Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Inbouw Amperemeter als controle!.

Gestart door Svetlana-KT88 woensdag 15 oktober 2008, 01:59:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Inbouw Amperemeter als controle!.
Beste Forumleden  :P

Ik ben in de verloren uurtjes druk bezig met het aftimmeren van de toekomstige treinenzolder maar intussen schaf ik hiervoor al de nodige onderdelen die ik denk nodig te hebben samen.
De baan zal zeker afmetingen krijgen van zo'n 3 x 3.5 m in L vorm en bestaan uit een schaduwstation, tussenlaag en een derde gedeelte voor de bovenlaag en het stationgedeelte.
Nu heb ik onlangs een bouwpakket van een booster aangeschaft op de internetsite van Erika Lüssi met een max. amperage van 4A en hoop dat deze net zo betrouwbaar zijn als de bekende van tante M!.
Nu leek het mij als "control freak" wel leuk om bij deze booster(s) en de control unit gelijk een inbouw-amperemeter te schakelen met een bereik van van zo'n 5A.
Mijn vraag is hoe kan ik dit het beste doen; zelf dacht ik hem in serie te plaatsen met de afzonderlijke boosters c.q de control unit 6021 en wel tussen het transformatorgedeelte en de booster zelf (het analoge deel dus en in serie b.v met de gele draad).
Kan dit of lees ik hiermee totaal verkeerde waarden uit mede omdat het hier gaat om een gewone analoge ampere (naald aflezing).

Mvg

Edzard
Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
Citaat van: Svetlana-KT88 op woensdag 15 oktober 2008, 01:59:34
Mijn vraag is hoe kan ik dit het beste doen; zelf dacht ik hem in serie te plaatsen met de afzonderlijke boosters c.q de control unit 6021 en wel tussen het transformatorgedeelte en de booster zelf (het analoge deel dus en in serie b.v met de gele draad).
Als je de amperemeter tussen de trafo en booster plaatst meet je de totale stroom van wat de booster afgeeft en wat de booster zelf nodig heeft. Heb je een leuke indicatie.

Mvg,
Peter
Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
Citaat van: Svetlana-KT88 op woensdag 15 oktober 2008, 01:59:34
....omdat het hier gaat om een gewone analoge ampere (naald aflezing).
Hierin heb je hoofdzakelijk 2 types, de draaispoelmeter en de weekijzermeter.
Een draaispoelmeter is alleen maar geschikt voor gelijkstroom, maar de stroom die je wilt meten is wisselstroom. Dus je zult de meter moeten combineren met een bruggelijkrichter. Maar dan verlies je ruim een volt aan spanning.
Met een weekijzermeter kun je rechtstreeks wisselstroom meten, maar die zal het op de digitale stroom niet goed doen omdat de frequentie veel te hoog is. Dus moet je uitwijken naar de 50Hz kant, tussen trafo en booster.
Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
Hallo Edzard,

Als je de stroom meet uit de trafo, dan is dat de bruto wisselstroom. En naar alle waarschijnlijkheid heb je een trafo die 2x 18V of zo levert, dus op welke kring plaats je dan de meter. En als deze wat aangeeft, wat geeft hij dan aan, alleen dat deel wat door de 1 x 18V heen gaat.

Een andere optie (en die gebruik ik) is om NA de booster te meten, dus de effectieve stroom die door je baan wordt opgenomen. Maar dat is geen mooie wisselspanningssinus en ook geen gelijkstroom, dus daar is een klein schakelingetje voor. Ga ik niet herhalen want daar bestaat al een draadje van http://forum.3rail.nl/index.php?topic=9334.0

Helemaal mooi als je baan in meerdere kringen hebt opgedeeld, zodat je per deel kan zien hoeveel vermogen er wordt gebruikt.

Groet,
Leendert
Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
Hallo forumleden

Ik begrijp dus dat een eenvoudige analoge amperemeter van zeg zo,n 8 euro p/stk niet voldoet en in mijn schakelvoorstel ook niet aangeeft wat er werkelijk aan stroom wordt opgenomen per sectie; En om terug te komen op Freak suggestie; ik heb wel een eenvoudige multimeter (van de bouwmarkt) met een zeg maar eedigitale uitleesvenster maar volgens mij is deze toch niet geschikt voor het meten van de stroomafgifte na de booster (het digitale dus).of zie ik dit verkeerd?.
Nogmaals dank voor jullie reacties.

