Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Voorbeeld vervuild anker

Gestart door Blausee-Mitholz dinsdag 14 oktober 2008, 19:17:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2021

offline
Re:Voorbeeld vervuild anker
Hallo allemaal, ik heb al jaren een stoomloc met hoogvermogen motor.

Toen ik nog hellingen in mijn baan had hoorde je deze loc altijd heel erg kermen en krijzen.

Dat deed hij vanaf nieuw en het werd steeds erger.

Teruggebracht naar een shop in shop met "eigen technische dienst"

De herrie was wel minder maar mede daardoor heb ik besloten om alle hellingen uit maijn baan te halen.

Nu heb ik voor het eerst, naar aanleiding van dit topic, deze loc zelf uit elkaar gehaald en schoongemaakt.

Het viel me reuze mee om te doen.

Het is een soort motor die niet uit elkaar kan maar ik kon hem wel uit de loc krijgen.

Daarna op de door jullie beschreven manier de tandwielen schoongemaakt en daarna gesmeerd.

Alles voorzichtig in elkaar gezet en wat denk je .......hij zoemt alleen maar.

Blijft raar dat die handelaar het zelf niet kan en ik wel.

Allen bedankt voor de tips, ze zijn voor mij erg waardevol gebleken.

Wat vind je daar nou van, heb ik zelf gedaan met behulp van dit forum ! :D

Ik heb gewoon weer een nieuwe loc,
Gijs
Re:Voorbeeld vervuild anker
Eigenlijk is je loc nu beter dan nieuw. Toen hij nieuw was krijste hij en nu niet meer. :D
Re:Voorbeeld vervuild anker
Citaat van: Gijs op zaterdag 15 mei 2010, 10:37:39
Teruggebracht naar een shop in shop met "eigen technische dienst"

Beste Gijs,

Allereerst, heel fijn dat de loc weer als "nieuw" (zoals het hoort) rijd.
Betreffende je citaat; die technische diensten ken ik onderhand wel.

Tijd kost geld en vandaar dat men er geen tijd insteekt om een loc dusdanig schoon te maken zoals het eigenlijk hoort.
Zelf ben ik dagelijks bezig voor mensen en je zou eens moeten weten wat ik binnen krijg, wat voorheen naar een "technische dienst" is geweest, om te huilen.

Wanneer je een loc serieus schoon wilt maken en tevens om wilt bouwen voor iemand red je dat niet in een half uurtje.
Wat er tegenover staat dekt de tijd niet, men dient dit voor interesse in de hobby te doen.
Wanneer men zijn "werk"tijd werkelijk gaat doorberekenen zou het een vermogen gaan kosten om alleen de basis handelingen bij het onderhoud van een loc maar te doen.
Laat staan wanneer een "oudere" analoge loc omgebouwd moet worden met al het extra aanpas werk.

Dus ik heb geen echte hoge pet op t.o.v. zogenaamde "Technische diensten" welke vaak een handige vage kennis is van een handelaar of dealer.
Re:Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:Voorbeeld vervuild anker
Hallo Gijs, Wat ik even wilde weten is het volgende: Je schrijft dat je bij de vorige dealer alles zo'n beetje kon kopen uit bananen dozen. Welke dealer was dit en waar kan ik hem vinden. Weet je ook zo of hij ook losse onderdelen verkoopt. M.a.w. Of hij ook loks uit elkaar haalt en dan in onderdelen verkoopt. Ik weet nl. dat een duitser dat doet. www.steamwilli.de. Deze duitser verkoopt onderdelen voor een goed bedrag, bijvoorbeeld een complete 5***** motor voor 22 euro exclusief porto van 6,50 euro.

Mvg. Jasper
Re:Voorbeeld vervuild anker
robert9368
gast

Re:Voorbeeld vervuild anker
Hallo leden

Ik heb vandaag en loc uit elkar gehad om het anker schoontemaken de loc staat al 3 jaar stil en wat blijkt anker door de helft  :? heb er en nieuwe ingezet heb de hele loc uit elkaar gehad en schoongemaakt :)
Re:Voorbeeld vervuild anker
AnalogDriver
gast

Re:Voorbeeld vervuild anker
Wow! Metalmoegheid? Hoe krijg je dit voor elkaak (in 2-en gebroken)
Foto!
Re:Voorbeeld vervuild anker
robert9368
gast

Re:Voorbeeld vervuild anker
foto heb ik niet helaas  :warning:

Het is inderdaad metaal moeheid

Hij heeft 2 jaar stil gestaan
omdat er toen ook al wat mee was

robert
Re:Voorbeeld vervuild anker
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Voorbeeld vervuild anker
Hallo Robert

kan je er dan geen van maken  :help:

want bij mij staan locs langer dan 2 jaar stil en die doen het nog 
Re:Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2011

offline
Re:Voorbeeld vervuild anker
IK lees hier heelveel over smeren met olie, maar NIET met wat voor olie.Motorolie en dan welke of sla olie .Zelf heb ik totaal geen problemen met 20 /50 motorolie
Re:Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Voorbeeld vervuild anker
Geen van beiden, speciale olie van marklin (weet het artikelnummer niet 123), of faller 170489. De locs hebben tenslotte maar een paar drupjes nodig.
Re:Voorbeeld vervuild anker
Blausee-Mitholz
gast

Re:Voorbeeld vervuild anker
Olie van Marklin is kleurloos en net water.
Ik gebruik de olie van HAG, das tenminste nog echte olie  :D
Naaimachine olie is ook prima hoor.

Mvg, Johan
Re:Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2011

offline
Re:Voorbeeld vervuild anker
Misschien is een transmissie olie 75/90 nog wel het beste voor de tandwieltjes en een motorolie 10W40 voor de motorankertjes
Re:Voorbeeld vervuild anker
M* Olie is niet veel soeps, i.d. net water.

