Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Vocht en stoomloc

Gestart door wakkie zondag 19 oktober 2008, 16:16:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vocht en stoomloc
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Vocht en stoomloc
Hallo,

Enkele locomotieven staan nog steeds in de vitrine, deels omdat daar op de baan op dit moment nog geen plaats voor is.

Tijdens een van de poetsbeurten van mijn vrouw(zij maakt de vitrine dus schoon), heeft ze per ongeluk twee stoomloc's tijdelijk op de aanrecht neergezet in iets wat vochtig was. Het gaat hier om de BR 55(37550) en de serie 55 (37558)

Na enige tijd viel mijn oog op een van de twee loc's en schrok behoorlijk:

De BR 55





En de serie 55










Zoals je kunt zien zijn deze loks nagenoeg om zeep geholpen. De aandrijving zit behoorlijk vast en roest heeft zijn schade al behoorlijk aangericht.

Wie weet raad?

Groetjes

willie


Re: Vocht en stoomloc
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Vocht en stoomloc
Onderdelen die vervangen moeten worden, bij Keuterman bestellen.
Re: Vocht en stoomloc
Oef nog nooit gezien zo  :shock: gelukking ook geen ervaring mee.

Wat mij zo maar te binnen schoot, onderdelen los halen en een nachtje in de "cola" leggen. Kijken of er zo nog wat te redden valt van de aandrijving  :?

Zijn de roestige onderdelen op de ketel los te halen?

Groetjes en succes Fulco
Re: Vocht en stoomloc
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vocht en stoomloc
Hallo Chris,

Vervangen is eigenlijk geen optie.

Wielen en drijfstangen vervangen komt al op ruim 150 euro. Dan blijf ik nog met de kap zitten. Die vervangen kost dan al meer dan ik voor de loc betaald had.

Vanmiddag maar eens de BR 55 onder handen genomen. Voorzichtig het roest weggeschuurd en gekrast en maar met wat verf aan de gang gegaan. Ligt nu te drogen. Overigens is het veertje van de koppeling (zie foto 1) is bij het weer terugplaatsen de kamer in geschoten. Die vind ik dus niet meer.

Foto's volgen nog.

Groetjes

willie
Re: Vocht en stoomloc
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Vocht en stoomloc
Beste Willie,

Dat ziet er ongelofelijk beroerd uit, je vrouw mag wat blij zijn (met zo´n man)dat je het
zo oppakt.
Ik snap trouwens niet dat een kort durende blootstelling aan wat vocht zo veel schade aanricht
heel erg zonde.
Je zou inderdaad al de zwaar beschadigde onderdelen kunnen vervangen maar dat gaat wel behoorlijk in de papieren lopen. De assen en de stangenaandrijving moeten ook totaal worden vervangen.
Als eerste zou ik nu zoveel als mogelijk de aandrijf gedeelten en de overige delen ontdoen van roest om het proces te stoppen en dan conserveren. Ook niet vergeten de delen die je niet kan zien de doorvoeringen van de assen in het chassis.
Ook wil ik ze wel voor je schoonmaken en daarna weatheren dan zien ze er wel wat oud uit maar altijd een behoorlijk stuk beter dan nu het geval is.
Voordat ik ze dan zou weatheren zal ik dan zoveel als mogelijk weer in de originele kleuren herstellen, zoals de leidingen langs de ketel enzovoort.
Mocht mijn aanbod je niet aanstaan kan je altijd nog kijken of je wat kan met je verzekering.
Heel veel sterkte en kalmte toegewenst Bert :(

Re: Vocht en stoomloc
Willie,

En de binnenzijde, zit daar ook al roest ?.

Mvg,
Peter
Re: Vocht en stoomloc
Kroko14253
gast

Re: Vocht en stoomloc
Hey Willie,

Jeetje, dat ziet er beroerd uit, zeg.

Je zou kunnen proberen om de roest zoveel mogelijk te verwijderen en dan opnieuw schilderen, of laten weatheren (zoals Bert voorstelt).
Dat verwijderen kun je misschien met zo'n Roco blokje doen. ook mogelijk: ik heb een glasvezelpen. Daarmee kun je kleine vlakken schoon maken.

Succes met verwijderen.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Vocht en stoomloc
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vocht en stoomloc
Hoi Willie,

das nie echt leuk zoiets :shock:, op de aanrecht, ok 8), maar in iets nat, not OK 8), maar goed , het is gebeurd.

