Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De trein rijdt (10 / 10)

Gestart door erik01 zondag 19 oktober 2008, 20:02:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:de trein rijdt ((Aldi set)
Joffrey-ICMm
gast

Re:de trein rijdt ((Aldi set)
Leuk om te zien dat er nog iemand is die de zwitserse startset (Re460 en Re4/4) heeft gebruikt voor zijn baan, deze locs rijden nog altijd mooi hun rondjes over mijn modelbaan :D
Re:de trein rijdt ((de toren staat)
In de vakantie niet zo veel gedaan.
Wel gepoogd om een elektrische trafo bij te schakelen voor meer power voor de verlichting.
Helaas bleef ik kortsluiting maken. Heb uiteindelijk maar weer alles terug gezet.

Op het perron heb ik strepen aangebracht.
De poging met verf werd erg lelijk, op de side van N-project de tip van een witte merkstift gelezen.
Uitgezocht waar te kopen en er op af. In de winkel gelukkig gekeken of ze niet uitgedroogd waren, want hier hadden een aantal exemplaren last van.
Thuis getest op de onderkant van de geverfde perrons, na even oefenen lijkt het trekken van een dun wit lijntje te kunnen. Helaas na 30 cm begint het niet egaal te gaan. Heb zo'n 5 meter te tekenen dus dat valt tegen.

In de vakantie werd mijn KIA teruggeroepen, gelukkig niks aan de hand, maar nu blijkt er naast de garage een letter sticker reclame bedrijf te zitten. Op de vraag naar een lang  restje wit stickervel, kwam de eigenaar met een rolletje van zo'n 5 meter aan.
Het snijden bleek niet eenvoudig, maar ik ben niet ontevreden. Bijgaand wat sfeer plaatjes. Heb ook het station voor de gelegenheid beetje aangekleed. Ook het eerste steen laagje is gestrooid.


Veel details even voor de foto geplaatst, maar geeft al wel een leuk beeld.


Ook heb ik de vorig jaar zomer te Lille gekochte toren in elkaar gezet. Vooraf de voegen in gewassen waardoor de plastic lok weg is. De daken liggen nog los en zullen tzt nog gewashed worden.

Ben benieuwd of we dit jaar ook weer wat tegen komen
Re:de trein rijdt (nieuw oogst)
Samen met mijn dochter een dagje naar Houten.

De oogst was groot. Op het lijstje stond alleen steenslag maar we kwamen thuis met diverse huisjes, door de meiden te bouwen, een soldeerstation, een Pepsi wagonnetje en diverse poppetjes. Met dank aan een stand die echt opruiming hield en het leuk vond dat dochter lief er ook schik in had.


De M&G was gezellig, en heb kennis gemaakt met weer een naam genoot.
Ook de gereserveerde tunnelopeningen van een medeforum lid maakte dat we met drie tassen huiswaarts gingen.

Erik(01)
Re:de trein rijdt
Lid sinds: 2008

offline
Re:de trein rijdt
Nog even geen tijd voor grote wijzigingen.

Toch geniet ik van met kleine stapjes het station verder in te vullen.

Een hele familie kleine mensjes is in de wachtkamer neergestreken. Passende verlichting is bij AJ besteld. Tussen de sporen ligt nu het grijze grint. Van Busch heb ik een set met lupines.


Wat zijn de knoppen klein. Gelukkig is na een maand mijn bril weer terug zodat ik er nu een paar heb kunnen maken zonder steeds de grond op de tast te hoeven nazoeken.


Verder bezig met het fabriceren van een voorraad gipsmuren, input voor het "ruil" forum.


Re:de trein rijdt (lupine)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:de trein rijdt (lupine)
Dag Erik,

Je station gaat meer leven zo met de poppetjes op het perron, in het grind zou je kleine graspollen kunnen doen als een soort onkruid.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:de trein rijdt (een brug in de planning)
Ergens tussen de nog te vormen bergen zal een brug komen.
Oorspronkelijk dacht ik aan de Bietschtal Brücke, maar naar nogmaals in meten, bleek deze toch niet goed uit te passen. Het moet een stalen brug zijn, maar wel voor twee sporen.
In de catalogi , kon ik geen passend exemplaar vinden, dus dat betekent zelf (ver)bouw.

Op Eurospoor kwam ik een goed bruikbaar exemplaar tegen wat zich goed liet slopen.
Op bijgaande foto's zie je de restanten nadat ik de brug had gestript.




Ook op de baan moet worden verbouwd, hij past tussen het skelet van de tafel, maar dit betekent wel dat ik een dwarsbalk kon verwijderen. Daarnaast heb ik ook twee ondersteuningen moeten verplaatsen. Op de foto de plek waar ik hem wil hebben.

