Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De trein rijdt (10 / 10)

Gestart door erik01 zondag 19 oktober 2008, 20:02:49

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: De trein rijdt (vakantie update 3)
Tot slot ben ik weer verder met m?n stadje gegaan.
De stadsmuur bevalt me goed. Vervolgens ben ik gaan schuiven met de huizen en heb ik ook wat hoogte toegevoegd.


Het aantal verplaatsingen wordt steeds minder, mar zo iets moet bij mij wat indalen voordat ik dit definitief maak.

Omdat er ook een herberg staat vond ik het tijd om de tafels onder handen te nemen.


Een vel vol tafelkleden geprint geeft dit resultaat.


Samen met wat groen ziet het er dan zo uit.

Re: De trein rijdt (vakantie update 3)
 :favorite: leuk idee,die tafelkleedjes;


mvg,
Michel
Re: De trein rijdt (vakantie update 3)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De trein rijdt (vakantie update 3)
Je bent flink en goed bezig geweest, Erik  :thumbup:

Je zou op de berg(en) hier en daar wat groen kunnen strooien; hier wat voller, daar wat wat dunner.
Kwestie van wat verdunde houtlijm smeren (2/3 lijm 1/3 water) en met een theezeefje ( met een vinger zachtjes tegen het zeefje tikkend ) een laagje lichtgroen en daarna wat donkergroen (niet helemaal overlappend natuurlijk). Eventueel nog een ander kleurtje hier en daar.
In eerste instantie niet teveel en niet overal; eraf halen gaat lastig/nauwelijks.
Als het er voor jou goed uitziet, even met de plantensproeier bevochtigen ( druppie dreft in het water mengen), dan hechten de vezels/poeders veel beter.
Je bergen zullen er een stuk levendiger uitzien  ;)

Het stadje begint ook mooi gestalte te krijgen. Poosje zo laten staan, veel kijken en eventueel weer wat schuiven. Tijd is je beste vriend, om het helemaal goed te krijgen.
Hier en daar een ( nog los staande ) boom of boom rij/groepje bomen ertussen geeft ook meteen een ander beeld.

Grtz Tony
Re: De trein rijdt (vakantie update 3)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: De trein rijdt (vakantie update 3)
Die tafelkleden is wel een leuk idee. Ziet er op eerste gezicht goed uit, maar zou je dan niet eens met een stukje stof proberen.  BV een oude theedoek.

Misschien verkijk ik mij er even op, maar zal misschien beter dan uitkomen met de hoekjes en de randen. Misschien ben ik te pietleuterig dat kan ook.

Voor de rest een leuke opstelling qua stad. Ik zie ruimte voor een plein, klopt dat??
Re: De trein rijdt (vakantie update 3)
Hallo Tony,
Dank voor je reactie. Je hebt gelijk, de berg is nog wat kaal.
Ik zal zeker nog.meer groen toevoegen.

Dit geldt ook voor het stadje. Ik merk dat ik al even niet meer gewisseld heb, dus dit voelt goed.

Ook Hitman bedankt voor je reactie. Ik had geen stukje stof met dit design in Ho schaal. Door het papier goed nat te maken, gaat het zelf over de rand hangen.

Op het plein , heb je goed herkent, wil ik een markt gaan maken.

Groet, Erik
Re: De trein rijdt (vakantie update 3)
Hallo,
Zeer mooi project ik wens je veel bouwplezier!!
Mvg,
HC Treintje.
B)
Re: De trein rijdt (vakantie update 3)
Mooi neergepoot die huisjes.
Mag ik je wel adviseren om de middeleeuwse stadsmuur recht te zetten ipv zigzag.
In de middeleeuwen had men al kennis van geometrie en werd enkel scheef gebouwd indien echt nodig door bvb rotsen of onstabiele ondergrond.
Re: De trein rijdt (Aanwinst)
Lid sinds: 2008

offline
Re: De trein rijdt (Aanwinst)
Na de vakantie was het stil hier, maar niet getreurd, mijn verzameling is weer gegroeid

Toen ik de insider-rangeer krokodil , Marklin 39567, voor het eerst zag rijden vond ik hem erg mooi. Sindsdien stond hij hoog om mijn verlanglijstje.
Recent bood Albert Jan .zijn model te koop aan.
De Krokodil is met vele opties waaronder beweegbare pantograaf , geluid en nieuwe bedienbare koppeling erg geslaagd.