Edzard
Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
Beste leendert

Ik heb je voorbeeld met belangstelling bekeken en heb daarbij de volgende vragen:

- Boven aan de sheet van de schakeling staat DCC uitvoering betekend dit dus niet voor MM?.
- Rw heeft een waarde van 0.1 ohm; wat moet ik me daarbij voorstellen als het een weerstand betreft en wat     voor kleuerencode c.q wattage moet deze weerstand hebben of is dit een spoel?.
- Heb je hiervoor zelf een print gemaakt of kun je deze zelf makkelijk fabriceren
- Je gebruikt een 50uA meter hoe zit het dan als ik een analoge 5A neem of kan dit niet.

Mvg

Edzard

Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
Citaat van: Svetlana-KT88 op woensdag 15 oktober 2008, 22:14:07
Beste leendert

Ik heb je voorbeeld met belangstelling bekeken en heb daarbij de volgende vragen:

- Boven aan de sheet van de schakeling staat DCC uitvoering betekend dit dus niet voor MM?.

Nee hoor. Het werkt voor beide.

Citaat van: Svetlana-KT88 op woensdag 15 oktober 2008, 22:14:07

- Rw heeft een waarde van 0.1 ohm; wat moet ik me daarbij voorstellen als het een weerstand betreft en wat     voor kleuerencode c.q wattage moet deze weerstand hebben of is dit een spoel?.


Bij een waarde van de stroomkring van 10A gaat het om een 0,1 Ohm weerstand. Ik gebruik zelf een 1 Ohm weerstand van 5 Watt. Dit zijn vrij dikke weerstanden met een hard geworden klei-achtige behuizing, waar zowel de weerstand als het vermogen gewoon uitgeschreven staat. Misschien bestaan ze ook met kleurcodering, maar dat weet ik niet.


Citaat van: Svetlana-KT88 op woensdag 15 oktober 2008, 22:14:07


- Heb je hiervoor zelf een print gemaakt of kun je deze zelf makkelijk fabriceren

Omdat het hier maar om heel weinig onderdelen gaat, werkt het prima om het op een gaatjes print te maken. Ik heb drie schakelingen op een printje van 6 x 6 centimeter.

Citaat van: Svetlana-KT88 op woensdag 15 oktober 2008, 22:14:07

- Je gebruikt een 50uA meter hoe zit het dan als ik een analoge 5A neem of kan dit niet.


Nee, dat gaat niet. De grap van de schakeling is dat de stroom naar verhouding gemeten wordt. Ik gebruik een 50 uA meter in combinatie met een 1 Ohm weerstand. Dus heb ik een schaalverdeling gemaakt (even met Visio wat gemaakt en op een sticker afgedrukt en over de bestaande meterplaat geplakt) van 1 - 5 A.

Citaat van: Svetlana-KT88 op woensdag 15 oktober 2008, 22:14:07

Mvg

Edzard



Groet,
Leendert

Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
CiteerBij een waarde van de stroomkring van 10A gaat het om een 0,1 Ohm weerstand. Ik gebruik zelf een 1 Ohm weerstand van 5 Watt. Dit zijn vrij dikke weerstanden met een hard geworden klei-achtige behuizing, waar zowel de weerstand als het vermogen gewoon uitgeschreven staat. Misschien bestaan ze ook met kleurcodering, maar dat weet ik niet.
Zie Conrad 401650-13 (0,1 Ohm) of 401773-13 (1 Ohm).

Mvg,
Peter
Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
Beste leendert

Bedankt voor je duidelijke uitleg; het moet dus een 50uA meter zijn en dus mijn bestelde 5A kan niet; verder mag het gewoon een analoge stroommeter zijn verkrijgbaar bij b.v Conrad.
Daarna zal ik de schaalverdeling moeten aanpassen en mijn vraag is nu kan ik dit doen door eenvoudig de verhouding aan te houden van het eerste streepje = b.v 10uA en dat komt dan verhoudingsgewijs overeen met 1 A?.

Edzard
Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
Peter

Tof ik heb het artikel inmiddels gezien in de conrad catalogus nu nog even een vraagje over de gebruikte transistor is deze ook bij conrad te verkrijgen of is er een vervanger en hoe zie ik in de schakeling wat de emitter c.q basis en collector is van deze transistor?.

