Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Sn00zerman - 15-03-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - groter scherm

Gestart door sn00zerman maandag 20 oktober 2008, 14:45:19

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Fijn dat je weer present bent Kris, zeker na alle ellende met de gezondheid en het dievengilde. Hopelijk ga je vanaf nu alleen maar positieve zaken posten, en dan bedoel ik natuurlijk niet dat je dan de tegenvallers maar weglaat.
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Hoi Kris,
Fijn al dit goede nieuws van je te vernemen. 👍👍
Ik blijf je berichten met interesse volgen.
Gr. Marcel
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Hey Kris leuk te lezen dat het terug de goede richting uitgaat  :thumbup:
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Hey Kris,

Laat niet alleen "2020 jullie jaar zijn" maar op zijn minst de komende "20". Leuk dat je terug bent en volop kunt genieten.
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Hallo  Kris,
Blij om nog eens iets van U te horen en zeker dat het nu beter met U gaat.
Ik ben ondertussen al met pensioen en de dagen zijn toch soms te kort
(de laatste weken wel iets minder kort)
Het beste ermee.
Mvg
Olivier 77
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Kris,

Goed om te lezen dat alles weer op de goede rit zit. :thumbup:
Heel veel plezier met de hobby maar zeker van elkaar en het leven.

Groet Michel
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Hallo Kris,

Wat een verhaal. Maar gelukkig in onze "huis nerd" (zeer positief bedoeld) weer terug! :thumbup:

Ik ben benieuwd waar je ons weer mee gaat verrassen!

Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Mooi om te lezen dat het nu beter met jullie beiden gaat, ik merk aan mezelf dat als je een diep dal hebt meegemaakt dat je dan je gezondheid anders gaat waarderen. Sommige artsen zitten helaas vast in een stramien waardoor bepaalde behandelingen niet overwogen worden, dat kan aan hun zelf liggen maar ook aan het management/verzekeraar/vergoedingen. Het zou niet zo moeten zijn maar het is helaas wel zo. Ik heb ook 2 behandelaars welke een alternatieve behandeling voor me willen,  eentje gaat gewoon niet gebeuren omdat die niet vergoed wordt dus waarschijnlijk ga ik over op een andere behandeling (de oude is vervangen door een andere fabrikant dus van de week zien wat de bijwerkingen zijn). De andere wordt nog niet vergoed en deze is alleen in Nederland nog uitgevoerd in een test groep (waarin positieve effecten worden gemeld).
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Hé Kris,

Wat goed dat je weer terug bent!  :thumbup:
De aanhouder wint!

Henk
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Bedankt allemaal voor het warme onthaal en lieve woorden, dat geeft een mens nog meer zin en moed :-)
Ondertussen heeft de resin printer weinig stilgestaan. We zijn het "experimenteren" en "oefenen" bijna voorbij (nog een paar testen te gaan)
Dat ding is echt ongelooflijk !
Ik laat jullie wat meegenieten van enkele bouwwerken voor spoor Z :-)
stuk voor stuk "landmarks" die we al in't echt gezien hebben ... Buiten ééntje dan, rara, het welke ? :-)
Wie herkent ze trouwens allemaal ?
















Bij die eifeltoren moet je toch echt effe op de details letten. De railing van het eerste verdiep, die staat op paaltjes die amper een paar tienden van een millimeter dik zijn ...
En da's toch echt wel sterk, dat ding heeft al onder stromend water van de douche-sproeier gezeten enzo, geeft geen krimp, en blijft stevig !
Morgen staat er nog een print op't schema, waar ik echte alle wetten van de natuurkunde, alsook het (nood)lot ga tarten ...
Duimen jullie mee ? :-)

groeten,
Kris
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Het wordt met de dag mooier Kris, geweldig dat dit tegenwoordig allemaal mogelijk is.
Ik duim met je mee  :) :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Brandenburger Tor
The White House
Notre-Dame
Mount Rushmore
Sacré Coeur
Pokrovsky Sobor (Kremlin)
Eiffeltoren

Welkom terug Kris, fantastisch om te horen dat het allemaal weer wat beter gaat :thumbup:
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Hallo Kris,

Goed om te lezen dat het met de gezondheid van jou (én je vrouw) weer stukken beter gaat en je daardoor ook weer met je mooie hobby's bezig kunt zijn.
Volg je graag !
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Hoi Kris,

Ff benieuwd, heb je dit met de Anycubic Photon S geprint?
Wat een details zitten er in.....
Is dat spul ook makkelijk te lijmen/verbinden nadien, aan elkaar of aan andere materialen?

Groet, Marco
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Hoi Kris,

Waar ik benieuwd naar ben is hoe sterk dit spul is. Zijn daar tandwielen van te maken?
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
 @citaat en  @citaat @citaat

Chris schrijft:

Citaat van: sn00zerman op woensdag 06 mei 2020, 18:11:34
Bij die eifeltoren moet je toch echt effe op de details letten. De railing van het eerste verdiep, die staat op paaltjes die amper een paar tienden van een millimeter dik zijn ...
En da's toch echt wel sterk, dat ding heeft al onder stromend water van de douche-sproeier gezeten enzo, geeft geen krimp, en blijft stevig !
Morgen staat er nog een print op't schema, waar ik echte alle wetten van de natuurkunde, alsook het (nood)lot ga tarten ...

