Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De trein rijdt (Verse Bomen)

Gestart door erik01 zondag 19 oktober 2008, 20:02:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: de trein rijdt (airbrush aangeschaft)
Dank weer voor de reacties.

Ik moet me echt inhouden om niet tot spuiten over te gaan. Maar de studie roept en morgen ga ik ook al naar The Wall.

@ Dennis, je schrijft over spulletjes, maar man als ik de foto zie heb je het groot ingeslagen.

Ben benieuwd naar je ervaringen. Succes.

Groet

Erik
Re: de trein rijdt (103 binnen)
Het eindwerkstuk is bijna af, waarna ik echt ga spuiten.

Tussentijds kwam ik op ons forum een 103 tegen. Al is hij nog analoog ik kon deze mooie loc niet laten staan.
En zo is mijn eerste verjaarscadeautje binnen.




Is het geen plaatje. Al sinds ik kind was, de sneltrein langs de Rijn zag rijden, vind ik hem mooi.

Groet

Erik
Re: de trein rijdt (103 binnen)
Zeker een prachtige loc Erik.

Tony
Re: de trein rijdt (weer in beweging)
Nadat deze week mijn werkstuk voor de opleiding op de post is gegaan, en het einde in zicht is, vond ik dat het tijd was om de treinen weer eens af te stoffen en te laten rijden.
Na het vrijspelen van de baan, een mens verzameld wat, tijd om de stofzuiger aan het werk te zetten. Het was meer dan een half jaar geleden dat er op de baan gereden was.

Bijgaande foto laat zien dat het nodig was, oogst na een paar rondjes rijden.


Hierna was het tijd om verschillend materiaal een rondje te laten maken. Een heerlijk gevoel om al dat moois in actie te zien/ te horen.
Goed om met dit gevoel volgende week op Eurospoor de benodigde rails te kunnen halen.

Groet,

Erik
Re: de trein rijdt (weer in beweging)
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: de trein rijdt (weer in beweging)
Die lok staat ook op mijn verlanglijstje. Schitterende lok. Ik heb hem een keer gezien bij munster in de buurt als losse lok , in 1971, waren ze proefritten aan het doen. Viel mij toen op dat deze lok ontzettend snel op trok.
Re: de trein rijdt (Aanwinsten)
Afgelopen dagen weer wat aanwinsten rijker,

Allereerst van ons gewaardeerd forumlid Albert Jan een paar mooie boeken overgenomen.


Groot was de verrassing dat er naast de boeken ook nog ander leesvoer en groen ter stimulatie was toegevoegd.

Vrijdag ben ik naar Eurospoor geweest. Het was een geslaagde beurs waar ik oude bekende, dan wel gezichten achter de mannen van het forum heb gesproken. Zeer inspirerend om van een paar meesters van Mitropa als Kees Jan en Martin, wat fijne kneepjes te hebben vernomen.
Op de beurs eindelijk de benodigde rails voor de verbouwing van de te krappe bocht mee genomen.
Daarnaast een mooie museumwagen 2002 van het bekende lijstje.

Niet dat ik mesumwagens spaar maar de bubbels spreken me wel aan.

Tot slot weer een adventkalender van Noch gekocht, die ik,als een paar jaar geleden hier op het forum laat zien.

Groet,

Erik
Re: de trein rijdt (verbouwing)
Zoals als eerder aangegeven was er een bocht met een bochtwissel waar mijn te stel uit de bocht vloog.

Met hulp van forum heb ik hier een alternatief voor getekend. Vandaag was het moment om te verbouwen.
Niet wetende wat ik allemaal zou tegen komen.
Allereerst alles losschroeven. Daarna loshalen.
Helaas niet heel scherp.

Helaas bleek weer van een bocht het plastic spontaan uit elkaar te vallen. Na het stuk onder de rails geverfd te hebben en een nieuw gaatje voor de draden voor de wissel, alles weer aansluiten. Hierna de roestpen erover heen, wat gelijk een beter gezicht geeft. Toen alles lag en de stroom er op ging had ik kortsluiting. De extra aansluiting op de stroomring bleek sluiting te maken.
Nadat ik dit had gevonden een nieuwe poging en jawel alles lag stak en de trein liep mooi. Helaas van korte duur. De wissel begaf het. Natuurlijk ben ik door mijn voorraad heen. Voorlopig dan maar met handbediening, kan ik wel weer rijden


Groet Erik
Re: de trein rijdt (verbouwing)
Hoeveel pech kun je hebben.

komt vast wel goed.

groet Winno
Re: de trein rijdt (verbouwing)
Wat een pech voor je Erik erg jammer van je werk.
Maar denk toch wel dat het weer goed komt.

