Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De trein rijdt (10 / 10)

Gestart door erik01 zondag 19 oktober 2008, 20:02:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: de trein rijdt (aanschaf is gearriveerd en meer)
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re: de trein rijdt (aanschaf is gearriveerd en meer)
Erik,

Je boogjes zien er prima uit, en wat een mooie nieuw loc heb je. Veel rijplezier.

Groet, Andre
Re: de trein rijdt (aanschaf is gearriveerd en meer)
Mooi model Erik....heel veel plezier er mee.

Mvg: Alex
Re: de trein rijdt (aanschaf is gearriveerd en meer)
Ziet er weer leuk uit Erik!

Let wel op bij het terug in de doos doen van de Ae 6/8, die kan met onderdelen niet zo terug de doos in.

Gr joost
Re: de trein rijdt (aanschaf is gearriveerd en meer)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: de trein rijdt (aanschaf is gearriveerd en meer)
Schitterende Zwitserse loc Erik. Veel plezier ermee.

Groet, Ronald
Re: de trein rijdt (aanschaf is gearriveerd en meer)
Prachtige Loc Erik.

Tony
Re: de trein rijdt (Ram is de sneeuw)
Afgelopen week, tussen de sneeuwbuien en zo is, kwam ik langs de parkeervelden vol treinen.
Naast de Fyra's stond ook de TEE Ram voorzien van een suikerlaagje.

Het is er een van mijn wensenlijst en dus mag hij hier niet ontbreken.

Vanuit een reinde trein met bb.

Groet,

Erik

Re: de trein rijdt (Het dak eraf)
Vandaag weer de verfkwast ter hand genomen.

Ik heb verschillende daken die suggereren van koper te zijn.
Helaas lijkt het plastic daar niet op.

Als eerste begonnen met een laagje koper aan te brengen. Hierbij bleek dat de handige uitstekende delen om ttv bouw, de nodige vingerafdrukken hebben achtergelaten. De vette plekken waren slecht te verven.


Dit was het resultaat.

Na een weekje drogen tijd voor het vervolg. Vandaag de groen/ koperen laag erover heen gezet.


Foto's gemaakt toen verf nog nat was, hoop op beter effect!
Nu nog erg groen maar hoop met poeders te verkleuren.

groet,  Erik

Het grootste dak,zie foto 1 , heb ik zo gelaten wat wel een levende indruk oplevert.
Re: de trein rijdt (Het dak eraf)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: de trein rijdt (Het dak eraf)
Erik,

Vette vingers krijg je makkelijk weg met wat schoonmaakazijn verdunt met wat water. Als je met acrylverf gaat werken nooit met een oplosmiddel ontvetten zolas wasbenzine etc.

Groet, Ronald
Re: de trein rijdt (Het dak eraf)
Ziet er hier allemaal leuk uit,
ga ik lekker volgen omdat ik er binnenkort ook aan ga beginnen, leuk om een ander te zien groeien.
Groetjes Stephanie.
Re: de trein rijdt (Spoor 3)
Lid sinds: 2008

online
Re: de trein rijdt (Spoor 3)
Afgelopen week op Marktplaats een nieuwe aanwinst gevonden.

Het is een origineel perronbord.



ik ben er blij mee.

Groeten Erik
Re: de trein rijdt (Aanwinst TEE RAM)
Lang op het verlanglijstje, vandaag opgehaald in Utrecht.

Het betreft een omgebouwde TEE Ram Van Trix.

De voormalig eigenaar had geen idee wat het adres was van de decoder. Na zo'n 70 nummers geprobeerd te hebben kwam hij tot leven.







Ook zonder sneeuw ben ik er blij mee

Re: de trein rijdt (Aanwinst TEE RAM)
Super mooie aanwinst .
Heel veel suc6 en plezier er mee.

Tip koop een paar van die kleine ronde stikkertjes nummertje erop schrijven , en aan de onderzijde op een glad stuk plakken.
Heb je zo ie zo altijd het adres bij de hand ,en wat ik ook doe de laatste 2 cijfers van het loc nummer is decoder nummer.

Mvg: Alex
Re: de trein rijdt (Aanwinst TEE RAM)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de trein rijdt (Aanwinst TEE RAM)
Hallo Erik,

Veel plezier met deze TEE Ram, een van de mooiste treinstellen ( vind ik ).
Deze hoort op iedere baan te rijden  :).