Het lijkt mij dat e tandwielen van gemaakt kunnen worden, maar zoek eens in de wiki op resin.
En anders goegelen.
Daarnaast weet ik dat Artitec ook spul van resin maakt en da moet geschuurd, gelijmd en geschilderd worden.
Dus er kan een hoop.
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Hey Kris, mooie projectjes maar werk jij met een DLP of een SLA printer (Laser of light)?
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
De Photon S is volgens de specs van de fabrikant SLA
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
@Karl, allemaal goed ! Waar mag ik de prijs naartoe sturen ? :-)
@Iedereen, bedankt voor jullie support !
Ik print inderdaad met een anycubic photon S (en voor de prijs moet je het niet meer laten !)
Tandwielen printen lukt zeker (tenzij het voor een motorfiets is ofzo, haha), en 't is echt beresterk (inderdaad te vergelijken met artitec resin onderdelen)
De photon S werkt met een lcd schermpje onderaan, en belicht dus ineens een hele laag.
Of je nu meerdere objecten tegelijk print, een vrij volle plaat, of een vrij lege plaat, elke laag duurt dus even lang.
(Met laser is dit toch anders hé)
Details zijn ook indrukwekkend !
(Moet wel de geprinte stukken effe terug in bad steken, zodat de "witte uitslag" weg is, en de details nog beter uitkomen)
Ondertussen ook mijn eerste stukken samen gelijmd, met gewone pattex secondelijm, ging perfect !

[img Width=600 height=800]https://www.digitalplayground.be/wp-content/gallery/BLOG/Blog_2020_04-anycubic_2/IMG_0902.jpeg[/img]

Groeten,
Kris
Re: Sn00zerman-01-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Sodemieters, die is echt mooi  :thumbup: :thumbup:
Re: Sn00zerman-15-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Sn00zerman-15-01-2020: Eindelijk terug durven dromen !
Laatste resin 3D print ... eindelijk iets "organisch", en met weinig "grondvlak" met toch vrij grote breedte/diepte ...
Hol gemaakt, buitenkant 1mm dikte, binnenstructuur in honingraad, 20 mm tussenruimte, 0,5 mm dikte, vrij veel support-structuren, via "auto-support" toegevoegd. layer-hoogte van 0.05 mm. 4 bottomlayers met exposure time van 75 seconden, overige layers 8 seconde exposure ..





Vrij goed gelukt, al zeg ik het zelf !
De speeltijd is over nu, het vertrouwen is er, we hebben de machine volledig onder de knie, vanaf nu printen we alleen nog dingen die ik compleet van scratch zelf getekend heb in SolidWorks ...

#TheEagleHasLanded
#ZoveelsteResin3DPrint
#GedaanMetSpelen
#KlaarVoorHetEchteWerk
Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Ondertussen heb ik voor een bevriende modelbouwer, een hoop Belgische seinen in 3D geprint met resin.
Zie foto's en topic hier:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=79744.msg1365992#msg1365992
Of rechtstreeks op mijn eigen blog:
https://www.digitalplayground.be/?p=4628

Nu, ikzelf rij volledig Duits, en ben dus op zoek naar documentatie over Duitse seinen, tijdperk III (van die vleugel-signalen dus).
Uitleg over het seinbeeld enzo genoeg, maar geen technische informatie ...
Wie o wie, kan me een link bezorgen met technische tekeningen van allerlei Duitse seinen (hoofdseinen, voorseinen, rangeerseinen, wachtseinen enz ... enz ...) tijdperk III ?
Ik ga beginnen om die zelf in Solidworks te tekenen en te printen in 3D resin ...
Ik heb meer dan 100 seinen nodig op mijn baan, met een beginnende prijs van 50 euro, wordt dit een kleine financiële aderlating bij aankoop,
en ik ben er zeker van dat ik het zelfs beter kan dan de gekende producenten :-)

groeten & alvast bedankt,
Kris
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Kris, ik volg je printkunsten met grote belangstelling. Ik heb een eenvoudig 3D printertje dat met PLA redelijke resultaten behaalt, maar nauwelijks iets echt bruikbaars voor de scenery. Je blijft de laagjes zien en echte details dreigen te verdwijnen. Het is prima om ermee te oefenen en om er dingen mee te maken als draadclips, servo-beugeltjes  en allerhande spul waarbij de functionaliteit voorop staat. Ook raampjes zijn goed te maken.
Je plan om een grote hoeveelheid seinpalen te gaan printen, is wat mij betreft erg ambitieus zeker als het gaat om armseinen. Er moet een mechaniekje in en dat lijkt mij best lastig.
Ken je de zelfbouw seinen van Viessmann die Conrad verkoopt? Dan heb je een mooi messing mastje en alle onderdeeltjes die nodig zijn. Prijs ligt rond de € 10,00. Misschien krijg je korting bij afname van een grotere hoeveelheid. Ze laten zich goed bedienen met servomotors die ook in grote hoeveelheden voor lage prijzen te koop zijn.

