Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De trein rijdt (Verse Bomen)

Gestart door erik01 zondag 19 oktober 2008, 20:02:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: de trein rijdt (hij komt)
Lid sinds: 2008

offline
Re: de trein rijdt (hij komt)
Vandaag een korte update/ aankondiging,

Na de pc begaf mijn horizon box het, de oude was niet meer te redden en is vervangen. Helaas zijn daarmee ook de opgenomen uitzendingen verledentijd.

Gisteren kreeg ik bericht dat een loc waar ik tijdje geleden op geboden had toch kan ophalen.
Het is een rode SBB RE 4/4 II; (3434), die in tweede instantie niet 100 % meer is. De verkoper had hem teruggetrokken omdat bij controle voor verkoop hij niet tevreden was.
Als opknapproject ik ik hem later toch nog aangeboden  :thumbup:
Als hij vrijdag binnen is zal ik hem hier natuurlijk laten zien.

Verder is het bijna 1 december. Voor de mensen die al wat langer op het forum kijken, tijd voor:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=52814.0

Per dag zal ik een luikje openen.

Groet,

Erik
Re: de trein rijdt (hij komt)
Lid sinds: 2008

offline
Re: de trein rijdt (hij komt)
Vandaag de loc opgehaald, voor de kenners een Re 4/4 ; nr 3434.

Het is een opknapprojectje. Duidelijk dat hij een keer gevallen is.
Naast de buffers te zien aan de pantograven.


Helaas wil hij niet rijden; niet annoloog maar ook niet op indesteld adres. Bij het openmaken viel me op dat er een koolborstel ontbrak.
Maar ook na nieuwe borstels en wat schoonmaak werkzaamheden, nog niet gelukt. :(



IEMAND TIPS??

BVD

Erik
Re: de trein rijdt (hij komt)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: de trein rijdt (hij komt)
Hoi Erik,
staat de schakelaar soms op bovenleiding ?
Re: de trein rijdt (hij komt)
Lid sinds: 2008

offline
Re: de trein rijdt (hij komt)
Wim, dank voor meedenken.

Ik heb de schakelaar in beide posities geprobeerd.
Ook heb ik de dipswitches omgezet.
Helaas geen beweging

Gr erik
Re: de trein rijdt (hij komt)
Lid sinds: 2008

offline
Re: de trein rijdt (hij komt)
Je begint dan met het los halen van de twee motoraansluitingen en dan zet je een gelijkspanning op die motor.
Heb je geen gelijkspanningsbron dan neem je een diode en een standaard M*trafo.

Dan moet je de printplaat nauwgezet inspecteren.
Daar mogen geen scheurtjes of kneuzingen in zitten waardoor er bijvoorbeeld printspoortjes onderbroken zijn.

om te beginnen  :)
Re: de trein rijdt (hij komt en deels gearriveerd)
Gisteren werd na ruim 4 maanden wachten een heuse PCC afgegeven.





Om dat er zo veel mis ging heeft de leverancier Atlas,alle kosten op zich genomen. :thumbup:

Onder mijn station wil ik ooit een doorsteek maken waar ik een tram wil laten rijden. Ik heb reeds een heuse Postbanktram (mijn haagsche blauw bloed gaat ver) en nog een kit om zelf een haagsche PCC te bouwen, Deze Brusselse PCC kan al dan niet omgebouwd,

Ik ben er bllj mee.

Vandaag werd ik ook verrast, dit keer liet ESU een pakketje bezorgen. Elders beschreven had mijn vers omgebouwde E94 het al snel begeven. Of het mijn onhandigheid was of een decoder met kuren. Esu vond het hun probleem en heeft dit opgelost door een nieuwe op te sturen.

Een voorbeeld van top service :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Nog geen tijd gehad om met mijn opknappertje verder te gaan. Wel weet ik dat er binnenkort nog een zwitserse lok verwacht wordt.