Zou zeker je verzekering eens peilen 8), als 2e optie Bert's aanbod serieus in overweging nemen :P

Drijfwerk stangen zou je zelf wel goed roestvrij kunnen krijgen, en dan zwart spuiten, zelfde verhaal voor de wielen, maar de roest op de body van de locs is een ander verhaal.
Zo'n speciale pen is inderdaad wel iets, waar je de roest op de body aardig mee weg kan kijgen, en daarna dan de Loc geheel (laten 8)) weatheren.

Succes er mee i.i.g.,

Mvg Gert
Re: Vocht en stoomloc
VincentKloeg
gast

Re: Vocht en stoomloc
De schade ziet er aanzienlijk uit, maar dit is alleen oppervlakte roest. De onderdelen zijn nog lang niet verloren, maar de lok moet wel volledig uit elkaar. In het geval van deze machine is dat geen mega klus. De wielen kan je redelijk makkelijk uit het frame halen en de motor is ook makkelijk demontabel. Je hebt kans dat je met een droge doek al een heel eind komt. Deze roest zit namelijk nog niet in het model, het is ietwat aangetast. Met wasbenzine haal je de laatste restjes weg.

Jammer dat je gelijk al met schuurpapier aan de gang bent gegaan. Daarmee zijn de gezwarte delen van de lok zeer zeker beschadigd.

Ik zou je graag willen helpen bij de volledige restauratie van deze locomotieven, maar ik weet niet of dat mogelijk is over deze afstand.
Re: Vocht en stoomloc
Is de elektronica nog heel?
Re: Vocht en stoomloc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Vocht en stoomloc
Het lijkt wel of de loks met één of ander goedje zijn besproeid of erop gespetterd.
Als ze alleen in wat water hebben gestaan, dan zou je geen roest op de kap of aan de koppelingen of het drijfwerk verwachten.
Gebruikt je vrouw soms Cillit Bang?
Dat is een heel aggresief spul, zit vol met zuren en vetoplossers, een ideale loksloper.....

Of je hebt iets gebruikt zoals siliconenkit, als dat uitdampt dan kan die damp metalen aantasten.

Het is wel zo dat als metaal eenmaal geroest heeft, het heel moeilijk is om dit echt te stoppen.
Ik zou het eens met Valma Cleaner en een zachte tandenborstel of wattenstaafjes proberen te reinigen.
Maar wel eerste de losse roestdealen weg borstelen.
Dit heb ik ook eens met de dof geworden pantografen van een 1200 gedaan, resultaat waren een paar blinkende panto's.
Re: Vocht en stoomloc
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vocht en stoomloc
Hallo,

Voor zover ik heb kunnen zien is de schade eigenlijk alleen maar aan de buitenkant. De binnenzijde van de lok is gelukkig nog niet aangetast. De tender is zelfs helemaal verschoond gebleven. Gelukkkig maar, want daar zit namelijk de electronica van de loc.
Ook de plek waar de motor zit was volledig roestvrij. Deze heb ik dus maar mooi laten zitten.

Wat me ook opviel was dat de assen volledig uit het chassis gehaald kunnen worden. Dit zal het volgende klusje worden, nu ik redelijk tevreden ben met het resultaat tot nog toe. De randen van de wielen kunnen nog zwart gemaakt worden. De loopvlakken vind ik wat lastiger, daar ik natuurlijk met contactproblemen te maken zou kunnen hebben.

Na een avondje knutselen en friemelen met kwastjes e.d. ben ik tot het volgende resultaat gekomen:






Zo vol in het zicht ziet de ketel er nog niet echt uit. Later maar eens met wat glanzende lak proberen, eventueel half om half. In het echt valt het overigens wel mee. Vanaf ongeveer 50cm is de kop ietwat dof, tegenover de rest van de ketel. Deze lok zal dus wel geweathered gaan worden, maar dat komt pas veel later.



Tot dusver dus eigenlijk de loc deels gemonteerd(en in ieder geval daar een goed gevoel aan overgehouden :) ), de wielen schoon gemaakt(binnenkort de wielen uit het chassis halen en overdoen), drijfstangen schoongemaakt en opnieuw ingekleurt, ketel van roest ontdaan en bijgeverfd, buffers van roest ontdaan en bijgeverfd, koppeling aan voorzijde vervangen en het veertje van de koppeling de huiskamer in geschoten(die zien we dus niet meer terug...)