Groet,

Peter
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Ben je deze al tegengekomen Kris?
Is wel een periode eerder maar er is volgens mij niet iets veranderd tussen die 2 perioden (er is alleen in periode 3 nog kort een ander licht systeem geweest wat doordat er vergissingen met het lezen van het seinbeeld teveel ongelukken gebeurden. Deze is toen ook behoorlijk snel vervangen, dacht als ik het goed heb onthouden na 4 jaar)
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
In tussentijd toch al begonnen met het ontwerpen van de palen voor de vleugel-seinen.
32 palen geprint op minder dan 8 uur se :-)

Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
 8) :thumbup: Dat ziet er strak uit, leuk kleurtje. :D
Ga je ze schilderen of spuiten? (ik denk dat spuiten veel mooier word, ook met een spuitbus)

Dirk-Jan
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
OK. Nog twee rondes en je bent er! Laat die Viessmannen maar zitten!
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Airbrushen, komt wel goed :-) print-kleur maakt niet zoveel uit, iets met resin geprint moet je zowieso schilderen ...
Gelukkig maar, want die Viessmann seinen zijn als bouwpakket niet meet verkrijgbaar (10-tallen sites bekeken), alleen de kant-en-klare seinen
(die veel duurder zijn uiteraard)
Komt wel goed, stilaan begint mijn Solidworks kennis terug de kop op te steken :-)

Vandaag overdag (tijdens het werken voor mijn job), mijn printer ook laten draaien.
Ik heb nu ineens 3 verschillende steentjes-rollers se. Een (vlakke) klei- of gips-strook se (vers, niet uitgehard natuurlijk),
en er even met zo'n rollertje door, en we hebben een (mooie) steen- of kassei-strook se ...

[img Width=600 height=600]https://www.digitalplayground.be/wp-content/gallery/RAILROADING/Railroading_2020_05_signals/IMG_1150.JPG[/img]
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Dag Kris.

Welkom terug :wink: en goed om te vernemen dat het nu een stuk beter met de gezondheid gaat :thumbup: :thumbup:
Ondertussen zit je niet stil en laat je de digitale handjes weer flink wapperen (past trouwens net die 3 ringen .. :wink:)
De seinmasten zijn inmiddels al gereed, nu ben ik zeer benieuwd hoe je de aandrijving van de armseinen gaat maken.

Groeten,

Erik.
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Dag Kris,

Ziet er weer goed uit allemaal.
Zijn de seinpalen ook met resin geprint?

Ik ken resin tot nu toe als dof wit gekleurd.
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Hoi Henk,

Die seinpalen, NMBS seinen en steentjesrollers zijn allemaal met resin geprint.
Die resin is toch "anders" dan de resin waar mallen van gemaakt worden, of het spul dat Artitec gebruikt.
translucent green is momenteel mijn favoriete kleur. Alles wordt nadien geschilderd, dus de oorspronkelijke print-kleur maakt niet veel uit :-)
Je hebt die 3D printing resin in zwart,wit,grijs,rood,blauw,groen en alle soorten lichte tinten. (roze/oranje/licht-blauw/paars, huid-kleur enz ... enz ...)
Er is zelfs een volledig transparante resin, ideaal om ramen te printen enzo :-)
En als dat allemaal nog niet genoeg is, kan je natuurlijk ook resins mixen, transparant met een beetje wit, geeft een mooie "frosted" look ...

groeten,
Kris
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Misschien overbodig, maar de bouwpakketten van viessmann seinen zijn  og bij Conrad te koop

https://www.conrad.nl/p/h0-viessmann-4011a-lichtsein-bloksein-bouwpakket-db-210932

Als voorbeeld...

Jan
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Hoi Jan,

Die wel, maar ik heb vooral éénarmige vleugelseinen nodig, met de typische palen, zoals je enkele foto's hierboven kan zien.
Ik heb er enige jaren geleden 16 gekocht, om ergens mee te starten. Wist ik toen veel dat mijn hobby zulke proporties zou aannemen :-)
Ik zoek dus deze (maar dan als bouwpakket) https://www.conrad.nl/p/h0-viessmann-4700-vormsein-1-armig-hoofdsein-functioneel-model-1586798 (destijds was de prijs van het bouwpakket rond de 9 euro)
Ach, het zelf tekenen, printen en bouwen is wel een leuke uitdaging :-)

Groeten,
Kris
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Dat is inderdaad een mooie uitdaging Kris.  :thumbup:
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Hallo Kris,

Misschien de combinatie van jouw eigen seinpalen in combinatie met: https://www.conrad.nl/p/h0-2401-vormsein-1-armig-hoofdsein-bouwpakket-db-419379

Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Die had ik ook al gezien :-)
het vleugelsein en mechaniek is "ietsje" anders, dan de seinen die ik wil.
Volgens mij was het ontwerp van de paal zelf, het meest complexe, en die heb ik ondertussen al :-)
Nuja, ben voorlopig vrij veel met mijn werk bezig (dit is even getypt tussen mijn middagpauze),
dus kan nog even duren alvorens er resultaat is, maar resultaat komen zal er zowieso :-)
Ik ben ooit aan een 13-delige cursus Solidworks begonnen, na 4 hoofdstukken, gespreid over 2 avonden, had ik zoiets van "nauw, dit is het dan" ...
Ik ben vervolgens beginnen tekenen (en 3D printen), en er zijn echt al wel ingewikkeldere dingen uit mijn hand geschapen, dan zo'n seinen.
De echte uitdaging zit hem in het printen van die kleine friemeldingen, maar ach, dat komt heus ook wel goed.
Het enige probleem was daar om de kleine dingetjes "ongeschonden" van mijn print-plate te halen ...
Die dingen zitten muurvast, zelfs met een plamuurmes moet je serieus wat kracht zetten ! het is dan ook niet verwonderlijk dat perfect geprinte stukken soms in de prullenbak verdwijnen.
ik schrijf wel "was een probleem", want ook daar heb ik ondertussen een oplossing voor gevonden :-)
mijn printbed voorzien van een laag alu-tape, en daarop printen dus. Dat zit vast genoeg om alle onderdelen te kunnen printen, en kan nadien véél makkelijker verwijderd worden,
dan rechtstreekse prints op die printplate ...
Zo zie je maar dat de problemen soms in een onverwachte hoek zitten, maar met wat creativiteit zijn zulke problemen ook goed op te lossen. Soms is het wel even "out-of-the-box" denken,
maar daar zijn we vrij goed in denk ik :-) Komt dus heus wel goed, daar ben ik zeker van !


groeten,
Kris
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Hoi Kris,

Ik ben zelf ook bezig geweest met het tekenen en printen van armseinen, alleen iets groter dan jij nodig hebt. :D
Dit is een tekening die ik ooit tegengekomen ben en hieruit kan je meeste maten wel halen/afleiden.

Succes.

Gr.
René
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
René, thanks, geniaal gewoonweg  :thumbup:
Ik heb ondertussen ook de Miba signale 1 t/m 4 aangeschaft,
info genoeg dus momenteel. (tenzij jij je tekeningen wil delen, herschalen is zo gebeurd voor mij, haha, ik werk met Solidworks, maar kan zowat alles inlezen)

groeten,
Kris
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Hoi Kris,

Heb je ook een 3D-scanner?

Als je een goed model hebt, zou je die als basis kunnen gebruiken. Maar daar heb je vast wel aan gedacht.  :)
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Sn00zerman-31-05-2020: Duitse seinen - tijdperk III - zelfbouw
hey Olav,

Ik heb hier een 3D scanner, maar de kwaliteit van een 3D scanner is niet echt genoeg om zoiets klein in perfecte kwaliteit te kunnen scannen.
Misschien moet ik maar eens richting Duitsland rijden, en met mijn 3D scanner in zo'n echte seinpaal tot boven kruipen :-)

groeten,
Kris
Sn00zerman-07-06-2020: Nu de wielen nog :-)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Sn00zerman-07-06-2020: Nu de wielen nog :-)
Gegroet modelspoor-vrienden,

Dit weekend had ik een "lui weekend". (tja, af en toe moet ik toch nog wat recupereren van de werkweek, ach ja, dat hoort er bij, 't is gewoon een kwestie van tijd alvorens ik er terug 100% tegenaan kan gaan) Eerst de verplichte jaarlijkse belastings-aangifte gedaan. (Wat doen we dat goed, we trekken, zoals gewoonlijk, een aardige som terug, haha)
Daarna was ik van plan wat in Solidworks te gaan tekenen, het ontwerp van mijn Duitse zelfbouw arm-seinen laat me niet los ...
Maar mijn hersenen hadden geen zin om nog eens stevig na te denken, dus ben ik maar bezig geweest met een "zij-projectje", wat ook leuk kan zijn trouwens :-)

Op thingiverse was ik een model van een VW kever tegengekomen, uiteraard zou het fijn zijn om zoiets zelf te kunnen 3D printen met mijn resin printer.
Het eerste resultaat was al gauw gemaakt ...

over de foto's: de vlekken op de auto's zijn gewoon het feit dat de auto's nog geen UV curing gehad hebben, de slechte kwaliteit komt doordat ik mijn iPhone 11 gebruik voor die foto's, tijd dus om mijn Nikon DSLR terug uit de kast te trekken !





