Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Voorbeeld vervuild anker

Gestart door Blausee-Mitholz dinsdag 14 oktober 2008, 19:17:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Voorbeeld vervuild anker
Blausee-Mitholz
gast

Voorbeeld vervuild anker
Beste Märklin-ist, een stukje over onderhoud van uw kostbaar model.

Daar het regelmatig aan de orde komt wil ik hier een voorbeeld geven van een zwaar vervuild anker. Dit is het gevolg van overvloedig smeren met olie bij het ankerlagertje.


*** De informatie die hier stond, is verplaatst naar de 3railforum Wiki ***
Klik hier om naar het artikel op de wiki te gaan :

Door dit soort informatie te concentreren op de wiki, gaat deze informatie niet verloren. Ook foto's die nu vaak op diverse foto-hostings sites staan, worden gedownload, en op onze eigen server geplaatst. Hierdoor wordt deze informatie beter vindbaar, ontdaan van alle oh's en ah's, en blijft behouden. Ook kunnen andere mensen verbeteringen aanbrengen aan Wiki artikeltjes. Door de informatie van het forum af te halen na plaatsing op de wiki, is meteen duidelijk welke informatie al is verplaatst, en we hebben geen twee versies van eenzelfde artikel.

Uiteraard kunnen we op het forum de diverse artikeltjes wel blijven bespreken, maar dan beginnen we met een link naar het artikeltje. Als u een draadje weet, wat in aanmerking komt voor op de wiki te plaatsen, of als u wel informatie wilt aanleveren, maar niet zelf wilt schrijven/meedoen aan de wiki, stuur dan de link naar het betreffende draadje of informatie/artikel - evt met foto's naar

Het forumbeheer / Wiki redactieteam.
Re: Voorbeeld vervuild anker
Johan,

dat ombouwen naar kogellagers is niet voor iedereen weggelegd.
Misschien kun je je verhaal nog uitbreiden door te laten zien hoe je zo'n vervuilde collector weer schoon krijgt.
Re: Voorbeeld vervuild anker
Blausee-Mitholz
gast

Re: Voorbeeld vervuild anker
Schoonmaken anker :

*** De informatie die hier stond, is verplaatst naar de 3railforum Wiki ***
Klik hier om naar het artikel op de wiki te gaan :

Door dit soort informatie te concentreren op de wiki, gaat deze informatie niet verloren. Ook foto's die nu vaak op diverse foto-hostings sites staan, worden gedownload, en op onze eigen server geplaatst. Hierdoor wordt deze informatie beter vindbaar, ontdaan van alle oh's en ah's, en blijft behouden. Ook kunnen andere mensen verbeteringen aanbrengen aan Wiki artikeltjes. Door de informatie van het forum af te halen na plaatsing op de wiki, is meteen duidelijk welke informatie al is verplaatst, en we hebben geen twee versies van eenzelfde artikel.

Uiteraard kunnen we op het forum de diverse artikeltjes wel blijven bespreken, maar dan beginnen we met een link naar het artikeltje. Als u een draadje weet, wat in aanmerking komt voor op de wiki te plaatsen, of als u wel informatie wilt aanleveren, maar niet zelf wilt schrijven/meedoen aan de wiki, stuur dan de link naar het betreffende draadje of informatie/artikel - evt met foto's naar

Het forumbeheer / Wiki redactieteam.
Re: Voorbeeld vervuild anker
Johan,

Vraagje toen je nog bij dat bedrijf werkzaam was die speciale onderdelen van onze machines maakte zaten daar ook bewegende delen in ?.

Mvg,
Peter
Re: Voorbeeld vervuild anker
Hm, zo'n anker met 'gecrashte' collector komt mij helaas bekend voor, heb dat gehad met een 3 polig anker. Van een net aangeschafte loc van Ebay; Tams decoder erin gezet en tijdens het programmeren slaat ie vast... Einde anker en einde Tamsje...  :(

Gelukkig was Herr Tams (je kunt van de decoders verder zeggen wat je wilt!) zo coulant dat ze mij gratis een nieuwe decoder hebben gestuurd nadat ik de oude ter eventuele reparatie had aangeboden. Da's toch erg netjes want het was in feite mijn eigen fout (immers kortsluiting in de motor). En een welwillend forumlid had nog ankertjes liggen, dus ik was snel weer uit de brand! (3 hoeraatjes)

Maar ik ga jouw tip Johan maar eens ter harte nemen en binnenkort al mijn ankertjes lekker schoonmaken. Voorkomen is beter dan etc...