Re:de trein rijdt (een brug in de planning)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:de trein rijdt (een brug in de planning)
Hoi Erik,

Leuke brug heb je erbij. Doet me altijd goed om een echte Zwitserland liefhebber te zien bouwen.

Ik las trouwens je probleem met het gaas. Op mijn draadje kun je zien welk gaas ik gebruik dit is ook gegalvaniseerd en een stuk fijner van maas als kippengaas.

Groeten

Ronald
Re:de trein rijdt (een brug in de planning)
Hallo Ronald,

Dank voor je reactie.
Het alugaas heb ik ondertussen gevonden bij een metaalbedrijf. Bijgaande foto laat zien wat ik gevonden heb.


Ondertussen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik een stuk van de baan gesloopt.
Wat ik me niet gerealiseerd had dat die fijne Marklinschroeven er moeilijk in gaan, maar nog veel lastiger weer te verwijderen zijn. Ook de aansluitingen op de ringleiding was ik even vergeten.

Maar nadat de rails weg was, kon de zaag erin. Het stuk eruit ging makkelijk met de decoupeerzaag.


Bij het opruimen van de zaagsel, bleek dat de trilling van het zagen mijn complete perron had doen weg trillen. Op de grond lagen 4 overkappingen.
Tot mijn verbazing waren ze nog helemaal heel.

Re:de trein rijdt (een brug in de planning, de zaag erin)
Hoi Ërik,

ziet er goed uit je baan, het enige dat ik jammer vind is dat je je poppetjes en spullen op het perron op plastic plaatjes hebt staan. Het is goed zonder te doen. Noch heeft mooi spul waarbij je het poppetje of wat anders natuurlijk vast kan zetten en ook gewoon weer weg kan halen zonder teveel sporen achter te laten.

Verder top hoor.

gr. Henk
Re:de trein rijdt (een brug in de planning, de zaag erin)
Het verbreden van de brug was de volgende uitdaging
Van een oude fotolijst heb ik een strook afgezaagd en deze vervolgens op maat gezaagd.
Door het opstaand randje van de brug had ik niet voldoende vlees om aan vast te plakken.

Ik heb het tussenstuk met stroken opgevuld en opnieuw geprobeerd te lijmen

Zoals jullie zien nu wel met resultaat.


de volgende stappen zijn:
- verder verfraaien met steunberen
- verouderen
- pilaren met omgeving integreren

@ Ronald
Je hebt helemaal gelijk. Ik vind dit ook minder, alleen ik wilde niet wachten tot de definitieve opstelling. Met deze tijdelijke indeling kan ik schuiven en ziet er toch al leuk uit.
De lantarens worden bv binnenkort vervangen door een paar van AJ.
Groet Erik

Re:de trein rijdt (een brug in de planning, de zaag erin)
Hoi Erik,
Ik heb ook lang gezocht naar een goede brug en vond deze metalen brug:  http://www.de-spoorzoeker.nl/index.php?id=3&a=product&pid=6593
hij is standaard 60 cm breed maar je kan hem ook uitbreiden naar jouw model door er twee extra zijkanten bij te kopen. Hij is heel erg mooi kan ik wel zeggen je kunt hem zien op 1 van mijn filmpjes in mijn draadje: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=23739.0  Ik ben helaas nog niet begonnen met bouwen van mijn definitieve baan wegens tijdgebrek, maar heb de brug al wel verwekt in m'n ontwerp :-)

Groeten Jake
Re:de trein rijdt (een brug in de planning, de zaag erin)
Hallo Jake

Je hebt een goede smaak.
Ik heb zelf ook naar deze brug gekeken. Het echte metaal is toch mooier dan het plastic.
Helaas is de prijs er ook naar. Hoewel er grote verschillen per aanbieder te vinden zijn.
Wie weet later maar ik ben nu blij met het voorlopig resultaat.