Groet,

Erik
Re: de trein rijdt (hij komt)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de trein rijdt (hij komt)
Hoi Erik,

Jammer dat er nog geen beweging in je loc zit, om de motor te testen zou je ook een 9v batterij kunnen gebruiken.

Leuke tram   :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de trein rijdt (hij komt)
Lid sinds: 2008

offline
Re: de trein rijdt (hij komt)
Door Sinterklaas weer voor verwend.
De cadeaus stonden in het teken van de hobby. Mooi leesvoer, handboor, en vet.


Ik ben er blij mee.

Groet, Erik
Re: de trein rijdt (hij komt)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: de trein rijdt (hij komt)
Leuke kado's Erik veel lees plezier. :thumbup:
Re: de trein rijdt (hij komt)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: de trein rijdt (hij komt)
 :) Jij bent vast heel zoet geweest. Mooi leesvoer, dus kachel aan, gordijnen dicht en lekker lezen.

Dirk-Jan
Re: de trein rijdt (hij komt)
Lid sinds: 2008

offline
Re: de trein rijdt (hij komt)
Vanavond de batterijtest gedaan, dank voor de tip peter.

De moter doet het zo. Na beter kijken blijkt groen los van de print.

Alleen geen idee, waar hij vast hoort. Iemand een tip ?

Morgen hoop ik nog een loc toe te voegen aan mijn verzameling.

Groet, erik

Re: de trein rijdt (hij komt)
Waar het draadje zat moet te zien zijn, leeg soldeerpadje, ik denk naast de blauwe maar kan het niet goed zien.

Als je twijfelt maak nog even een foto.

Gr, Ben.
Re: de trein rijdt (hij komt)
Lid sinds: 2008

offline
Re: de trein rijdt (hij komt)
Ik heb ontdekt waar de groene draad vandaan komt.
Op de printplaat waar ook de andere vastzitten , naast blauw zit wel een soldeerpad maar geen draad.

Alleen in die drukte solderen met mijn beperkte techniek zie ik (nog) niet zitten. :|

Nu tijd voor schoonmoeder, en op de heenweg een kleine omweg om een nieuwe loc op te halen.

groet,
Erik
Re: de trein rijdt (ook laatste aanwinst rijdt rond)
Enige tijd geleden op marktplaats kwam ik de vrolijk versierde alpaufloc (3752) tegen.
Hij was net geplaatst en ik was benieuwd wat hij zou opbrengen. ik heb toen 1 euro hoger dan het eerste bod geboden om hem zo te kunnen volgen. Ik was dit alweer vergeten toen ik een mail van de eigenaar ontving. Dat hij akkoord ging met mijn bod!

Vandaag deze opgehaald samen met nog een leuke Zwitserse wagon. Hij heeft nog nooit gereden, de eigenaar was een verzamelaar die geen baan had, maar slecht een deel van zijn verzameling in vitrine had staan.


Thuis op de baan gezet, opgezocht in de database en hij reed direct weg. De motor heeft duidelijk een drupje nodig maar dat komt goed. Ik ben super blij met deze aanwinst.

Bijgaand nog paar foto's van de aanwinsten.



De wagon Märklin 46052 met schuifdeuren


Tot slot nog mijn projectje, die nog niet rijdt, en nog zonder buffers. Zo ziet hij er redelijk uit.

Maar met veel licht is het duidelijk een opknappertje.

Re: de trein rijdt (ook laatste aanwinst rijdt rond)
Mooie loc, veel plezier ermee. B) :thumbup:

Gr.
René
Re: de trein rijdt (ook laatste aanwinst rijdt rond)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: de trein rijdt (ook laatste aanwinst rijdt rond)
Mooie aanwinsten Erik veel rij plezier toegewenst. :thumbup:
En ik denk dat het met je project locje wel goed gaat komen. ;)
Re: de trein rijdt (ook laatste aanwinst rijdt rond)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: de trein rijdt (ook laatste aanwinst rijdt rond)

Leuk happy-end verhaal , Erik !