Groetjes,
Kiezel :)

Re: Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2007

offline
Re: Voorbeeld vervuild anker
Johan,

alvast bedankt voor de heldere foto's. Heb zelf nog geen baan dus sta te kijken van de hoge mate van vervuiling. Kun je inschatten na hoeveel bedrijfsuren een anker er zo uit gaat zien?

Kun je het anker niet gewoon in een badje van wasbezine wassen?

Groetjes, John
Re: Voorbeeld vervuild anker
Blausee-Mitholz
gast

Re: Voorbeeld vervuild anker
Ik wil niet in bedrijfs uren spreken. Hangt af of de koolborstels verzadigd raken, ja dan nee. Die proeflok heeft echt 1 1/2 jaar zeer regelmatig gereden, je ziet hoe dat er uit ziet
Met dat  gecrashte anker was binnen het half jaar gebeurd plus minus 15 jaar geleden.
Is dus meer een kwestie hoe snel raken de kooltjes verzadigd want daar ligt de ellende.
Ik begrijp best dat niet iedereen aan de kogellagers wil/kan. Er is wel mee te leven zie de 3 punten genoemd door mij.
De Märklin olie is dun, net water. Dikkere olie en dan één drupje dat moet al veel beter gaan. Belangrijk, weg leggen in doos zorg dat de lok rechtop staat. Heel vaak worden ze liggend weggelegd, je kunt wel raden wat de olie doet..........

Mvg, Johan
Re: Voorbeeld vervuild anker
Blausee-Mitholz
gast

Re: Voorbeeld vervuild anker
Citaat van: Tilly op dinsdag 14 oktober 2008, 21:17:07
Kun je het anker niet gewoon in een badje van wasbezine wassen?

Groetjes, John

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden zo ook in de wijze van anker reinigen.
Ik geeft mijn manier aan en anderen de hunne. Zal wel uitkristaliseren wat geschikt is en wat minder geschikt is. Dus stof voor discussie, barst maar los zou ik zeggen  :mrgreen:

Mvg, Johan
Re: Voorbeeld vervuild anker
Johan,

mooi helder duidelijk verslag.
Ik heb wel 2 kogelagertjes al maanden liggen maar ben er nog niet aan begonnen.
Zo'n alu opspanblokje is wel handig, maar dat zie mijzelf niet 1 2 3 maken 8)
De handeling op zich is echter wel goed uit te voeren, heb je niet zo'n blokje over/te koop :roll: :mrgreen: Heb wel een boorstandaard en zat gereedschap, maar schildje fixeren is zeer belangrijk.
Kan het natuurlijk ook gewoon op een stukje hout schroeven 8), maar zo'n alu blokje is beter.

Momenteel olie ik alleen de tandwielkant en op de borstelkant doe ik op het asje een heel klein beetje kogellagervet, heeft ook bevredigende resultaten, en door de dikte t.o.v. olie loopt het ook niet naar kanten waar het niet heen moet 8).

Ik blijf het overigens vreemd vinden dat een hoop van de 5 polige ankers / motoren soms zo krijsen, heb je bij de 3 polige ankers nooit :?

Mvg gert
Re: Voorbeeld vervuild anker
AnalogDriver
gast

Re: Voorbeeld vervuild anker
Tot nu toe heb ik 2 ankertjes geheel gedemonteerd en nachtje in de wasbenzine gelegd en goed afgeveegd.

Zou dat niet veiliger zijn dat krabben met een naald, als dat bramen maken zo nauw luistert?


Hajo
Re: Voorbeeld vervuild anker
Blausee-Mitholz
gast

Re: Voorbeeld vervuild anker
Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 14 oktober 2008, 21:52:44
Tot nu toe heb ik 2 ankertjes geheel gedemonteerd en nachtje in de wasbenzine gelegd en goed afgeveegd.

Zou dat niet veiliger zijn dat krabben met een naald, als dat bramen maken zo nauw luistert?

Hajo

Als het vuil tussen de spleten geheel oplost, dan is het goed.