Maar, ik was niet tevreden over dit resultaat, de kwaliteit liet een beetje te wensen over, je kon namelijk de "print-laagjes" nog zien, voornamelijk in het dak.
En, er moest een beetje geveild worden om de bodem en de kap op mekaar te laten aansluiten.
2 zaken die dus mijn aandacht vroegen. De kwaliteit werd snel "opgedreven", door de laagdikte van 0.050 mm naar 0.025 mm terug te brengen.
Dit zorgde er wel voor dat het printen nu 2x zo lang ging duren. Ook een 150-tal (don't ask,lol) van die bodem-stukken afveilen, leek me een tijdrovende klus te worden.
ik had nu immers 3 uur nodig voor de kap, en nog een extra uur voor de bodem, te printen. (nuja, ik print ze wel met 6 ineens)
Al snel had ik Autodesk NetFabb opgestart, en had ik van de bodem en kap één geheel gemaakt. Aangezien de bodem "in" de kap zit, en niks toevoegt aan de totale hoogte, was dit een prima oplossing.
Ik kon nu plots 6 "hele" auto's printen, op exact die 2 uur die ik normaliter nodig had voor de kap alleen.
Dit brengt de totale print-tijd voor één autootje op 20 minuten. De wielen print ik met 72 stuks per keer, goed voor 18 auto's dus. De totale printtijd hiervan ligt momenteel op 15 minuten.
Dit zorgt ervoor dat de totale printtijd voor één auto op 21 minuten uit komt ...
Nu, met een beetje herschikken, kan ik 8 auto's per keer printen, en 96 wielen op één build-plate lukt ook. Dat brengt de totale printtijd voor één auto, inclusief wielen, op 15 minuten en 40 seconden :-)







De details zijn echt ongelooflijk, zo zit er aan de chauffeurs-kant een ronde spiegel, en aan de passagiers-kant een rechthoekige spiegel, net zoals bij het oude VW Kever model :-)
Voor de raampjes kan ik heus ook nog wel wat verzinnen, ik heb namelijk transparante resin staan, daarmee kan je dus echt compleet doorzichtige dingen printen. Alhoewel dat meer met zich meebrengt dat ik het model terug in meerdere stukken zal moeten printen, om de raampjes langs onder in de kap in te brengen. Misschien maak ik dit ook wel gewoon deel van de totale auto, en print ik die auto's volledig transparant (dan blijft de print-tijd dus identiek, zelfs met ramen in). Met mijn vinyl-plotter zou ik dan maskers kunnen maken om de ramen netjes af te plakken, waarna ik de auto's kan gaan airbrushen ...

Nu de wielen nog ... :-)
Re: Sn00zerman-07-06-2020: Nu de wielen nog :-)
Hi Kris,

Stel je niet teveel voor van de clear resin. Ik heb lichtgeleiders mee geprint. Die zijn een stuk minder helder dan de originele. Voor raampjes zul je heel dun moeten printen en dan nog zal het niet heel helder zijn, ben ik bang. Ik heb het hier over de clear resin van Anycubic, mogelijk gebruik jij een andere. Dan hoor ik graag jouw ervaringen.

Wel gaaf hè, dat je nu gewoon zelf je modellen maakt? Een autotrein is nu tenminste betaalbaar te "bevolken".
Re: Sn00zerman-03-11-2020: 2x R1 bocht, doen of niet doen ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Sn00zerman-03-11-2020: 2x R1 bocht, doen of niet doen ?
Hoi allemaal,

Stilaan nadert het moment om aan mijn nieuwe treinbaan te beginnen, EINDELIJK !
De planning was om hier in september mee te beginnen, maar toen ben ik tijdens mijn 3 weken verlof, getroffen door een nier-crisis.
Gevolg is dat alles er nogsteeds zo bij ligt als voordien :-(
Nu, door al wat ik de laatste jaren heb meegemaakt, zie ik ondertussen van alles het voordeel in, zelfs van slechte dingen ...
Ik ben nog nooit zo uitgerust uit verlof terug aan de slag gegaan :-)
Momenteel héél druk op mijn werk, bezig met een cloud-migratie (die maar blijft duren), het team in Manila bakt er niks van, en dat laat zich "voelen" aan mijn kant.
Er zijn zelfs al weken geweest dat ik meer overuren dan reguliere uren gepresteerd heb, kan je je dat voorstellen ???

Soit, volgende week een weekje verlof, en de eerste week van december ook nog verlof, en nog enkele weken recup tegoed, die ik meeneem naar 2021.
Gelukkig ben ik nog niet echt begonnen aan de bouw van mijn muziekstudio, atelier, en treinbaan, de plannen zijn alweer gewijzigd, en worden alleen maar beter :-)
Ondertussen zijn we zover dat we een mooie studio kunnen bouwen, nog plaats hebben voor mijn draaibank, CNC freesmachines, laser-snijmachines, vinyl snijplotter, diverse 3D printers,
een enorme "stockage" van allerlei electronica onderdelen, gereedschap, computer-onderdelen en allerhande apparatuur (meer dan 100 curver-boxen !
En bovenal ook nog plaats overhouden voor een "mooie" treinbaan. nergens bruggen waar je onderdoor moet kruipen, een schaduwstation met een dikke 200 meter spoor (tja, dat komt van al dat verzamelen door de jaren heen, dan krijgt een mens een aardige collectie rijdend materieel bij mekaar)
Enige toegeving die ik heb moeten doen, temeer ik een "grote/uitgebreide" treinbaan gewend ben, is het feit dat dit een multi-level treinbaan zal worden. (2 treinbanen boven mekaar eigenlijk)
Deze zal gebouwd worden in L-vorm, niet te breed, en de maten van de 2 zijden van de L zijn respectievelijk 5m en 3m30.