Fleurt meteen je baan van op  :P

Grtz Tony
Re: de trein rijdt (deze vakantie begonnen met de E94)
Deze vakantie begonnen met een project dat nog niet klaar was, De digitalisering van mijn E94.
Mijn eerste poging voor digitaliseren was niet gelukt. De loc reed kortstondig zonder kap, echter met steeds meer geknor en toen werd het stil. De decoder had het begeven.
Ik heb de decoder toen opgestuurd naar Esu. Vlak voor Sinterklaas kreeg ik, een nieuwe toegezonden onder service. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Tussentijds kleinere fittingen met draad gekocht in Almelo. Vandaag alles weer opengemaakt en opnieuw geplaatst. De lampjes passen nu probleemloos in de kappen.
Ondanks dat het een 54610 lokpilot is herkent mijn CS1 hem nog niet automatisch ????

Bij het rijden valt het op dat hij niet constant rijdt, zowel visueel als te horen lijkt de stroom in golven te komen waardoor hij versnelt waarna het weer minder wordt. Dit doet hij ook als ik de centrale op Motorola 28 instel.

Wie weet wat er aan de hand is?
Re: de trein rijdt (deze vakantie nu aan het stofzuigen)
Vandaag maar weer eens de hele baan bereden met de stofzuiger. Wat komt er toch veel af na even niet fanatiek gereden te hebben.
Tot mijn frustratie gaat er iets niet goed in de spiraal. Regelmatig wordt de stofzuiger ontkoppelt. Jaren probleemloos gereden.

Daarnaast even aan de projectloc gewerkt. Het is mij gelukt de draden op de printplaat te solderen, ondanks de beperkte ruimte. Ik wordt steeds handiger met de bout. Helaas wil hij nog niet rijden.  :thumbdown:
Wel op de rollerbank zijn lampen zien branden.
Re: de trein rijdt (deze vakantie verder met de CV van de E94)
Ondanks dat de baan in de spiraal geschroefd ligt, was er een rails toch door werking iets verschoven.
Na wat gepruts rijdt het weer probleemloos.

Verder na tip Kappa (ad) begonnen om de CV waarde anders in te stellen.

De E94 rijdt schokkend zie filmpje.


Na wat aanpassingen kruipt hij nu al mooi maar het schokken is nog niet weg.

Even heel wat anders; tijd gemaakt voor freubelwerk.


Met oud papier en een schaar en een parfumdop, een aanplakzuil gemaakt.

leuk toch?


morgen het een na laatste luikje van dit jaar openen.
Re: de trein rijdt (Fijne Feestdagen 2014)
Ook dit jaar weer de adventskalender gedaan.
Vandaag ging het laatste luikje open. Dit betekend dat Kerst voor de deur staat.
Met zicht op de uitbreiding van Ellensdorf, waar natuurlijk plaats in de herberg voor is.

Re: de trein rijdt (Fijne Feestdagen 2014)
zelfde fijne feestdagen
Re: de trein rijdt (Fijne Feestdagen 2014)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: de trein rijdt (Fijne Feestdagen 2014)


Ook fijne feestdagen en goed 2015 gewenst, Erik !

Xmas-grtz Tony
Re: de trein rijdt (Nieuwe aanwinst 2015)
In de vakantie meer in huis gedaan dan ik vooraf had gedacht. Hierdoor minder aan de baan gewerkt.
Daarnaast last van een storing gehad. Natuurlijk openbaarde hij zich ttv het showen aan bekenden. Op een bepaald traject had ik onregelmatig sluiting. Ik heb geen idee hoe het gekomen is, want dat deel van traject lag er al twee jaar onaangepast.
Uiteindelijk hele stuk eruit gehaald, schoongemaakt en opnieuw aangesloten.
Sindsdien rijden de treinen als vanouds.

Veder bezig geweest met het maken van tunnels, achterwand berg en ballasten.
Het verder tunen van de E94 moet nog gebeuren.

Deze week kwam via MP bijgaande wagon binnengereden.


