Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Register limiet workaround MS?

Gestart door Ruben zaterdag 18 oktober 2008, 16:38:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Register limiet workaround MS?
Collega enthousiasten

Is er een manier om de max van 10 loks in het register van een mobile station te verhogen/omzeilen, of is de enige optie een soort wildcard entry waar je het adres van moet wijzigen voor de bedoelde loc?

Gr.

Ruben
Re: Register limiet workaround MS?
Helaas...!

En wat ook jammer is, is dat je niet het adres van een rijdende lok kunt aanpassen (dan zou je meer dan 10 loks kunnen laten rijden waarvan je er 10 kunt bedienen). De 'wildcard' lok, zoals jij het noemt, moet dan helaas per se stilstaan...

Om deze reden ben ik toch overgestapt op de 6021+6036 (max 80 loks). Plus dat ik die toch veel fijner te bedienen vind, net als 'vroeger' gewoon met een knop met schaalverdeling 0-250...

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Register limiet workaround MS?
CS-je kopen.
CS1 of CS2 maakt in dat geval niet uit.

Dennis
Re: Register limiet workaround MS?
Stel,

ik krijg op de een of andere onverklaarbare manier middelen om een CS aan te schaffen  :shock:, kan ik dan de geregistreerde locs in het CS (Meer dan 10 dus, ik schat 255) ook aansturen met een of meer MS-en.

Zoals ik nu rij is het een Master-Slave schakeling en dat werkt goed, onder de 10 loks. De slave krijgt het register van de master, krijgen nu beide MS-en via het CS ook dat register? En kan je hoe dan ook 2 MS aan een CS koppelen (Is niet echt nodig maar misschien wel handig)

R
Re: Register limiet workaround MS?
Een MS kan altijd maar maximaal 10 locs aansturen.
Ik heb geen CS maar heb mij laten vertellen dat je op de CS kan instellen welke 10 locs door een bepaalde MS kunnen worden bestuurd. Dus ook dan maximaal 10 op de MS (maar ik vermoed dat je wel twee MS-en verschillende loclijsten kunt geven vanuit de CS).

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Register limiet workaround MS?
Citaat van: kiezel op zaterdag 18 oktober 2008, 22:14:11
Een MS kan altijd maar maximaal 10 locs aansturen.
Ik heb geen CS maar heb mij laten vertellen dat je op de CS kan instellen welke 10 locs door een bepaalde MS kunnen worden bestuurd. Dus ook dan maximaal 10 op de MS (maar ik vermoed dat je wel twee MS-en verschillende loclijsten kunt geven vanuit de CS).

Groetjes,
Kiezel :)

Ja dat kan.

Ik heb zelf nu 2 ms op een CS aangesloten  1 via een aansluitbox en 1 via een terminal 2 meter verderop.

Je kan kiezen voor de zelfde locs maar ook andere locs.

1 nadeel op een ms zijn vaak niet alles functies zichtbaar (zeker bij mfx geluiddecoders) dan wel de juiste symbolen zichtbaar.


Re: Register limiet workaround MS?
Ik heb mij ook onlangs een beetje verdiept in digitaal, voor die paar digi loks die ik heb.

En ik moet zeggen, ik ben behoorlijk teleurgesteld. Wat een zielige bedoening van Märklin, met name MS: geheugen limieten.
Bleek al snel dat ik nu 15 digi heb, dus MS is te klein.   :evil:

Deze techniek is toch niet uit 1982!?!?!?  En CS lijkt mij erg duur voor wat het meer kan.
Dus vandaar mijn interesse in register/geheugen fix voor MS. Lijkt niet te kunnen.
Re: Register limiet workaround MS?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Register limiet workaround MS?
Het is gewoon de vraag of alle "mooie" zaken van Systems wel opwegen tegen de nadelen, zoals bedrijfs(on)zekerheid, noodzaak tot updaten enz.

Het is aan iedereen zijn "smaak" om daar over te beslissen, ik vergelijk het een beetje met computers, ik gebruik die van mij om Office (word en exel) mee te doen, te internetten (geen films downloaden en zo) en te mailen, dus hij kan gewoon simpel en is daardoor ook bedrijfszekerder en ij heb niet zo veel updates nodig.

Groet, Anne W
Re: Register limiet workaround MS?
Ik sluit me aan bij de vorige spreker, m.b.t. digitale oplossingen, doel en snel op elkaar volgende technieken.

Je moet voor jezelf uitmaken in welke mate je daarin mee wil gaan en/of beperkingen accepteert.  Zelf probeer ik altijd zoveel mogelijk te halen uit beperkte middelen en heb niet de behoefte voorop te lopen in de technolgische ontwikkelingen. Dat is vaak (te) duur en snel achterhaald.

Loop achter de 'leading edge', dan weet je wat je krijgt(kan krijgen), voor een veel redelijker bedrag. 

Speaking of that, wat zou een 2-de hands CS1 nu ongeveer moeten kosten en, belangrijker, je kan zoals eerder gezegd hiermee een register aan een MS toekennen maar kan je dat ook 'on the fly' wijzigen of is dan een reset nodig.

Hypothetisch :

Ik start met een set van loc adres 1:10 als toegewezen CS -> MS lijst:
start er tien op met MS,
Vervolgens met CS wijs ik adres 10-20 toe als lijst aan MS
Kan ik dan direct die nieuwe adressen aanvallen met het MS :D , beseffende dat de adressen 1-10 overgeleverd zijn aan het CS en gewoon doorrijden. :x


Citeer1 nadeel op een ms zijn vaak niet alles functies zichtbaar (zeker bij mfx geluiddecoders) dan wel de juiste symbolen zichtbaar.

Lijkt me kwestie van de juiste lok uit de Marklin Lib kiezen, of ga ik ergens de mist in :mrgreen:
Ruben

Re: Register limiet workaround MS?
Ter info:
heb een CS1 (nieuw) gekocht voor 260 Euro
(moet ik nog binnen krijgen)
een 2ehands zou ik niet weten
Re: Register limiet workaround MS?
Ik heb twee weken geleden een nwe cs 1 aangeschaft voor 249,00. Tweedehands gaan ze ongeveer voor 175,00 hoewel ik ze vreemd genoeg tweedehands aangeboden en verkocht zie worden voor meer dan de huidige winkelprijs.
Re: Register limiet workaround MS?
Citeerje kan zoals eerder gezegd hiermee een register aan een MS toekennen maar kan je dat ook 'on the fly' wijzigen of is dan een reset nodig.

Hypothetisch :

Ik start met een set van loc adres 1:10 als toegewezen CS -> MS lijst:
start er tien op met MS,
Vervolgens met CS wijs ik adres 10-20 toe als lijst aan MS
Kan ik dan direct die nieuwe adressen aanvallen met het MS  , beseffende dat de adressen 1-10 overgeleverd zijn aan het CS en gewoon doorrijden.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Re: Register limiet workaround MS?
Citaat van: Anne W op zondag 19 oktober 2008, 14:39:59
Het is gewoon de vraag of alle "mooie" zaken van Systems wel opwegen tegen de nadelen, zoals bedrijfs(on)zekerheid, noodzaak tot updaten enz.

Het is aan iedereen zijn "smaak" om daar over te beslissen, ik vergelijk het een beetje met computers, ik gebruik die van mij om Office (word en exel) mee te doen, te internetten (geen films downloaden en zo) en te mailen, dus hij kan gewoon simpel en is daardoor ook bedrijfszekerder en ij heb niet zo veel updates nodig.

Groet, Anne W
alleen virusupdates ;)

ik ben ook wel benieuwt of het kan...

Dennis
Re: Register limiet workaround MS?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Register limiet workaround MS?
Beste Dennis,

Een PC met Windows ME en een virusbestrijder bij je provider doet bij mij wonderen, al die tijd heb ik nergens last van gehad.

Groetjes, Anne W
Re: Register limiet workaround MS?
En dan, alleen een CS is vermoedelijk  niet voldoende. Boosters zullen ook wel nodig zijn. Nu heb ik twee delta controllers als boosters gebruikt. Ik moet de mogelijke schakelingen op iNet maar een zoeken.
Re: Register limiet workaround MS?
Citaat van: Ruben op zondag 19 oktober 2008, 19:59:57

Citeer1 nadeel op een ms zijn vaak niet alles functies zichtbaar (zeker bij mfx geluiddecoders) dan wel de juiste symbolen zichtbaar.

Lijkt me kwestie van de juiste lok uit de Marklin Lib kiezen, of ga ik ergens de mist in :mrgreen:
Ruben



Je gaat de mist in daarmee.

Stel: je hebt een loc met verschillende functies waarvan 3 functies aangeduid worden door het geluidsicoontje. In je CS zal dit gewoon weergegeven worden met het icoontje en de cijfertjes 1 tot 3 erbij.
Als je dit vanuit je CS in je MS wil plaatsen dan kan het zijn dat de 3de geluidsfunctie een ander symbool krijgt omdat je slechts 2 van die symbooltjes beschikbaar hebt in je MS. De kans bestaat ook dat enkele functies gewoon niet weergegeven worden.

In je CS zullen alle funties wel gewoon weergegeven worden.
Re: Register limiet workaround MS?
OK, ik begrijp het, maar niet weergegeven betekent impliciet niet aan te roepen met MS of zit het ergens verstopt onder een andere functietoets?