Aangezien ik met het baanplan aan't stoeien ben, en dus niet te breed wil bouwen, zit ik met één vraag, voor de "specialisten" onder ons :-)
Ik zit namelijk op één plaats in mijn baan, met een halve cirkel (6 stukken C-rail dus), en nu zit ik erover te denken om dit in de volgorde R2-R2-R1-R1-R2-R2 te doen.
(Aangezien het dubbelspoor is, wordt de buitenbocht dan R3-R3-R2-R2-R3-R3) Dit stuk wordt zowieso ontnomen aan het zicht.
Nu zit ik te twijfelen of ik die 2 R1-stukjes wel zou opnemen in mijn baan. Ik heb namelijk al de befaamde Franse loc, die als minimum radius R2 heeft, en ik vermoed dat Märklin op termijn wel met meer locs zal uitkomen die minimum R2 nodig hebben. Wat wordt eigenlijk verstaan onder "minium R2" ? Is dit voor een hele cirkel, een halve cirkel, of zou zelfs 2x R1 stukjes na mekaar niet lukken voor dergelijke locs ? Lijkt me wel straf, want dan zou zo'n loc ook al problemen hebben op "gewone" wissels of meegebogen wissels ?
Een alternatief voor die 2 stukjes R1 zou kunnen zijn om een stukje van het traject éénsporige te maken, dus: 2-sporig tot voor de bocht, dan alles op wissels naar 1 spoor, dan de bocht door, dan terug alles op wissels naar 2 sporen. Maar dit zorgt er dan weer voor dat er "opstopping" kan ontstaan, ik kan dan namelijk niet gelijktijdig van links en rechts dit stuk baan bereiden ...

Ik hoor sommige van jullie al denken: "waarom probeer je het niet gewoon ?", maar zo evident is dat momenteel niet. Alles staat zo goed als "ingepakt", en ik kan zelfs niet bij mijn transfo's of mobile stations of digitale centrales komen momenteel ...

Ik lees graag jullie mening over dit "dilemma" :-) De rest van de plannen schiet al aardig op, LOL !


(Man, wat heb ik ondertussen problemen met Nederlands te schrijven, bijna hele dagen emails en teams-conversaties in't Engels, ik droom zelfs 's nachts in't Engels, hopelijk is mijn Nederlands nog wat begrijpbaar)


groeten,
Kris
Re: Re: Sn00zerman-03-11-2020: 2x R1 bocht, doen of niet doen ?
 @citaat @citaat Wanneer Märklin voor een bepaalde loc een minimum boogstraal aangeeft is dat echt de minimum boogstraal...
Re: Re: Sn00zerman-03-11-2020: 2x R1 bocht, doen of niet doen ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Re: Sn00zerman-03-11-2020: 2x R1 bocht, doen of niet doen ?
Absoluut, alleen zal je dat niet zo snel merken bij een 24107 tussen een aantal rechte stukken als bij een serie 24130's aan elkaar. Ik zou R1 überhaupt niet toepassen.
Re: Re: Sn00zerman-03-11-2020: 2x R1 bocht, doen of niet doen ?
Ik zou ook zo min mogelijk R1 gebruiken en dus ook geen gewone meegebogen wissels 671/672. Als je toch R1 wilt gebruiken bij een grote baan, kun je dat in een industriegebiedje of rangeerterrein doen waar toch geen lange locs komen. Of je gebruikt het in een schaduwstation, maar dan nooit op kritische plaatsen, alleen zodanig dat locs die minstens R2 willen altijd nog een deel van het schaduwstation kunnen gebruiken. Als je aan het ontwerpen slaat, zul je waarschijnlijk merken dat gewone meegebogen wissels daardoor in een schaduwstation maar zeer beperkt inzetbaar zijn. De gewone wissels 611/612 zijn R2, dat is beter.

Om een R2 binnenbocht hoef je trouwens niet per sé een R3 buitenbocht te leggen. Bij R1 is de 'standaard' parallelafstand van 77,5 mm bij C-rail in sommige gevallen nodig, maar voor R2 mag het al wat kleiner zijn zonder dat er problemen ontstaan. Hieronder een voorbeeld van een R3-buitenbocht die begint en eindigt met R2. Dit mag onder andere omdat een trein bij de overgang van bocht naar recht minder naar binnen overhangt. Daarom mag de parallelafstand van de rechte parallelsporen in dit geval gerust 67,1 cm zijn en het geheel is daarmee 2 cm smaller. Dat scheelt niet veel, maar als die 2 cm nou nét genoeg is...

