hele mooie werkruimte!
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
kris
dat ziet er prachtig uit
complimenten
en ben erg benieuwd naar je vorderingen
succes
groet robert
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Ziet er erg goed uit. Wel zo ik proberen die gebogen wissel uit de doorgaande sporen van je station poroberen te halen. Je controle kamer lijkt wel een buro van een beurshandelaar, met 290834 van die knipperende schermen :D :D
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Bedankt allemaal voor de positieve reacties.

Ik hoop dit weekend wat leuk materiaal te scoren op Eurospoor in NL en Modelspoorexpo in BE.
Voorlopig ga ik een testbaantje uitleggen om koploper & mrdirect goed onder de knie te krijgen. De bedoeling is om met de definitieve baan te beginnen, ergens rond de jaarswisseling 2008/2009.
Als "afwisseling" in m'n lessen koploper & mrdirect, heb ik nog verschillende bouwdozen staan, dus ik zal me de komende tijd wel niet vervelen ;-)

@daanknoben,
Welke gebogen wissel bedoel je ? Die in m'n onderste of bovenste station ?
(ik wil altijd wel eens een poging doen ...)

@Wim N,
Ik heb lang zitten twijfelen over die 2 railtjes R1, maar uiteindelijk zag
ik niet echt een andere oplossing. (buiten die 2 exemplaren, is de minimum over R2)
Maar alle treinen hoeven er ook niet over te kunnen. Het is immers een 2-richtings baantje, en treinen die niet over die R1 kunnen, laat ik wel van de andere kant komen, zodoende hebben ze R3 & R2 voor de kiezen ;-)
(Er zitten ook nog 2 exemplaren van R1 in m'n stukje haven, maar hier komen alleen
van die korte kolenwagons op, en korte rangeerlocjes, dus hier zie ik geen probleem.)


groeten,
Kris
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Hallo Kris,

Complimenten, voor wat ik allemaal zie en ook fijn om te lezen dat er weer een koploper rijder bij komt. Maar nog even 2 vraagjes:
Je bouwt je baan in een garage, neem aan aan/bij je huis, en ik zie een kanteldeur ben je dan niet bang voor vocht. De deur is niet bepaald isolerend.
En de 2e vraag vind je het tevens niet eng al die apparatuur zo achter een kanteldeur of zet je er gewoon bij afwezigheid 220 op? :lol:
In ieder geval veel succes en ga het volgen.

Mvg Ron
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Ik bedoel het bovenste station, van het aankomstspoor links, rij je rechtdoor naar het achterste spoor in het station, logischer zou zijn dat de verbinding naar dat spoor door een afbuigende wissel gaat.

Het meest logische zou zijn, dat de middelste sporen van het station doorgaand zijn, en je die niet over gebogen wissels bereikt.
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Citaat van: daanknoben op dinsdag 21 oktober 2008, 10:55:42
Ik bedoel het bovenste station, van het aankomstspoor links, rij je rechtdoor naar het achterste spoor in het station, logischer zou zijn dat de verbinding naar dat spoor door een afbuigende wissel gaat.

Het meest logische zou zijn, dat de middelste sporen van het station doorgaand zijn, en je die niet over gebogen wissels bereikt.

Dat geldt trouwens ook voor een aantal kruiswissels...
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Ik zal m'n baanplan nog eens onder de loep nemen.
Reden waarom dat alles zo ligt, is omdat ik eigenlijk te weinig plaats heb
om het allemaal "rechtdoor" te bouwen.

@Ron,

Die garagepoort is een nieuwe stevige sectionale poort, met sensors op.(alarm) (en verder zijn we ook goed verzekerd, lol)
Eigenlijk sluit die vrij goed af, het is nooit echt koud in die garage,
zelfs niet in de winter. Last van vocht hebben we daar ook nooit.
(die CNC machine en computersturing alsook m'n electronica(meet)apparatuur
staat al meer dan 2 jaar in die garage)
(waarschijnlijk omdat onze C.V.-brander in die garage hangt, en die verder
ook aan 3 zijden is ingesloten.
zo'n poort breek je niet zomaar open, je moet daar echt al met "iets"
tegen knallen. (ramkraak)
De garage grenst inderdaad aan onze woning (naast onze slaapkamer)


groeten,
Kris
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Dit is idd behoorlijk indrukwekkend.