Mvg, Johan
Re: Voorbeeld vervuild anker
Je kunt de spleten tussen de lamellen ook uitkrabben met een tandenstoker, dat geeft minder kans op krassen.
Re: Voorbeeld vervuild anker
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Voorbeeld vervuild anker
Beste Johan,

Goed, duidelijk en zeer leerzaam verslag. Ik heb wel al heel wat vuile ankers gezien maar het anker op de foto van jou is toch wel de vuilste die ik ooit heb gezien.
Ik heb wel eens een keertje een loc gekocht waar men zoveel olie in had gedaan dat hij droop.

Johan vraagje in de wat oudere modellen zit er boven de assen in een rechthoekig uitsparinkje een soort sponsje wat met name bij de oudere modellen nog al eens verteerd is.
Wat kan je hier het best weer voor in de plaats zetten of weet jij of M die sponsjes ook los verkoopt.

Gr. Bert
Re: Voorbeeld vervuild anker
buckfast_beekeeper
gast

Re: Voorbeeld vervuild anker
Citaat van: KlaasZ op dinsdag 14 oktober 2008, 22:18:38
Je kunt de spleten tussen de lamellen ook uitkrabben met een tandenstoker, dat geeft minder kans op krassen.
Een tandenborstel durft ook wel eens handig zijn.
Re: Voorbeeld vervuild anker
Blausee-Mitholz
gast

Re: Voorbeeld vervuild anker
Citaat van: baureihe 103 op dinsdag 14 oktober 2008, 22:38:25
Johan vraagje in de wat oudere modellen zit er boven de assen in een rechthoekig uitsparinkje een soort sponsje wat met name bij de oudere modellen nog al eens verteerd is.
Wat kan je hier het best weer voor in de plaats zetten of weet jij of M die sponsjes ook los verkoopt.

Gr. Bert

Hi Bert, Thx.

Nooit bij de hand gehad maar komt zo in mij op. Een heel kein stukje van een katoenen doekje? Die smering bij de schijfcollector motor is een iedergeval stukken beter dan bij de trommelcollector motor.

Mvg, Johan
Re: Voorbeeld vervuild anker
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 14 oktober 2008, 23:06:38
Citaat van: baureihe 103 op dinsdag 14 oktober 2008, 22:38:25
Johan vraagje in de wat oudere modellen zit er boven de assen in een rechthoekig uitsparinkje een soort sponsje wat met name bij de oudere modellen nog al eens verteerd is.
Wat kan je hier het best weer voor in de plaats zetten of weet jij of M die sponsjes ook los verkoopt.

Gr. Bert

Hi Bert, Thx.

Nooit bij de hand gehad maar komt zo in mij op. Een heel kein stukje van een katoenen doekje? Die smering bij de schijfcollector motor is een iedergeval stukken beter dan bij de trommelcollector motor.

Mvg, Johan

Ik gebruik het topje van een wattenstaafje voor die oliepotjes 8)

Mvg Gert
Re: Voorbeeld vervuild anker
Inderdaad een zeer goed verslag.

Goed gedaan moderator.

Re: Voorbeeld vervuild anker
Cleantips (Alpha textwipe) met een beetje Ethanol.


Mvg,
Peter
Re: Voorbeeld vervuild anker
AnalogDriver
gast

Re: Voorbeeld vervuild anker
Ja Johan,

Dank voor dit duidelijke verslag!

Hajo
Re: Voorbeeld vervuild anker
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Voorbeeld vervuild anker
Goed verslag Johan.
Ik moet zeggen dat ik bij mijn loks nog nooit zo'n vies anker/collector heb gezien.
Maar die hebben ook nog niet veel km's gevreten.
En ik heb ondertussen wel al diverse loks van kogellagers voorzien en dat bevalt prima.
Vooral het lager in het motorschild is het belangrijkst, omdat daar dan geen olie meer nodig is en de collector en koolborstels dus droog blijven.

Bij ombouw van oudere loks, met SFCM of LFCM is het niet mogelijk om het motorframe van een lager te voorzien.
Hier zit, na het boren namelijk te weinig vlees om een lager vast te houden.
Je hebt namelijk eerst de vrij dunne wand met daarachter het smeerpotje.
Dit smeerpotje heeft ongeveer dezelfde diameter als het lagertje, dus blijft er na het boren nagenoeg niets meer over om het lagertje in te klemmen.
Re: Voorbeeld vervuild anker
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Voorbeeld vervuild anker
Ha die Johan!
Een bijzonder duidelijk en leerzaam verslag.
Dat het (teveel) olieën zoiets teweeg kon brengen had ik niet verwacht.
Nu oliede en/of smeerde ikzelf mijn locs al heel spaarzaam maar omdat niet alles nieuw gekocht is (of wordt) is het zeker raadzaam om deze locs nog maar eens extra onder handen te nemen.

