Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De trein rijdt (10 / 10)

Gestart door erik01 zondag 19 oktober 2008, 20:02:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De trein rijdt (Halve schoen )
Nu ik de Halb schuh zie begint het bij mij ook te kriebelen .....
mooi rangeerwerk.

Greetz, Arjan
Re: De trein rijdt (Halve schoen )
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De trein rijdt (Halve schoen )
Halve zolen allemaal hier, met zijn allen tegen zo'n lief klein lokkie >:-D >:-D >:-D
Re: De trein rijdt (Halve schoen )
En waarom nou halb schuh? Hij ziet er meer uit als een ganz schuh, maar wel half krokodil.
Met twee heb je dus één paar krokodillenlederen schoenen auf der Schienen.

Groet,

Peter

Re: De trein rijdt (Halve schoen )
Halve schoen, halve krokodil, ik heb ze hier even naast elkaar gezet.



Blijven beide mooi
Re: De trein rijdt (Halve schoen )
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: De trein rijdt (Halve schoen )
 B) Het is inderdaad een erg leuk lokje, Hagen von Ortloff vind dat ook zo te zien, die snuiter duikt overal op. :)

Dirk-Jan

:o) N.b. Wie zet hier als eerste de zaag in zijn Krokodil om er twee halve schoenen van te maken? :D
Re: De trein rijdt (Halve schoen )
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De trein rijdt (Halve schoen )
 @citaat @citaat Wel bijzonder dat de opbouw van beide locs niet veel van elkaar verschillen,
terwijl de onderstellen / asindeling wel grote verschillen vertonen! :roll:

Groeten,

Erik.
Re: De trein rijdt (nu ook koffie in dubbeldekker)
Hoewel niet iedereen blij wordt van de rijeigenschappen van de Roco ic20000 rijtuigen, ben ik blij met een paar van deze mooie rijtuigen.
Afgelopen week was ik de hoogste bieder jij  Catawiki, waardoor er nu ook een bistorijtuig mee rijdt.


Op de buitenbaan rijdt dit mooi, ik ben er weer blij mee.

Groet,
Erik
Re: De trein rijdt (nu ook koffie in dubbeldekker)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De trein rijdt (nu ook koffie in dubbeldekker)
Mooie samenstelling zo en prima filmje :thumbup:. Door de verschillende verhalen ben ik tot nu toe wat huiverig om deze rijtuigen aan te schaffen, maar als ik het zo bij jou zie rijden kriebelt het wel weer :).

Groeten,
Wico
Re: De trein rijdt (nu ook koffie in dubbeldekker)
Mooi rijtuig Erik!

We kunnen best een dagje naar Wico om jouw rijtuigen uit te laten (testen bij Wico) en Wico zn mooie baan te bekijken..  :-)
Re: De trein rijdt (nu ook koffie in dubbeldekker)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De trein rijdt (nu ook koffie in dubbeldekker)
Frank/Erik,

Jullie zijn uiteraard van harte welkom, dus laat maar weten wanneer dat het beste uitkomt :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: De trein rijdt (nu ook koffie in dubbeldekker)
Ha Wico,

Ik begrijp je gevoel gegeven de teleurstellende ervaringen die er zijn met de Roco IC2000 wagons en de hoge prijs per wagon.
Ik heb allemaal wagons uit de eerste serie.
Op mijn baan rijdt dit , zoals je op laatste filmpje zag zowel in trek als in duw nu mooi rond.

Dit ging niet van zelf. de volgende lessen heb ik geleerd:
- Koppeling tussen de Rocowagons en de Märklinloc is middels een oldskool haakkoppeling aan de loc (om in elkaarhaken vs buffer te voorkomen).
- Ik rij aleen het traject bovenop in r3 bocht.
- Weg naar schaduwstation is helaas te nauw (les voor volgende baan, laat geen tunnel in of vlak erna in bocht beginnen)
- Er zit een zwak punt in ontwerp ; koppeling kan in behuizing over een ribbel schieten. scheelt maar paar mm, maar hierdoor is uitslag koppeling te gering waardoor het gaat wringen in de bocht en ze dus ontsporen.
- de nieuwe veertjes van de schorten zijn erg klein en schieten bij openmaken om bovenstaand probleem aan te pakken makkelijk weg (ik heb ze niet allemaal terug gevonden)
- de sterkte van de veertjes verschilt; als deze te strak is kan wielstel omdat het te veel weerstand krijgt, ontsporen.