Tony
Re: de trein rijdt (verbouwing)
Vandaag nu de studie succesvol is afgerond, eindelijk de luchtspuit uitgepakt.
Voor het eerst de nodige A4 tjes gevuld met streepjes, stippen en kringels.
Tot slot de spuit gedemonteerd en weer schoon gemaakt. Al met al lekker bezig geweest.
Over twee weken ga ik naar een workshop specifiek gericht op toepassing modelbouw.

Groet Erik
Re: de trein rijdt (bezoek klaas)
Ondanks dat de advent begonnen is (zie klik), had Sinterklaas vandaag weer de nodige pakjes achtergelaten, vaak voorzien van een schitterend rijm.

Als lekkernij stond naast het strooigoed een door mijn vrouw gebakken trein op tafel



erg lekker !

Daarnaast in het zelfde thema


en nog meer lekkers


groet,

Erik


Edit Gerard: link ingekort
Re: de trein rijdt (bezoek klaas)
Prachtig materiaal Erik en nog lekker ook. :thumbup:

Tony
Re: de trein rijdt (bezoek klaas)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: de trein rijdt (bezoek klaas)
Dag naamgenoot.

Bijzonder originele lekkernijen voor een treinenliefhebber! :thumbup:
Ook leuk om te geven, weet je toevallig waar de bakvormen te koop zijn?

Groeten,

Erik.
Re: de trein rijdt (bezoek klaas)
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: de trein rijdt (bezoek klaas)
Erik, tik eens "bakvorm trein" in op Google en er gaat een wereld voor je open.  :)

Gr.  Charlie
Re: de trein rijdt (bezoek klaas)
Krijg trek...... :D

Ziet er leuk en mooi uit.... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: de trein rijdt (bezoek klaas)
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: de trein rijdt (bezoek klaas)
Erik en Charlie, bedankt.  :arrow: :thumbup:

Dat is lekker om te (w)eten.  :P
Re: de trein rijdt (bezoek klaas)
De vorm komt van Cook en Co.

Hij is niet alleen leuk om te zien maar smaakte ook lekker.

Groet

Erik
Re: de trein rijdt (bezoek klaas)
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: de trein rijdt (bezoek klaas)
Idd erg leuk.... Zo kan ik twee hobbies combineren....  :thumbup:
Re: de trein rijdt (bezoek klaas)
yummie, dat zijn leuke trakteersels!!
Re: de trein rijdt (bezoek klaas)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: de trein rijdt (bezoek klaas)
 :) Jij heb een  :-* topvrouw!  :favorite:

Dirk-Jan
Re: de trein rijdt (bezoek klaas met ballen)
ik ben zeer blij met Ellen, Dirk jan helemaal eens.

Naast al dat lekkers zat er ook iets zeer breekbaars in de zak.

Echte Märklin kerstballen.



Net in de boom gehangen.


Gr

Erik



Re: de trein rijdt (komt alle te samen)
Afgelopen advent weer elke dag een luikje geopend.
Bijgaand de familie samen.

Re: de trein rijdt (komt alle te samen)
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: de trein rijdt (komt alle te samen)
Marklin kerstballen, het moet niet gekker worden. :?

Die hoef ik niet in de boom te hangen thuis want dan ondergaan ze een test op breekbaarheid ben ik bang :P
Re: de trein rijdt (lekker spuiten)
Heerlijk deze dagen lekker rommelen op de treinzolder.

Genieten hoe de treintjes hun rondjes draaien. De kapotte wisselaandrijving vervangen en meer .

Daarnaast ook weer verder oefenen met de airbrush. Ik heb een paar oude wagonnetjes en een oud huisje te voorschijn gehaald om op te oefenen.
Zaken die niet goed gingen: te veel druk, gevolg verf spat terug,
                                      te veel vocht toegevoegd,  gevolg verf loopt weg
Toch weer heel leerzaam. Bijgaand paar foto's van resultaten.
Foto voor


Foto na


Foto wagon dak

Met name het dak van het huisje is mi gelukt.