Bedankt voor het advies en de tips.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Voorbeeld vervuild anker
Hoi Johan,

Inderdaad een zeer duidelijk verslag. Dat een vuile motor zoveel problemen kan veroorzaken had ik niet gedacht.
Die kogelgelagerde motoren voor M* modellen zijn voor mij niet weggelegd. Het is leuk om te doen, maar ik denk niet dat de moeite en de kosten opwegen tegen de voordelen. Vandaar dat ik nu zoveel mogelijk Hag koop :P, daar zitten ze standaard in.

Ik heb na een ombouw naar een 5 polig anker of een grondige schoonmaakbeurt wel altijd last van 'geschreeuw' van de loc. Dit is met smeren ook niet volledig weg te krijgen. Kan iemand mij vertellen wat hier de oorzaak van is en wat ik er aan kan doen?

Groetjes,
Menno
Re: Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2006

offline
Re: Voorbeeld vervuild anker
Mijn laatst nieuwe aangekochte Marklin loc heeft ook last van dat geschreeuw.
Deze loc doet dat op bepaalde vaste punten op de baan maar bij controle van de rails op die plaatsen kan ik niets zien wat dat geschreeuw kunnen veroorzaken.
Nieuwe loc's uit de doos, worden die door jullie (forumleden) gesmeerd voor ze de baan op mogen ?
@Johan, topics als deze daar hebben we echt wat aan !! :D

Ludwig
Re: Voorbeeld vervuild anker
Blausee-Mitholz
gast

Re: Voorbeeld vervuild anker
Citaat van: Ludwig op woensdag 15 oktober 2008, 09:27:31
Nieuwe loc's uit de doos, worden die door jullie gesmeerd voor ze de baan op mogen ?
Ludwig

Altijd één drupje olie op de ankerlagers doen. Van een nieuwe lok weet je nooit hoelang die in de doos gezeten heeft. Ga er maar van uit dat de ankerlagering droog is.

Mvg, Johan
Re: Voorbeeld vervuild anker
Mooi en duidelijk verslag Johan. De vervuilde ankers zijn helaas een steeds terugkerend fenomeen bij Marklin. Spaarzaam olie gebruiken is belangrijk of anders kogellagervet.
Zelf heb ik een aantal locs omgebouwd met kogellagers, loc loopt hierna mooi maar de 5-polige motor blijft wat "schreeuwen". Komt waarschijnlijk door de tolerantie in de tandwielen (dit is bij HAG veel minder). Maar de ankers blijven goed schoon. Wat slijpsel van de koolborstels is er altijd maar dat kan je er zo afblazen.
Voor een euro of 9 heb je bij Conrad al 2 kogellagers hier hoef je het dus niet voor te laten.
Groet,
Erwin
Re: Voorbeeld vervuild anker
AnalogDriver
gast

Re: Voorbeeld vervuild anker
Ik zie wel op tegen het precisie boren. Zo'n mal zoals Johan heeft gemaakt lijkt mij prima.

Ik zou eigenlijk een aantal loks moeten open maken, en ter boring laten boren, en dan zelf lagers er in en monteren.
Re: Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2007

offline
Re: Voorbeeld vervuild anker
Johan en alle andere,

heeft de mate van vervuiling ook niet te maken met de kracht waarmee de koolborstels tegen de collector(of hoe heet zo'n ding) geduwd wordt? Hoe kun je deze trouwens goed afstellen? M.a.w hoe kun je zien dat deze goed afgesteld zijn?

Groetjes, John
Re: Voorbeeld vervuild anker
Blausee-Mitholz
gast

Re: Voorbeeld vervuild anker
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 15 oktober 2008, 19:17:55
Ik zie wel op tegen het precisie boren. Zo'n mal zoals Johan heeft gemaakt lijkt mij prima.

Ik zou eigenlijk een aantal loks moeten open maken, en ter boring laten boren, en dan zelf lagers er in en monteren.

Lees dit even  :wink:

Mvg, Johan
Re: Voorbeeld vervuild anker
Blausee-Mitholz
gast

Re: Voorbeeld vervuild anker
@ John. Naar veerdruk kijk ik nooit zoveel. heeft m.i.z. ook niet veel te maken met mate van vervuiling.
Zij hier wel mensen die waarde hechten aan veerdruk zoals Kappa Ad Mss dat die er meer over kan vertellen?

