Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De trein rijdt (aan alle mooie plaatjes komt een eind, of ...)

Gestart door erik01 zondag 19 oktober 2008, 20:02:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: de trein rijdt (1200 in zicht)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: de trein rijdt (1200 in zicht)
Hij ziet er wel nog prima uit hoor!!!

ROy
Re: de trein rijdt (daken in de primer)
Vandaag dan eindelijk de TEE-daken voorzien van een nieuw laagje

Natuurlijk ging dit niet in een keer goed:

De volgende foutjes heb ik gemaakt:
- de airbrush toch niet goed genoeg in elkaar gezet waardoor hij wel lucht geeft, maar geen verf
- niet goed genoeg schoongemaakt waardoor hij al snel verstopt zit
- verf iets verdund, netjes in bekertje, en dan goed schudden; ook dit was goed voor twee fouten;met pipet verfbeker vullen,  waardoor er lucht mee komt, met een minder verf resultaat, bij hervullen vergeten te schudden waardoor bij einde hij begint te spetteren.
- bekertje omstoten
- dop tegen nat model aanleggen.
- te veel in een keer spuiten waardoor  het er te dik op ligt

- gelukkig op water basis, dus paar keer slikken , afspoelen en op nieuw beginnen.


De gebruikte primer

bijgaand in schudkleur, eerste resultaat.

Groet,

Erik
Re: de trein rijdt (daken in de primer)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: de trein rijdt (daken in de primer)
Ja, lijkt makkelijk, maar er komt toch nog eea bij kijken.

Volgende keer je zijkanten eerst spuiten, en dak op afgeknipt, samen geknepen closetrol, of blokje hout zetten, en daarna bovenzijde spuiten.  De zijkanten mogen niet op het papier rusten bij het spuiten / drogen.

Je kan ook de handel op een bakplaat zetten, en na het spuiten in de oven op de borden-warm-stand zetten.
Na 20 - 30 min. is alles dan klaar voor volgende bewerking.
(het stinkt wel een beetje in huis...)

Gr. Marcel
Re: de trein rijdt (daken in de primer)
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: de trein rijdt (daken in de primer)
hallo Erik,

bedankt voor het delen van deze info.
Re: de trein rijdt (daken in de primer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: de trein rijdt (daken in de primer)
Hoi Erik.
Alle eerste begin is moeilijk en zeker het spuiten van onderdelen.
Maar wel erg goed dat je "lief en leed" met ons deelt zodat wij beginners (ik moet hier nog steeds mee beginnen! :roll:) hier meteen van kunnen leren! :thumbup:

Hopelijk uiteindelijk een mooi resultaat en genoeg ervaring opgedaan voor de volgende ronde.
Veel succes! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: de trein rijdt (aanwinsten uit oude doos)
Afgelopen weekeinde op bezoek geweest bij de modelspoordagen in Almere.
Kennis gemaakt met paar leden en een uitnodiging gehad van Peter om nog een keer terug te komen.

Buiten waren een paar tafels waar genoeg voor de hobby te koop was.
Ik vond er een doosje van lang geleden, met kleine spullen om de baan verder aan te kleden.
.

Dag later op de kofferverkoop te Lelystad nog meer meegenomen.
Een bouwdoos van Revell; onderdelen, altijd handig, en een miniatuur versie van de Oriënt express





Bij thuiskomst lekker in het zonnetje de kwast gepakt en setje in elkaar gezet.



Gr Erik
Re: de trein rijdt (aanwinsten uit oude doos)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

online
Re: de trein rijdt (aanwinsten uit oude doos)
Leuk setje hoor
ik weet dat ik het vroeguh ook eens heb gehad
en ja als je zoiets tegen komt meenemen roept altijd weer nostalgie op

Gr Ed
Re: de trein rijdt (aanwinsten uit oude doos)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: de trein rijdt (aanwinsten uit oude doos)
Mooie aanwinsten Erik. :thumbup:
Wist helaas niet dat er in Almere modelspoordagen waren anders was ik zeker ook even wezen kijken. :(
Volgende keer beter zullen we maar zeggen. ;)
Re: de trein rijdt (aanwinsten uit oude doos)
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: de trein rijdt (aanwinsten uit oude doos)
Zoekt en gij zult vinden
Op dat soort dagen kom je vaak nog hele leuke spulletjes tegen
en meestal voor een leuk prijsje
Re: de trein rijdt (een nieuwe oude 1200 gearriveerd vergezeld van paar Kevers)
Vandaag opgehaald in Den Haag de verwachte 1200.


