Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Vergelijking WDP-X, Railware en Train Controller

Gestart door RenevKl maandag 14 april 2008, 15:21:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vergelijking WDP-X, Railware en Train Controller
Ik kwam deze site tegen waar iemand een vergelijking heeft gemaakt tussen WDP, Railware en TC (in duits).

http://www.hjb-electronics.de/

Kies: Modelbahnsteuerung

Onderaan staat een tabel met een samenvatting van de score op onderwerp.

Rene
Re: Vergelijking WDP-X, Railware en Train Controller
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Vergelijking WDP-X, Railware en Train Controller
Hallo Rene,

interessante site, alleen foute resolutie.

In het verleden had ik op Beneluxrail een vergelijking tussen diverse besturingsprogramma's met een omschrijving tussen de programmatuur.

Hierin werden beschreven in alfabetische volgorde:
Koploper
Pc-trein
Railroad&Co
Trainbrain
Windigital
Windigipet

Hiernaast had ik nog wat andere programma's in mijn bezit, waarvan een artikel nooit aan publikatie toegekomen zijn.

tevens een vergelijkinsoverzicht in Excel formaat met de mogelijkheden van de diverse programmatuur,

Naar mijn mening wordt het tijd om mijn gegevens bij te werken en opnieuw te publiceren.

Er is uiteraard de afgelopen jaren wat bijgekomen aan digitale systemen wat in de omschrijving meegenomen dient te worden.

Het aanschaffen en updaten van licenties hebben me handen vol geld gekost, en heb van enkele ook niet meer de laatste versie in mijn bezit.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Vergelijking WDP-X, Railware en Train Controller
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vergelijking WDP-X, Railware en Train Controller
Beste Walter,

Als je met je vergelijk begint geef me dan even een seintje.

Groet, Anne W
Re: Vergelijking WDP-X, Railware en Train Controller
Citaat van: wissels op maandag 14 april 2008, 18:58:56
Naar mijn mening wordt het tijd om mijn gegevens bij te werken en opnieuw te publiceren.

Ik kan niet wachten... :)
Re: Vergelijking WDP-X, Railware en Train Controller
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Vergelijking WDP-X, Railware en Train Controller
Citaat van: EgMaf op dinsdag 07 oktober 2008, 01:01:02
Citaat van: wissels op maandag 14 april 2008, 18:58:56
Naar mijn mening wordt het tijd om mijn gegevens bij te werken en opnieuw te publiceren.

Ik kan niet wachten... :)

Hallo EgMaf,

zit volgens mij een tijdelijk opzetje in je mailbox,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Vergelijking WDP-X, Railware en Train Controller
Thnx, ik heb het met bewondering doorgelezen!

Maar wat ik eigenlijk zou willen horen, zijn de gebruikerservaringen. De meeste mensen die via de PC hun Digital/Systems baan aansturen, doen dat met Koploper.
Maar het lijkt erop dat er toch een behoorlijk aantal overgestapt zijn van koploper naar WinDigipet of Railroad & Co (TC). Van die mensen zou ik graag eens willen horen wat ze misten in Koploper om er afscheid van te willen nemen, en waarom ze voor WinDigipet of Railroad & Co gekozen hebben...
Re: Vergelijking WDP-X, Railware en Train Controller
Egmaf,

"Continuiteit" vinden een aantal niet goed gegarrandeerd bij Koploper. In het verleden heb ik wel eens uit 'woede' mijn website uit de lucht gehaald. Dit geeft bij een aantal gebruikers (en dat kan ik me best voorstellen) een onplezierig gevoel.

Er zijn vast meer redenen maar die weet ik niet.

Re: Vergelijking WDP-X, Railware en Train Controller
Hallo Paul,

Dat is er inderdaad 1, en een andere die ik al wel eens gehoord heb is "gebruikersvriendelijkheid" (ofwel: de GUI).
Maar ik wil hier geen koploper-bashing topic van maken! Het is een goed, functioneel programma. En gezien de prijs verbaast het me dat er toch zoveel mensen zijn die liever zo'n ? 300 uitgeven voor iets wat (voor zover ik weet na wat spelen met de demo's) in mijn ogen vergelijkbaar is, en waarbij je nog steeds afhankelijk bent van 1 leverancier....

Vandaar de vraag: Wat maakt de alternatieven (m.n. Railroad & Co TC en Windigipet) die meerprijs waard?

Groet,
EgMaf
Re: Vergelijking WDP-X, Railware en Train Controller
Beste Egmaf,

Railroad & Co, daar heb ik geen persoonlijk praktijkervaring mee, dus ik kan en mag daar dan ook niets over zeggen.