Hij rijdt ook erg mooi.

In volgend bericht, bezoek mijn bezoek aan Houten.
Re: De trein rijdt (Aanwinsten)
Omdat het treinvirus sterker was , ben ik gisteren naar Houten afgereisd.
Ondanks alle zorg vond ik het bij binnenkomst niet rustig.
Bij Artitec vond ik twee beauty's:

een Audi 10/28 uit 1916.

Maar ook deze ijsfiets

Beide zeer fijn uitgevoerd.

Ondanks veel mindere gebruikers ervaringen, staan de Roco dubbeldekkers van SBB hoog op het verlanglijstje.
Zeker omdat we afgelopen zomer er in gereden hebben,
Helaas in 2020 is de nieuwe serie weer duurder geworden.

Ik was ook verrast toen ik eerst een 2e klas wagon en later een stuurstand vond voor veel minder.

het is Roco 45462


het is Roco 45464

Verder heb ik bij Eric Paul nog een suikerwagon mee genomen


binnenkort wat rijervaringen
Re: De trein rijdt (SBB dubbeldekker heeft kuren)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De trein rijdt (SBB dubbeldekker heeft kuren)
Je hebt weer mooie aanwinsten gevonden Erik, veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De trein rijdt (SBB dubbeldekker heeft kuren)
Na thuiskomst al snel de dubbeldekkers op de baan gezegd. Alle SBB liefhebbers roemen het uiterlijk van deze wagons, alleen over het het rijgedrag ken ik minder positieve verhalen. De loc die ik zelf het meeste heb zien rijden met deze wagons was een rode Re 460.
Toen ik mijn exemplaar op de baan zette, gebeurde er niets. Snel een Roco De 4/4 gepakt en daar reden ze weg. Wel zag ik dat het  perron aan beide zijde werd aangetikt.
's Avonds de 460 nagekeken en weer laten rijen. 

Vanochtend het perron onderhanden genomen. Toen deze weer vrij bleven, de wagons voor en achter de 460 gezet.

Wat ik ook probeerde ze bleven ontsporen. Met een 420 ging het iets beter, maar nog steeds geen rondje. Ook andere koppelingen hielpen niet.
Ter vergelijking de DE 4/4 er weer bij gepakt. het viel me op dat bij deze loc de koppeling iets langer is. Ik ontdekte toen dat de koppelingen van de Märklin locs in de knoop kwamen tussen loc en wagon waardoor hij hem eruit trok/ duwde. 
Ik bedacht me dat vroeger de haakkoppeling veel afstand had. Ik heb er een gemonteerd en het rijdt.

Re: De trein rijdt (SBB dubbeldekker heeft kuren)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De trein rijdt (SBB dubbeldekker heeft kuren)
Hoi Erik,

Dat zijn wel heeel mooie spullen die je gescoord hebt  :thumbup:
Vooral de filigrane ijskar en auto zijn kleine juweeltjes !
En een automatisch beweegbare pantograaf is zo ongeveer wel het summum van extraatjes op een loc  ;)

Dat met die koppeling zou er best wel eens mee te maken kunnen hebben, dat de buffers van Märklin en Roco niet even hoog zitten.

Grtz Tony
Re: De trein rijdt (SBB dubbeldekker heeft kuren)
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: De trein rijdt (SBB dubbeldekker heeft kuren)
Hoi Eric,

Mijn ervaring:
Roco wagons en Marklin kortkoppelingen gaan inderdaad niet echt samen. De Marklin kortkoppeling loopt tegen de buffers van het Roco materieel aan. Een beugelkoppeling aan het einde van de stam kan dit oplossen, jou oplossing met de haakkoppeling dus ook, maar ook het gebruik van Roco kortkoppelingen op zowel locomotief als stam zou moeten werken.
Mooi setje dubbeldekkers hoor!

Je aankopen van Artitec zijn echte snoepjes  :thumbup: met name die ijskar doet me verlangen naar de zomer  :)
Re: De trein rijdt (wat freubelen werd Stamtafelwagon)
Vandaag lekker aan het freubelen geweest, maar eerst nog even reageren

@ Tony; ik ben erg blij met deze snoepjes. De wielen van de ijskar zijn zo dun dat je gewoon bang bent dat ze spontaan afbreken als je ze beetpakt.