Wat ziet hij er stak uit in het echt. Deze lok , nog nieuw uit de doos heeft nog nooit een cm gereden.
Hij werd aangetroffen in een oude speelgoedwinkel, door een vriend van mij, die hem oor 50 Euro niet kon laten liggen.


Het serviceboekje spreekt over 1968.
Al is het een Hamo model , ik ben er blij mee.


Naast deze mooie blauwe, had hij nog een paar blauwe kevers voor mij van heel verschillende fabrikanten.


Groeten Erik
Re: de trein rijdt (een proefmodule voor tussendoor)
De stap zetten naar definitieve bergen vind ik lastig.
Ik heb daarom besloten om nog wat te oefenen, om beter te zien wat wel en niet werkt.
Ik maak hiervoor een oefenbak, een statisch model. Ik zal hier proberen met de materialen die ik al in huis heb, danwel wat ik wil gaan gebruiken op de grote baan, stap voor stap iets neer te zetten.
Als het mee zit ook leuk om paar foto's in te maken. Het was vandaag lekker weer dus ik ben maar begonnen.

Als basis heb ik 2 kastdeuren gebruikt (van een kast die niet recht te krijgen was)


Na zagen en in elkaar schroeven, een onderlaag van piepschuif toegevoegd.
In mijn jeugd geprobeerd op mijn complete baan hiermee op te bouwen, maar beviel toen niet goed.


De plek waar een tunnel komt even zwart spuiten.

Helaas blijkt de nachtmerrie van mijn jeugd weer terug te komen. De verf reageert met het piepschuif en lost gedeeltelijk op.  Natuurlijk komt er hieronder weer wit te voorschijn.

Tijd om bergribben toe te voegen, even als mijn tunnelingang van klei (zie eerder in dit draadje)


Vervolgens stuk alugaas er overheen, vastgezet met een tagger.


En dan ziet het er zo uit


Na zwarte acrylverf er overheen gesmeerd te hebben, stukje rails gepakt.


Een leuke eerste stap voor een paar uur lekker bezig in de tuin.
Nu nog besluiten of ik voor het vervolg ga gipsen of aan de papier pulp ga.
Wordt vervolgd.

Groet,

Erik




Re: de trein rijdt (een proefmodule voor tussendoor)
Hallo Erik, zo de basis ligt er alvast.
Zoals je al zegt, het is om te oefenen, waarom "oefen" je dan niet met een deel gips en een deel pulp?
Succes
Re: de trein rijdt (een proefmodule voor tussendoor)
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: de trein rijdt (een proefmodule voor tussendoor)
Hoi Erik,
Gebruik je de piepschuim als geluidsisolatie? Waarom zo dik, of had je dit liggen?
Hoe ga je je rails fixeren op de piepschuim?
Verder sluit ik me aan bij Cees... waarom niet beide proberen?
Mijn eigen voorkeur gaat uit naar pulp, dankzij de workshop van HIP.
In ieder geval een leuke oefenbasis....  :thumbup:
Re: de trein rijdt (een proefmodule voor tussendoor)
Hallo Cees en Leeke,

Ik heb me voorgenomen dit oefenstukje volledig met materiaal wat ik al in huis heb te doen.

Het stukje piepschuim had ik dus liggen, net als de rest. ik dacht makkelijk, om snel wat hoogte verschil te maken. Voor een statisch exemplaar is geluidsdemping geen issue.

Rails Vastmaken dacht ik te doen met houtlijm, inclusief bedding.

Nav jullie opmerking maak ik de " berg" half uit gips, half uit papier.

Wordt vervolgd.

Groet Erik
Re: de trein rijdt (een proefmodule voor tussendoor)
Ben zeer benieuwd naar het vervolg.
Succes.  :arrow: :thumbup:
Re: de trein rijdt (een proefmodule voor tussendoor)
Gisterenavond, de eerste helft van de berg gemaakt.

Ik had nog een restje geelband en heb een lekker papje gemaakt.
Deze vervolgens op het gaas gesmeerd, en als laatste, toen het bijna droog was, een tandenborstel gepakt.
Onderstaande foto's laten het natte resultaat zien.