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: de trein rijdt (Aanwinst TEE RAM)
Wel even oppassen: deze trein rijdt niet door de kleinste Märklin-straal !
Althans in originele staat.......
Re: de trein rijdt (Aanwinst TEE RAM)
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: de trein rijdt (Aanwinst TEE RAM)
Prachtige aanwinst heb je Erik!!! Is deze ook met sound???

Ik heb er ook een maar dan van RAILTOP en ESU LS-M4 62400 met sound in laten plaatsen.

Ik sluit mij aan bij Peter de Geluidsman: hij mag eigenlijk op geen modelbaan ontbreken (maar let wel op: de kleinste radiussen zal hij niet doorkomen).

Veel plezier ermee!

Mvg
Henk
Re: de trein rijdt (Aanwinst TEE RAM)
Dank voor jullie enthausiaste reacties. Het is een schitterende set , ook zonder geluid, die ik niet voorbij kon laten gaan.
Heb net de nodige proef rondjes gereden.Ik was bekend met wat beperkingen van de trixset.

In mijn praktijk gaat stijgen en dalen goed,
Mijn bochten zijn tenminste r2, maar wel met bochtwissels.
De wagon achter motor ruituig wordt soms in bocht er naast gezet.

Om dat het zeer lastig is deze set te koppelen later meer.

Groet erik
Re: de trein rijdt (Aanwinst TEE RAM)
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: de trein rijdt (Aanwinst TEE RAM)
Erik,

Als ik de exploded view van dit treinstel eens bekijk: wees voorzichtig met koppelen en alleen op rechte stukken koppelen. Als er speciaal stukje gereedschap is meegegeven om de rijtuigen te koppelen, dan raad ik je aan deze te gebruiken.

Ik zie dat het een soortgelijk principe is als die van TEE Gottardo. Ik blijf me verbazen dat Märklin/TRIX voor dit soort treinstellen (ICE, Koploper, DDM, TEE-I en TEE-II o.a.) geen eenheidskoppeling weet te creëren.

Verziek je de koppelingen, dan mag je hopen dat ze geleverd kunnen worden. Zoja: bestel dan een paar als reserve-onderdelen bij Keuterman.

Mvg
Henk
Re: de trein rijdt (Aanwinst TEE RAM)
Citaat van: erik01 op zondag 28 april 2013, 20:41:04
Mijn bochten zijn tenminste r2, maar wel met bochtwissels.

Bochtwissels zijn R1..........

Walter
Re: de trein rijdt (Aanwinst TEE RAM)
Hallo henk,

Je hebt het over de exploded view
Zou je die link kunnen sturen.
Dit boekje zat helaas niet meer in de set

Bvd
Re: de trein rijdt (Aanwinst TEE RAM)
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: de trein rijdt (Aanwinst TEE RAM)
Citaat van: erik01 op dinsdag 30 april 2013, 06:30:47
Hallo henk,

Je hebt het over de exploded view
Zou je die link kunnen sturen.
Dit boekje zat helaas niet meer in de set

Bvd

Hoi Erik,

Na heel veel gezoek door de TRIX-website ben ik hem tegengekomen. Handleiding inclusief exploded view met onderdelenlijst heb ik voor je in PDF (2.3 Mb): 

Ga naar:
https://www.maerklinshop.de/index.php?sid=dfa524441819e862bf47c6fe2dbb0d88&cl=alist&cnid=33e75ff09dd601bbe69f351039152189&listtype=search klik vervolgens onder TRIX op 'ersatzteile', klik vervolgens in het scherm op 'Spur H0' en ga naar pagina 4. Daar vind je onder 22132 het pdf van je treinstel: Handleiding + Ersatzteilliste.

Hopen dat bepaalde onderdelen leverbaar zijn die je zoekt (via Keuterman).  Koppeling nrs 137188 (Male) en 137189 (Female) of E137188 en E137189. Onderdelen zoeken op de volgende webpagina: https://www.maerklinshop.de/index.php?sid=dfa524441819e862bf47c6fe2dbb0d88&

Bij de koppelingen staat waarschijnlijk niet meer leverbaar/nier meer in productie. Geen angst: Keuterman bellen want ze worden seriematig nageproduceerd (heb soortgelijke ervaringen met koppelingen van de TEE Gottardo: heb er gelijk een aantal als reserve mee laten komen). Waarschijnlijk ligt de prijs rond 6,- euro per stuk, excl handlingskosten+porto.