@Wim de haak geeft net wat meer ruimte tussen wagon en loc waardoor ze in een bocht vrij blijven. Een roco kortkoppeling op de loc werkte ook niet.

In een draadje van Roland las ik hoe hij de opdruk van een wagon had verwijderd. Nu leek het mij leuk om een wagon te voorzien van  een passend plaatje.

Ik had nog een witte koelwagon liggen die voorzien was van een opdruk waar ik niets mee had, dus een mooie kans.

Dit was m'n start.


Roland had succes met remolie om de opdruk te verwijderen. Helaas ook de voorgestelde terpentine deed niets. :(
Met alcohol had ik meer succes.


Toen ik de wagon schoon had heb ik deze voorzien van het forumlogo


Samen met m'n andere forumwagons een leuke combinatie.

Re: De trein rijdt (wat freubelen werd Stamtafelwagon)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De trein rijdt (wat freubelen werd Stamtafelwagon)
Mooi promotie stammetje Erik  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De trein rijdt (wat freubelen werd Stamtafelwagon)
Hoi Eric, je hebt het als sticker op de wagen bevestigd maar ik vind decals toch mooier staan dan een sticker. De sticker dekt de deuren helemaal af en je ziet de randen van de sticker. Bij decals heb je dat niet. Wel een hartstikke leuk idee Erik. Mijn complimenten.
Re: De trein rijdt (wat freubelen werd Stamtafelwagon)
Hallo Maarten,

Ik ben het met je eens dat decals een beter resultaat geven.
Op de foto zie je links de sticker, rechts een wagon die ik ooit met een decal van een forumdag heb gemaakt.

Maar omdat ik nu een paar stickers van onze stamtafel had laten maken vond ik het leuk om er een wagon waar ik toch niets mee deed , te beplakken. 

Groet,
Erik
Re: De trein rijdt (Nieuwe Märklin VW)
Vandaag op de verjaardag van mn dochter werd er een pakketje uit Duitsland bezorgd.
Ik dacht gelijk aan het pakket van Roco dat al even onder weg is, maar het bleek een bestellling te zijn van de nieuwe Märklin Volkswagen te zijn.

De doos bevat een aantal exemplaren die ik voor een paar liefhebbers had besteld.


In detail ziet hij er top uit.


Binnenkort een grotere update over de bouw van een nieuwe berg
Re: De trein rijdt (Aanwinsten)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De trein rijdt (Aanwinsten)
Citaat van: erik01 op zondag 08 maart 2020, 18:53:34
Maar ook deze ijsfiets

Het is dat mijn ega die ijscokar zag, ik vrees dat ik daar nu ook aan vast zit .....
Re: De trein rijdt (Nieuwe Märklin VW))
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: De trein rijdt (Nieuwe Märklin VW))
 :) Mooie Volkswagen busjes zijn dat, ben je dealer geworden? :D
Het zijraam vind ik wat minder maar de overige details zien er goed uit. 8)
En ja, die ijskar is een beauty, die jongens van Artitec maken mooie dingen. B)

Dirk-Jan
Re: De trein rijdt (Nieuwe Märklin VW))
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De trein rijdt (Nieuwe Märklin VW))
Prachtig modern Märklin busje Erik.  :thumbup:
Zal vast en zeker een mooi plekje op je fraaie baan krijgen.
Kom maar op met die update van je berg ik zit er klaar voor.

Groet Michel
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Deze Corona tijd, kom ik veel meer op zolder dan normaal. Toen ook de zin er was ben ik begonnen aan de tweede berg op m'n baan. Deze keer iets minder hoog zodat ook vanaf de zijkant het zicht op de baan blijft bestaan.
Als eerste heb ik de zijkant gezaagd (inclusief hulp luikjes), zwart geverfd zodat licht minder door schijnt.


Hierna heb ik ze op de rand  geplaatst.


Vervolgens ook bijpassende ribben gemaakt en voorzien van gaas.


Het tunnelportaal dat ik eerder had aangepast heb ik hier een plekje gegeven. Omdat als alles dicht zit, ik er niet meer bij kan heb ik ook tussen de rails ballast aangebracht.