Vandaag een stapel kranten gepakt en braaf aan het scheuren.
Deze post is even pauze.


Erna lekker pulp maken met plak en houtlijm.


groet,

Erik
Re: de trein rijdt (een proefmodule voor tussendoor)
Hoi Erik,
Je gips bergwand ziet er alvast goed uit.

Citaat van: erik01 op zaterdag 10 mei 2014, 13:07:49
Erna lekker pulp maken met plak en houtlijm.
groet, Erik
Erik, even voor de zekerheid.
Wat bedoel je met "plak" ?
je neemt water en papiersnippers, goed roeren en dat laat je een poos staan. De houtlijm gaat er pas in net voor je begint met het maken van de bergen anders moet je het uit de emmer hakken.  :D
je neemt uit de emmer wat je nodig hebt, doet  de lijm erdoor en smeren maar.

Re: de trein rijdt (een proefmodule voor tussendoor)
Cees,
Geen zorgen, ik hoef niet de emmer leeg te hakken.
Hij staat nu 3/4 gevuld met mengsel van snippers en water, met de mixer fijn gemalen in te trekken.

Morgen behangplak en houtlijm toevoegen en smeren maar.

Over de gips ben ik niet ontevreden.

Nu wat details als tunnel e.d inpassen, opdat er gesmeerd kan worden.

gr
Erik
Re: de trein rijdt (een proefmodule klaar voor de pulp)
Nadat alles geknipt gescheurd was, tijd voor wat water en de mixer.

Zie hier een emmer vol


en nu maar wachten


Ook de module is er klaar voor, na plaatsen van tunnelportaal, tunnelmuren en vastzetten rails (met dank aan de rommelbak).

Tot slot nog wat stroken met papier geplakt.

Hoop morgen nog wat te smeren.

Groet, Erik
Re: de trein rijdt (een proefmodule klaar voor de pulp)
Goed bezig Erik, kijk al uit naar je "smeerpartij".

Ik lees dat je en behangplaksel en houtlijm gebruikt, ben benieuwd.
Re: de trein rijdt (een proefmodule klaar voor de pulp)
Hallo Erik,
Ik heb horregaas gebruikt, proppen kranten er onder voor wat extra stevigheid en vorm en dan de papierpulp er over heen.
En het gaas heb ik bij de locale DHZ gekocht op een rol, ik weet niet meer wat het kostte maar duur was het zeker niet.
Succes,
Groet,
Paul.
Re: de trein rijdt (een proefmodule pulp smeren)
Vanavond aan de pulp gegaan.
Na gisteren wat stroken met behanglijm gezet te hebben vandaag de pulp op het gaas proberen aan te brengen. Ondangs de houtlijm bleef de pulp lastig op de steile stukken zitten. ik krijg niet alles in een er dicht. Daar komt bij waar slechts papier 2 kleine stukjes zonder gaas, werd nadat dit papier nat was geworden, het lastig om nog wat pulp op te kunnen smeren. Verder had ik niet gedacht dat er zoveel vocht af zou komen.

Morgen proberen af te maken. Maar op dit moment vind ik gips lekkerder werken.




Groet Erik
Re: de trein rijdt (een proefmodule pulp smeren)
Vijf dagen later, is de pulp nog niet droog.
Mijn voorkeur voor gips wordt sterker. Ik heb daarom de rest uit de halfvolle emmer met pulp weggedaan.

waarom, omdat ik de hoeveelheid water, ondanks persen groot vind,
Dit op een baan niet zie zitten
De pulp in/ verzakt
De tijd voor een volgende bewerking tegenvalt.

Ik heb vandaag bv het gips al zwart ingewassen, de pulp zou nu door de verf weer zacht zijn geworden.

Wel heb ik geleerd dat ik mijn gaas meer moet ondersteunen, dan ik had gedacht. Door het gewicht, is het op de plekken zonder ondersteuning  wat ingezakt

Best leerzaam dus.