Groet, Erik
Re: de trein rijdt (nieuwe aanwinst 2015, Verrassing uit Wangen)
Nav de laatste advent kalender contact gehad met NOCH over de kalender en ons forum.
Zaterdag werd ik verrast met post uit Wangen, een aantal leuke figuren sprongen uit de envelope.

Allereerst een leuke set zonliefhebbers






Spelende kinderen




Sportieve wandelaars


Moeders met kinderwagens


De bevolking van Ellensdorf is duidelijk aan het verjongen.
Re: de trein rijdt (nieuwe aanwinst 2015, het houd niet op)
Vandaag naar de beurs in Rijswijk geweest.
Ik vind dit altijd een knusse beurs met leuke (markt)kramen en mooie banen.
Ik had met myron afgesproken om zijn body van een NS 1800 over te nemen. Ik heb in mijn vitrine kast een 1600 Postbank loc staan, die ik ooit van plan ben om om te bouwen. Met het aanbod van Myron denk ik dit op een makkelijke manier te kunnen realiseren.

Ik heb lekker kunnen snuffelen en heb weer een aantal nieuwe mensen leren kennen. Daarnaast ook een aantal bekende gesproken.
Als eerste vond ik een oude Kibri stationsset. toevalig recent voor veel geld in bijna gekocht nu voor wel 2 euro mee kunnen nemen.
Thuis bleek dit nog nooit uit de doos geweest te zijn. Het schuim waarin het verpakt was aan het verpulveren (wellicht nog bruikbaar als groen).






Om de verzameling met Milkachocoladewagons uit te breiden heb ik een uitstapje naar Fleischman genomen.


Om de tunnels van de grote berg af te kunnen maken heb ik nog een tunnelportaal bij Wapstad megenomen.

Thuisgekomen met gestort op het omzetten van de kap van de 1600. Na het weghalen van de lichtgeleiders past hij goed. Op de baan rijdt hij als een zonnetje. Op de foto staat de kap op het nieuwe onderstel en erachter de tweerail analoge body van het orgineel.


ik weet hij past niet echt tussen het Zwitsers geweld, maar mijn blauw bloed kruipt waar het gaat.

Groet,

Erik
Re: de trein rijdt (nieuwe aanwinst 2015, het houd niet op)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: de trein rijdt (nieuwe aanwinst 2015, het houd niet op)

Die figuren van Noch en die stationsset zijn om van te watertanden, Erik  :thumbup:

Grtz Tony
Re: de trein rijdt (uitbreiding Milkaverzamel)
Vorige week in Rijswijk mijn verzameling met Milka wagons kunnen uitbreiden met een paar wagons uit de Chocolade set van Fleischmann.
Vandaag met hulp van het extra licht van de sneeuw goed op de foto kunnen zetten.

mijn eerste paarse personen wagon.




Hier samen met de andere wagons uit de set.


Op een komende beurs maar wat extra koppelingen kopen, zodat ik ze samen met de andere wagons kan laten rijden.
Re: de trein rijdt (uitbreiding Milkaverzamel)
Hoi Erik,

Leuke set, veel plezier ermee. B)

Gr.
René
Re: de trein rijdt (uitbreiding Milkaverzamel)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: de trein rijdt (uitbreiding Milkaverzamel)
Ha die Erik.
Dat zijn weer enorm leuke spulletjes voor op de baan! :thumbup:
de Fleischmann Milka set is een prachtige aanwinst maar ook de setjes van Noch (zijn dit ook miniatuurtjes van medewerkers, net zoals bij Preiser? O:-D) en Kibri zijn bijzonder fraai en erg leuk om te zien.

