Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)

Gestart door Victor maandag 20 oktober 2008, 14:41:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Citaat van: Freak op zondag 09 november 2008, 13:16:14
De anode van de diode aan + (oranje) en de kathode aan de functie-uitgang.
Ik zou het maar andersom doen. 8)
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Klopt, even niet opgelet
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Hallo Peter,

Bij een Tams FD-r Basic moet ik dus ongeveer opstelling:
Citaat van: Freak op zondag 09 november 2008, 13:34:12
Voorbeeld van de FD4: daar sluit een relais aan tussen X1 (+) en X10 (uitgang). Je kunt ook het relais aansluiten tussen massa en X10. Hierbij moet de kathode aan X10 en anode aan massa.
toepassen?
(maar dan vanuit X4/X5 naar de massa :mrgreen:)

trouwens, wat voor diode kan ik het beste gebruiken (daar zullen ook wel veel varianten in zijn :?)?

mvg,

Victor
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Hallo Victor,

Als ik naar de FD-r basic kijk zie ik dat X4/X5 op de middengeleider en railmassa wordt aangesloten. De verbruikers worden aangesloten tussen X6 en AUX 1 of AUX 2.
Je kunt gewoon een 1n4148 nemen.

Mvg,
Peter
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Citaat van: Freak op zondag 09 november 2008, 22:33:49
Als ik naar de FD-r basic kijk zie ik dat X4/X5 op de middengeleider en railmassa wordt aangesloten.

klopt, ik keek even niet goed... :?

Dus even voor de goede orde: de diode parallel aan de spoel van het relais aan aux 1 of aux 2, met de kathode van die diode aan de functieuitgang? Deze vraag even omdat Klaasz het tegenovergestelde zei.

mvg,

Victor
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Hallo Victor,

Even kijken had ook aangegeven dat ik even niet oplette.
De spoel sluit je aan tussen X6 en Aux1 (of 2).
De diode parellel aan de spoel met de anode aan Aux1 (of 2) en de kathode aan X6.

Mvg,
Peter
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
okee dankjewel!! :D
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Hallo,

Nu de inbouw weer achter de rug is komt er weer een ander probleem om de hoek: programmeren. Ik kan nergens in de handleiding het ingestelde adres van deze decoder vinden :shock:. Heeft iemand enig idee???

mvg,

Victor
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Dan moet je toch beter leren lezen. 8)

Uit de Nederlandse handleiding gekopiëerd:

"Fabrieksmatig is de decoder op adres "40" ingesteld."
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Citaat van: KlaasZ op vrijdag 14 november 2008, 19:10:48
Dan moet je toch beter leren lezen. 8)

Uit de Nederlandse handleiding gekopiëerd:

"Fabrieksmatig is de decoder op adres "40" ingesteld."

Ik weet niet wat ik heb de laatste tijd..... :|

iig hartelijk bedankt! 8)
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Ik heb de boel nu zover dat het de verlichting, geschakeld middels een relais, brandt, ik krijg het alleen niet uit... :?
Als ik aan aux1 de eerste functietoets toewijs en de decoder programmeer, gaat de verlichting echter wel knipperen, maar vervolgens blijft hij aan staan, en daar verandert het indrukken van de functietoets niks aan. Ik heb alle toetsen geprobeerd, inclusief de rijrichtingsschakelaar en F0, maar er geheurt he-le-maal niets :shock: :shock:

Volgens mij kijk ik (wederom) ergens overheen, iemand enig idee?

mvg,

Victor
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
En ben je ook op de juiste manier uit de prgrammeermodus gegaan ?.
In staat beschreven hoe je in en uit de programmeermodus kunt komen.

Mvg,
Peter
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Ik heb zoals beschreven lok 29750 geselecteerd, en het adres op 40 ingesteld. Vervolgens voor de zekerheid alle loks van de baan gehaald en via 'reg' op de MS in de programmeermodus gekomen. Aldaar heb ik Reg nr 10 geselecteerd, en daar nr 1 ingesteld,  zoals het volgens het boekje zou moeten. De MS kreeg toen PROG? in beeld, waarna ik op de rijrichtingschakelaar heb gedrukt. De MS keerde even later vanzelf terug naar het basisscherm, waar lok V100 (M*29750) geselecteerd stond. Alle functietoetsen geprobeerd, zonder resultaat. :(