Tav je aanbod, leuk! Frank en ik zullen overleggen en bij je in de lucht komen.
Re: De trein rijdt (nu ook koffie in dubbeldekker)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De trein rijdt (nu ook koffie in dubbeldekker)
Hoi Erik,

Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Gezien jouw ervaring denk ik dat ik er dan toch vanaf zie (ook mijn favoriete leverancier had me deze wagens overigens al afgeraden op een Märklin baan). Ook lukt het bij mij niet om alleen op r3 rond te gaan, want in de spiraal en verborgen gedeelten maak ik ook gebruik van r2.

Dat neemt niet weg dat jullie (en al het lekkers aan materieel dat jullie mee willen nemen) nog steeds van harte welkom zijn.

Groeten,
Wico   
Re: De trein rijdt (nu ook koffie in dubbeldekker)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De trein rijdt (nu ook koffie in dubbeldekker)
Prachtige sleep is het geworden Erik met de uitbreiding.
Een plezier om naar te kijken al ben ik zelf wat huiverig om deze aan te schaffen mede door het snelle ontsporen maar wie weet komen ze toch nog eens hier te rijden wat het kijkplezier alleen maar ten goede zal komen.

Veel rijplezier toegewenst met deze schitterende sleep.

Groet Michel
Re: De trein rijdt (nu ook koffie in dubbeldekker)
mooie sleep Erik, en je kan dubbel blij zijn, je bezit ze en je hebt ze met enige moeite rijdend gekregen  :thumbup: ,


mvg,
Michel
Re: De trein rijdt (nu ook koffie in dubbeldekker)
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: De trein rijdt (nu ook koffie in dubbeldekker)
Mooi hoor, en dat onder genot van een kopje koffie  :thumbup:
De preizigers worden weer verwend  :)
Re: De trein rijdt (nu ook koffie in dubbeldekker)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De trein rijdt (nu ook koffie in dubbeldekker)
Zeer zeker een mooie set, Erik  :thumbup:

En nu dus fijn compleet.
Kun je weer verder met je verlanglijstje  :D

Grtz Tony
Re: De trein rijdt (nu ook koffie in dubbeldekker)
Dag Erik,

zit ik dus op mn vaste koffiestekje in de "snoepwinkel" in Amersfoort
en hoor ik bij de kassa ineens de woorden "Stamtafel" en 3Railforum" vallen.

leuk om (weer) eens n gezicht achter n forumnaam te ontmoeten.
Re: De trein rijdt (nu ook koffie in dubbeldekker)
Op de terug weg van een paar dagen vakantie gestopt in Amersfoort.
Als verlaat vaderdagkado mocht ik nog een Artitec bushalte ophalen.
Op de site had ik gezien dat ze op voorraad waren.


Leuk voor bij mn HTM bus en PCC tram.

@ Cees; inderdaad leuk om je ontmoet te hebben. :thumbup:

Re: De trein rijdt (nu ook koffie in dubbeldekker)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De trein rijdt (nu ook koffie in dubbeldekker)
 @citaat
Hi Erik,

Cees was hier net op de koffie maar hij kon mij niet vertellen wat je gekocht had, maar nu weet ik het ... leuk ding.
Kom je een keertje naar stamtafel Utrecht ?

groet
Harald
Re: De trein rijdt (nu ook koffie in dubbeldekker)
Zomers weer en toch zie ik daar een besneeuwd dakje
Re: De trein rijdt (souvenier Zeeland)
Zoals jullie wellicht in het draadje van Wicco hebben kunnen lezen, was de recent uitgebreidde stam met IC2000 wagons, te gast bij Wico.
Voor beelden van dit geslaagd samenzijn zie zijn draadje https://forum.3rail.nl/index.php?topic=70305.msg1429635#msg1429635

Als souvenier nam ik mee terug, een stuurstand 42169 van de SBB, in huidige witte InterCity uitvoering. Hieronder beelden van eerste testrondje



Groet,
Erik
Re: De trein rijdt (souvenier Zeeland)
Mooie doordachte aankoop Erik! In plaats van die Agfa re460 zou een Seetal krokodil trouwens ook niet misstaan!  ;)
Re: De trein rijdt (souvenier Zeeland)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De trein rijdt (souvenier Zeeland)
Prachtige aanwinst Erik. :)

Groet Michel
Re: De trein rijdt (souvenier Zeeland)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De trein rijdt (souvenier Zeeland)
Stuurstanden van de SBB heb je nooit genoeg. Die lui knopen er ook rustig 2 of 3 in 1 trein... En dan zetten ze er alsnog een lok voor:

CFF IR EW IV Re 460 020 Re 460 068 by Markus Eigenheer, on Flickr
Re: De trein rijdt (details vanaf ander perspectief) deel 1
Het treinvirus heeft door het bezoek aan Zeeland, ondanks de zomer flink toegeslagen.