Groet
Erik


Re:de trein rijdt (een brug in de planning, de zaag erin)

mooi brug  8) , de sporen hangen wel een beetje door!!  :shock:  :lol:
Re:de trein rijdt (een brug in de planning, de zaag erin)
Citaat van: matthijs popken op woensdag 10 november 2010, 09:49:19

mooi brug  8) , de sporen hangen wel een beetje door!!  :shock:  :lol:

Om dit op te lossen kan je de brug wat hoger brengen door een balkje er onder te zetten


groeten minitreintje/Dylan
Re:de trein rijdt (een brug in de planning, de zaag erin)
Citaat van: minitreintje op woensdag 10 november 2010, 16:34:25
Om dit op te lossen kan je de brug wat hoger brengen door een balkje er onder te zetten

als je de brug toch wat op moet ophogen , kun je er michien wel k-rail op leggen.
op een brug lijkt dat toch veel natuurgetrouwer of overdrijf ik nou en beetje  :lol:
Re:de trein rijdt (een brug in de planning, de zaag erin)
Hallo Mathijs en Dylan,

Voor de foto met het eerste resultaat heb ik de brug tijdelijk terug gezet, met de strook rails, erop.
De uiteinde liggen bovenop het railbed van de rest van de baan. Hierdoor lijkt het alsof deze doorbuigt. Gelukkig is dit niet zo.
Ondertussen de brug verder verbouwd, foto volgt later

groet,
Erik
Re:de trein rijdt (een brug in de planning, de zaag erin)
Het is weer tijd voor een winterupdate

Naast het proberen een loc op de hoofdbaan aan de praat te krijgen(zie draadje reparatie) eindelijk weer losgegaan.


Allereerst een paar "vangrails" op kritische plaatsen in mijn spiraal geplaatst. Dit moet voorkomen dat als er een wagon losschiet hij met veel vaart naar beneden schiet. Helaas een ervaring waar ik 's nachts nog wel eens van wakker schiet.


Een van de projecten is het verlichten van het station. Als eerste stap ben ik begonnen de perron plaaten nu echt vast te lijmen (wordt vervolgd).


Tot slot heb ik mijn eerste gaas vast geniet, als onderdeeel van de linker berg.

Re:de trein rijdt (eerste winterupdate)
ziet er leuk uit. :D
Re:de trein rijdt (eerste winterupdate)
Afgelopen decemberdagen heb ik een adventkalender op het forum bijgehouden.





Aanleiding was de kalender die ik van Sinterklaas kreeg en in de rubriek aanwinsten liet zien.
Ik heb met veel plezier , elke dag een luikje geopend.
De kalender heeft een leuke gevarieerde aanvulling op de minimensjes geleverd.
Bijgaand het totale overzicht.




ik wens jullie allemaal Prettige Kerstdagen

Erik


Re:de trein rijdt (de eerste verlichting brand(t)
In deze vakantie heb ik mijn station voorzien van verlichting.



Naast het plaatsen van de AJ lantarens, heb ik ook in het stationsgebouw licht ingebouwd.




Ook heb ik een telefooncel geplaatst met licht en bewoner.

De perronsoverkapping heb ik kleine lampjes ingebouwd.
Helaas bleek dat het aansluiten onder de baan niet erg makkelijk ging. Toen van de vier aangesloten , er slechts een de lampjes bleek te branden, werd ik niet vrolijk.
Zeker niet toen bleek dat er een smeulplekje in het dak zat. Op de foto zijn ze al ontkoppeld en of verwijderd.
Re:de trein rijdt (de eerste verlichting brandt)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:de trein rijdt (de eerste verlichting brandt)
Dag Erik,

Wat een paar kleine lampjes al niet kunnen doen  :D

Dit geeft een fijne sfeer op je baan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:de trein rijdt (de eerste verlichting brandt)
Hallo Erik

wat een leuke sfeer geven die paar lampjes

veel plezier met verder bouwen van je baan
Re:de trein rijdt (de eerste verlichting brandt)
Afgelopen weekeinde weer lekker bezig geweest.

Zoals hierboven geschreven had ik veel moeite om de in de perronoverkapping in gebouwde lampjes tegelijk te laten branden. Daarnaast bleek er een lampje bij het proefdraaien al het dak te laten smelten.

Paar sfeer foto's.





Solderen is niet mijn talent, maar na diverse pogingen zitten ze allemaal. Ik trots; was er hier zaterdag in de lokale Intratuin een Hobbybeurs waar ook diverse treingerelateerde zaken, en banen stonden, stond er een stand van iemand die fallerauto's voorzag van licht en decoder.
lampjes van nog geen 0,5 mm groot !.
Bleek hij ook nog zelf de draden erop te solderen .

Als laatste klus , het onderhandennemen van mijn perrons. Nu ze goed vast gelijmd zaten, bleken ze toch verplaatst te zijn tov hiervoor. Het gevolg subtiel werden de grote wagons de baan uit geduwd.

GRRRRRRR :cry:

Toen maar de Dremel gepakt en heb al die randen bijgeslepen. Wat een stof.
Erna weer bijgeverfd. Nu lopen de wagons er weer door zonder ontsporen.


Verdere aankleding volgt later.