Mvg, Johan
Re: Voorbeeld vervuild anker
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Voorbeeld vervuild anker
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 15 oktober 2008, 21:00:18
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 15 oktober 2008, 19:17:55
Ik zie wel op tegen het precisie boren. Zo'n mal zoals Johan heeft gemaakt lijkt mij prima.

Ik zou eigenlijk een aantal loks moeten open maken, en ter boring laten boren, en dan zelf lagers er in en monteren.

Lees dit even  :wink:

Mvg, Johan

Prima verwijzing maar ik durf het toch nog niet aan :oops:

Gr. Bert :)
Re: Voorbeeld vervuild anker
Hoe snel je 5-polig anker vervuild kan raken sta je versteld van :shock:

Heb een nieuwe loc de Bolneus diesel Nohab nr. 37666 met MFX decoder.
Heb de loc denk ik nog geen half jaar, aardig wat mee gereden, af en toe anker asje geolied omdat de 5 sterren motor nogal krijst, wat een bekend euvel is bij M*  5 sterren motoren 8).
De Loc starte af en toe niet op, had een heel klein duwtje nodig :?, dus motor open gemaakt, en ja hoor, anker zag er hetzelfde uit als de foto's boven, spleetjes vol met zwarte bagger, alles netjes schoongemaakt, beetje lagervet op het asje aan de kant van de koolborstels en nieuwe koolborstels er in, en zij rijdt en start weer als een zonnetje :P

Nu waren de koolborstels nog lang niet op, maar wel bagger vet, toch maar nieuwe er in gezet, ipv oude schoonmaken daar ze volgens mij zacht worden van de olie 8).

Mvg Gert
Re: Voorbeeld vervuild anker
Blausee-Mitholz
gast

Re: Voorbeeld vervuild anker
Hallo Gert,

Goed werk. Je zult nu nog bewuster spaarzaam smeren enz. Heb je nog meer plezier van je modellen  8).


Citaat van: v200marklin op donderdag 16 oktober 2008, 21:58:26
Nu waren de koolborstels nog lang niet op, maar wel bagger vet, toch maar nieuwe er in gezet, ipv oude schoonmaken daar ze volgens mij zacht worden van de olie 8).

Zet nu de prijs van een setje kooltjes eens af tegen de prijs van een paar kogellagetjes denk dat het snel terug verdiend is........

Mvg, Johan
Re: Voorbeeld vervuild anker
Johan, top onderwerp! Ik heb ook een oude eBay lok die erg warm wordt tijdens het rijden, traag is en vermodelijk vervuild. Nog niet de moeite genomen de motor open te maken, dacht eerst dat het aan de Delta decoder zou liggen. Nu ik je foto van het "ontplofte" anker zie ga ik dat toch maar snel doen. Ik vrees dt het bijna zover is in mijn lok.
Re: Voorbeeld vervuild anker
Citaat van: baureihe 103 op woensdag 15 oktober 2008, 23:35:13
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 15 oktober 2008, 21:00:18
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 15 oktober 2008, 19:17:55
Ik zie wel op tegen het precisie boren. Zo'n mal zoals Johan heeft gemaakt lijkt mij prima.

Ik zou eigenlijk een aantal loks moeten open maken, en ter boring laten boren, en dan zelf lagers er in en monteren.

Lees dit even  :wink:

Mvg, Johan

Prima verwijzing maar ik durf het toch nog niet aan :oops:


Bert,

Gold ook voor mij maar na een bezoekje bij Johan thuis doe ik het met de hand met een draaiers center. Gaat echt gemakkelijk in het kunststof en het kan niet mis.

Gr, Ben.
Re: Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2006

offline
Re: Voorbeeld vervuild anker
mooi verslag Johan en icm de andere tips, ga ik t aandurven eens een loc zelf schoon te maken ...
Re: Voorbeeld vervuild anker
Robert Blokker
gast

Re: Voorbeeld vervuild anker
Johan,

Misschien is dit een domme vraag maar heb geen ervaring met smeren met olie, vandaar, maar
is het de bedoeling dat de drup olie tussen die spleetjes van de collector komen ?
Of juist niet !

Robert
Re: Voorbeeld vervuild anker
Citaat van: Robert Blokker op vrijdag 28 november 2008, 00:26:35
Johan,

Misschien is dit een domme vraag maar heb geen ervaring met smeren met olie, vandaar, maar
is het de bedoeling dat de drup olie tussen die spleetjes van de collector komen ?
Of juist niet !