Ik neem wel aan dat ik moet kijken naar het gedeelte in de handleiding 'Programmering met Marklin CS en MS'? (en dat ik 'programmering met Motorola-centrales' links kan laten liggen)

mvg,

Victor
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Citaat van: Victor op vrijdag 14 november 2008, 21:29:33
Ik neem wel aan dat ik moet kijken naar het gedeelte in de handleiding 'Programmering met Marklin CS en MS'? (en dat ik 'programmering met Motorola-centrales' links kan laten liggen)
En daarvoor heb je dan de handleiding van de MS (of CS) nodig.
Opmerking: op Pagina 101 staat: Bij aflevering heeft de bouwsteen het adres "3".


Mvg,
Peter
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Citaat van: Freak op vrijdag 14 november 2008, 21:44:58
Citaat van: Victor op vrijdag 14 november 2008, 21:29:33
Ik neem wel aan dat ik moet kijken naar het gedeelte in de handleiding 'Programmering met Marklin CS en MS'? (en dat ik 'programmering met Motorola-centrales' links kan laten liggen)
En daarvoor heb je dan de handleiding van de MS (of CS) nodig.
Opmerking: op Pagina 101 staat: Bij aflevering heeft de bouwsteen het adres "3".


Mvg,
Peter

De MS handleiding vertelt mij niet meer dan ik al weet; trouwens: als ik in het boekje van de FD-r Basic kijk, lees ik dat ik naar het menu 'reg' moet in de MS. Stomme vraag misschien,maar moet ik dan bij de tabel met functietoewijzingen kijken naar CV of Reg?
(ook adres 3 geprobeerd, niks...)

mvg,

Victor
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
De CV's zijn voor het prgrammeren in DCC-format.
De Reg's voor het programmeren in Motorola-format.
Gezien je met een MS wilt programmeren heb je de Reg's nodig.

Mvg,
Peter
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Okee, ik zal meteen eens even kijken!

mvg,

Victor
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Helaas...
Reg 10 geprobeerd, met het adres ingesteld op 3. Als ik Reg 10 invoer, met als tweede waarde 01 (om Aux 1 te schakelen), knippert de verlichting wel (tijdens het PROG in beeld hebben), maar daarna doet hij niks... Ook F4 geprobeerd (Reg 13), omdat daar al een functiesymbool staat, maar ook niks.

Volgens mij is hij stuk... :(

mvg,

Victor
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Peter,

Voordat ik een mfx decoder doorbrand... Ik heb aan de mfx decoder een draadje gesoldeerd die correspondeert met F3 (soldeereilandje nummer 10). Daarnaast heb ik de "centrale" oranje draad afgetapt bij het lampje van de front verlichting. Beide gaan naar de spoel van het relais. De diode gaat nu met de katode (streepje) aan de "centrale" oranje draad terwijl de anode aan de draad gaat die aan de decoder zit (deze is helaas ook oranje want ik had geen bruin/groene draad in huis, maar die 2 hou ik nog wel uit elkaar :D)

Jan
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Hallo Jan,

CiteerDe diode gaat nu met de katode (streepje) aan de "centrale" oranje draad terwijl de anode aan de draad gaat die aan de decoder zit (deze is helaas ook oranje want ik had geen bruin/groene draad in huis, maar die 2 hou ik nog wel uit elkaar
Inderdaad.

Mvg,
Peter
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Peter,

Op hoop van zegen dan maar  :D Je leert wel weer solderen met dat kleine spul zo kort op elkaar. Ik snap niet dat ze de pennetjes van zo'n relais niet iets meer verdelen over het blokje........

Jan
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Een heel groot relais nemen  :lol:, maar dat niet de bedoeling zijn denk ik.

Mvg,
Peter
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Peter,

Hoe raad je het zo  :D

Overigens werkt het als een zonnetje. In eerste instantie was ik even bang dat de kort klik die ik hoorde mijn decoder was. Echter, het bleek het relais te zijn (logisch natuurlijk). De BR86 en de Langenschwalbacher wagentjes waarmee alles ooit eens begon zijn nu pas echt af. Het is eventjes proppen om alles er onzichtbaar in en aan te krijgen maar als het eenmaal zit ziet het er strak uit  :D

Jan
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Hallo Ja,

Mooi dat het werkt. Veel plezier verder.

Mvg,
Peter