Gr Erik



Re:de trein rijdt (het perron brandt)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:de trein rijdt (het perron brandt)
Op deze manier heb je wel eer van je werk.

Het solderen van SMD leds is ook niet mijn hobby, zonder loep is dit niet te doen.

Je perron verlichting ziet er sfeervol uit.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:de trein rijdt (sneeuwschuiver verwacht)
Na de installatie van de stationsverlchting, heb ik de zaag in een opbouw gezet om een verbinding naar het lagere deel te maken voor een toekomstige faller autoweg. Het resultaat viel wat tegen.

Door drukte veel te lang geen update.

Maar nu even wel want na lang zoeken ben ik er in geslaagd om de marklininsider set met sneeuwschuiver te verwerven. Hij is onderweg , Zondag verwacht ik hem.
Re:de trein rijdt (sneeuwschuiver verwacht)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:de trein rijdt (sneeuwschuiver verwacht)
Hoi Erik.

Citaat van: erik01 op vrijdag 22 april 2011, 21:59:32
Door drukte veel te lang geen update.

Maar nu even wel want na lang zoeken ben ik er in geslaagd om de marklininsider set met sneeuwschuiver te verwerven. Hij is onderweg , Zondag verwacht ik hem.

Met dit prachtige weer kun je helemaal niet meer voorstellen dat er van de winter zoveel sneeuw heeft gelegen, maar voor de volgende winter ben jij dan al goed voorbereid! :D
Veel plezier met je nieuwste (nog te ontvangen) aanwinst.

Fijne Paasdagen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:de trein rijdt (sneeuwschuiver gearriveerd)
Ondanks de zomerse temperaturen is gisteren de lang verwachte sneeuwschuiver afgeleverd.
Het betreft de 26830 set, die ook voorzien blijkt van 2 rookgeneratoren.





Helaas bleek tijdens het proef rijden dat er weer wat mis is met mijn digitaal system.
Op het hoofdblok, reageren de treinen niet meer op de commando's van de 6021.
Dit is weer een leuke uitzoek klus onder de tafel met de zomerse temperaturen.
Re:de trein rijdt (sneeuwschuiver gearriveerd)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:de trein rijdt (sneeuwschuiver gearriveerd)
Leuke set die je hebt aangeschaft.

Vervelend van die storing op je hoofdblok. Zeker nu met deze temperaturen onder je baan hangen om het euvel op te sporen.

Succes ermee

Groet  Ronald
Re:de trein rijdt (sneeuwschuiver gearriveerd)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:de trein rijdt (sneeuwschuiver gearriveerd)
Mooie sneeuwschuiftrein, alleen in de zomer  :? 8o

Hoop dat die storing makkelijk op te lossen is.

Heb zelf nog nooit last gehad met de 6021.

Gr Einte
Re:de trein rijdt (sneeuwschuiver gearriveerd)
De storing was gelukkig snel verholpen.

Na loshalen aansluitingen op de 6021 en opnieuw aansluiten, bleek alles weer gewoon te rijden.

Jammer, gisteren een vol huis waaronder een zeer geinteresseerd neefje, hadden dit ook mee willen maken.

Vervolgens nog lekker gereden met de set. De hele baan eventjes sneeuwvrij genmaakt  :D.

Ik vind de 052 erg mooi rustig rijden.

gr Erik
Re:de trein rijdt (sneeuwschuiver gearriveerd)
Prachtige set Erik! Die sneeuwschuiver heb altijd erg mooi gevonden. Is het prijstechnisch interessant deze tegen de zomer aan te kopen?  ;)
Re:de trein rijdt (Mandarini gearriveerd)
Gisteren op de beurs in Houten de Kof Mandarini (36803) aangeschaft; voor een mooi prijsje.


Na het stoom/ sneeuwschuiver geweld, een heel lief klein locomotiefje.



Tot slot ook een kuilwagen gevonden voor een ombouwproject. Ik wil proberen een ministofzuiger in/op de kuil te monteren. T.z.t. zal ik hier verslag van doen.

Groet Erik
Re:de trein rijdt (Kof Mandarini gearriveerd)
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:de trein rijdt (Kof Mandarini gearriveerd)
Ik heb je topic met plezier doorgelezen.
Ik heb van noch bergen gezien die er erg netjes uitzien en als set te koop zijn. Het nummer weet ik zo niet.
die 36803 is inderdaad een leuk klein lief lokje.
Ik heb een br81 als klein lief lokje. de rest van mij is allemaal groter en de lok die ik gisteren gehaald heb in houten is ook weer redelijk groot. dat is een 3419.