Als ik het goed zie in jouw baanplan dan kan je op diverse manieren je stijgspiraal in, maar volgens mij kan je er niet meer uit. Zie ik het verkeerd?

Succes in elk geval met bouwen.
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Citaat van: Veer op dinsdag 21 oktober 2008, 13:52:30
Dit is idd behoorlijk indrukwekkend.

Als ik het goed zie in jouw baanplan dan kan je op diverse manieren je stijgspiraal in, maar volgens mij kan je er niet meer uit. Zie ik het verkeerd?

Succes in elk geval met bouwen.

Dat van die spiraal valt me inderdaad ook op. De aansluiting lijkt niet te kloppen.
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
heu ?

- alles is dubbelspoor uitgevoerd.
- in de railspiraal "stijg" ik via het buitenste spoor,
  en zijn er allerhande "aftakkingen".
- in het binnenste spoor, "daal" ik terug naar het schaduwstation.
- op elk niveau, kan ik een "rondje" rijden.
  Dit wil zeggen: op elk niveau kan ik uit de spiraal, een rondje rijden,
  om vervolgens terug in de spiraal terecht te komen, en naar het
  schaduwstation weer te keren.

- Ik kan de railspiraal in beide richtingen op een "niveau" verlaten,
  telkens is ervoor gezorgd dat ik "rechts" rij op dat niveau, ongeacht
  van welke kant ik een niveau binnen rij ...

Misschien zijn de afbeeldingen wat aan de kleine kant om het allemaal
goed te zien ?
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
 :shock: :shock: :shock: 8) 8) 8)
Meer is denk ik niet nodig, toch ?
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Aan de bediening kan het niet liggen. :P
Onwijs gaaf. En daar sta ik dan met mijn regelaartje. :P
Ben benieuwd naar het vervolg.

Mvg
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Snoozerman, wat die spiraal betreft, als je daar in rijdt kun je alleen maar rechtsom draaien. Maar je kunt er nergens rechtsom uit. Dus ondanks het feit dat hij dubbelsporig is klopt er toch iets niet aan die spiraal.
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Ik zag het eerst ook niet, maar nu wel (denk ik  8)).:

Als je op de bovenste laag rijdt, dan moet je weer de spiraal in, en wel naar de binnenste sporen, en ga je dus naar beneden.
Maar op de lagen eronder kun je niet meer vanuit die binnenste sporen de spiraal uit naar de lagere lagen, totdat je op de allerlaagste laag uitgekomen bent, toch?

Ik vraag me trouwens ook af of je het allemaal wel redt met de stijging in die spiraal, met al die wissels...
En de gebogen wissels in de spiraal op de laag met de draaischijf zijn eigenlijk 2x hetzelfde...
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
;-)

mijn Wintrack "kunsten" zijn niet wat ze moeten zijn ;-)
't is nogal moeilijk om te "zien" op de plannen, maar die sporen die vlak boven het schaduwstation lopen,
en die naar het bovenste deel gaan, beginnen te dalen, zodra ze het schaduwstation over zijn.
De laag daarboven, met het station in het onderste deel, daalt ook een niveau, alvorens het op het bovenste deel aansluit.

Het is inderdaad zo:
- van schaduwstation naar een niveau
- rondje rijden op dat niveau
- helemaal terug naar het schaduwstation

Als ik in wintrack een stuk baan selecteer in die railspiraal, en als max. stijgingspercentage 3% opgeef, kom ik uit op een stijging van 8.1 cm, Ik heb hier zitten meten, en met 7,5 centimeter (inclusief rails & plaat van de spiraal zelf), kom ik ruimschoots toe ...


groeten,
Kris
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Nog even over je spiraal. Als je vanaf je paradebaan de spiraal in rijdt draai je rechtsom (met de klok mee) maar om de spiraal weer uit te gaan moet je tegen de klok in rijden. In de spiraal kan je niet omkeren dus volgens mij heb je dan een probleem.

Succes,

Tim
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Na nog een keertje studeren zie ik nu hoe het zit: in het schaduwstation kun je rechtsom de spiraal uit, ben je door het schaduwstation heen dan ga je linksom de spiraal weer in. Zit dus toch goed.
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
- stijgen doe ik met de wijzers van de klok mee
- dalen doe ik in tegenwijzerzin.

