Citaat van: erik01 op maandag 27 april 2026, 21:14:08deze railtop
Deze RailTop wordt tegenwoordig vaak aangeboden, op
Ricardo.ch en op Zuba-Tech (st.-Gallen),
zowel als DC model als als AC model ! Er is echter maar een bedrijfsnummer van uitgegeven,
terwijl blijkt (op SBB Historic) dat er meerdere bedrijfsnummers van hebben bestaan, en dat is op zich een beetje spijtig.
Maar hij is wel onder verschillende Railtop catalogusnummers uitgebracht, en dat zijn herkenbare varianten, b.v. met of zonder open balkon, en met een ouder of een nieuwer bedrijfsnummer, en in een SBB of in een Bodensee-Toggenburg uitvoering.
De originele bouwtekening van deze ABDi ben ik niet tegengekomen, maar jij kennelijk wel.
Uit welke bestaande modellen is dit type opgebouwd? En als ik eventjes tussen mijn eigen modellen rond scharrel,
dan krijg ik wel wat ideeën over deel I, II, III en IV. Met uitsluitend Roco en Liliput wagons moet dat samengesteld gaan lukken.
Ik had (eerlijk gezegd) verwacht dat Heinz Russenburger daarover heeft gepubliceerd, maar heb dat niet kunnen vinden.
En voor je nou vraagt wie Heinz is (een pensionado), iets meer info over hem:
In Loki en in het voorgaande blad ModellEisenbahn ch, etc, publiceerde Heinz geregeld over hoe je bepaalde niet leverbare modellen kon samenstellen uit bestaande, wel leverbare modellen (verzagen, lijmen, spuiten, decalls plakken, dat kon hij allemaal). Hij maakte ze ook zelf, maakte mallen, en leverde afgietsels, via email contact. Soms alleen de kop, soms de hele wagon. Een en ander vond plaats tussen circa 1980 en 2010, via die Zwitserse modelbouw tijdschriften.