Zoals uit mijn draadje blijkt heb ik een zwak voor treintjes van HAG.
Helaas lukt het me niet altijd om tegen een net bedrag een gelijkstroom versie te vinden, en blijven er AC versies in de verzameling komen.
Het nadeel hiervan is dat de bijbehorende permanentmagneten in Nederland zeer schaars zijn. in Zwitserland zijn ze wel nog te vinden, maar zijn stevig aan de prijs. Tel daarbij op de verzendkosten en de douane kosten, dan wordt het een dure upgrade.
Erik, ook hier actief op het forum, is ook een liefhebber. alleen waar ik ondanks alles toch originele permanent magneten weet te vinden, hanteert Erik de zaag.
Nu mijn voorraad echt op is bedacht ik laat ik het ook eens proberen.
De juiste nano magneten gekocht en een ijzerzaag gepakt.
Ik heb het koperdraad verwijderd, en netjes in het midden de magneet afgetekend. vervolgens de zaag gepakt.
Het is uitdagend om de lamellen niet te verplaatsen. Volgende keer plak ik een extra stuk schilders tape er omheen om verschuiven te voorkomen.
Dan het spannend moment, past het. Ik blijk iets scheef gezaagd te hebben, maar na wat vijlen past het.
De rotor kan vrij draaien.
Met gel secondelijm plak ik de magneet (die erg sterk is) vast. Nadat de lijm gedroogd is schroef ik hem dicht.
Helaas als hij dicht is wil de rotor, de wielen niet meer draaien ondanks de ruimte.
Vrijdag bij Erik Langs gegaan.
Daar bleek ik geen rekening met de Noord en de Zuidpool van een magneet gehouden te hebben.
De magneet los gemaakt en gedraaid.
Hierna werkte de motor. het was weer een leerzaam bezoek.
Vandaag heb ik er een decoder aan gehangen.
Hij rijdt, maar maakt heel veel lawaai.