Ik kan al stijgend, m'n paradebaan op, hetzij rechtstreeks op het rechte stuk, rijdende van rechts naar links.
(aan de buitenkant)
Ik kan al stijgend, ook m'n paradebaan van de andere kant op, dus eerst schuin naar onder,
en dan door de bocht aan de linkerzijde, en zodoende het rechte stuk op, hier rij ik ook rechts. (aan de binnenkant dus)
Vervolgens duik ik terug de railspiraal in, dalend naar het schaduwstation, over de binnenste railspiraal.

Zo werkt het bij mij op elk niveau.
Wat niet mogelijk is, is om een niveau te rijden, en daarna de railspiraal verder naar boven te nemen,
of in het naar onder rijden in de railspiraal, er terug uit te komen op een ander niveau.

Als ik bevoorbeeld kolen wil laden in m'n haven, rij ik met m'n loc & kolenwagens vanuit het schaduwstation,
langs het niveau van het paradevak, maar rij ik achter het paradevak achterdoor, om zodoende terug
te dalen, en in de haven aan te komen. Na het laden in de haven, rij ik door de cirkel in het bovenste stuk,
en rij zodoende "rechts rijdende", terug, de railspiraal in, naar het schaduwstation.
Wil ik nadien die kolen afleveren aan de koleninstallatie aan m'n draaischijf, dan rij ik het schaduwstation
terug uit, en rij het niveau van de draaischijf op, via de railspiraal.

Door steeds door het schaduwstation te moeten, verplicht ik mezelf eigenlijk om lange rijtijden te hebben,
alvorens een trein op een ander niveau te voorschijn kan komen.
Ik zie elk niveau als een afzonderlijke baan, die alleen in connectie staat met het schaduwstation,
dus niet onderling niveau's die verbonden zijn ...

Of is er toch iets dat ik over het hoofd zie ?

@egmaf,
Wat die gebogen wissels betreft op het niveau van de draaischijf, daar heb je gelijk in, maar die liggen er om
een vlotter treinverkeer mogelijk te maken.

Voor de boogwissels kort bij het station:
Stel: er komt een trein dat station uit, en gaat de middelste railspiraal in, tegelijkertijd kan ik een stijgende trein
op dat niveau de railspiraal laten verlaten. (en eerst z'n ommetje langs het bovenste deel laten doen)

voor de boogwissels, bij de meest rechte "afslag":
Als die er niet zouden liggen, moet de trein bijna een heel niveau op het buitenste spoor dalen.


groeten,
Kris
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Hi Kris,

Een indrukwekkende aanpak en voorbereiding voor je modelbaan garage.
Ook het baanplan ziet er goed uit.
Ik heb ook eerst goed moeten kijken hoe dat met die spiraal liep, maar je uitleg en idee hierover is goed.
Wat de verdere bouw aangaat ben ik wel benieuwd naar foto's daarvan wanneer je zover bent.
Rij je ook met elektrische locomotieven? Wanneer je dat van plan bent en je rijdt met de panto's omhoog heb je dan nog genoeg ruimte tussen de spiralen.
Rij je alleen stoom en diesel dan is er niets aan de hand.
Overigens is de ruimte tussen twee nivo's één spiraal gang, dus ongeveer 80mm, hou er dan rekening mee dat als er iets gebeurt, het niet altijd makkelijk is om met de hand je loks en wagons weer op het goede spoor te zetten.
Ook los of doorhangende draden van boven liggende scenery of wissels moet je mee uitkijken, dat laatste overigens ook als je meer tussen ruimte hebt, heb ik ervaren.

Misschien heb je dit al allemaal ingekalkuleerd, maar toch.
Succes met het vervolg.

Regards
Leslie
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
;-)

Ik rij alleen stoom & diesel, dus no problemo daarmee.
Wat draden enzo betreft, ik heb al een heel schema klaar waar alle decoders enzo moeten komen,
ik ga voor de draden gleufjes frezen in platen en zijkanten, zodat die overal netjes weg zitten ;-)
Ik heb al wat testen gedaan om locs en rijtuigen uit zo'n spiraal te halen, en eigenlijk is het een
handigheid die je moet leren ;-)
(alhoewel ik niet verwacht dat er veel ontsporingen gaan gebeuren in die railspiraal)

Ik vind het in elk geval héél leuk dat jullie allemaal met tips en advies voor de dag komen,
en me wijzen op eventuele valkuilen en andere zaken, ik ben er zeker van dat jullie expertise en ervaring
me zeker nog goed van pas gaat komen ;-)


groeten,
Kris
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Beste Kris,

Ik heb al veel gezien maar wat jij daar hebt staan lijkt wel op het comandocentrum
bij Railz miniworld heel indrukwekkend.
Het banenplan is al net zo imposant, ik ben heel erg benieuwd wat het uiteindelijk
allemaal gaat worden.