Robert

Robert,

juist NIET tussen de collector-spleetjes, slechts een heel klein drupje olie op het uiteinde van het asje volstaat, te veel olie zorgt juist voor het zacht worden van de koolborstels en veroorzaakt de zachte smurrie die tussen de collector-spleetjes gaat zitten.
Het beste is, eerst de motor in elkaar zetten, en dan een KLEIN DRUPJE olie op het uiteinde van het asje doen wat door het motorschild te zien is.


Mvg Gert
Re: Voorbeeld vervuild anker
Robert Blokker
gast

Re: Voorbeeld vervuild anker
Gert,

bedoel je het asje tussen anker en collector in of het uitstekende asje uit de collector ?
Sorry voor mij is het ook nieuw.

Robert
Re: Voorbeeld vervuild anker
Alleen de uitstekende einden smeren. Dat zijn dus de uiteinden die in de lagerbus in het motorschild steken. Dat smeren doe je als alles in elkaar zit. Klein drupje olie op de plek waar je de as in de lagerbus ziet ziten, de olie kruipt er vanzelf tussen.
Re: Voorbeeld vervuild anker
Normaal staat in het bijgevoegde boekje een plan waar je moet smeren als de loc in elkaar zit.
Re: Voorbeeld vervuild anker
Robert Blokker
gast

Re: Voorbeeld vervuild anker
Nee, dit is een Nspoor locje BR218 van FL en daar staat dit niet in.
Maar in ieder geval bedankt.

Ik denk dat ik in het weekend ga proberen.

Robert
Re: Voorbeeld vervuild anker
Dit euvel komt dus vaker voor dan gedacht 8), m'n in nieuwstaat verkerende V200 nr. 37803 (sound :P) liep 1 kant op met stukjes, 10 cm rijden - stil - 10 cm rijden - stil  :shock:, vreesde al voor de decoder 8), maar andere kant op ging wel goed, al was de V-max naar beide richtingen ook te minimaal 8)

Dus..........het handeltje even opengemaakt, en wat een hoop koolborstelslijpsel !, helemaal goor , spleetjes tussen de anker collectors helemaal dichtgekoekt !
Nu betreft het hier een loc die NIET met olie is gesmeerd op de ankeras , maar met een tipje kogellagervet, dus het slijpsel was wel kurkdroog, maar gaat toch lekker tussen die spleetjes zitten 8)

Handeltje netjes schoongemaakt met wasbenzine en een kaasprikkertje voor tussen de spleetjes, gelijk nieuwe borstels er in gezet, en............
Loc loopt weer als een zonnetje , V-max ook weer toegenomen 8), ben al lang blij dat het geen decoder probleem was :P

Dit is wel een Loc die op een hellingspoor rijdt met 10 zilverlingen, m.a.w. een Loc die het zwaarder heeft dan 1 op vlakspoor, dus zal ook wel sneller vervuilen, neem ik aan  :roll: :wink:

Mvg Gert

Re: Voorbeeld vervuild anker
Citaat van: Robert Blokker op vrijdag 28 november 2008, 20:41:34
Nee, dit is een Nspoor locje BR218 van FL en daar staat dit niet in.
O nee? In deze handleiding staan de smeerpunten anders duidelijk aangegeven, met rode pijlen.
Re: Voorbeeld vervuild anker
Wim van Dijen
gast

Re: Voorbeeld vervuild anker
Met veel interesse jullie berichten over het ontwerp "smeren" gelezen. Ontvetten met starterpilot werkt ook prima. Echter pas op bij gebruik van spuitbussen. Breng het middel aan op een doekje of iets dergeljks zodat je het middel gedoseert kan aanbrengen.
Het valt mij echter op dat men smeert met de dunne olie van M* en zelfs lagervet. Wat denken jullie van een teflon-smeermiddeltje dat je in vele soorten en verpakkingen kan kopen. Trekt veel minder tot geen vuil aan.  Is er iemand die daarmee ervaring heeft?
Koolborstels op een collector slijten altijd. Door de opening tussen de collector-segmenten zal zich altijd vuil ophopen. Regelmatig schoonmaken is altijd noodzakelijk wanneer je de loc's  laat rijden. Berg je ze langere tijd op  of plaats je ze in een vitrine altijd eerst schoonmaken. Soms is blazen of borstelen met een niet te hard penseeltje al voldoende.
Re: Voorbeeld vervuild anker
Blausee-Mitholz
gast

Re: Voorbeeld vervuild anker
Citaat van: Wim van Dijen op zondag 22 maart 2009, 16:47:09
Koolborstels op een collector slijten altijd. Door de opening tussen de collector-segmenten zal zich altijd vuil ophopen. Regelmatig schoonmaken is altijd noodzakelijk wanneer je de loc's  laat rijden.