Groet

Erik
Re: de trein rijdt (een proefmodule pulp smeren)
Hoi Erik,
Ik kan het vanaf hier natuurlijk niet zien, maar ik vermoed dat je papierpulp te dun is.
De droogtijd varieert maar is in principe langer als van gips, maar het is een hobby.
Re: de trein rijdt (een proef diorama verven)
Vandaag met nieuwe energie weer verder gegaan. Vanochtend was de pulp nog vochtig, ook een fohn op blaas stand hielp maar klein beetje. Op de foto is goed te zien dat de pulp is gaan werken. Alleen het gips deel is hier een keer ingewassen met zwarte verdunde verf.

Gelukkig kwam de zon. Het voordeel t.o.v. een grote baan is dat ik het diorama, kon oppakken en mee naar buiten nemen.
Hier ging het drogen veel beter. Nadat ik wat grint had aangebracht en de rails geroest, durfde ik zelfs de hard geworden pulp samen met het gips van een grijstint te voorzien. Op de foto is wel een goed kleurverschil zichtbaar.


Wat vinden jullie er van?

Erik
Re: de trein rijdt (een proef diorama airbrush en eerste groen)
Vandaag na wat klusjes, toch nog wat gedaan.

Ik heb met de airbrush een lichtere kleur grijs er op gezet. Lekker buiten in de zon.



Ook heb ik her en der wat gaten gevuld. Tot slot wat strooisel aangebracht inclusief wat boompjes.


Ziet er gelijk anders uit.

Groet Erik
Re: de trein rijdt (een proef diorama airbrush en eerste groen)
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: de trein rijdt (een proef diorama airbrush en eerste groen)
Het ziet er inderdaad meteen anders uit.
Ben benieuwd naar het groen wat je er op gaat doen of ga zit dat niet in de planning.
Groet John
Re: de trein rijdt (een proef diorama airbrush en eerste groen)
Erik het blijft een proef toch?

Kzou ff w8e tot de pulp echt goed droog is.
Dan met de kwast zwarte acrylverf erop, volledig zwart maken maken.
Daarna drybrushen met wit en wat andere kleurtjes
Succes verder
Re: de trein rijdt (een proef diorama airbrush en eerste groen)
Hoi Erik,
Ik herken je " ongeduld" met papierpulp, heb ik ook last van gehad.
Als je het spul minstens een week laat staan, dan mixt met een verfmixer of zoiets en dan aanbrengt is het prima spul om mee te werken...en lekker goedkoop...dus een werkstuk waar je niet tevreden over bent gooi je gewoon weg...
Ik heb spatels en kwasten gebruikt om het geheel in model te brengen.
Nadat je het aangebracht hebt inderdaad weer een paar dagen geduld tot het goed droog is voor verdere verwerking. Tussendoor kun je hier en daar ontstane gaten of kieren nog dichtsmeren en met nieuwe papierpulp kun je een reeds opgedroogd werkstuk ook makkelijk nog verbeteren.
Veel succes,
Vriendelijke groet,
Paul.
Re: de trein rijdt (een proef diorama airbrush en eerste groen)
Erik,
ben het helemaal met Paul eens.
Heb je de topics van (i)Tom al eens doorgelezen, ook daar staat veel uitleg in over deze methode.
Je maakt er echt verbluffende resultaten mee.
Succes, en ik kijk al uit naar het volgende, nog betere resultaat. :arrow: :thumbup:
Re: de trein rijdt (een proef diorama airbrush en eerste groen)
Dank voor jullie reacties.

Vanuit werkgemak gaat mijn voorkeur uit naar het gips. Je kan lekker door werken met goed resultaat. Vooral voor strakkere stukken.
De pulp, na twee weken en meerdere reparaties is ruiger. Als grootste nadeel heb ik ervaren de hoeveelheid water die er af kwam, ondanks mijn gepers voor het smeren. Op de staande baan dit aanbrengen met alle elektronica zie ik niet zitten.
Het gelaagd verf aanbrengen , komt resultaat ten goede.
Vooral het zwart op het gips, wat grotendeels werd opgezogen gaf een mooi effect. Helaas werd dat door de volgende laag grijs bijna teniet gedaan.

Mijn vervolg van het diorama is dat ik deze verder ga aankleden.
Zo zal ik gras, steenslag maar ook water nog willen toevoegen.

Wordt vervolgd.

Groet Erik
Re: de trein rijdt (een proef diorama airbrush en eerste groen)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: de trein rijdt (een proef diorama airbrush en eerste groen)
Dag Erik.