Edzard
Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
Neem maar een BC547.

Mvg,
Peter
Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
Beste Peter

Nog een vraagje ja ik weet ik vraag veel maar ik weet nog niet uit deze schakeling wat een geschikte meter is dus welke amperemeter raad je me aan want in het schema van de website heeft men het over een 50uA amperemeter met een voorschakelweerstand van 10kOhm allleen die zag ik niet zo gauw bij conrad staan.

mvg

Edzard
Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
Als je geen 50uA amperemeter kunt vinden neem je er een van 100uA.
De serieweerstand wordt dan 5 kOhm (2x  10k Ohm parallel).


Mvg,
Peter
Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
Ok maar dat betekent dus dat de volle schaaluitslag overeenkomt met 10 A?.

Edzard
Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
Beste Forumleden

Zo ik heb de schakeling (met hulp van Freak en Leendert) op een standaard printje nagebouwd inclusief de 50uA amperemeter en een 0.1 Ohmse weerstand van 5 watt!!.
Alleen de schaal moet ik nog een klein beetje aanpassen dus de 10uA is in verhouding 1A en de 50 is 5A; klopt dit leendert of freak!.

Mvg

Edzard

Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
50uA volle schaal komt overeen met 5A, dus 10uA is in verhouding 1A.

Mvg,
Peter
Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
Ik heb het begrepen!.

Edzard

Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
Citaat van: Svetlana-KT88 op vrijdag 17 oktober 2008, 00:17:39
Ik heb het begrepen!.

Edzard



Nog even een praktische tip: als je op 1 circuit 10 ampere zet, en er gebeurt een sluiting (dus geen kortsluiting) dan gaat er erg veel stroom lopen. En ook veel warme. de formule Q=I kwadraat * R, geeft aan dat het effect van veel stroom nogal hoog is. Ik heb het opgelost door 3 circuits te maken achter de 10A booster, die ieder een eigen springzekering hebben (van 2,5 A). Daarachter heb ik weer de meter zitten, om zo de takken in de gaten te houden.
Bij een sluiting loopt er nog steeds vrij veel stroom, maar de zekering pakt deze snel genoeg op. Bij een echte kortsluiting is er uiteraard niks aan de hand, want dan pakt de ´gewone´ kortsluitbeveiliging het goed op.

Groet,
Leendert
Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
Leendert, leg eens uit wat het verschil is tussen een sluiting en een kortsluiting. Volgens mij is er geen verschil.
Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
Citaat van: KlaasZ op vrijdag 17 oktober 2008, 12:51:31
Leendert, leg eens uit wat het verschil is tussen een sluiting en een kortsluiting. Volgens mij is er geen verschil.

Bij een kortsluting, loopt er meer stroom dan toegestaan is, en worden veiligheden aangesproken.

Bij een sluiting wordt die limiet niet gehaald en loopt er bijvoorbeeld wel 10A (wat volgens de booster ook kan en mag) maar wordt dus vrolijk omgezet in de al eerder beschreven warmte.
In de krant lees je vaak bij de oorzaak van een brand: kortsluiting. Dat kan dus niet, want dan lagen allang de zekeringen eruit. En dus is de brand ontstaan door oververhitting omdat de toegestane stroomlimiten niet werden overschreden...

Groet,
Leendert
Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
Vaag verhaal. Ik heb 40 jaar in de elektrotechniek gezeten, en nooit anders meegemaakt dan dat sluiting en kortsluiting hetzelfde is.
En je kunt wel degelijk een kortsluiting hebben waarbij de limiet voor de beveiliging niet wordt gehaald. Heeft te maken met kabelweerstand.
Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
In de elektronica wordt een ongewenste verbinding tussen bijvoorbeeld twee pootjes van een IC ook een sluiting genoemd maar is zeker geen kortsluiting.