Betreffende Koploper, dat vind ik een beresterk programma en er is fijn mee te werken.
Bijkomende groot voordeel, het is gratis en dus voor vele mensen zeer aantrekkelijk betreffende hun beschikbaar budget.
Ook de support is grandioos en dat is bij andere software-pakketten wel behoorlijk minder.
Er is ook een goed forum voor Koploper aanwezig waar veel kennis zit en je dus met ieder probleem terecht kunt.
Ook dit laatste zou bij andere software-pakketten wel beter kunnen maar is helaas niet het geval.

Mijn persoonlijk gevoel van nadeel is, wanneer de baan geconfigureerd is op meerdere treinen dan 3 en er komt een crash dan zit je met een probleem.
Men kan WEL altijd een mailtje sturen naar Paul en men krijg, zonder enige vorm van problemen, een ander registratienummer zodat men weer verder kan.

Ik werk voor mijn modelspoorbaan met WDP en voor mijn FCS met koploper in ongeregistreerde versie.
Dat ik een keuze heb gemaakt naar WDP voor mijn modelspoorbaan heeft betrekking op het, indien nodig, herinstallatie.
Maar wanneer Koploper zonder her-aanvragen van registratienummers zou kunnen werken zou ik de overstap naar WDP voor mijn modelspoorbaan niet gemaakt hebben en ook daar Koploper voor hebben blijven gebruiken.

Dus het is maar net waar men voor kiest.

Ook is er nog een pakket Railware.
Bij MWL werken ze ook met Railware en dat zegt genoeg.
Om uit te leggen waarom, daar zou ik nog een heel verhaal over kunnen schrijven.
Dit programma is dan ook weer veel profesioneler van WDP.

P.s. Deze weergave komt dus voort uit een persoonlijk innerlijk gevoel en het gaat dus niet over goed, beter of slechter.

Re: Vergelijking WDP-X, Railware en Train Controller
Hallo Riny,

Bedankt voor je reactie. Ik ben inderdaad juist op zoek naar de persoonlijke ervaringen, dus ik heb je bijdrage met veel genoegen gelezen.

Problemen met crashen van KopLoper bij meer dan 3 treinen heb ik nog niet meegemaakt, maar misschien heb ik daarvoor ook nog niet genoeg getest. Jouw verhaal en beweegredenen is in ieder geval duidelijk.

Van Railware heb ik ook al wel gehoord, maar ik begreep dat dat niet geschikt was voor thuis-banen (met veel rangeer en handmatige ingrepen), en daardoor juist wel voor tentoonstellingsbanen (waarbij stabiliteit, betrouwbaarheid en schaallbaarheid juist weer belangrijker is). Maar opnieuw kan ik het mis hebben.

Anyway, ik lees je verhalen graag, dus van mij mag je best uitleggen waarom je zelf niet voor Railware gekozen hebt...
Re: Vergelijking WDP-X, Railware en Train Controller
Mijn hoofdzakelijk reden was zoals Paul eerder aanmerkte de continuïteit. Ik zat net in de begin fase en had veel vragen toen Paul de handdoek in de ring gooide. Ik had net zwaar geinvesteerd in een laptop een digitale centrale terwijl ik ook net met Marklin was begonnen. Dus de hele situatie kwam nogal hard aan, dus heb nog maar wat kosten gemaakt om onafhangelijk te zijn.

Ik heb toen gekozen voor Train Controller (RR&Co van Freiwald). De mogelijkheden zijn bijna onuitputtelijk en ik zou geen situatie kunnen bedenken welke niet gesimuleerd kan worden. Of je nu handmatig, volledig automatisch, semi-automatisch of gecombineerd wilt rijden, dit is allemaal mogelijk. M.b.v. virtuele contacten, flagman?s, macro?s etc etc kunnen alle situaties en condities voor wissels, seinen en trein bewegingen worden nagebootst als deze niet is standaard settings zijn opgenomen. De meeste opties heb je natuurlijk niet nodig, maar is wel leuk om uit te proberen.

Wat voor mij uitermate belangrijk is, zijn de ondersteuning en het zeer actieve forum.  Als nadeel kan aangemerkt worden dat de software alleen in het Duits en Engels beschikbaar is en niet gratis. Zeer binnenkort komt er een nieuwe versie uit die nog meer kan, maar is niet goedkoop. De ondersteuning voor de CS2 komt ook.
Ik weet niet of dit met Koploper mogelijk is, maar ik kan verschillende centrales gelijktijdig aansturen. Achteraf bleek dit voor mij heel handig. Zo gebruik ik een ECoS voor de treinen, wissels en de seinen en een Locobuffer voor de detectie.

Een link om TC, WDP en railware te vergelijken, wel in duits.

http://www.hjb-electronics.de/
Kies Modellbahnsteuerung, onderaan staat een mooie tabel.

Rene
Re: Vergelijking WDP-X, Railware en Train Controller
Citaat van: EgMaf op donderdag 09 oktober 2008, 17:03:00
Hallo Riny,

Problemen met crashen van KopLoper bij meer dan 3 treinen heb ik nog niet meegemaakt, maar misschien heb ik daarvoor ook nog niet genoeg getest.