Veel plezier met deze leuke uitbreidingen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: de trein rijdt (uitbreiding Milkaverzamel)
Mooie wagentjes.
Re: de trein rijdt (uitbreiding Milkaverzamel)
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: de trein rijdt (uitbreiding Milkaverzamel)
Leuk Erik, ik heb ze ook ooit gescoord op een beurs.
En voor mijn Rola heb ik ook nog enkele Milka opleggers.
Re: de trein rijdt (uitbreiding Milkaverzamel)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: de trein rijdt (uitbreiding Milkaverzamel)
Mooie aanwinsten Erik veel plezier ermee. :thumbup: :thumbup:
En altijd lekker hoor Milka. ;)
Re: de trein rijdt (uitbreiding Milkaverzamel)
 :? Tja, nou ben ik toch wel een pietsie jaloers op die mooie Milka wagons.
Die heb ik nog niet.
:) Maar veel plezier met je mooie aanwinsten, tijd voor een plaatje waar ze allemaal op staan.

Dirk-Jan
Re: de trein rijdt (uitbreiding Milkaverzamel)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: de trein rijdt (uitbreiding Milkaverzamel)

Nogal paars, Erik  8)

Rest van de chocolade-set opgegeten  :P ?

Grtz Tony
Re: de trein rijdt (in Postbank met Milka-uitvoering)
Dank, voor jullie reacties.

Het blijft leuk, zo'n thema binnen de hobby, en dan te bedenken dat chocoladeletters bij mij rustig een jaar na dato nog in de kast liggen. Gelukkig hebben de meiden daar minder moeite mee.

Speciaal voor Dirk Jan een filmpje. Tony pak je zonnebril er maar bij!



Hier de verzameling Milka wagons getrokken door de recent aangepaste Postbankloc.

Groet, Erik
Re: de trein rijdt (in Postbank met Milka-uitvoering)
 :D :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: de trein rijdt (in Postbank met Milka-uitvoering)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de trein rijdt (in Postbank met Milka-uitvoering)
Hoi Erik,

Mooi setje zo bij elkaar  :thumbup: :thumbup:
Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de trein rijdt (nieuwe aanwinst 2015, het houd niet op)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: de trein rijdt (nieuwe aanwinst 2015, het houd niet op)
Citaat van: erik01 op zondag 18 januari 2015, 19:40:50
ik weet hij past niet echt tussen het Zwitsers geweld, maar mijn blauw bloed kruipt waar het gaat.

Wat bedoel je precies met jouw "blauw bloed"? Werk(te) je bij de Postbank soms? Of ben je een overtuigde Giro-Maat?
Re: de trein rijdt (in Postbank met Milka-uitvoering)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: de trein rijdt (in Postbank met Milka-uitvoering)

Hoi Erik !

Bedankt voor de waarschuwing  :P
Ik had wel gedacht dat die koe op het perron, na het passeren van de trein verdwenen zou zijn......

By the way ; na jouw filmpje kwam een film over een boogschutter, dat was amazing!!!!!

Grtz Tony
Re: de trein rijdt (in Postbank met Milka-uitvoering)
Hallo 1200,
Schijnbaar hebben we iets wat we delen.
In 1988 kwam ik in dienst van de Postbank . Jarenlang was ik daar betrokken bij veel veranderingen cq productontwikkeling. Het bedrijf werd groter en werd een wereldspeler.  De identiteit van de Postbank ging op in de ING waar ik nog met veel plezier werk.

@tony
In de paar stukjes van mijn baan waar scenery is lopen diverse paarse koeien., geen idee hoe dat zo komt.

Het filmpje van de boogschutter heb ik ook gezien. Ongeloofelijk wat hij kan. Mijn jongste dochter is ook een boogschutter. Op de vereniging in Almere schieten ook wereld toppers, maar dit is zo anders.

Groet,

Erik
Re: de trein rijdt (Bergen in aanbouw met kieswagon)
Regelmatig bezig om iets wat bergen moeten gaan worden, te creëren. Afgelopen weekeinde een stuk met gaas gevormd.
Aan de achterkant heb ik ruimte open gemaakt om in geval van pech, toch bij de baan te kunnen.
Bijgaand paar foto's:




Vandaag ook nog mijn laatste aanwinsten gefotografeerd.
Het zijn een paar kieswagens van  Llilliput (nr 222304) van de zwitserse spoorwegen. Het betreft type xas 588. Het is nr 30 85 97 73 148-5. Helaas heb ik twee dezelfde nummers.