Een andere oplossing is om de tafel alleen bij de bocht iets breder te maken. Dan moet de bocht gewoon iets langer doorlopen dan een halve cirkel, en als de richting van het spoor je dan niet bevalt, wel, dan kun je met een passende (tegen)bocht altijd nog een andere kant op.
Re: Re: Sn00zerman-03-11-2020: 2x R1 bocht, doen of niet doen ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Re: Sn00zerman-03-11-2020: 2x R1 bocht, doen of niet doen ?
Het ging over het gedeelte in't geel. (deze zouden zowieso onttrokken worden aan het zicht worden door een rots-partij of gebouw ofzo)
door die 2x R3 stukken te vervangen door 2x R2, en de 2x R2 te vervangen door 2x R1, schoven de rechter sporen wat meer op naar links,
waardoor er nog een spoor naast kon. Bij nader inzien geen goed idee dus :-(
Het spoor dat er rechts nog naast moest, zit zowieso een laagje lager (staat nog niet op de screeenshot), ik kan die evengoed wat langer "verborgen" houden in een tunnel, probleem opgelost :-)

Het rode gebouw aan de linkerkant, is een station dat dwars over/boven de stationssporen gebouwd zal worden.
Het gebouw aan de rechterkant, is het befaamde Märklin gebouw - 72150.
Rechts zit mijn railspiraal dus. Hoe ver ik de sporen hier "zichtbaar" ga laten, hangt nog af van de in te plannen scenery.
Ik hoop binnenkort mijn "volledig" baanplan hier te kunnen tonen, nog beetje werk met mijn havengebied op "level 1" van deze dubbeldek baan :-)


Het is te merken dat ik te lang "tussenuit" geweest ben, moet nog terug wat "leren" tekenen ...
(maar zal wel goed komen)

groeten,
Kris
Re: Re: Sn00zerman-03-11-2020: 2x R1 bocht, doen of niet doen ?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Re: Sn00zerman-03-11-2020: 2x R1 bocht, doen of niet doen ?
Met om beurten R1 en R2 (dus R1-R2-R1-R2-R1-R2) zou een lang rijtuig in voorkomende gevallen wellicht nèt zonder problemen door de bocht kunnen. Doe je R2-R2-R1-R1-R2-R2, dan zal datzelfde rijtuig ontsporen op de R1-R1, omdat dan net wèl de maximale uitslag van de draaistellen bereikt (of overschreden) wordt. Mocht je voor de combi van beide stralen gaan, dan zou ik dus de volgorde aanpassen.
Sn00zerman-05-11-2020: niet-conventioneel schaduwstation :-)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Sn00zerman-05-11-2020: niet-conventioneel schaduwstation :-)
Aangezien we nu de "snelheid" van het ontwerpen te pakken hebben, wil ik jullie toch al af en toe laten "meegenieten" van mijn "gedachten".
Schaduwstation en de laag die er tussenzit om verbinding tussen de eigenlijke baan en dit schaduwstation te voorzien, is al getekend.
Dit zal met 99% zekerheid niet meer veranderen. (maar zeg bij mij "nooit nooit", vandaar die 1%, LOL)


Wat je hierboven ziet, wordt 7x boven mekaar gebouwd, met 15cm tussen elke laag, het bovenste spoor van dit schaduwstation ligt dus op 90 cm hoogte. (dit is geen misrekening, onderste laag zit volledig op de vloer, dus 0-15-30-45-60-75-90)
In de opening achteraan, komt een dubbelsporige loc-lift, die maar uit één niveau bestaat.
Dit heeft tal van voordelen:
- Je verliest geen "beweeghoogte", een loclift met meerdere verdiepingen in het beweegbare deel, zorgt dat je bovenaan en onderaan extra ruimte nodig hebt, bij dit systeem niet dus.
- Ook al parkeer je al je treinen na mekaar, je kan er makkelijk een trein "tussenuit" halen om te laten rijden. Door de loclift op de juiste verdieping te laten stoppen, kan je je treine "doorschuiven", tot de juiste trein op de loclift staat, je hebt immers per verdieping een lus om rondjes te rijden.
- De 2 "blauwere" delen, zijn uitneembare stukken (over de hele hoogte), zo komt je in noodgevallen nog binnenin beide cirkels.

Ik heb bewust gekozen om de lift tegen de muur te bouwen, en niet "vooraan", anders had ik nooit 3m lengte in de loclift kunnen creëren (dit bepaald ook meteen de lengte van de langste trein)
Tegen de muur bouwen heeft ook tal van voordelen, je hebt "steunpunten" genoeg om de loclift aan te bevestigen :-)
elke verdieping heeft ietsje meer dan 27 meter spoor (loclift niet meegeteld uiteraard)
7x 27m, dat geeft zo'n 189 meter spoor, niet genoeg voor mijn hele trein-collectie, maar we hebben "naast" de baan, nog een muur van 1m95 lengte en meer dan 2m hoogte, die helemaal kan benut worden om nog een vitrine tegen te bouwen. (dit keer, maar één spoor breed)
Zodoende is de afstand tussen vitrine en treinbaan "miniem" (in tegenstelling tot nu: ik heb een vitrine van 5m in de living, met 15 "schappen", net genoeg om de helft van mijn collectie op kwijt te kunnen, de rest staat nog in de originele dozen)
Als ik om de 10 cm hoogte een schap maak op de nieuwe vitrine-locatie, kan ik toch makkelijk 22 treinstellen van bijna 2 meter lengte kwijt ...