Citaat van: erik01 op donderdag 22 mei 2014, 22:45:36... Als grootste nadeel heb ik ervaren de hoeveelheid water die er af kwam, ondanks mijn gepers voor het smeren ....
Om papierpulp uit te persen gebruik ik een oude handdoek: pulp er op leggen, alle hoeken bij elkaar nemen en draaien.
Dit gaat tot een bepaald moment niet verder, dan in de bal met pulp knijpen totdat het meeste water er uitgeknepen is.
Deze 'droge' pulp meng ik dan behanglijm (of houtlijm) en kleurmiddel totdat de pasta de juiste dikte heeft om mee te werken.
Zou het mogelijk zijn dat de droogtijd van jouw papierpulp zo lang was, doordat je behanglijm en houtlijm had toegevoegd?

Groeten,

Erik.
Re: de trein rijdt (een proef diorama airbrush en eerste gras met vliegenmepper)
Dank voor de tips.

Vandaag weer de luchtspuit ter hand genomen. Met weer een nieuw laagje er overheen vervloeien de twee delen Pulp en gips, steeds meer in elkaar. Helaas komt er een beetje lucht terug via de beker, ondanks schoon maken krijg ik dit niet verholpen !  Tips zijn welkom.

Vervolgens tijd voor de vliegenmepper.
Wat ziet het er gelijk anders uit!


Tijd voor het eerste model op de rails


Kijken wat ik nog meer ga doen.

Groet,

Erik
Re: de trein rijdt (een proef diorama airbrush en eerste gras met vliegenmepper)
Hoi Erik, harde werker, kneem aan dat de tips niet alleen voor de airbrush gelden maar ook voor andere delen van het diorama.
"het gras is bij de buren altijd groener" Op het diorama is het gras wel erg egaal van kleur (helgroenig), maar dat is nog prima aan te passen.
Met bv "aarde" heel fijne aardekleurig strooisel.
Bv een "netje" wild gras over een paar plekjes.
Hier en daar een struikje en een graspolletje.
Bv geel en/of rood poeder door een theezeefje op een paar plaatsen op het gras strooien(echt heel weinig), suggereert bloemen.
Die "bloemen" dienen wel gefixeerd te worden.
Suces verder. :arrow: :thumbup:
Re: de trein rijdt (een proef diorama airbrush en eerste gras met vliegenmepper)
Ha die Erik.
Gelijk al een fraai geheel! :thumbup:
Natuurlijk zijn de tips van Cees bijzonder waar en welkom en kun je het geheel zeker nog een stuk mooier maken, maar voorlopig is dit al een prachtig resultaat.

Voor de airbrush heb ik geen oplossing omdat de mijne nog ongebruikt in de doos ligt! :-(
Andere gebruikers weten hier vast wel een oplossing voor!? :idea:

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: de trein rijdt (een proef diorama airbrush en eerste gras met vliegenmepper)
Hoi Erik,

Het kan zijn dat je verf iets te dik is dan krijg je namelijk luchtbelletjes in de beker. Ook kan het zijn dat dit ontstaat nadat je een paar minuten aan het spuiten bent. Dit wordt dan meest veroorzaakt doordat verf in de nozzle opdroogt. Regelmatig je nozzle tegen een natte doek houden voorkomt dit opdrogen, of even in een bakje water dopen, maar dan niet meteen op je werk spuiten, omdat er altijd wat water meekomt.

Hopelijk werkt dit.

Heb nog een vraagje: wat voor pistool gebruik je?

Groet,

Ronald
Re: de trein rijdt (een proef diorama airbrush en eerste gras met vliegenmepper)
Hallo ronald en andere,

Ik heb als brush een evolution, zie p 6'. Helaas is ABS net deze dagen even vakantie vieren.

@ cees ik heb martin , van de buren, wel eens bezig gezien met zijn opgevoerde vliegenmepper. En gezien hoe hij met laagjes en div kleuren een mooi resultaat creëert.
Mijn gras is een mengsel van verschillende kleuren, dat op de foto minder goed te zien is.

Momenteel staat de module weer te drogen, onder een groot laken buiten ivm de pluisjes hier in de polder.
Ik heb op de rand een klein watertje voor ogen.
Dus ik ben begonnen met diverse lagen, kleuren ondergrond. Vervolgens kleine steentjes er in gelijmd. Om vandaag blanke lak er over te gieten.