Oud en nieuw gevierd in het Haagje. Dit kon niet compleet zijn zonder bezoekje aan Wapstad.

Natuurlijk niet met lege handen vertrokken.



Deze schitterende wagon van Brawa, ik ben er erg blij mee.

Groeten, Erik
Re: de trein rijdt (lekker spuiten)
Erik, ik zat ff te bladeren, maar kon het niet zo snel vinden, welke spuit heb jij gekocht? Ben ook nog aan het overwegen zo'n ding te kopen.
Re: de trein rijdt (lekker spuiten)
Hallo Kees,

De airbrush is er een van Harder & Steenbeck model Evolution met 2 naalden (0,2 en 0,4 mm).

De mini air compressor is een single cylinder TC 501 met water trap.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

Groet Erik

Re: de trein rijdt (lekker spuiten)
Bedankt Erik! Waar heb je die gekocht als ik vragen mag?
Re: de trein rijdt (lekker spuiten)
Citaat van: erik01 op donderdag 02 januari 2014, 15:47:30
Hallo Kees,

De airbrush is er een van Harder & Steenbeck model Evolution met 2 naalden (0,2 en 0,4 mm).

De mini air compressor is een single cylinder TC 501 met water trap.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

Groet Erik


Kees,

Ik heb deze gekocht bij Airbrush services Almere (voor adres zie www)
Een echte speciaal zaak met goede service. Als je je aan het oriënteren bent, ze hebben ook momenten waar je geïnteresseerde, beginner of ook voor meer ervaren, alles vertellen en laten proeven over wat er bij komt kijken.
Ik heb er veel opgestoken.


groet,

Erik



Re: de trein rijdt (lekker spuiten)
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: de trein rijdt (lekker spuiten)
Hoi Erik,
Beste wensen!
1e resultaten mogen er wezen!
Re: de trein rijdt (lekker kleien)
Vandaag met klei aan de slag geweest.
Mijn baan heb ik in mijn hoofd gepositioneerd in de bergen. Alleen ik vind het moeilijk om die vorm te geven. Hoe hoog, waar laag, hoe te verbinden? Om een beter gevoel te krijgen heb ik naast dozen, een paar staanders gemaakt om het me beter voor te kunnen stellen.

Bergen betekent ook veel tunnels. Op een plaats voor dubbele sporen, kon ik geen geschikte vnden. Vandaag maar de klei gepakt en ben begonnen.


De steentjes heb ik, met dank aan Einte met de "kwaststans" gemaakt. ben benieuwd hoe hij opdroogt.

Daar ik toch lekker bezig was, nog paar foto's gemaakt.



En speciaal voor Dirk Jan


Groet,
Erik


Re: de trein rijdt (lekker kleien)
het betere handwerk.
zie het steeds vaker gebeuren dat men klei gebruikt.
:thumbup:

groet Winno
Re: de trein rijdt (lekker kleien)
Lekker bezig! Trouwens fraaie BLS loc, jaloers......
Re: de trein rijdt (lekker kleien)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: de trein rijdt (lekker kleien)
Dag Erik.

Citaat van: erik01 op zaterdag 04 januari 2014, 14:07:49Mijn baan heb ik in mijn hoofd gepositioneerd in de bergen. Alleen ik vind het moeilijk om die vorm te geven. Hoe hoog, waar laag, hoe te verbinden? Om een beter gevoel te krijgen heb ik naast dozen, een paar staanders gemaakt om het me beter voor te kunnen stellen.

Om een beter beeld te krijgen van hoe je de scenery wil maken kun je met 'wegwerp'-materialen een eerste opzet maken:
een rechtopstaand balkje als top van de berg met vanaf bovenaf met dik koperdraad 'spanten' tot onderaan de modelbaan.
Een oud laken of plastic zak erover geeft dan een idee over het dan ontstane landschap. Met schaar en karton kun je hierin
steunmuren, portalen en bruggen aanbrengen. Met crepe-tape en nietjes is alles eenvoudig op z'n plaatst te houden.
Met een zwarte stift kun je aangeven waar gebouwen o.i.d. zou moeten komen. Het koperdraad is gemakkelijk te vervormen
om het landschap 'naar jouw hand' te zetten. Eenmaal tevreden met de opzet, dan maak je er foto's van om vanaf te werken.
Met een rol stucloopkarton doe ik dit ook, een staat het mij niet aan: in de prullenbak en opnieuw! :wink:

Groeten,

Erik.
Re: de trein rijdt (Oefenen met (spook)bergen)
Na een tip van Erik maar eens aan de slag gegaan met een laken. Niet om voor spook te oefenen, maar om bergen te visualiseren.
Bijgaand paar foto?s van zoals dat er uit ziet.