Groetjes Dennis
Re:de trein rijdt (Kof Mandarini gearriveerd)
Dat van die stofzuiger wil ik wel eens zien!


groeten Dylan
Re:de trein rijdt (Kof Mandarini gearriveerd)
Erik,

Wat een leuk lokje! Wat betaal je nou voor zo'n model?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:de trein rijdt (Kof Mandarini gearriveerd)
Dennis,

De Mandarini is af en toe te vinden op beursen., Prijs, richting 200 euro maar heb zelfs vraag prijzen rond de 300 euro gezien.

Deze heb ik voor E 95 meegenomen.

Groet Erik
Re:de trein rijdt (Kof Mandarini gearriveerd)
Dag Erik,

Ik vroeg me af of ik hier foto's kan verwachten van het project met de "kui .....".
Of wordt dit in het diepste geheim ontworpen en uitgewerkt  :help:
Re:de trein rijdt (Mandarini gearriveerd)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:de trein rijdt (Mandarini gearriveerd)
Dag Erik.

Citaat van: erik01 op zondag 08 mei 2011, 14:57:02
Tot slot ook een kuilwagen gevonden voor een ombouwproject. Ik wil proberen een ministofzuiger in/op de kuil te monteren. T.z.t. zal ik hier verslag van doen.

Hier kijk ik echt naar uit! Ik ben zelf ook van plan om zoiets zelf te
maken, want de prijzen van Lux en Dapol vind ik ronduit belachelijk.
Al enig idee wanneer je hiermee van start gaat?

Groeten,

Erik.
Re:de trein rijdt (Begin project stofzuiger)
Vandaag heerlijk weer om lekker te prutsen.

Afgelopen tijd de ingrediënten verzameld voor mijn stofzuiger project.

Zie hier de hoofdbestandelen:



De kuilwagen (immiddels voorzien van voldoende wielen en een leuke auto.

Maar hoe kom je dan op een stofzuiger ?
Als je beter kijkt blijkt de auto een vermomde kruimeldief.



Na het hanteren van een zaag ziet dat er zo uit :
.

wordt vervolgd

Erik
Re:de trein rijdt (gestart project stofzuiger)
Hallo Erik.

Dat ziet er interessant uit. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Vriendelijke Groet,
Elden.
Re:de trein rijdt (gestart project stofzuiger)
Prachtig! Blijf dit volgen!

Zou zoiets iets niet kunnen worden gedaan met de een ventilator (fan) van een computer? Maar die snelheid is niet hoog genoeg... Dus met een ander motortje is dat ook gefixt! Denk er over om zo iets ook te maken na de examens....



groeten Dylan
Re:de trein rijdt (gestart project stofzuiger)
Hou je er wel rekening mee dat de zuiger in bochten, door de grote overhang,  naast de baan zuigt?
Re:de trein rijdt (gestart project stofzuiger)
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:de trein rijdt (gestart project stofzuiger)
Dit houd ik in de gaten.
Ik wil ook zo iets in elkaar gaan hobbie-en.

Groetjes Dennis
Re:de trein rijdt (gestart project stofzuiger)
Citaat van: Nobody op maandag 13 juni 2011, 17:03:49
Hou je er wel rekening mee dat de zuiger in bochten, door de grote overhang,  naast de baan zuigt?



Is bijna de helft inderdaad. Dat wordt nog lastig volgens mij .....
Re:de trein rijdt (gestart project stofzuiger)
waarom neem je geen ketelwagen om hem in te bouwen
Re:de trein rijdt (gestart project stofzuiger)
De reden dat ik een kuilwagen genomen heb, is dat deze relatief dicht boven het spoor hangt.

De beperkte dekking in bochten neem ik voor lief, ook uitgaande dat de zuiger ook van opzij zuigt.

Helaas nog niet zo ver met de opbouw dat ik kan testen.

groet

Erik
Re:de trein rijdt (gestart project stofzuiger)
Hoi Erik,

interessant project! Ik ben benieuwd of het lukt.

Groetjes en veel succes, John
Re:de trein rijdt (gestart project stofzuiger)
Lid sinds: 2010

Machinist bij de Valleilijn

offline
Re:de trein rijdt (gestart project stofzuiger)
succes met je stofzuiger :D
Re:de trein rijdt (gestart project stofzuiger)
Hoi Erik,
Vanwaar heb je dit stof zuigertje (Auto).
Dit  is een intersant project.

Mvgr Ger
Re:de trein rijdt (gestart project stofzuiger)
Hallo Ger,

DE (auto)stofzuiger komt van een huisleverancier, de Action, toen ook verkrijgbaar in kever en andere beesten.

Groet Erik