Gr. Bert  :)

Nog effe goed je polis lezen
ombouw rijtuigen met verlichting
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
ombouw rijtuigen met verlichting
Hoi allemaal,


Ondertussen is m'n hobbyruimte 100% klaar, en gaat volgende week
de bestelling van de rails de deur uit.
In tussentijd ben ik met allemaal kleine klusjes bezig.
Ik moet een 20-tal rijtuigen voorzien van binnenverlichting.
Ondertussen heb ik er al een 5-tal gedaan, en het resultaat is best OK
volgens mij.



Ik gebruik 7 LEDs per rijtuig, één condensator, één weerstand, en 4 diodes (die ik als bruggelijkrichter gebruik)
Door die condensator werken die LEDs flikkervrij. (de verlichting blijft zelfs nog een 2-tal seconden na-branden als ik een rijtuig van de rails neem)

Weldra zet ik een bouwbeschrijving op m'n website ...

Andere klusjes waar we mee bezig zijn:
- Dammtor station volledig restaureren.
  (door 2 verhuizen en een scheiding, was het net of dit station een
   bombardement heeft meegemaakt)
- perrons op maat maken voor dit station, inclusief bankjes, verlichting,
  klokjes, dienstregelingsborden, figuurtjes, trapjes enz ...
- 2 werkende klokjes bouwen, met achtergrondverlichting, voor aan de
  zijgevels van m'n dammtor station. Dit worden dus witte stationsklokken,
  gebouwd uit een 1,5" LCD schermpje met 128x128 pixels ...
- drukdoende met PCB's te ontwerpen voor wisselfunctiedecoders,
  seindecoders (met servo's voor seinarmen) en S88 bezetmelders.
  reden hiervoor: zodoende wordt het véél goedkoper ;-)

groeten,
Kris
Re: ombouw rijtuigen met verlichting
Citaat van: sn00zerman op donderdag 13 november 2008, 10:11:29
Ik gebruik 7 LEDs per rijtuig, één condensator, één weerstand, en 4 diodes (die ik als bruggelijkrichter gebruik)
Door die condensator werken die LEDs flikkervrij. (de verlichting blijft zelfs nog een 2-tal seconden na-branden als ik een rijtuig van de rails neem)
Vertel daar eens wat meer over. Staan de leds in serie? Ik denk het wel, aangezien je maar 1 weerstand gebruikt. Hoe groot is die weerstand, hoe groot de condensator?
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Om het even kort te houden verlaag de condensatorwaarde.

Mvg,
Peter
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Ik vind het geen probleem hoor dat die LEDs nog even branden,
in tegendeel, ik heb het er eigenlijk voor gedaan zo.
Ik gebruik een weerstand van 560 ohm (7 LEDs inderdaad in serie).
Normaliter moet er maar een weerstand van rond de 200 ohm tussen,
maar dan schijnen de LEDs te fel.
(de LEDs schijnen in werkelijkheid niet zo fel als op de foto)
Er zit een 25V/100nF condensatortje in (had geen kleiner model liggen op voorraad)
De diodes zijn gewoon 1N4001 (heb ik er ook nog duizend van op voorraad ofzo)
Ik soldeer die 4 diodes, condensator & weerstand zodanig samen, dat het
één compact blokje vormt, dat ik vooraan of achteraan gewoon kan wegsteken
in het rijtuig.

totale geschatte kostprijs, inclusief kynar draad, per rijtuig, ligt onder de 1 euro,
héél wat goedkoper dus dan die 10 euro voor standaard verlichting.
Voordeel is ook dat ik de LEDs beter kan verdelen dan zo'n standaard LEDstrip.
(in een restaurant-rijtuig zitten de LEDs toch net even wat anders dan in een
gewoon rijtuig)
Ik heb een malletje gemaakt in hout, waar ik de LEDs in plaats, en vervolgens
aan mekaar soldeer. Ik kleef ze aan de binnenkant van het dak met
dubbelzijdige kleefband. Al bij al kan ik alles nadien terug verwijderen zonder
sporen achter te laten op/in het rijtuig, zodat ik ze altijd terug in hun
originele vorm kan brengen.
Qua stroomdoorvoer tussen de voertuigen, gebruik ik het male/female pinnetjes-systeem dat hier elders op het forum al uitvoerig besproken is.
(hier zie je helemaal niks meer van, als je het goed aanlegt)
Het laatste rijtuig heeft een sleper en stroomafnemers ...