Dit geeft een goed beeld zoals het eruit zou kunnen zien.
Ik ben nog niet tevreden over de linker hoek, maar dit komt vast goed.

Wat vinden jullie?


Al met al lekker bezig geweest deze vakantie.

Groet Erik
Re: de trein rijdt (Oefenen met (spook)bergen)
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: de trein rijdt (Oefenen met (spook)bergen)
Je krijgt zo idd een beter beeld hoe eea eruit komt te zien...
Die gaan we onthouden  :thumbup:
Berg ziet er goed uit....
Re: de trein rijdt (Oefenen met (spook)bergen)
Eerlijk gezegd vind ik het niet op een berg lijken. Het is veel te hoekig geworden. Probeer het glooiend te maken dat zal natuurgetrouwer zijn.

Groetjes,

Maarten
Re: de trein rijdt (Oefenen met (spook)bergen)
 :) Goed idee om een testberg te maken met een laken. :thumbup: Zo krijg je toch een mooi beeld hoe je het ongeveer wilt hebben.
Dat word een grote berg, kan je mooie scenery van maken.
Houd je wel een beetje rekening met de bereikbaarheid in de berg? Ik meen te zien dat je er aan de achterkant bij kunt, maar toch. Als er eentje ontspoort, is het altijd net daar waar je er moeilijk bij kunt. En het lijkt dat er bij het tunnelportaal geheel links erg weinig ruimte is aan de rechterkant, daar kan een passagierswagon niet langs, denk ik.

En die Milka's;  :-) :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: de trein rijdt (Oefenen met (spook)bergen)
het word best goed wat ik zie je hebt de poten op wielen is een super idee kom je er goed aan als je korte armen hebt grt bindels14
Re: de trein rijdt (Oefenen met (spook)bergen)
Zoals ik schreef vind ik het moeilijk om voor me te zien hoe de " berg" eruit kan gaan zien.
Deze opbouw heeft me goed geholpen en ga ik zeker op door

@maarten Ik weet het in de natuur komt recht niet voor, het hoekige zal ik zeker proberen te voorkomen bij de realisatie met gaas.

@ dirk jan; mijn tafel staat op poten met wielen waardoor ik te tafel van het raam en van de muur kan rijden.
Daarnaast onder de berg, op een niveau lager zit een gat binnen in de spiraal. Met een diepte van 1,60 zou ik overal bij moeten kunnen.

@ bindels ik ben ook niet zo groot mar kan er bij, in ergste geval klim ik op de tafel, geraamte is stevig genoeg om me te houden.

Groet,
Erik
Re: de trein rijdt (TEE Opknappertje)
Recent van een mede forum lid verworven een viertal TEE wagons. Met als verrassing ingebouwde verlichting.
Samen met de 103 een leuke old school set geworden.





Dat de daken aan het roesten zijn vind ik niet erg, een mooie gelegenheid om de verfspuit keertje op los te laten.
Re: de trein rijdt (TEE Opknappertje)
Leuke aanwinst.
mooi stammetje zo,
in het echt zijn de daken ook niet schoon....

groet Winno
Re: de trein rijdt (TEE Ontroesten)
Zoals gezegd wil ik deze wagons wat opknappen.

Stap één hiervan is de roest weg halen.

Met hulp van mijn Dremel moet dat lukken.


Vooraf


Halverwegen

Gedaan,

En nu de grote daken



Wat een verschil, wordt vervolgt.

groet Erik





Re: de trein rijdt (TEE Ontroesten)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: de trein rijdt (TEE Ontroesten)
Neem maar van mij aan, dat dit niet mee gaat vallen.