Je kunt je geluk ook proberen bij: http://www.bahnhoefle.de/mbt/mbtcgi-bin/iboshop.cgi?show4870,392987918

Heb ik je hiermee geholpen??

Succes!

Re: de trein rijdt (Aanwinst TEE RAM)
Re: de trein rijdt (Aanwinst TEE RAM)
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: de trein rijdt (Aanwinst TEE RAM)
Re: de trein rijdt (Aanwinst TEE RAM)
In mijn buitenste traject op beide etages kan de Ram lekker rijden.
Toch overweeg ik stukje van traject te herzien en er een bochtenwissel uit te halen,
moet dan wel puzzelen, hoe ik met andere rails en wissel toch mijn aansluitpunt bereik.

Vandaag wel een irritatie, op een punt vliegt er een wieltje eruit, blijkt er daar een te grote spleet te zitten. De baan zit al even vast geschroefd en nooit problemen daar gehad. Waarom nu in eens een probleem, geen idee. Na wat gefrummel rijdt hij er weer overeen.

groet, Erik
Re: de trein rijdt (Aanwinst TEE RAM)
Als je meer van dit soort problemen krijgt, kijk dan maar eens naar de wielen, het zijn origineel 2-rail-wielen en die hebben meerdere afwijkende maten t.o.v. 3-rail-wielen.
Ik heb bij de rijtuigen de wielen al vervangen door de correcte, maar voor de motorwagen is dit een probleem.
Re: de trein rijdt (Aanwinst TEE RAM)
Huub,
Dank voor de tip.

Zal dit verder onderzoeken.
Ik heb deze set 2e hands. Ik heb geen idee wat de vorige eigenaar allemaal veranderd heeft naast de 2 slepers en een decoder.

gr  Erik
Re: de trein rijdt (Aanwinst TEE RAM)
Ja, er zat geen decoder in en natuurlijk ook geen sleper maar dat was een kleinigheid.
Kon ook bijna niet want het hele ding kostte maar 179 Euro nieuw.
Toch blijf ik het een miskoop vinden maar ja, hij is wel mooi  :)
Re: de trein rijdt (Aanwinst TEE RAM)
Citaat van: erik01 op zondag 05 mei 2013, 14:24:43

Vandaag wel een irritatie, op een punt vliegt er een wieltje eruit, blijkt er daar een te grote spleet te zitten. De baan zit al even vast geschroefd en nooit problemen daar gehad. Waarom nu in eens een probleem, geen idee. Na wat gefrummel rijdt hij er weer overeen.

groet, Erik

Spleet vullen met 2 componenten lijm. Daarna in één lijn van de rails gelijk vijlen/schuren en het probleem is opgelost.
Re: de trein rijdt (Aanwinst Postbank)
Ondanks de financiële crises, besloot ik tot een bankovername.

Op mp kwam ik een Postbanktrein tegen. Hoewel geen Marklin, maar een Roco, wel een loc die al heel lang appeleert aan het blauwe bloed (dit jaar alweer 25 jaar in dienst).
Toen de verkoper ook nog terug kwam op zijn eerder ingenomen positie, kon ik hem niet laten liggen.







Hij krijgt voorlopig een mooi plekje naast de Postbanktram.

Groet Erik
Re: de trein rijdt (Aanwinst Postbank)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: de trein rijdt (Aanwinst Postbank)
Ha Erik,

Ik vind het een erg fraai ogende 1600 van de Postbank! :)
Deze zal erg mooi ogen naast je postbank tram! :)
Veel plezier ermee!

Groetjes,

Antal
Re: de trein rijdt (Aanwinst Postbank)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de trein rijdt (Aanwinst Postbank)
Fraaie uitvoering,

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: de trein rijdt (Aanwinst Postbank)
Geinig. :thumbup:

Gr.
René
Re: de trein rijdt (Roestpen proberen)
Afgelopen week, met dochter naar het ziekenhuis in Zwolle. Na een goede intake met de neuroloog, nog even broodje wezen eten in jet centrum. Bij het naar buiten stappen van de parkeergarage, ontdekte ze een treinenwinkel. Natuurlijk moesten we even naar binnen.
Naast een gezochte aanvulling van de verfvoorraad, lag er ook een Patieneerstift van Woodland, sinds kort te koop via Noch (Artikel-Nr 95990    Patinierstift Rost, mit Ersatzspitze).
Het filmpje dat ik op Youtube had gezien, maakte dat ik de roestkleur heb meegenomen.