groeten,
Kris

groeten,
Kris
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Kris, er zit iets onwaarschijnlijks in je verhaal. Je zegt dat de leds nog 2 seconden nabranden op een condensatortje van 100nF. Dat kan ik maar moeilijk geloven. Is die condensator niet 100uF?
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Inderdaad, stupid me, 100uF dus ...
(zit hier een schema te tekenen met 16 condensators van 100nF in, lol,
vandaar dus die "mistake")

groeten,
Kris
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Hallo Kris,

Citaat van: sn00zerman op donderdag 13 november 2008, 12:38:40
Inderdaad, stupid me, 100uF dus ...
(zit hier een schema te tekenen met 16 condensators van 100nF in, lol,
vandaar dus die "mistake")
Zal dan wel voor iets anders zijn. :lol:

Ik gebruik CU-folie op tape. Voordat het geplaatst wordt krijgt de CU-folie dezelfde kleur als het dak. Wat je dan enkel nog ziet zijn de led's.

Mvg,
Peter
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Citaat van: sn00zerman op donderdag 13 november 2008, 10:11:29
(die ik als bruggelijkrichter gebruik)

hallo

ledjes kunnen helaas niet op wisselstroom.
vandaar natuurlijk ook die bruggelijkrichter.
dat is met diodes , maar hoe doen je dat?

de diodes in serie of paralel ? (of anders
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Re: De baan van Sn00zerman - kleine update 22/11/2008
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: De baan van Sn00zerman - kleine update 22/11/2008
Hoi allemaal,


In afwachting dat al mijn rails toekomen (bestelling is de deur uit, yes ! met dank aan mijn vrouwtje voor deze vroege kerstcado), ben ik al wat aan't knutselen geslagen.

De 15 kolenwagonnetjes die ik tijdens m'n laatste vakantie bij Marklin ErlebenisWelt gekocht heb (marklin itemnr 4430), zijn ondertussen van kolen voorzien. Op Modelspoorexpo in Mechelen had ik wat kolen gekocht, en bij de lokale bouwmarkt een pak piepschuim. Ik heb de wagons in de piepschuim gedrukt, zodat ik de afmetingen had die ik uit het piepschuim diende te snijden om de wagons op te vullen.
Hier bovenop heb ik dan m'n kolen gestrooid, en bedruppelt met een mengeling van 40% water, 60% houtlijm, en één druppel afwasmiddel. Na enkele dagen drogen was dit het resultaat:


Verder ben ik volop bezig met de "aankleding" van m'n dammtor station. (aangezien dit station vrij hoog ligt, en meteen de aandacht trekt als de treinkamer binnenkomt, wil ik hier iets "moois" van maken.
Vorig jaar ben ik dit station gaan bekijken, toen we in Hamburg waren tijdens ons verlof (om een bezoekje aan miniaturwonderland mee te pikken).
Ik probeer dit zo "getrouw" mogelijk na te bouwen. Er komen dus onderaan in het station ook winkeltjes, en je zal onderaan ook door het station kunnen kijken, van de voorste inkomdeur naar de achterste.
Verder wil ik uiteraard ook een echt werkende analoge klok aan beide zijden van m'n station, die ook nog eens "oplicht" in het donker. Ik had hier nog 2 uLCD'tjes rondslingeren, van iets meer dan 1 inch diagonaal, met een resolutie van 128 x 128 pixels.
Ideaal om een "analoge klok" te bouwen, op een digitale manier ;-)
Het prototype heb ik ondertussen al werkende se, alleen moet er nog wel een "behuizing" bij, om het wat realistischer te maken.
Het geheel wordt aangestuurd door een zelfgebouwd printje, met een PIC van microchip op, en een DCF77 ontvanger, zodat deze klok altijd de juiste tijd aan geeft ;-)

Het prototype:



groeten,
Kris
Re: De baan van Sn00zerman - kleine update 22/11/2008
Citaat van: sn00zerman op zaterdag 22 november 2008, 11:03:55

Het prototype:

Dit is het betere knutselwerk. Gaaf, compliment.