Na wat noodzakelijke onderhoud aan mn Afga loc, drupje olie na lang stilgestaan te hebben,


en het hetstellen van een onwillege koppeling, gelijk maar wat chineze Preisertjes geplaatst.


Tijd voor de baan. Nu de bewoners zich steeds meer laten zien, zie ik ook dat er meer groen mag komen.
Om paar bomen stabiel te planten (gaatjes boren) m'n tafel van de muur gereden.


Vanaf dit andere kant een andere kijk op het dorp. dus heb ik maar een paar foto's gemaakt.

Centraal de weekmarkt


Lekker in de zon


De Brandweer
Re: De trein rijdt (details vanaf ander perspectief) deel 2
hier het vervolg van nog wat foto's

Trouwerij


Buiten de stadsmuur


Op het terras


De smederij


Om tenslotte nog wat rond te rijden


De zondagmiddag vloog voorbij
Re: De trein rijdt (details vanaf ander perspectief)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De trein rijdt (details vanaf ander perspectief)
Beste Erik,

Als die hoek van het huis bij die boom zichtbaar is dan zou ik proberen hem wat dicht de krijgen met plamuur of lijm.

Groet, Anne W
Re: De trein rijdt (details vanaf ander perspectief)
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: De trein rijdt (details vanaf ander perspectief)
Dag Erik, ik heb genoten van je filmpjes, fotos en ook de uitleg van de koppelingen en gevolgen bij het mengen van Rocco en marklin.
Vraagje : hoe/waar bestel je die chinese prieisertjes?
Re: De trein rijdt (details vanaf ander perspectief)
Ha Anne,

Dank voor je tip.
Het voordeel van een vergroting op de foto, is dat je details ziet die met blote oog niet zichtbaar zijn.
De naad is vanaf andere kant niet zichtbaar.

Ha Wim,
Leuk om te lezen dat je genoten hebt.
De chinese poppetjes zijn afgelopen jaren meestal via Ali besteld.

Groet, Erik
Re: De trein rijdt (details vanaf ander perspectief)
Het word steeds fraaier op je baan Erik👍
Re: De trein rijdt (details vanaf ander perspectief)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De trein rijdt (details vanaf ander perspectief)
Er komt steeds meer leven op je baan, Erik  :thumbup:

Grtz Tony
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Deze week kreeg ik bericht dat mn bestelde loc binnen was.
Toen de damens aangaven hoog nodig nieuwe schoenen te zoeken was de reis naar Amersfoort snel gepland.

Ik keek al enige tijd naar een BLS Ae 8/8 ui tgebracht in het verleden door HAG en Roco.
Dit jaar bracht Roco hem opnieuw uit onder nummer Roco 78690.
Toen op Catawiki een Hag voor veel geld weg ging, de knoop doorgehakt.

Vers uit de doos



Hier met wat opgezette details.


Vanmiddag rustig laten inrijden, waardoor de motor steeds stiller werd.

Hier filmpje met eerste sleep
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Ik heb de HAG (ruim 38 jaar geleden gekocht), en ik zie de verschillen in een oogopslag.
Die Roco is een mooie aanschaf. Details zijn zichtbaar beter.

Eén- of tweemotorig?
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Erik,

Zeer fraai model :thumbup:. Filmpje mag van mij volgende keer wel wat langer, des te meer kunnen we genieten :P.

Ben benieuwd wat de volgende loc op je verlanglijstje is ;).

Groeten,
Wico
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Schitterende machine!
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Zeer mooie uitvoering Erik, die jongens van Roco kunnen er wat van  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Wauw, een erg mooi model! Gefeliciteerd. Past ook wel op mijn baan dus weer iets voor de long / short list  :-)
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Erg mooi lok Erik, hele verstandige aankoop!  :)
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Fraaie aanwinst Erik. :)
Filmpje mag inderdaad wel wat langer zodat ik / wij meer kijkgenot hebben van deze mooie loc / sleep.