En dat voor een loc die nog geen 5 cm gereden heeft :shock:

De serie 55 ziet er op het eerste oog een stuk erger uit. Bijkomend nadeel is dat deze loc een heel aparte zwarte kleur heeft. Hier heb ik dus nog niets aan gedaan. Dat komt later deze week nog wel.

Groetjes

willie
Re: Vocht en stoomloc
Lid sinds: 2007

offline
Re: Vocht en stoomloc
Willie,

dit ziet er al een stuk beter uit. Ik sta er versteld van dat zich zo snel roest vormt. Zonde, zonde, zonde.....

Hier zou ik toch enkele slapeloze nachten van hebben.

Groetjes en succes ermee(en dit is niet lullig bedoelt), John
Re: Vocht en stoomloc
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vocht en stoomloc
Ik zit ook te denken dat deze locs niet alleen met water maar ook iets aggressiefs in aanraking zijn gekomen...

Koen
Re: Vocht en stoomloc
Ik zou allereerst beginnen met die vrouw kletsen te geven of inruilen voor een andere. Je had dat kunnen vermijden door zelf de vitrine en de locs schoon te houden.Vrouwen en treintjes  :shock: :?
Re: Vocht en stoomloc
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vocht en stoomloc
Behouden Cilit Bang zijn er ook diverse schoonmaak middelen in de handel waar erg vervelende bestanddelen in zitten . Lazen laatst iets over huisdieren die na het dweilen van de plavuizen/laminaat vloer hun poten likten en dan dus dood gingen .
Dus op aanrecht etc alleen als het droog is . Evt nog op een schone theedoek of iets dergelijks .

@Wakkie , helaas is dit voor jou  nu te laat . Hopen dat je de loks toch redelijk kunt krijgen , succes .

Vrgr Riender en Max
Re: Vocht en stoomloc
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Vocht en stoomloc
Citaat van: Johnnytrein op maandag 20 oktober 2008, 15:11:45
Ik zou allereerst beginnen met die vrouw kletsen te geven of inruilen voor een andere. Je had dat kunnen vermijden door zelf de vitrine en de locs schoon te houden.Vrouwen en treintjes  :shock: :?
De treinen zijn met iets agressiefs in aanraking gekomen ... ik geloof niet dat hiermee zijn vrouw of Willie zelf worden bedoeld :mrgreen: :mrgreen:

Het blijft natuurlijk zonde, vervelend en uitermate frustrerend.
Re: Vocht en stoomloc
Lid sinds: 2008

offline
Re: Vocht en stoomloc
Ik snap eigenlijk niet dat je je vrouw toestemming geeft om aan die vitrine te komen :?  :?:

Groet, Martijn
Re: Vocht en stoomloc
Spoorman
gast

Re: Vocht en stoomloc
Citaat van: KNed op maandag 20 oktober 2008, 13:48:31
Ik zit ook te denken dat deze locs niet alleen met water maar ook iets aggressiefs in aanraking zijn gekomen...
Willie,

Dat denk ik ook. Dit kan toch niet zomaar veroorzaakt worden door alleen "vocht"? Is dat niet te achterhalen? Hoe lang heeft dit geduurd, ik bedoel wanneer is het uit de vitrine halen gebeurd en wanneer zag je de roest?

Gr, Ben.
Re: Vocht en stoomloc
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vocht en stoomloc
Hoi Willie.
Wat ontzettend jammer van deze prachtige locs!
Natuurlijk is het altijd zonde wanneer er met je locs iets gebeurd wat niet zo bedoeld was maar deze roestvorming is echt razendsnel gegaan.
Zelfs locs die een behoorlijke tijd in een vochtige omgeving hebben verkeerd zijn minder roestig dan deze van jou.

Maar omdat ik dit draadje nu pas lees zie ik gelijk dat het na behandeling gelukkig nog wat meevalt.
En ach, voor de finale afwerking heb je al een aanbod van de master himself, dus als dit uiteindelijk niet goedkomt?

Sterkte en veel succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Vocht en stoomloc
Kroko14253
gast

Re: Vocht en stoomloc
Hallo Willie,

Dat ziet er al een stuk beter uit. Inderdaad mag je van geluk spreken, dat het binnenwerk niet aangetast is.
Heb je nog niet met de loks gereden?? Niets aan rijgedrag ingeboet? Laten we het hopen maar, hè.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Vocht en stoomloc
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vocht en stoomloc
Hallo allemaal,

Vandaag de BR 55 maar eens op de baan gezet, en hij werkt nog gewoon. Dit waren dus de eerste cm's die de lok reed!