Groet, Erik
Re: de trein rijdt (Bergen in aanbouw met kieswagon)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: de trein rijdt (Bergen in aanbouw met kieswagon)

Dat wordt een flinke bult, Erik !

Ben benieuwd hoe die er straks uit gaat zien....
Succes ermee !

Grtz Tony
Re: de trein rijdt (Bergen in aanbouw vervolg , niet mijn dag)
Mijn linker "berg" is nu bijna gaas dicht. Met 5 tunnelportalen inclusief binnenwerk en gallarij begint het wat te worden. Helaas kom ik een laatste stukje gaas te kort. Dit is jammer maar komt vast snel weer goed.
Hierna de stofzuiger laten rijden. Tijdens zijn rondjes viel hij stil. Ook nadat ik hem uit elkaar heb gehaald en heel veel stof uit de moter heb gehaald, wijgert hij te rijden :(. Ik heb geen idee waar ik het moet zoewken. Ik heb veel lol gehad van deze Dapol, ik zal hem missen. :-(

Toen maar de echte stofzuiger gepakt, nu alles nog niet helemaal dicht zit. Tijdens de schoonmaak ondekte ik dat precies in het stuk waar je in de tunnel kan mee kijken, een stuk bedding is verdwenen van mijn C Rails! Ik heb al eerder verpulverde rails gehad, maar dit stuk ligt al enige tijd in een bedding!

Groet,

Erik
Re: de trein rijdt (Bergen in aanbouw met kieswagon)
 :? Gevalletje "soms zit het mee, maar vandaag echt niet"
Moet je de rail nog vervangen of laat je het liggen?

Dirk-Jan
Re: de trein rijdt (Bergen in aanbouw met kieswagon)
Dirk jan,
Om vandaag gelijk maar de helft van de berg af te breken, ging me te ver.
De rails ligt in een zichtbaar stuk in een tunnel volledig ballast Hiervoor zou ik gaas en tunnel moeten weghalen/ breken voordat ik voldoende ruimte zou hebben on rail te vervangen.

Ik heb nu maar extra berg ballast  aangebracht

Gr

Erik
Re: de trein rijdt (Bergje smeren)
Vandaag is het zo ver, eindelijk het bericht dat na alle voorbereidingen, al vaak genoemd hier, de berg gesmeerd wordt.
Ik heb bewust voor de gaas en gips methode gekozen nadat ik in mij proefdiorama, wel heel veel water uit de pulp tegen kwam op de lager gelegen rails. Gegeven de reeds aangesloten electronica, leek mij dit geen fijn idee.

De eerste foto laat de baan in afwachting van het gips zien. Rond de tunnels netjes de rails afgeschermd. Natuurlijk lukt het me, om op een niet bedekt stukje, gips te morsen :(


Hier is het eerste stuk gedaan. De tafel is stevig genoeg om op te zitten.


De eerste laag zit er bijna op. Morgen hoop ik weer verder te gaan om te zoeken naar gaatjes, en de gegoten rotsen toe te voegen. Ook de overhang naar schaduwstation staat op de rol.



Groet, Erik
Re: de trein rijdt (Bergje smeren)
Hoi Erik,

Dat is een imposante berg. :thumbup:
Veel succes met de afwerking.

Gr.
René
Re: de trein rijdt (Bergje smeren)
Erik ziet er zeer goed uit  :thumbup:
Nu wachten op de afwerking  :D

Gr Alex 0850
Re: de trein rijdt (Bergje smeren)
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: de trein rijdt (Bergje smeren)
Hallo Erik,
Hoezo een beetje berg, mooi hoor. Ziet er goed uit. Ben erg benieuwd naar de afwerking.
Ik zie ook dat je een erg mooi station hebt. ( heb hem zelf ook ;) )
Sucsez