Groet Michel
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Mooie eeneiige tweeling aangeschaft, Erik  :thumbup:
Zal zeker het Zwitserleven-gevoel upgraden !

Grtz Tony
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Zeker een mooie lok Erik!  Voor mij sluit dit bedrijfsnummer #272 mijn verzameling van de ROCO-reeks Ae 8/8. Een lang gekoesterde wens.

Tof dat jij je HAG-exemplaar voor leuk geld hebt kunnen kunnen afstoten.

Veel rijplezier met deze lok: je zult er geen spijt van hebben! 
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Vandaag samen met andere BLS locs op de baan.




Omdat ik commentaar kreeg over filmpje zal er er nog een plaatsen.

Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Erik,

Zeer fraaie foto en een prima tweede kort filmpje :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Pracht foto Erik. :)
Gelukkig duurde dit leuke filmpje 7 seconden langer dan de vorige dus meer kijkplezier.

Groet Michel
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Dag Erik.

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!
Fraai filmpje ervan met een mooie sleep  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Mooi materieel heb je daar verzameld Erik!
Vooral die dubbellok is heel imposant.
Re: De trein rijdt (nu ook koffie in dubbeldekker)
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De trein rijdt (nu ook koffie in dubbeldekker)
Citaat van: erik01 op dinsdag 08 juni 2021, 11:19:22

Dit ging niet van zelf. de volgende lessen heb ik geleerd:
- Koppeling tussen de Rocowagons en de Märklinloc is middels een oldskool haakkoppeling aan de loc (om in elkaarhaken vs buffer te voorkomen).
- Ik rij alleen het traject bovenop in r3 bocht.
- Weg naar schaduwstation is helaas te nauw (les voor volgende baan, laat geen tunnel in of vlak erna in bocht beginnen)
- Er zit een zwak punt in ontwerp ; koppeling kan in behuizing over een ribbel schieten. scheelt maar paar mm, maar hierdoor is uitslag koppeling te gering waardoor het gaat wringen in de bocht en ze dus ontsporen.
- de nieuwe veertjes van de schorten zijn erg klein en schieten bij openmaken om bovenstaand probleem aan te pakken makkelijk weg (ik heb ze niet allemaal terug gevonden)
- de sterkte van de veertjes verschilt; als deze te strak is kan wielstel omdat het te veel weerstand krijgt, ontsporen.

Ik lees nu je vorige berichten Erik en met name over de DOSTO. Mijn ervaringen:

- Ik heb 2 stammen van de DOSTO: de 44xxx serie (een van de eerste) en een van de laatste serie (64xxx). Van een eerdere eigenaar heb ik ervaren; gebruik iig tussen de rijtuigen NOOIT de M*-beugelkoppelingen. Dat geeft gegarandeerd problemen in bogen en wissels. Zelf gebruik ik de FL* profikoppelingen: ook tussen de wagon en locomotief. Rijdt tot nu zonder enige problemen. De kleinste boog die ik gebruik van M* K-rails is de 2231. De buitenboog trek ik zoveel mogelijk met een flex 2205 parallel op de gebruikelijke hartafstand van 64.5 mm.

- Dan het rijden over K-wissels: door de lage bak van de DOSTO's kun daar kun je problemen ondervinden als er wissellantarens aan de binnenzijde zijn opgestoken. Kwestie van de lantarens op de andere kant van het wissel te steken (indien plaats uiteraard). Ook de opgestoken losse spoelen kunnen problemen door de lage bakken van de DOSTO's. Oplossing is de spoelen onder de plaat te bevestigingen.

- Er zit een zwak punt in ontwerp ; koppeling kan in behuizing over een ribbel schieten. scheelt maar paar mm, maar hierdoor is uitslag koppeling te gering waardoor het gaat wringen in de bocht en ze dus ontsporen". Vraag: Bedoel je nu de koppelingen zelf of de koppelingsschacht?

