Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Binnenverlichting schakelen Sprinter met Locpilot v3.0

Gestart door Ruben vrijdag 17 oktober 2008, 17:22:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Binnenverlichting schakelen Sprinter met Locpilot v3.0
Lezers,


Ik ben doende een Srpinter en Plan V om te bouwen naar digitaal en heb één locpilot in de motorwagen gemonteerd.  Licht schakeling en wisseling werkt, alleen, als ik de binnenverlichting schakel gaat de hele handel uit.  (ik heb Front/sluit apart aangesloten)

Ik heb momenteel met één lokpilot gewerkt (Wil mogelijkerwijs functiedecoder aanschaffen voor andere bak)  en heb beide bakken apart geschakeld met de twee beschikbare AUX functies. ik vraag me af of er teveel vermogen van de decoder wordt gevraagd?  De binnen verlichting bestaat niet uit leds maar zijn traditionele 'bollampjes', 3 per bak.

Zelfs als ik maar een bak twee lampjes schakel doet dit fenomeen zich voor maar niet consequent en soms in combinatie met de normale front/sluit licht schakeling, daarom twijfel ik of een functiedecoder dit probleem gaat verhelpen. Is iemand iets bekend over dit fenomeen. 

Ik wilde eigenlijk beide bakken met één aux functie schakelen, maar al zoekende moest ik steeds meer uitschakelen om het in eerste instantie werkend te krijgen.  Het vreemde is, een rookgenerator lijkt me veel meer vermogen te vragen dan drie lampjes (Per uitgang) Ik heb een 44 en 01 omgebouwd met rookren en telex koppeling en daar werkt alles perfect, ook als ik alle functies gelijktijdig aanroep.



Iemand suggesties?

Alvast bedankt en groet,

Groet,

-R-
Re: Binnenverlichting schakelen Sprinter met Locpilot v3.0
Je zegt gebruik te maken van "bollampjes". Wat zijn het voor lampjes wat betreft spannig/stroom en hoe heb je ze aangesloten, in serie of parallel.

Mvg,
Peter
Re: Binnenverlichting schakelen Sprinter met Locpilot v3.0
De lampjes staan Parallel, op de lampjes staat niets, helemaal niets. Met loep bekeken. kwa vermogen moet ik je schuldig blijven maar duidelijk is dat ze alle 12 volt gebruiken.  Ik zal eens googelen.
Re: Binnenverlichting schakelen Sprinter met Locpilot v3.0
De belasting per functie-uitgang is max. 250 mA, maar de totaalstroom van alle 4 de uitgangen (licht en functies) mag het maximum van 500 mA. niet overschrijden. De functieuitgangspanning is ong. 18V.

Mvg,
Peter
Re: Binnenverlichting schakelen Sprinter met Locpilot v3.0
Ik heb 1 lampje doorgemeten v.w.b. de weerstand op een digi 16 multimeter. Met het meetinterval op 200 Ohm was de waarde 13. Dit vind ik heel hoog, want volgens de wet van Ohm levert dit bij 18V 1.4 A op. Dat kan niet.

Misschien geschakelde binnenverlichting maar vergeten en direct op voeding aansluiten

Gr.

8)
Re: Binnenverlichting schakelen Sprinter met Locpilot v3.0
Je kunt de lampjes ook vervangen door Ledverlichting.

Mvg,
Peter
Re: Binnenverlichting schakelen Sprinter met Locpilot v3.0
Ja,

Dat is een optie, maar voor later. De hele conversie begint al aardig in de papieren te lopen. Moet leuke activiteit voor reeele investering zijn.

Groet,

Ruben
Re: Binnenverlichting schakelen Sprinter met Locpilot v3.0
Citaat van: Ruben op vrijdag 17 oktober 2008, 20:32:44
Ik heb 1 lampje doorgemeten v.w.b. de weerstand op een digi 16 multimeter. Met het meetinterval op 200 Ohm was de waarde 13. Dit vind ik heel hoog, want volgens de wet van Ohm levert dit bij 18V 1.4 A op. Dat kan niet.

Misschien geschakelde binnenverlichting maar vergeten en direct op voeding aansluiten

Gr.

8)

Een brandend lampje heeft een veel hogere weerstand dan een gedoofd gloeilampje. Het heeft dus geen zin de weerstand van een gedoofd lampje te meten. Als je het stroomverbruik wil weten, moet je je meter in serie schakelen en natuurlijk in de juiste stand zetten.
Meest waarschijnlijk is ergens tussen 30 en 50 mA. De kop- en sluitverlichting werkt ook met gloeilampjes dus het is vermoedelijk wat veel geworden voor de decoder.
Verder denk ik dat de lampjes direct op de digitale spanning nogal fel branden als ze dat al overleven.
Zelf plaats ik bij voorkeur 24 volt draadlampjes bij digitale voeding zonder tussenkomst van een decoder. Levert mooi zacht licht op en een lange levensduur. Anders toch maar een dimbare functiedecoder.
Re: Binnenverlichting schakelen Sprinter met Locpilot v3.0
Hallo Ruben, ikzelf heb ook het probleem gehad met het inbouwen van een ESU-lokpilot in mijn ICE stel. En dit komt omdat 1 ampule ongeveer 50a verbruikt x zoveel ampules, dus niet voldoende voor uitgang F1.  ik heb volgende oplossing bedacht en met succes uitgevoerd:
ik had bij het testen ondervonden dat de binnenverlichting perfect brand wanneer ik de stroomtoevoer rechtstreeks via de sleper schakel.
Dan is er natuurlijk het probleem dat ik de binnenverlichting niet meer kan in- of uitschakelen. Om dit te verhelpen heb ik een miniatuurrelais 24v= gebruikt, die gestuurd wordt door de F1 functie. Wanneer F1 geschakeld is brand dan de binnenverlichting, en omgekeerd.
Het resultaat is perfect  :)
Groetjes
Frederic.
Re: Binnenverlichting schakelen Sprinter met Locpilot v3.0
He, dat is een idee, goede tip. Op zoek naar 24v Minirelais.

De lampjes branden wel wat fel maar niet feller dan op analoog is mijn indruk.  v.w.b. de levensduur, tjsa, dat zal ik moeten afwachten. Zeker is dat het dan wat anders wordt.
Re: Binnenverlichting schakelen Sprinter met Locpilot v3.0
@Frederic,

Je zal vermoedelijk een monostabiel relais gebruikt hebben dat alleen geschakeld is zolang er spanning staat op een aansluiting vanuit één van de AUX functies.

Helaas heb ik (momenteel) alleen een bistabiel microrelais. Dat schakelt alleen als de richting van de gelijkstroom omdraait, jammer, ik had het vandaag graag getest.


R
Re: Binnenverlichting schakelen Sprinter met Locpilot v3.0
Hallo Ruben, ik heb inderdaad een monostabiel relais gebruikt.  Spijtig dat je niet kunt testen.
Kan er aan zo'n relais geraken? Ik heb er namelijk nog een paar liggen.
Groetjes
Frederic
Re: Binnenverlichting schakelen Sprinter met Locpilot v3.0
mm, nou ja, ik ga naar eurospoor komend weekend, daar zal ik ze vast kunnen vinden,  maar als je er nog wat hebt liggen ben ik misschien wel geinteresseerd.  Het type is hoe dan ook handig.  Hoeveel heb je  er nog?
Re: Binnenverlichting schakelen Sprinter met Locpilot v3.0
Ik heb er momenteel 2 liggen, doch die zijn ook te koop bij CONRAD.NL -
bestelnummer 502879 - 89 (RELAIS RY-24W-K) en kosten ?1,99 't stuk.
Frederic
Re: Binnenverlichting schakelen Sprinter met Locpilot v3.0
Conrad heeft er plenty, twee kan ik wel gebruiken als je er vanaf wil/moet.Zeg maar wat je ervoor hebben wil dan kunnen we het zo ook regelen, wellicht buiten Forum om.


Ruben
Re: Binnenverlichting schakelen Sprinter met Locpilot v3.0
Ok Ruben, maar ik kan niet in jouw PB (staat off line)
Kan jij mij een mailtje sturen?
Frederic
Re: Binnenverlichting schakelen Sprinter met Locpilot v3.0
Frederic,

Toppie, als een speer. Bedankt.

Ruben
Re: Binnenverlichting schakelen Sprinter met Locpilot v3.0
graag gedaan  :lol:
Frederic