Mvg,
Peter
Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
Beste Leendert

Ik heb een bestelling lopen van een rainer lussi boosters bouwpakket van 4A; nu had je het even terug in dit draadje over een kortsluitbeveiliging; alleen waar moet ik dit plaatsen in deze schakeling?. en hoe zit het met de aansluiting vanaf de booster/control unit; moet ik nu de rode draad van de control unit verbinden met de ingang v/d schakelprint of de zwarte of maakt het niet uit.
Waar ik ook wel benieuwt naar ben; ik was altijd in de veronderstelling dat er uit de control unit ('t is Marklin) een digitale wisselstroom kwam maar uit de verhalen die ik nu hoor blijkt het te gaan om een pulserende DC gelijkspanning en daarvoor zul je dus een True RMS multimeter moeten hebben om ook de afwijkende sinusgolven te kunnen meten.
Nou ben ik wel benieuwd hoe het kan dat zo'n eenvoudige schakeling dit ook kan! per slot van rekening zijn deze True RMS multimeters al gauw zo,n 200 eurootjes (met natuurlijk wel veel meer mogelijkheden).

MvG

Edzard
Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
Citaat van: Svetlana-KT88 op vrijdag 17 oktober 2008, 16:38:34
Nou ben ik wel benieuwd hoe het kan dat zo'n eenvoudige schakeling dit ook kan! per slot van rekening zijn deze True RMS multimeters al gauw zo,n 200 eurootjes (met natuurlijk wel veel meer mogelijkheden).
Dat komt omdat digitale spanning een blokgolf is. Daarbij zijn de topwaarde, de effectieve waarde en de gemiddelde (gelijkgerichte) waarde aan elkaar gelijk. Dus het is niet zo moeilijk om bij digitale spanning true RMS te meten.
Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
Citaat van: Svetlana-KT88 op vrijdag 17 oktober 2008, 16:38:34
Beste Leendert

Ik heb een bestelling lopen van een rainer lussi boosters bouwpakket van 4A; nu had je het even terug in dit draadje over een kortsluitbeveiliging; alleen waar moet ik dit plaatsen in deze schakeling?. en hoe zit het met de aansluiting vanaf de booster/control unit; moet ik nu de rode draad van de control unit verbinden met de ingang v/d schakelprint of de zwarte of maakt het niet uit.


Hi Ezard,

Er zijn meerdere mogelijkheden, ik beschrijf je die ik gebruik. Ik heb zelf een Intellibox en een 10A Edits Booster. Ik gebruik de uitgang van de IB als aansturing van de Booster. De booster zelf kan dus 10A leveren en dat wordt vertakt in 3 kringen, ieder gezekerd en ieder appart aangesloten. Iedere tak heeft dus de eerder beschreven meter.

Op de IB zelf zit een kortsluit detectie, die aangesproken wordt na een bepaalde tijd. Ik heb het iets anders opgelost: In iedere kring heb ik een diodebrug geplaatst waarbij de spanning van de booster min of meer gelijkgericht wordt en zo een relais aantrekt. Als er spanning op het baanvak staat, dan is het relais aangetrokken, als er geen spanning is niet. In geval er een kortsluiting optreedt in het genoemde baankvak, valt de spanning weg en valt het relais af. Dat is voor mij dan ook de kortsluitdetectie.
Als je op ieder baanvak zo´n brug met relais hebt, en je zet deze contacten in serie, dan heb je een prima detectie over je gehele baan, want als ergens iets gebeurt, dan is het direct doorgegeven. Op de IB zit een ingang die de kortsluitmelding oppakt en de IB netjes stop. Dat is er vast op jouw control unit.

Een andere tip. Ik heb in serie met de 3 rode draden die naar de 3 vakken gaan 3 auto(kop)lampen staan van 50W. Deze hebben een zeer lage weerstand en geven dus ook geen licht, worden niet warm etc. Echter als er een (kort)sluiting ontstaat, gaan deze lampen aan en wordt een belangrijk deel omgezet in licht, in plaats van in puntlasjes ergens op je baan..

Citaat van: Svetlana-KT88 op vrijdag 17 oktober 2008, 16:38:34
Waar ik ook wel benieuwt naar ben; ik was altijd in de veronderstelling dat er uit de control unit ('t is Marklin) een digitale wisselstroom kwam maar uit de verhalen die ik nu hoor blijkt het te gaan om een pulserende DC gelijkspanning en daarvoor zul je dus een True RMS multimeter moeten hebben om ook de afwijkende sinusgolven te kunnen meten.
Nou ben ik wel benieuwd hoe het kan dat zo'n eenvoudige schakeling dit ook kan! per slot van rekening zijn deze True RMS multimeters al gauw zo,n 200 eurootjes (met natuurlijk wel veel meer mogelijkheden).