Als je alles zeer zorgvuldig hebt geschuurd, (eventueel waterproof gebruiken en goed drogen met keukenpapier en op kachel) eerst een grijze/witte primer opspuiten. (ook onderzijde niet vergeten)

Daarna de juiste metalicverf kiezen. Neem er één met de fijnste structuur, en breng een dunne laag er in één keer op!
Je kan beter eerst op een proefstukje oefenen.

Ik heb de originele verf van Märklin, maar die is slecht te spuiten. Voordeel is wel dat je geen verschil meer ziet als je het goed gedaan hebt....

Succes.
Marcel
Re: de trein rijdt (TEE Ontroesten)
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: de trein rijdt (TEE Ontroesten)
Dat is een flinke klus.
Re: de trein rijdt (TEE Ontroesten)
Leuke klus,het weer netjes krijgen van de daken.
Als ik een oude dinky toy opknap zitten er ook vaak roestige bodemplaten onder.
Ik heb ooit de tip gekregen en ook uitgeprobeerd,leg ze in de azijn dan verdwijnt de roest van het metaal.
Daarna natuurlijk wel goed schoonmaken en verder afwerken met de juiste verf.

met vriendelijke groet,

Aad
Re: de trein rijdt (TEE Ontroesten)
Hoi Eric

Dat zal de moeite lonen. Mooi rijtuigen overigens.

Ik heb deze klus ook gedaan. Eerst grof geschuurd, vervolgens met waterproef schuurpapier en daarna goed afgedroogd en laten drogen. Ik heb de daken daarna met metallic Aluminium gespoten. Is dan wel niet origineel maar het resultaat vond ik in ieder geval goed genoeg. Mijn ongeduld zorgde er wel voor dat de daken er weer te snel zijn opgezet, met als resultaat dat de het niet volledig droog was en mijn vingerafdrukken er in kwamen. Nu is het wel eigenhandig opgeknapt, maar de handtekening was gewoonweg dommig.

Zal nog s over moeten en dan neem ik maar de tijd.

Succes

Marcel
Re: de trein rijdt (TEE Ontroesten)
Dat gaat er straks weer mooi en strak uit zien.

Blijf dit draadje volgen.

En je bent even van de straat......veels te koud buiten....... :D

Veel suc6 straks bij het spuiten.

Mvg: Alex
Re: de trein rijdt (TEE Ontroesten)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: de trein rijdt (TEE Ontroesten)
Hoi Erik,

Bij de daken van het panoramarijtuig zit nog roest langs de opstaande rand in het midden en tegen de ventilatoren.
Dit kan het beste met staalwol verwijderen, of met azijn zoals eerder beschreven.
Wel doen hoor, anders roest het straks gewoon door de nieuwe lak.
Desnoods voor het lakken eerst met een roest stopper behandelen.
Re: de trein rijdt (TEE Ontroesten)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: de trein rijdt (TEE Ontroesten)
Met een zachte doek met wat wapenolie (b.v. Ballistol) kun je ook prima ontroesten zonder destructief bezig te zijn . . .  :idea:

Groeten,

Erik.
Re: de trein rijdt (1200 in zicht)
Vroeger verkochte de betere speelgoedwinkels ook treintjes. Als kind kon ik hier lang staan kijken naar al dat moois. Dromend van later, als ik genoeg gespaard. had. De wereld veranderd, online kopen en een strak verkoopbeleid vanuit Goppingen, maakt dat dit nu anders gaat.

Recent kreeg ik een bericht van een goede vriend van me,dat hij in een oude speelgoedwinkel, ook nog Märklin had zien liggen. Hij zelf heeft/ had niet zo veel met treinen dus had hij paar nummers opgeschreven. De treinen zijn tenminste 25 jaar oud en zijn in mint conditie. Onder de nummers , voornamelijk Nederlands materiaal ook een 1200. Nu rijdt ik zelf voornamelijk Zwitsers, maar deze stoere Nederlandse Amerikaan heeft een bepaald plekje.

Helaas betreft het een winkel die slechts zeer beperkt open is waardoor een bezoekje er niet snel in zit. Van de week kreeg ik een mailtje dat hij de lok voor me heeft meegenomen. Naast de nieuwstaat ook een zeer scherpe prijs.
Bijgaand zijn eerste foto's:




Dat de loc Hamo is vind ik niet erg. Nu nog een gaatje in de agenda vinden om langs te gaan en wellicht ook op een moment dat de winkel open is!

Groet, Erik