De volgende stap is het gaas te voorzien van gips.

Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Erik,

Je bent voortvarend aan de slag gegaan en de eerste stappen zien er goed uit. Ik volg je met belangstelling want ergens in de toekomst zal ik ook een berglandschap gaan maken op mijn nieuwe baan. Alle kennis, ervaring en technieken van anderen zijn weer leerzaam voor mij. Hoe bevestig jij eigenlijk de hulpluikjes? Gebruik je scharnieren of magneten of schuifjes?  Ik ben van plan om (ook) XPS platen te gaan gebruiken, maar voor grote oppervlakten is de gaas/gips methode misschien beter. Succes met de bouw en ik ben alweer benieuwd naar de volgende fase.

Groeten,
Wico
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
 8) Dat word een nog een flinke berg zo aan de omvang te zien. :thumbup:
Leuk, daar kan je veel scenery op kwijt en allerlei leuke tafereeltjes maken. B)
Suc6 met de modelspoorbaanbergbouwaanleg.

Dirk-Jan
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Er is een tunnelportaal gesneuveld.... maar gelukkig voor een goede zaak. Ziet er goed uit dat dubbele tunnelportaal  :thumbup:
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Vrijdag was het de dag voor m'n eerste laag gips.

Dank weer voor jullie belangstelling. Voordat ik meer over vertel over het gipsen en laat zien,  eerst een reactie op de vragen opmerkingen:
@ Wico De luikjes laat ik nu nog open, in m,n ander berg heb ik hier over de hele breedte zwart doek gehangen. Simpel oplichten als je er bij moet, zwart voorkomt licht lekkage. De bouw met gaas en gips bevalt mij goed na een trauma met piepschuim op de baan in m'n jeugd.
@ Dirkjan Ik doe me best, met de ruimte die ik nu heb.
@ Wim Hoewel niet Zwitsers wou ik deze een plekje geven op m'n baan, omdat ik dubbel spoor rij, werd het verbouwen.

Dan terug naar de bouw. In de berg is ook een tunnel voor wegverkeer. Oorspronkelijk bedacht om hier een Fallercar te laten rijden., maar de lus voor station was te klein. Uit de voorraaddoos een portaal gehaald. gelukkig bedacht ik me optijd dat de hoogte flink lager moet zijn (geen pantograaf). Op de foto zien jullie deze liggen. Een geraamte van echt vuurpijlhout en steenmotief als tunnelbekleding.


Hierna aan het gips. Ik maak dit per portie aan zodat dit lekker weg smeert. Naast de gips doe ik hier donkergrijs of zwarte acrylverf door heen. Ik begin met de rand zodat bij er overheen reiken dit al droog is.


En dan maar smeren. Voor een meer gevarieerd beeld ook hier en daar wat vooraf gegoten rotsblokken ingepast.


Omdat er op een deel een wijnveld voorzien is, heb ik diverse platen piepschuim in gegipst. Dit om straks makkelijk al die ranken erin te kunnen prikken.

Volgende stap zijn de randen en de aansluiting op bv portaal, maar dat een volgende keer.

Groet, Erik
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Goed bezig Erik! Er was hier ooit een lid bezig met de bouw van een matterhorn (de Bas horn, als ik het me goed herinner), deze Erikberg mag er best zijn!
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Dat ziet er mooi uit Erik. Mag ik vragen wat voor gaas je gebruikt?
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Hallo Sjoerd,

Dit is heel fijn aluminium gaas.
Voordelen:
Als gips niet te dun is gaat het er niet doorheen.
Dit gaas reageert niet op gips.
Laat zich makkelijk bewerken.

Groet,
Erik
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Dat begint mooi vorm te krijgen, Erik  :thumbup:

Goed, dat je deze berg laag houdt !
Tis gewoon de voet van een berg waarvan je de rest niet ziet  ;)

Grtz Tony
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
 @citaat
:o) Tis geen berg, tis een heuvel, dat moet jou als Limbabwiaan toch bekend voorkomen. :D

Erik, lekker bezig en suc6 met de verdere aanleg. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
  @citaat Tis de voet van de berg, Dirk-Jan !