- Weg naar schaduwstation is helaas te nauw (les voor volgende baan, laat geen tunnel in of vlak erna in bocht beginnen). Tunnel kun je echt op welke willekeurige plaats in de baan zetten. Net als het plaatsen van bovenleidingsmasten moet je ook bij tunnels rekening houden met de profielvrije ruimte, zeker als je ook nog verkanting toepast! Sommerfeldt heeft daar overigens een mooi malletje voor: https://www.sommerfeldt.de/de/H0-Lichtraumprofillehre.html

- Van de veertjes in de schorten heb ik tot nu geen vervelende ervaringen ondervonden. Duimen dat het uitblijft ;-)

Dan de stuurstanden: doordat op kop de slepers zijn gemonteerd kan dit ook ontsporingen veroorzaken met name op wissels. De kop wordt als het ware door de puco's uit het wissel gedrukt. Oplossing wat ik heb uitgevoerd: sleper naar de andere kant van het rijtuig plaatsen.

Het zijn en blijven prachtige rijtuigen (zeker in de oude kleurstelling). Wat de RESTO's betreft: er zijn 3 varianten in de oude kleurstelling verschenen met per variant diverse bedrijfsnummers:

- 45467 BISTRO PASSAGGIO BR 50 85 66-94 008-8;
- 45470 BISTRO ELVETINO WRB 50 85 88-94 003-3;
- 64854 BISTRO + RESTAURANT Br 50 85 88-94 010-8.

Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Citaat van: erik01 op zondag 01 augustus 2021, 22:25:05
Vandaag samen met andere BLS locs op de baan.




De 207: daar ben ik al een tijd naar op zoek. Als goed is dan is deze lok als enige Ae 6/8 vanaf fabriek met fluistersleper uitgerust?
Re: De trein rijdt (Aanwinst BLS Ae 8/8)
Ha Henk,
Ik ben blij met mn aanwinst en net als onder de 207 voorzien van fluister slepers ( 2 ivm twee motoren).

Goed jouw ervaringen te lezen met de Dosto. Mooi dat ze ook bij jou goed rijden. Ben benieuwd hoever je met j nieuwe baan bent.

De ontwerpfout waarover ik schreef betreft binnenwerk koppelschacht.

Zon malletje zet ik op mn lijstje.

Aan Maarten, Erik, Michel, Wico, Tony, Frank, volgende, Peter, en Hanzi, dank voor de waardering. Voorlopig even genieten van deze krachtpatser.

Verder staat er niets in de bestelling, maar je weet nooit wat op je pad komt.

Groet,
Erik
Re: De trein rijdt (vakantie; deel next steps digitaal)
Helaas als ik dit schrijf zit mn vakantie er weer op.

In de eerste week van mn vakantie had ik me voor genomen om me verder te verdiepen in digitaal rijden.
Voordat ik begon hebben Michel en Rene me nogmaalsverteld en laten zien wat ik hiervoor nodig had.

Om dit goed in de vingers te krijgen heb ik hiervoor een test baantje gemaakt.
Elk railstuk netjes geknipt en voor neerleggen doorgemeten. De wissels van motor en decoder voorzien.
Voor de eerste test gebruikte ik een MS2 maar ik wil rijden met m'n CS2 en een pc pakket (ik denk Rocrail). Voor de blokken een Rosoft module die snel geleverd werd :thumbup:.

Het aansturen van de wissels ging vlot met de MS2, maar na overstap naar de CS2 kon ik de geprogrammeerde adressen niet kiezen.
Uit eindelijk bleek er een demotraject in de CS te staan waarvoor de adressen gereserveerd waren. Toen ik deze verwijderd had kon ik wel de adressen selecteren.


Een ander probleem dat ik had was dat ik bij de overgang van MS naar CS (alleen stekker vervangen) sluiting had!. Door stuk voor stuk loskoppelen en weer vast te maken, het probleem isoleren. Van betreffende rails, nog meer weg geknipt en probleem was verdwenen.

Tijd om blokken te definieren, aan te sluiten op de Rosoftmodule en me verder te verdiepen in Rocrail (met dank aan de handige filmpjes die je stap voor stap wijzer maken).
Helaas kon ik niet snel een crosskabel bemachtigen dus heb slechts virtueel gereden.
Ik moet nog veel leren bv hoe ik spooktreinen kan vangen/verwijderen.



Hierna werd het tijd om de koffer te pakken en richting Duitsland af te reizen (zie een volgende post).
Bij thuiskomst lag de kabel op me te wachten.  Snel aangesloten en...... weer sluiting.

ik heb mn plank opgetilt en weggezet.