Gr, Ben.
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Hey Chris,

Mooi control systeem heb je, zo te zien wordt het een mooie baan met veel speciale onderdelen.

Ik blijf het volgen.

Peter
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Zijn die klokjes om te verwerken in de scenery of is dat gewoon voor jou?
want als het in de scenery is dan denk ik dat ze toch wat groot zijn.
1inch op 1:87 is 87 inch in het echt.
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Ik ben me er van bewust dat ze momenteel wat groot zijn.
Ik kan die schermen ook in 0.78" krijgen, wat overeen komt met 1,72 meter diameter voor zo'n klok in't echt,
wat me doenbaar lijkt.

groeten,
Kris
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Hoi Kris,

Ik heb net dit draadje ontdekt.
Het ziet er zeer indrukwekkend uit en ben heel benieuwd hoe je baan er uit gaat zien.

Groetjes Jac.
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: De baan van Sn00zerman - het begin
Hallo Kris, ik ga de vorderingen van je baan ook volgen, prachtige baan.



                                                                                                    Arie
Re: De baan van Sn00zerman - update 03-12-2008
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: De baan van Sn00zerman - update 03-12-2008
Ondertussen zijn alle rails besteld bij Lacasa.

In tussentijd heb ik mijn dammtor station bijna helemaal "gerenoveerd", en heb ik een testbaantje gelegd.
Alle Locs zijn voorzien van een logische opeenvolging van decoder-adressen, en de eerste proefrondjes
zijn gereden. (ik heb één wisseldecoder voor 4 wissels, en één volledige S88 bezetmelder, dus kon
lekker aan de slag)

Dit is de "puinhoop" zoals m'n hobbykamer er momenteel bij ligt:

De rechterkant (met m'n nieuwe aanwinst, m'n Senator)


De linkerkant, met het "in aanbouw zijnde" dammtor station

Her en der staan al wat huisjes enzo, maar dat is omdat m'n vrouw die eindelijk eens van de slaapkamer
weg wilde hebben ;-)

Tussen kerst- & nieuwjaar heb ik wat verlof, hopelijk zijn m'n rails er dan, en kan het "bouwen" beginnen.
Na het bouwen ga ik met al m'n treinen (dat zijn al een goeie 10 sets, van tussen de 1m40 & 1m90) (alleen de Senator is korter met 1m10) zolang rijden, totdat alles vlot "berijdbaar" is.
Daarna begin ik met digitaliseren. (zelf printen frezen en bestukken, PCB's zijn al getekend in Eagle)
Ik wil de volledige ruwbouw en digitalisering klaar hebben tegen de zomer 2009.
Daarna kan ik beginnen met scenery ;-)


groeten,
Kris

Re: De baan van Sn00zerman - update 03-12-2008
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Sn00zerman - update 03-12-2008
Hoi Kris,

Ben benieuwd wat het allemaal wordt, het is maar goed dat je binnenkort veel tijd hebt om te bouwen.

Super mooie ruimte heb je.

Peter
Re: De baan van Sn00zerman - update 03-12-2008
Kris,

het ziet er prachtig uit. Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Groetjes en veel plezier met bouwen, John
Re: De baan van Sn00zerman - update 03-12-2008
Hallo Kris,

Heb je ook al een bestelling voor de poppetjes de deur uit gedaan. :)
Wat een groot station maar dat wordt zeker een blikvanger op je modelbaan.
Heel erg mooi veel succes en vooral veel hobbyplezier.
Je geeft ook mooie update's ook over hoe je de belading van de kolen in je wagon hebt aangebracht.

Groet Wim.
Re: De baan van Sn00zerman - update 03-12-2008
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: De baan van Sn00zerman - update 03-12-2008
Bedankt allemaal voor de bemoedigende woorden ;-)

Ik heb hier nog een "voorraadje" van 200 staande preisertjes en 300 zittende figuurtjes ;-)
Daar kom ik nog even mee toe. (alhoewel)

groeten,
Kris
Re: De baan van Sn00zerman - update 03-12-2008
Zo de eerste indruk is goed.
Ik zie het vandaag voor het eerst, maar ga toch zeker proberen hiervan goed op de hoogte te blijven want het ziet er zéér interressant uit.

Ga zo door en houd iedereen hier vooral op de hoogte, het is namelijk zeer de moeite waard om hiervoor achter de computer te kruipen.

Mathijs