Gisteren was het moment om het te proberen

Bijgaand paar foto's van resultaat

Stift en proefstuk vooraf, wattenstaafje en schuurblok om bovenvlak weer blank te maken.



proefstukje, na behandeling van de railstaven




Dit smaakte naar meer en heb ondertussen het hoofdtraject gedaan. De stift , maakt dat het makkelijk te hanteren valt.



Groet Erik
Re: de trein rijdt (Roestpen proberen)
Erik,

Is die 'roestlaag' niet erg glanzend ?

grv Huub
Re: de trein rijdt (Roestpen proberen)
Hallo Huub,

ik denk om dat effect "nat" komt omdat ik vlak na bewerking heb gefotografeerd.

Bijgaand nog 2 voorbeelden; oordeel zelf.




Zonder Macro vind ik het het er beter uit zien.



Groet
Re: de trein rijdt (Roestpen proberen)
Ziet er inderdaad een stuk beter uit.
De tint is ook goed getroffen; soms zie ik op foto's een zeer vreemde kleur die helemaal niks met roest van doen heeft.

grv Huub

Re: de trein rijdt (Roestpen proberen)
ziet er veelbelovend uit, al enig idee hoeveel je met een stift kun doen?

moet toegeven dat ik nog altijd een beetje huiverig ben om hieraan te beginnen

groeten
Marcel (mjv_train)
Re: de trein rijdt (Roestpen proberen)
Ik heb lang geaarzeld om dit te doen, maar ben blij met resultaat.

Ziet er veel echter uit.

Hoeveel je er mee doet heb ik geen idee van. lk heb de baandelen in zicht gedaan en de pen doet het nog met de eerste punt erop.

mi de moeite waard van het proberen.

Groet,

Erik
Re: de trein rijdt (Roestpen proberen)
Erik

zal hem op mijn lijstje zetten

bedankt voor de informatie

Marcel (mjv_train)
Re: de trein rijdt (vies maken en verdwijn truuk)
Na het hanteren van de pen, vandaag een andere manier van "vies" maken geprobeerd.
Had op forum gelezen over het toepassen van alcohol samen met verf.

Ik moet zeggen dit gaat lekker, en zie er goed uit.

Alleen niet goed nagedacht voordat ik begon.

Mijn station, model Bad Schwartenburg heeft op het dak een patroon, opgezet met lakstiften.
Ik was vergeten dat deze in de alcohol oplossen. Gevolg deel patroon is weggekwast.  :-(

Later maar eens kijken wat ik kan terug plaatsen.

Groet
Erik
Re: de trein rijdt (Heidelberg)
Op zoek in de kringloopwinkel naar attributen voor de schoolmusical van mijn dochter, kwam ik onverwacht bijgaand bord tegen.



In mijn jeugd frequent in de omgeving van Heidelberg geweest, met mooie herinneringen, maakt bord extra leuk.

groet Erik

Re: de trein rijdt (Heidelberg)
Leuke toevalstreffer. Ik had een vraag over de roestpen. Zou ik mogen vragen waar je hem gekocht hebt en weet je misschien het artikel nummer? Ik vind het er namelijk heel mooi uitzien.
Re: de trein rijdt (airbrush)
Binnenkort vier ik mijn 25 jarig jubileum om mijn werk.
Als blijk van waardering mag ik een cadeautje uitzoeken.

In bovenstaande posts kwam regelmatig het vervuilen langs. Ooit hevig onder de indruk geraakt van de kunsten van Bert, zat er in het achterhoofd iets van wat een mooie techniek. Toen er voorzichtig geïnformeerd werd wat ik wilde hebben, bedacht ik dat dit misschien wel een mooi cadeau zou kunnen zijn.