Als je de lagers droog houdt dus kogellagers toepast heb je de slijtage van de borstels als puur droog stof en dat gaat niet als vuil zich ophopen tussen de segmenten. Je behoeft dan minder snel onderhoud te plegen uiteindelijk wel een keer maar dan is het een kwestie van droog stof weg blazen Wel of niet te behoeven smeren maakt dus heel veel uit.

Bij smeren krijg ja altijd smurrie in de vorm van borstelslijpsel vermengt met olie.
Hoe spaarzaam je ook smeert wat natuurlijk wel aan te bevelen is olie komt altijd op die plaats waar het niet hoort, de collector.

Toen Märklin de nieuwe trommelcollector motor ontwikkeld had volgde HAG met de nieuwe motor type 88. Deze nieuwe motor van HAG type 88 was net als de Märklin motor uitgerust met glijlagers welke gesmeerd dienden te worden.
HAG onderkende het probleem en binnen twe jaar werden de motoren tot op de huidige dag voorzien van kogellagers. Hiermee had met het vervuilings probleem opgelost.

Mvg, Johan
Re:Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re:Voorbeeld vervuild anker
Bedankt voor de tip!

Leuke+interessante website trouwens.
Re:Smeren met B52 vet
Spoorman
gast

Re:Smeren met B52 vet
Citaat van: Dutchman op dinsdag 05 mei 2009, 10:30:23
Sinds een jaar of 5 gebruik ik nu op aanraden van hobbyisten bij onze oosterburen het B52 vet van dr. Tillwich, wat ook in ons land verkrijgbaar is bij Selva (Internet!).
Altijd leuk tips en meningen van anderen. :D

Materialen veranderen en verbeteren echter regelmatig, m.n. bij kunststoffen. Zelf hou ik het dan toch bij de smeervoorschriften van de betreffende fabrikant. Deze worden altijd meegeleverd. Problemen worden te vaak veroorzaakt door het niet opvolgen van voorschriften in gebruiksaanwijzingen.

Gr, Ben.
Re:Voorbeeld vervuild anker
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Voorbeeld vervuild anker
Hoi Dutchman, alhoewel ik denk dat je meer Duits dan Dutch bent.  :wink:
Je hebt een leuke site opgezet, ik heb je site bekeken en het ziet er goed uit.
Je staat nu bij mijn favorieten. :D

In plaats van olie of vet toe te passen, zijn kogellagers nog het makkelijks en onderhoudsvrij.

Citaat van: spoorman op dinsdag 05 mei 2009, 11:25:24
Zelf hou ik het dan toch bij de smeervoorschriften van de betreffende fabrikant. Deze worden altijd meegeleverd. Problemen worden te vaak veroorzaakt door het niet opvolgen van voorschriften in gebruiksaanwijzingen.

Ben, ik denk niet dat de Márklin olie nu zo'n geavanceerd product is.
Als je je goed informeerd zijn er betere smeermiddelen op de markt dan de Märklin olie.
Vooral op het anker lager, met zijn hoger toerental slaat de dunne Marklinolie zo weer weg.
Vet blijft beter op zijn plaats zitten en doet dus langer zijn werk.
Re:Voorbeeld vervuild anker
Ik gebruik al tijden teflon-spray voor de smering. Dat smeert echt geweldig en na 1 keer is het niet meer nodig. Nog een voordeel: het lost oude troep op. Als het anker helemaal vast zit na jarenlang liggen: beetje teflon-spray er op, paar dagen laten inwerken en hij loopt weer al een dolle!

groet,

jan-willem
Re:Smeren met B52 vet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Smeren met B52 vet
Citaat van: Dutchman op dinsdag 05 mei 2009, 15:15:08
Meerdere loks heb ik inmiddels vanaf ongevere het jaar 200 in gebruik.

Dat is inderdaad al zeeeeeeeer lang Dutchman....:mrgreen: