Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Decoders: Uhlenbrock, Kuhn, ESU, M*?

Gestart door hossie vrijdag 17 oktober 2008, 12:00:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoders: Uhlenbrock, Kuhn, ESU, M*?
Ik ben van plan om de 60760 decoder in mijn zelf omgebouwde Re460 te vervangen door een andere decoder. Nu ben ik een beetje bekend met de eigenschappen van M* decoders, maar totaal niet van andere merken.

Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende merken decoders?

Zelf geef ik niet heel veel om MFX, ik ben van plan te digitaliseren met een oude vertrouwde 6021.
Re: Decoders: Uhlenbrock, Kuhn, ESU, M*?
Zoekslagje over het forum leert al vrij snel dat mensen erg tevreden zijn over de Kuehn & ESU-decodertjes.
Verschil tussen die 2 is oa nog een beetje de prijs (Kuehn iets goedkoper) maar daar tegenover staat dan dat je de Kuehn decoder weer niet kan programmeren met een Mobile Station, en de Esu dus wel.
Nu gaf je al aan een 6021 te gebruiken dus zal het voor jou niet veel uitmaken lijkt mij.

Kan je nog gaan kijken naar de verschillende en hoeveelheid extra functieuitgangen en wel of niet een NEM-stekkertje.
Re: Decoders: Uhlenbrock, Kuhn, ESU, M*?
Een nadeel(tje) van de Kuehn decoder is dat hij niet geschikt is voor analoog bedrijf. De overspanningsimpuls stuurt hem rechtstreeks de decoder-hemel.
Is wel iets om rekening mee te houden als je ook wel eens analoog rijd.
Uhlenbrock moet je gewoon niet aan beginnen. Ze zijn lastig in te stellen, en gaan vrij snel kapot. (vaak al binnen 1 dag)
Re: Decoders: Uhlenbrock, Kuhn, ESU, M*?
Re: Decoders: Uhlenbrock, Kuhn, ESU, M*?
Zelf diverse Re460's uitgerust met ESU lokpilot 3 decoders. Is een topcombinatie.
Staar je niet blind op de prijs, kwaliteit is erg belangrijk.
Koop je de decoders in Houten dan kun je bij afname van meerdere exemplaren een mooie prijs bedingen (ongeveer 23 euro).
Veel succes.
Groet,
Erwin
Re: Decoders: Uhlenbrock, Kuhn, ESU, M*?
Ik zou als ik jou was ook kiezen voor esu.

Bovendien kan je ze programmeren met elke Marklin centrale.

Re: Decoders: Uhlenbrock, Kuhn, ESU, M*?
Op advies van mijn spoorwinkel heb ik bij 2 loks de Esu LokPilotDCC V3.0
Volgens mijn idee een heel goede decoder gemakkelijk in te stellen met je CS1.
Door de hogere freq. lopen de motortjes erg rustig in mooi.
Ga nu mijn BR 86 uit het startpakket ombouwen van de "M" decoder naar de ESU want de loc is een hopeloze zaak al een paar keer terug geweest en volgens horen zeggen zijn dan de problemen redelijk opgelost.
Voor de prijs hoef je het niet te laten rond de ?  25,00
Re: Decoders: Uhlenbrock, Kuhn, ESU, M*?
ESU & Kuehn, al vind ik de decoders uit de setjes 60760 niet echt slecht, ook geen topper 8), goede massa is een must.
Ben net de afgelopen 2 weken bezig alle Uhlenbrocks te vervangen door ESU, Uhlenbrock vind ik over het algemeen bagger, maar dat is puur mijn persoonlijke mening/ervaring over 8 jaar gezien.

Van de 20 Uhlenbrocks zijn er 8 kapot gegaan.
Van de 60 60760 decoders zijn er 2 kapot gegaan
Van de 10 ESU Uhhhhhh :shock: niets kapot gegaan :mrgreen:
Van de 2 Kuehn idem.

Mvg Gert
Re: Decoders: Uhlenbrock, Kuhn, ESU, M*?
Citaat van: Spoortje op donderdag 30 oktober 2008, 00:17:01
Op advies van mijn spoorwinkel heb ik bij 2 loks de Esu LokPilotDCC V3.0
Volgens mijn idee een heel goede decoder gemakkelijk in te stellen met je CS1.
Door de hogere freq. lopen de motortjes erg rustig in mooi.
Ga nu mijn BR 86 uit het startpakket ombouwen van de "M" decoder naar de ESU want de loc is een hopeloze zaak al een paar keer terug geweest en volgens horen zeggen zijn dan de problemen redelijk opgelost.
Voor de prijs hoef je het niet te laten rond de ?  25,00

Weet je zeker dat je LokPilotDCC hebt gekocht? Dat is een zuivere DCC-decoder waar je CS1 vooralsnog niets mee kan. Je moet de multiprotocol LP3 hebben (nummer 52610) en misschien heb je die ook wel.  :wink:
Re: Decoders: Uhlenbrock, Kuhn, ESU, M*?
Citaat van: henkv op zaterdag 01 november 2008, 22:53:58
Citaat van: Spoortje op donderdag 30 oktober 2008, 00:17:01
Op advies van mijn spoorwinkel heb ik bij 2 loks de Esu LokPilotDCC V3.0
Weet je zeker dat je LokPilotDCC hebt gekocht? Dat is een zuivere DCC-decoder waar je CS1 vooralsnog niets mee kan. Je moet de multiprotocol LP3 hebben (nummer 52610) en misschien heb je die ook wel.  :wink:
Een goede opmerking !
Hopelijk is het wel de goede decoder (multiprotocol 52610), dan kan nog wel want het bijbehorende boekje is voor beide decoder-versies.
Uitsluitsel biedt de verpakking, op het doosje staat het typenummer.

De DCC-versie werkt echt NIET op een CS1, alleen na de veel besproken ESU-update voor de CS1 die begin 2009 komt (maar wel minimaal 129 Euro kost).

Als het echt DCC-versies zijn kan je het beste proberen die dingen om te ruilen voor de correcte types/exemplaren. Ze hebben je dan per ongeluk (?) de verkeerde decoders meegegeven.