Het "schoonmaken" is al een behoorlijke tijd geleden gebeurt. Soms doet mijn vrouw dit, omdat ik er de tijd simpelweg niet voor vrij maak. Dat is dus vanaf afgelopen weekend veranderd!
Wat en hoe is dus niet meer te achterhalen. Waarschijnlijk hebben de twee bewuste loks dus de nodige tijd vocht tot zich genomen op de aanrecht. Gelukkig hebben we een vaatwasser, anders waren ze misschien ook nog in de afwasbak gedompeld om het stof eraf te halen 8)

In ons vorige huis, ging mijn vrouw wel eens met de vitrine aan het schuiven. Optillen is geen optie. Het ding is 1.80 hoog en bestaat bijna geheel uit glas met een spiegelachterwand. Loodzwaar dus. Tijdens de regelmatige herschikkingen van de woonkamer, zeulde ze dus met vitrine vol met loks door de huiskamer. Gezien het feit dat we nog steeds getrouwd zijn( ik laat het "gelukkig getrouwd" op dit moment even bewust achterwege :mrgreen:) is die vitrine met inhoud dus nooit omgedonderd.

Die vitrine is ooit gekocht om de klederdrachtpoppetjes uit diverse landen in te stallen. Mijn vrouw heeft die een tijdlang gespaard. Toen er enkele jaren achter elkaar geen nieuwe meer bijkwamen, is ze gestopt met sparen en heeft ze die dingen maar opgeruimd. Dat is voor mij dus een extra reden om af en toe een nieuwe lok te kopen :)

Even wat anders doen nu, de plicht roept weer.

Groetjes

willie

Re: Vocht en stoomloc
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Vocht en stoomloc
Beste Willie,

Dat ziet er tot nu toe niet slecht uit, nieuw worden ze niet meer
maar dit is al een stuk beter.
THS heeft mooie half matte lak speciaal voor stoomlocs.
Dit is een sterkere verf dan de gebruikelijke enamal lak soorten
zoals Humbrol en Revell.

Ga zo door Bert :)

De airbrush staat al klaar
Re: Vocht en stoomloc
Citaat van: wakkie op maandag 20 oktober 2008, 20:49:26
In ons vorige huis, ging mijn vrouw wel eens met de vitrine aan het schuiven. Optillen is geen optie. Het ding is 1.80 hoog en bestaat bijna geheel uit glas met een spiegelachterwand. Loodzwaar dus.
Als ik me het nog goed herinner stond daar nog een V200 in.

Mvg,
Peter
Re: Vocht en stoomloc
AnalogDriver
gast

Re: Vocht en stoomloc
Citaat van: Kappa op zondag 19 oktober 2008, 23:06:48
Het lijkt wel of de loks met één of ander goedje zijn besproeid of erop gespetterd.
Als ze alleen in wat water hebben gestaan, dan zou je geen roest op de kap of aan de koppelingen of het drijfwerk verwachten.

Eens, ik lees dit net, mijn gedacht is direct: dit is geen waterschade, dat kan bij mijn weten nooit zo snel gaan. Hoe lang hebben ze op het aanrecht gestaan en is nog na te gaan waarin?

Overigens aardig schoongemaakt, kandidaad wheatheren.

Re: Vocht en stoomloc
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vocht en stoomloc
Hallo,

THS ken ik nog niet. Is dit een watergedragen lak? Nadeel van verf op oliebasis is dat het wat lastiger is met roken tussen de open flessen thinner, terpentine en wasbenzine.

Ik zat zelf te denken om eens een stukje met glanzende zwarte lak te proberen op de onderkant van de ketel(zie je namelijk niet).

@Peter, De V200 heeft er ook ingestaan, maar die loopt nu de zwarelastwagon over de baan heen te zeulen. 8)

Weatheren zal inderdaad wel gebeuren.  Had vanavond al naar de stroopwafelfabriek willen rijden, maar er kwam iets tussen vanavond. :?

Groetjes

willie
Re: Vocht en stoomloc
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Vocht en stoomloc
Beste Willie,

De Verf van THS is inderdaad op oliebasis maar wel keihard na drogen
de zwarte lak is qua glans ongeveer gelijk aan de modelen van Märklin.
Als basis voor mijn Nederlandse modellen gebruik ik THS lak zeer
waarschijnlijk ook  op Eurospoor te koop.
In Houten staat er altijd een stand die deze verf verkoopt.

Gr. Bert :)

keep on the good work