Aan de bovenkant van het schaduwstation, zit een "tussenverdieping" om het schaduwstation met de baan te verbinden.
Hier is de eigenlijke loclift brug dus wel getekend.
De sporen die hierin liggen, zullen als "wachtsporen" gebruikt worden, om de treinen terug naar hun juiste verdieping te escorteren met de loclift.
We komen uit de rechtse railspiraal op het binnenspoor met de wijzers van de klok mee, naar beneden. Op dit tussenverdiep splitst dit direct naar dubbelspoor (zoals de rest van het schaduwstation).
Uit de loclift (ook dubbelspoor) gaat het via de buitenbocht omhoog, tegen de wijzers van de klok in ...


Ondertussen ook een "manier" gevonden om de R1 bochtwissels te vermijden. (want op elk zichtbaar niveau, moet ik uiteraard in/uit de railspiraal kunnen. (uit vanaf het buitenspoor, in naar het binnenspoor)
De railspiraal wordt niet groter dan in mijn eerste plan, en ik kan rustig verder mijn R2 & R3 bochten blijven gebruiken (waarvan ik er honderden heb), zonder dus te moeten overschakelen naar R4 voor het buitenspoor.
een R3 cirkel met 24188 in, is trouwens in rijlengte langer dan een cirkel met alleen R4 bochten, terwijl die met R4 in alle richtingen wel meer plaats inneemt.
Ik begin dus stilaan de C-rail geometrie terug in mijn "vingers" te krijgen :-)
de 24771 kan ik per 15 graden nog wat opschuiven, als de in/uit-rij van de spiraal wat hoger of lager moet :-)

Van mijn station hebben jullie al een voorsmaakje gekregen in mijn vorige posting, maar we zijn er nog niet.
Aangezien dit een dubbeldek baan is, en elk "dek" uit 3 "rij-lagen" bestaat, hebben we nog wel wat te tekenen.
In grote lijnen is alles uiteraard al getekend, maar door wat wijzigingen in de rail-spiralen en het vermijden van R1-bochtwissels, is het nog even naarstig verder tekenen.
Maar, zoals in mijn vorige post al aangehaald: "Komt helemaal goed" ... :-)

Ik "herleef" helemaal, nu ik terug wat bezig kan zijn met "de hobby", ook al is het maar met de voorbereidingen, en weet ik dat het eerst half jaar er nog geen treinen zullen rijden,
toch voelt dit "goed" aan :-)


groeten,
Kris
Re: Re: Sn00zerman-05-11-2020: niet-conventioneel schaduwstation :-)
Handig gedaan, veel opstelruimte en toch bereikbaar.

De aansluitingen van de spiraal op de rest van de baan zijn me nog niet helemaal duidelijk. Ik zie wel een detail dat ik anders zou doen (zie het eerste plaatje hieronder): direct aan de afslag van de slanke meegebogen wissel heb je een 315 gebruikt, maar aan de buitenbocht van diezelfde wissel ligt een 071. Volgens de Märklin railgeometrie zou er ook aan die buitenbocht een 315 moeten. Ik neem aan dat je dat al weet maar dat je doelbewust bent afgeweken dan wel dat het je even ontschoten was.

Voor wie het nog niet weet: van bocht 315 kun je een baanbermdelen halen. De rail die zodoende overblijft is smaller en dan passen er wél twee 315's op beide wisseluitgangen. Bij de slanke meegebogen wissels wordt standaard een speciaal passend baanbermdeel meegeleverd om het gaatje tussen wissel en die bochten weer op te vullen. Van de rechte 071 zijn de baanbermdelen ook los te halen. Misschien past het dan, dat heb ik niet geprobeerd. Zo ja, dan moet je zelf het gaatje tussen wissel, bocht 315 en rechte 071 opvullen, tenzij de sporen in een tunnel liggen.

Het tweede plaatje hieronder toont een minimale aanpassing voor jouw aftakking, nu wel met twee 315's naast elkaar. Ik vind het ook iets mooier dat er nu geen slinger meer zit in het rechter spoor van de aftakking. Als de richting je niet bevalt, kun je eventueel een slanke wissel 24711 gebruiken, eventueel in combinatie met een bochtje 206 of 207 tussen die wissel en de voorliggende 315. En zoals je zelf al aangaf, kun je de meegebogen wissel ook nog een stukje eerder in de bocht leggen.

Het laatste plaatje toont drie variaties van een iets grotere aanpassing. Bij de eerste voldoen de parallelafstanden overal netjes aan de Morop normen, zelfs voor rijtuigen van categorie C. De andere twee voldoen voor categorie B aan de norm, maar voor categorie C is de parallelafstand op een enkele plaats een fractie kleiner dan de norm voorschrijft. In de praktijk betekent dat dat je met die rijtuigen nog wel kunt rijden, er zit nog wel wat marge in die norm. Je moet dan wel opletten dat de rails goed ligt en op het kritische punt niet per ongeluk nog wat dichter bij elkaar komt.