Nu woon ik vlak bij een speciaalzaak op dit gebied (het kan in Almere :7). Vandaag met mijn vrouw eens naar binnen gestapt. Naast een goed verhaal over wat er bij komt kijken, ging er een wereld voor ons open. naast de modelspoor ook uitstekend te gebruiken voor de andere hobby's in de familie: schilderen, grime, taarten bakken/ decoreren, paintbrushen (nu spuitbus).
We gingen enthousiast naar huis om het een en ander te overdenken. Ik weet zeker dat hij er gaat komen, ben alleen bang dat we volgnummers gaan uitdelen voor het gebruik.

groeten

Erik
Re: de trein rijdt (airbrush)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de trein rijdt (airbrush)
25 jaar bij de zaak kom je niet veel meer tegen  :thumbup:

Je kiest een mooi kado uit, wat sommige hier mee kunnen maken is geweldig, ik wens je er alvast veel plezier mee.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: de trein rijdt (airbrush)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: de trein rijdt (airbrush)
Hoi Erik,

Die patineerstift heeft een wat vreemde kleur, maar dat kan natuurlijk ook aan de foto's liggen. Ik denk dat je met je komende airbrushset mooi resultaat zult bereiken. Belangrijk is om de juiste kleuren uit te zoeken. Ik heb pas ergens een stukje gelezen met mooie foto's erbij waar het weatheren van de rail met verschillende fijne kleuren werd gedaan. Zo zijn bielzen vaak wat grijzig door invloed van UV licht en dus hoeft er echt niet overal roest op te zitten.
Zal eens gaan spitten waar ik het gelezen heb en dan de link op het Forum plaatsen. Het zag er fantastisch uit.
Leuk om te lezen dat er toch vaker iemand lang bij dezelfde werkgever zit. Vast gefeliciteerd met dit jubileum.

Groet, Ronald
Re: de trein rijdt (airbrush aangeschaft)
Dank voor de leuke reacties

Vandaag is het 25 jaar geleden dat ik in dienst kwam van de Postbank. Het bedrijf, nu ING, is in al die jaren fors veranderd. Ik zelf heb heel verschillende functies gehad, maar geleerd dat ik veranderen als vak het leukste vind. Ga nog steeds met plezier aan het werk momenteel binnen internet.

Gisteren was het dan zo ver, we zijn als gezin, de airbrush gaan halen.
Naast een uitgebreide toelichting, ook gelegenheid voor de meiden om de spuit zelf voor het eerst te hanteren.
Het was spannend voor ze, en het smaakt naar meer. Al snel ontdekte ze in de snoepjes winkel nog veel meer.

Hij blijft nog even in de doos tot het feestje, later deze maand, (eerst nog even aan de studie)


Groet Erik
Re: de trein rijdt (airbrush aangeschaft)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: de trein rijdt (airbrush aangeschaft)
Hoi Erik,

Top setje en super kwaliteit Valeo verf. Die hebben machtige kleuren.

Succes ermee. Het is hartstikke leuk werk.

Groet, Ronald
Re: de trein rijdt (airbrush aangeschaft)
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: de trein rijdt (airbrush aangeschaft)
 :( Ik heb niet zo een goede ervaring met de Evolution ... veel besproken airbrush maar heb er betere gehad ...

Mvg Freddy
Re: de trein rijdt (airbrush aangeschaft)
Welke airbrush is beter dan ?
Re: de trein rijdt (airbrush aangeschaft)
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: de trein rijdt (airbrush aangeschaft)
 :) Hangt er van af wat u er mee gaat doen ... ik ben airbrushartist en gebruik deze voor schilderijen te maken .

Als het puur om modelbouw te gaan bewerken is de Rich AB 300 de perfecte airbrush , heeft grote cup en is afsluitbaar . Kost 115 ? . Zeer makkelijk in onderhoud ...
Als je iets meer wil uitgeven is de Iwata HP CH van 218 ? de juiste keuze .

De Evolution vind ik fragile en moeilijk in onderhoud ... als het om fijn spuiten gaat valt hij uit de boot tov de Rich welke goedkoper is maar beter .


Alles hangt ook af welke compressor je gebruikt . Voor modelbouw minder van belang maar voor kunstwerken is een constante druk en met waterafscheider een must ...

Hopelijk heb je hier wat aan ...

Mvg Freddy
Re: de trein rijdt (airbrush aangeschaft)
Leuk Erik!

Ik was er één dag voordat jij er was en heb dezelfde airbrush gekocht. Dit weekend is de vuurdoop... de juiste verf is inmiddels allemaal op voorraad. De airbrush vond ik qua investering nog te overzien, maar alle bijhorende materialen (en dan niet eens een compressor) was nog eens dik ? 200,- (verf, verdunner, lak, mengbakjes, pipetjes, vulmiddel, tape, spuitbak, etc.)

Duur grapje, eens kijken of we dat een beetje kunnen terugverdienen!

Met vriendelijke groet,
Dennis