MvG

Edzard


Formeel gezien: digitale wisselstroom bestaat niet. Het is zoals een ander collega forumlid al aangaf: DC dat wiselt tussen + en - met daarop gesuperponeerd de informatie voor de decoders. Daarom is er in de digital wereld geen verschil meer tussen AC digitaal of DC digitaal. Daarom werkt elke decoder zowel op een 2 rail, als op en 3 rail.
Wil je echt details weten rondom spanning, dan is een ossiloscoop het aangewezen instrument. Ook voor nauwkeurige stroombepaling moet je duurder spul hebben. Iets zelf maken met een PIC die een aantal keren sampled en dan de gemiddelde waardes berekent is een redelijke optie. Het beschreven schakelingetje is daar nog weer een goedkope variant van.
Het bepalen de spanning, ach dat is een behoorlijk consant verhaal, dus qua volgen niet echt interessant. Wil je het toch, dan kan je ook een bruggelijkrichter gebruiken en gewoonweg de gelijkspanning meten. Dan krijg je min of meer het gemiddelde tussen het + deel en het - deel, maar het zegt eerlijk gezegd (heel) weinig. Het zegt vooral dat er spanning op de baan staat...

Groet,
Leendert
Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
Citaat van: leendert op maandag 20 oktober 2008, 08:37:47
Het is zoals een ander collega forumlid al aangaf: DC dat wiselt tussen + en - met daarop gesuperponeerd de informatie voor de decoders.
Kleine correctie: De digitale informatie is niet gesuperponeerd op de spanning. De wisseling tussen + en - is de informatie.

Hoe digitale spanning er uit ziet, en hoe je het kunt meten, staat op mijn website
Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
beste Leendert

Ik heb je commentaar gelezen en krijg de indruk dat je alles zeer doordacht hebt beveiligd.
Nu is mijn kennis over de electronica niet dusdanig dat ik een beeld kan vormen hoe je dit allemaal hebt aangesloten; ik bedoel dan vooral de door jouw gebruikte schakeling voor het meten van de stroom in combinatie met de kortsluitbeveiliging.
Heb je hier foto's van en wat bedoel je met een diodebrug. Misschien is zien op de foto en een schema voor mij iets duidelijker hoe je dit allemaal hebt gerealiseerd.
Ik heb de print met jouw schakeling al opgebouwd. de letter "B" verwijst naar de aansluiting vanaf booster en de letter "R" naar de middengeleider.
En verder gebruik ik de aansluitingen + met voorschakelweerstand van 10KOhm en - voor de amperemeter van 50uA (zie foto).



Heb de hele schakeling grondig doorgenomen en volgens mij moet het zo kloppen!.

Spoorse groet

Edzard


Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
Citaat van: Svetlana-KT88 op dinsdag 21 oktober 2008, 01:29:54
beste Leendert

Ik heb je commentaar gelezen en krijg de indruk dat je alles zeer doordacht hebt beveiligd.
Nu is mijn kennis over de electronica niet dusdanig dat ik een beeld kan vormen hoe je dit allemaal hebt aangesloten; ik bedoel dan vooral de door jouw gebruikte schakeling voor het meten van de stroom in combinatie met de kortsluitbeveiliging.

Hallo Edzard,

Deze link helpt je daarbij: Het verwijst naar de site van Wim Ros: http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Pag_Edits_Booster.html

Het ziet er allemaal goed uit hoor!
Succes met aansluiten en genieten.

Wellicht heb je nog ergens een weerstand van bv. 10 Ohm liggen, dan kan je die gebruiken om de booster te belasten en de belasting te zien


Groet,
Leendert

Re: Inbouw Amperemeter als controle!.
Beste forumleden

De door mij bestelde 4A zelfbouw-Booster van rainer Lussi met een kostprijs van 69 euro is nu klaar voor bedrijf!.
Na wat onduidelijkheden van mijn kant of ik de groene led D2 op de voorgrond wel juist had aangesloten en het plaatsen van een draadbrug i.p.v de smoorspoel (alleen nodig bij de 6A en 8A) was de Booster klaar voor gebruik.
Hierbij mijn welgemeende dank aan "Freak" voor zijn hulp in de eindfase van deze opbouw!.  :mrgreen:

N.B: In foto 1 t/m 4 zijn de groene led;s en de draadbruggen L1 en L2 nog niet gesoldeerd!.









En nog een laatste foto aangesloten op de trafo!.