Hallo Egmaf,

Ik had me voorgenomen om me verder afzijdig te houden, echter ik denk dat hier een spraak/lees verwarring is. Ik heb het idee dat Riny bedoeld: crash van de Pc (harde schijf kapot enz enz) waardoor alles weer opnieuw geinstalleerd moet worden. Hiervoor is dan meestal een nieuw registratienummer nodig. Koploper gaat zeker niet crashen als er meer dan 3 treinen rijden. Bij Railz Miniworld zouden ze er dan niet blij van worden  :)
Re: Vergelijking WDP-X, Railware en Train Controller
Citaat van: pahasoft op donderdag 09 oktober 2008, 17:49:42
Ik heb het idee dat Riny bedoeld: crash van de Pc (harde schijf kapot enz enz) waardoor alles weer opnieuw geinstalleerd moet worden. Hiervoor is dan meestal een nieuw registratienummer nodig. Koploper gaat zeker niet crashen als er meer dan 3 treinen rijden. Bij Railz Miniworld zouden ze er dan niet blij van worden  :)

Beste Paul,

Je hebt helemaal gelijk, ik had dit wat duidelijker aan moeten geven en het betreft inderdaad het crashen van een pc of laptop.

Citaat van: EgMaf op donderdag 09 oktober 2008, 17:03:00
Anyway, ik lees je verhalen graag, dus van mij mag je best uitleggen waarom je zelf niet voor Railware gekozen hebt...

Beste Egmaf,

Ik heb niet gekozen voor Railware omdat ik, op het moment van aanschaf WDP, niet van het bestaan wist van Railware.
Diverse WDP-ers zijn inmiddels ook al overgestapt naar Railware door diverse hardwarematige voordelen t.o.v. WDP.
Ik zelf stap niet over omdat WDP goed werkt en doet wat ik er van verwacht en wat ik wil.
Al zou ik over willen stappen naar Railware, de financiele situatie laat dit nu niet meer toe in vergelijking in de WDP aanschafperiode.
Re: Vergelijking WDP-X, Railware en Train Controller
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Vergelijking WDP-X, Railware en Train Controller
Hallo Allen,

in de basis doen alle programma's hetzelfde en dat is treinen besturen, de echte verschillen gaan pas ontstaan bij het automatisch rijden, want automatisch rijden is meer dan alleen een grafisch treintableau waar de treinen rijden.

Koploper heeft als voordeel rijden met geijkte snelheden, deze snelheden zijn overal in te stellen. Handmatig rijden kan, maar is niet het sterkste punt van koploper.

Railroad werkt zoals Rene zegt op vele manieren, het aantal in te stellen terugmelders blijft op vele plekken terugkomen. RR&Co berekend zelf zijn verbindingen. Redelijk bewerkelijk vindt ik het instellen van snelheden.

Windigipet kan in diverse stappen opgebouwd worden, rijden van blok naar blok, met zgn. anforderungskontakten tot rijden met trajecten en profielen. Voor het rijden met geijkte treinen zullen we nog een versie moeten wachten, ik heb me al heel lang afgevraagd waar nou eigenlijk de snelheidsmeting voor diende, want Wdp X doet er helemaal niks mee. Als enige programma wordt geroepen hoe meer meldcontacten hoe beter, maar met slechts enkele funktioneert het ook prima,

Railware voor alsnog erg duur, erg veel mogelijkheden, railware berekend zelf ook erg veel voor de gebruiker, zoals stations in groepen etc. Dramatisch is het support, is absoluut het slechtste van deze 4 hier genoemde programma's. Ook bv. bij de overgang van versie 4 naar 5, kreeg ik het baanplan niet geconverteerd, betekende alles van 0 af aan opnieuw programmeren.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Vergelijking WDP-X, Railware en Train Controller
Citaat van: pahasoft op donderdag 09 oktober 2008, 17:49:42
Citaat van: EgMaf op donderdag 09 oktober 2008, 17:03:00
Hallo Riny,

Problemen met crashen van KopLoper bij meer dan 3 treinen heb ik nog niet meegemaakt, maar misschien heb ik daarvoor ook nog niet genoeg getest.

Hallo Egmaf,

Ik had me voorgenomen om me verder afzijdig te houden, echter ik denk dat hier een spraak/lees verwarring is. Ik heb het idee dat Riny bedoeld: crash van de Pc (harde schijf kapot enz enz) waardoor alles weer opnieuw geinstalleerd moet worden. Hiervoor is dan meestal een nieuw registratienummer nodig. Koploper gaat zeker niet crashen als er meer dan 3 treinen rijden. Bij Railz Miniworld zouden ze er dan niet blij van worden  :)

Hmmm, klinkt inderdaad logisch :)
Bedankt voor het meelezen trouwens!