Omdat dit op de rand van het diorama gebeurd, hem ik eerst moeten bedenken hoe de lak niet gelijk weg liep. Ik heb dit voorkomen door langs de plank een randje te maken van plakplastic, die hoger is dan de plank.

Naast het water heb ik ook de lucht gekleurd, een lawinenet met steenslag gemaakt.
Tot slot wat details met de eerste bewoners gezocht en geplaatst.

Groet erik
Re: de trein rijdt (een proef diorama meer foto's)
Bijgaand wat foto's van het resultaat tot nu toe.

Allereerst de picknicktafel.


De eerste beelden van aan het water.





Steenslag


Helicopterview


Met Krokodil




Terwijl de lak nog steeds aan het drogen is, ga ik m'n spulletjes weer opbergen. Ik vond het erg leuk om dit even tussendoor te doen en heb weer veel geleerd. Daarnaast het resultaat een diorama waar ik mijn materiaal mooi op kan fotograferen.

Helaas heb ik net gelezen dat in de spelregels voor de forumdagwedstrijd staat, dat de diorama's niet vooraf getoond mogen worden. Jullie moeten het dus doen met de bovenstaande beelden.

Groet, Erik








Re: de trein rijdt (een proef diorama meer foto's)
Mooie details aangebracht Erik, zelfs de Milka koe ontbreekt niet, leuk. :P

En idd op foto's kan het er anders uitzien.
Re: de trein rijdt (een proef diorama meer foto's)
Nu de Goliath kraan nog erbij om de ontspoorde krokodil weer in de rails te zetten. :?

Mooi resultaat  :thumbup: :thumbup:
Re: de trein rijdt (een proef diorama meer foto's)
Vandaag met de luchtspuit maar even langs de winkel gegaan, want een beker die luchtbellen blaast is niet zoals het hoort.
Erik heeft hem grondig bekeken en ontdekte dat er een scheur in het ringetje van de nozzle zat.

Na het ringetje vervangen te hebben, deed hij het weer probleemloos.

Was weer top service van airbrush services Almere  :thumbup:

Groet,

Erik

Re: de trein rijdt (mijn eerste HAG gearriveerd)
Vandaag binnengereden, mijn eerste HAG Lok,

Het was een spannende biedingsstrijd op MP, met resultaat.

Het is HAG 180; de 162 van BLS.


Is hij niet mooi? Als bonus blijkt hij al gedigitaliseerd te zijn.


Hij heeft jarenlang stil gelegen maar zonder aarzeling, reed hij weg.

Ik ben er erg blij mee.

Groet Erik,
Re: de trein rijdt (mijn eerste HAG gearriveerd)
 :) Dat is een HAG die er wezen mag! :thumbup:
Veel plezier met de mooie aanwinst.

Dirk-Jan
Re: de trein rijdt (mijn eerste HAG gearriveerd)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de trein rijdt (mijn eerste HAG gearriveerd)
Mooie aanwinst Erik, hij staat erg leuk op je diorama  :thumbup:

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: de trein rijdt (mijn eerste HAG gearriveerd)
Zeker van een oud vrouwtje geweest zeker >:-D >:-D >:-D

Ziet er goed uit, veel plezier ermee :arrow: :thumbup:
Re: de trein rijdt (Hogwardexpress)
Afgelopen weken , samen met gezin naar Florida geweest.
Het was een heerlijke vakantie genoten en weer veel beleefd.
De treintjes stonden op een laag pitje.
In Universal, was net King's cross station geopend in Diagon alley.
Via het station kom je op perron 9 3/4 vanwaar de trein, Hogwards express, naar Zweinstein vertrekt.
Schitterend gemaakt. Zittend in de trein wordt gesimuleerd dat je werkelijk op reis gaat en oa wordt aangevallen door Dementors. Natuurlijk kon een souvenir niet achterwegen blijven.


Buiten deze trein slechts in de verte paar treinen zien rijden, plus monorail en metro Miami, trein disneyland en resten van railtrack door Everglades.

De vakantie is nog niet over dus wellicht nog tijd voor de baan.