En als je je nu een mens met grote voeten voorstelt en het stuk van Erik zijn de tenen( met tunnels ertussen ipv exzeem ) dan gat het even verderop rap de hoogte in  O:-D
Dan ken er zelfs sprake zijn van hooggebergte !

Grtz Tony

Oja, de ktop van de berg kan weelderig begroeid zijn, maar ook een gletscher herbergen  :o)
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Terwijl ik bezig was met de creatie van dit berg / heuvel maanlandschap bereikte dit draadje de 250.ooo bezoeker.
Wie had dat gedacht dat zoveel mensen mijn verzamelen en gefreubel leuk vindt om te bekijken en te reageren.
Dank hiervoor, ik ga vrolijk door

Als onderdeel van het landschap wou ik een wat ruigere zijkant. Hiervoor lag al lang een stuk schors klaar, Na een tijdje in de magnetron heb ik deze voorzien van een laagje grijs.


Om deze vervolgens in te passen in het landschap.

Ik kan op zoek naar passende bergbeklimmers.

Het maanlandschap is ondertussen afgesmeerd en van nog wat basis kleur voorzien. Omdat ik nog geen kasteel/ wijngoed/ klooster naar mijn zin heb gevonden, heb ik in mijn verzameling mijn eerste bouwwerk , een fallerkerk gepakt.


groet,
Erik



Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Prachtige berg is het geworden Erik. :thumbup: :thumbup:
De bergbeklimmers zullen een mooie toevoeging zijn aan de robuuste bergkant. :)

Groet Michel
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Hallo Erik,

Lekker bezig, ziet er erg leuk uit die berg / heuvel.  :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Citaat van: erik01 op dinsdag 28 april 2020, 17:28:13
maanlandschap bereikte dit draadje de 250.ooo bezoeker.
'T is maar goed dat je geen persoonlijke teller op je draadje hebt staan.

Zo'n teller heb ik ooit op m'n site gehad.
Na de zoveelste reklame uiting heb ik 'm eraf gedonderd, op verzoek van de bezoekers.
Oftewel, na de 50.000 ste heb ik 't niet meer bijgehouden, 15 jaar geleden.
Sommige dingen wil je gewoon liever niet weten, althans niet tot elke prijs.  :D
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Misschien is dit wat voor je? Kant en klaar hardschuim model Noch 58606 voor een zacht prijsje over te nemen. Als je interesse hebt, stuur dan s.v.p. een PB :).

Groeten,
Wico
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Dag Erik.

Citaat van: erik01 op zaterdag 25 april 2020, 20:43:13
Een geraamte van echt vuurpijlhout ....

:lol: :lol: Leuke benaming! :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: De trein rijdt (druivenstruiken maken en planten)
Na de basis kleur heb ik er nog 6 verschillende kleuren over heen geverfd voordat ik tevreden was.

Een tijd geleden heb ik ooit bij de aanschaf van wat spoorspullen ook een vuilniszak met bomen meegekregen.


Het leeuwendeel hiervan is niet van heel grote kwaliteit denneboom.
Om m'n berg wou ik ook een wijngaard hebben. Geïnspireerd door het draadje van Arie (dolphin) betekende dit heel veel planten. Toen bedacht ik me dat al die bomen al een stammetje hebben. Als ik het groen er van af knip. De stammetjes bruin maak en vervolgens van groen voorzie, zou het wat kunnen worden.

Hier ben ik bezig met het scheren van de bomen en ze in gelid te zetten.


Al die stammetjes moeten gekleurd worden. Hiervoor weer eens de airbrush weer eens gebruikt.

Om vervolgens van groen te worden voorzien.


Bij elkaar zijn het er best wat geworden. Aan de andere kant, in een beetje wijngaard staan veel planten dus met plaatsen vliegt het er door heen.


Arie had netjes de banen afgetaped, dus goed voorbeeld laat zich volgen. Helaas had ik geen passende bodembedekker , maar komt vast later.


Hierdoor kunnen de stammetjes mooi in gelid geplaatst worden




Helaas is het lange weekeinde voorbij, nu gaan bedenken wat de volgende stap wordt.