Groet,

Erik
Re: de trein rijdt (Uit de kelder van een speelgoedwinkel)
Afgelopen woensdag was het zover. Na lang zoeken was het me gelukt om een afspraak te maken, met een goede vriend, om bij een (voormalige) speelgoedwinkel langs te gaan. Al op het moment dat ik de winkel binnenstapte, zag ik in de rekken spullen liggen waar ik als kind mee had gespeeld.
Een wand van de winkel was gevuld met een houten vitrinekast. Hierin lagen de bekende blauwe en oranje dozen van Marklin en Primex, naast HAMO en oa TRIX. Op de plank ernaast stonden allemaal mini-diorama's van Preiser, die ik alleen van foto's ken.
Ik heb nummer 889, een fruitkraam, meegenomen.
.

De eigenaar wist dat ik van groot stoom en van Zwitserland houd. Uit de schatkamer werd een doos gepakt vol met stoomlocomotieven in voornamelijk blauw oranje dozen, een deel hiervan betrof de HAMO variant.
Op een van mijn beruchte lijstjes stond loc 50 met bewoonde tender. Ik heb nummer 3084 apart gelegd.

In de volgende doos zat oa loc 3307. Hij stond niet op mijn lijstje en past niet helemaal in mijn thema, maar ik vind hem wel schitterend. Ook deze loc werd apart gelegd.


Ik kon mij niet voorstellen dat een winkel met zoveel , geen Zwitsers materiaal had verkocht. Dus toen ik het SBB logo beschreef en de krokodil als voorbeeld noemde, ging er een lichtje branden.
Een nieuwe doos werd opgezocht. Hieruit heb ik de Schweiz-set 28722 meegenomen.
.
Ook loc 3332 kon ik niet laten liggen (mijn eerste rode SBB loc !).


Aan de berg werden uit een la nog de wagons 4691 (lekker kleurig) en 4691 (nr 12!) toegevoegd.
.

Uit de voorraad van oude bouwdozen van Kibri , Faller en Volmer heb ik Kibri 8407 meegenomen.


Bij het napraten kwamen we te spreken over mijn nummer 1 van mijn ""verlanglijstje". Er werd nog een keer afgedaald. Met mijn as 50-ste verjaardag in het achterhoofd werd er een set toegevoegd aan de stapel. Foto volgt, als ik braaf ben in oktober.

Naast schitterende spullen, nog wel te digitaliseren, heb ik een geslaagde middag beleefd. De verkoopster en ik bleken veel te bespreken te hebben over allerlei onderwerpen. Als de spaarpot wat is gevuld, zeker reden om nog keer terug te komen.
Re: de trein rijdt (Uit de kelder van een speelgoedwinkel)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: de trein rijdt (Uit de kelder van een speelgoedwinkel)

Da's dubbel smullen Erik !

Voor jou, omdat je de snoepwinkel binnen mocht en voor ons, omdat we mee kunnen genieten ....

Grtz Tony
Re: de trein rijdt (Uit de kelder van een speelgoedwinkel)
Goh,

Ik wordt wel nieuwsgierig naar die winkel na het zien van al dat moois. :)
Re: de trein rijdt (Ribben zagen)
Het project dat ik aan het eind van mijn vakantie had gepland, de berg aan de linker kant, was door omstandigheden niet doorgepakt.
In Amerika was ik al met op de eerste hulp terecht gekomen, men vermoedde een hartinfarct. Dit was het gelukkig niet maar verder onderzoek bracht geen uitkomst over waar de pijn vandaan komt. Zelfs een cad-scan, midden in de nacht bracht geen duidelijkheid. Met dank aan zeer stevige pijnstillers, heb ik de vakantie gelukkig goed af kunnen maken.
Helaas kwam dinsdag de pijn terug, zelfs de opiaten uit het ziekenhuis hielpen niet. Ook hier in het ziekenhuis heeft men nog niets gevonden. Wel heb ik extra pijnstillers die helpen. Vervolgonderzoeken staan gepland.

Nu alles weer wat rustiger is, heb ik gisteren de draad weer opgepakt en heb de eerste ribben voor de berg gezaagd.
Hoewel ik momenteel veel door de roze bril zie, denk ik dat het wat gaat worden.
Om bovenstaande aanwinsten een mooi plekje te geven,heb ik ook mijn vitrine kast voorzien van extra planken.
Het is ondertussen best wel een verzameling.

Groet,

Erik