Groet, Erik
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: De trein rijdt (Bouw berg)
Citaat van: erik01 op dinsdag 28 april 2020, 17:28:13
Terwijl ik bezig was met de creatie van dit berg / heuvel maanlandschap bereikte dit draadje de 250.ooo bezoeker.
Wie had dat gedacht dat zoveel mensen mijn verzamelen en gefreubel leuk vindt om te bekijken en te reageren.
Dank hiervoor, ik ga vrolijk door ..,
groet,
Erik
Waauw, zooo veel bezoekers
Dan hoef ik dit niet meer te volgen
Sluukes
Re: De trein rijdt (druivenstruiken maken en planten)
Van die goedkope bomen heb je heel mooie wijnranken gemaakt! Leuk om te zien Erik!
Re: De trein rijdt (druivenstruiken maken en planten)
 8) Mooi ombouwprojectje heb je er van gemaakt.
Van vuilniszakbomen naar wijnranken, erg mooi geworden. :thumbup: B)

Dirk-Jan
Re: De trein rijdt (druivenstruiken maken en planten)
Hoi Erik, je bent goed bezig! Die wijngaard staat meestal in donkere aarde, ik zou de berg daar een donker kleurtje (bruin/zwart geven) en dan wat donker strooimateriaal er op plakken.
Bergbeklimmers en druivenplukkers zijn er natuurlijk van preiser/noch etc.
Dankzij het thuiswerken krijgt jouw scheerapparaat zo te zien ook wat rust?  ;)
Re: De trein rijdt (druivenstruiken maken en planten)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De trein rijdt (druivenstruiken maken en planten)
Ziet er prima uit, Erik  :thumbup:

Zorg wel voor voldoende wijnflessen !

Grtz Tony
Re: De trein rijdt (druivenstruiken maken en planten)
 @citaat Eerst nog een paar jaar op fust. ;)
Re: De trein rijdt (druivenstruiken maken en planten)
Citaat van: frank-103 op zaterdag 09 mei 2020, 12:52:01
Hoi Erik, je bent goed bezig! Die wijngaard staat meestal in donkere aarde, ik zou de berg daar een donker kleurtje (bruin/zwart geven) en dan wat donker strooimateriaal er op plakken.
Bergbeklimmers en druivenplukkers zijn er natuurlijk van preiser/noch etc.
Dankzij het thuiswerken krijgt jouw scheerapparaat zo te zien ook wat rust?  ;)
Meestal liggen er stukjes leisteen onder de ranken,  bij de Moezel hebben ze dat allemaal,  grijs dus. Bij een zuidhollandse wijngaard laten ze het wilde gras er onder groeien als biologische methode,  heeft de wijnboer mij verteld. Daar dus groen.
Citaat:Verder maken we gebruik van onderbegroeiing, heel veel kruiden en grassen zorgen ervoor dat er geen monocultuur ontstaat. De rondom staande hagen zijn ondertussen ook doorgeplant met vele andere soorten bomen en struiken. Hierdoor zijn er vele nuttige insecten in de wijngaard waardoor we schadelijke insecten en spinten niet meer hoeven te bestrijden.[/font]
Re: De trein rijdt (druivenstruiken maken en planten)
Fotootje van de Moezel
Re: De trein rijdt ( en het groeit en het groeit en het groeit)
Dankt voor jullie complimenten.

Nadat de lijm transparant is opgedroogd, heb ik tussende planten en de rijen de ondergrond aangepakt.
Ik heb hier een doos vol leisteen schilfers, maar ik was niet tevreden met effect. Van alle strooisel die ik in huis heb gaf dit het beste resultaat.


Naast de klimrots, bij de tunnelingang, blijkt ook vruchtbare grond te liggen.


Tot slot nog een stukje bomen gezaaid.


Nu gauw aan een paar flessen gaan legen, voordat de nieuwe oogst komt.

Groet, Erik
Re: De trein rijdt ( en het groeit en het groeit en het groeit)
Goed bezig Erik.

Ziet er mooi uit allemaal. Veel plezier en succes met de verdere bouw!
Re: De trein rijdt ( en het groeit en het groeit en het groeit)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De trein rijdt ( en het groeit en het groeit en het groeit)
Hoi Erik,

Dat ziet er er allemaal goed uit en de bodembedekking is prima gelukt. Het wordt een sfeervol geheel zo! Het lokje op de foto vind ik ook heel leuk  :P.

Groeten,
Wico