Faller 170489 rules.................. :D

Mvg Gert
Re:Voorbeeld vervuild anker
Aliebengalie
gast

Re:Voorbeeld vervuild anker
Citaat van: v200marklin op woensdag 11 april 2012, 02:41:31
M* Olie is niet veel soeps, i.d. net water.

Faller 170489 rules.................. :D

Mvg Gert

Mee eens Gert  :thumbup:

Mvg: Alex
Schakelkast Draaischijf Marklin 7186
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 14 oktober 2008, 19:17:53
Beste Märklin-ist, een stukje over onderhoud van uw kostbaar model.

Daar het regelmatig aan de orde komt wil ik hier een voorbeeld geven van een zwaar vervuild anker. Dit is het gevolg van overvloedig smeren met olie bij het ankerlagertje.


*** De informatie die hier stond, is verplaatst naar de 3railforum Wiki ***
Klik hier om naar het artikel op de wiki te gaan :

Door dit soort informatie te concentreren op de wiki, gaat deze informatie niet verloren. Ook foto's die nu vaak op diverse foto-hostings sites staan, worden gedownload, en op onze eigen server geplaatst. Hierdoor wordt deze informatie beter vindbaar, ontdaan van alle oh's en ah's, en blijft behouden. Ook kunnen andere mensen verbeteringen aanbrengen aan Wiki artikeltjes. Door de informatie van het forum af te halen na plaatsing op de wiki, is meteen duidelijk welke informatie al is verplaatst, en we hebben geen twee versies van eenzelfde artikel.

Uiteraard kunnen we op het forum de diverse artikeltjes wel blijven bespreken, maar dan beginnen we met een link naar het artikeltje. Als u een draadje weet, wat in aanmerking komt voor op de wiki te plaatsen, of als u wel informatie wilt aanleveren, maar niet zelf wilt schrijven/meedoen aan de wiki, stuur dan de link naar het betreffende draadje of informatie/artikel - evt met foto's naar

Het forumbeheer / Wiki redactieteam.

/quote]

Hallo allemaal,

Ik ben Jan.P en heb ook een vraag. Ik ben in het bezit van een Märklin draaischijf 7186. Helaas ben ik het schakelkastje kwijt. Ik weet dat een zekere Remco die schakelkast in 2010 besproken heeft. Hij had geen draaischijf maar wel een schakelkast. Ik weet niet hoe ik hem kan bereiken om dat kastje over te nemen. Maar is er iemand die mij aan een schakel kastje kan helpen.

Groet, Jan.P
Re: Voorbeeld vervuild anker
Interessant en leerzaam draadje.
Bedankt.
Re: Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2011

offline
Re: Voorbeeld vervuild anker
Mag je ook met vasaline smeren?
Wally
Re: Voorbeeld vervuild anker
Blausee-Mitholz
gast

Re: Voorbeeld vervuild anker
Van mij wel  :)

Mvg, Johan
Re: Voorbeeld vervuild anker
Wat is vasaline en is dat zuurvrij?
Re: Voorbeeld vervuild anker
Lange trein
gast

Re: Voorbeeld vervuild anker
Met vaseline smeren is, denk ik, niet zo'n goed idee.
Bij kamertemperatuur is vaseline niet vast, maar licht smeerbaar en zodra de temperatuur stijgt wordt de vaseline snel vloeibaar. De beschermende smerende film die je met vaseline wil maken, zal bij het oplopen van de temperatuur weggedrukt worden. Hierddoor zal de smerende werking gans snel verminderen.
Wat vaseline wel heeft is dat het niet gaat reageren met de zuurstof uit de lucht en zal dus niet gaan verharsen.
Ik zou het niet doen, gebruik om te smeren de door de leverancier aanbevolen middelen of equivalenten. Vaseline is nooit op de markt gebracht als smeermiddel, eerder als frictieverminderend middel dat je gebruikt bij het inschroeven van inoxvijzen in hout, of voor het verminderen van wrijving op de huid.
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Voorbeeld vervuild anker
beste mensen,
de ankertjes maak ik schoon in wasbenzine, daarna met een glasvezelpotlood glad maken, opnieuw in de wasbenzine en viola rijden als een trein.
voor smering gebruik ik tegenwoordig de motorolie van mijn passat, erg dun, blijft zitten en heeft een gigantisch positief effect op het rijden van de loks.

groet
jan
Re: Voorbeeld vervuild anker
Naaimachineolie is in principe de zuiverste olie. Om bepaalde doelen te dienen (bestand zijn tegen hoge temperatuur, stabiele zuurgraad, lagere viscositeit etc) worden toevoegingen gebruikt als siliconen, PTFT, graffiet etc. Er is slechts een dun laagje nodig op de as van het anker, dat met betrekkelijk veel toeren draait en baat heeft bij lage wrijving. De wielassen draaien veel trager en kunnen worden gesmeerd met dikke olie, eventueel met PTFE-toevoeging.
Re: Voorbeeld vervuild anker
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Voorbeeld vervuild anker
Naaimachine olie is inderdaad zuiver en vlekt niet, zodat als het op de te naaien kleding zou komen, dit makkelijk is uit te wassen.
Maar op het tandwiel van het ankerasje, zal deze dunne olie, door het hoge toerental van het anker, al heel snel worden weggeslingerd door de middelpunt vliedende kracht en z'n smerende werking snel verliezen.
Re: Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Voorbeeld vervuild anker
Ankertjes maak ik tegenwoordig schoon met contactspray. Werkt perfect naar mijn mening. Ook de wielen.
Re: Voorbeeld vervuild anker
ik heb mijn lok gereinigd met remreiniger in een spuitbus werkt geweldig je spuit alle rotzooi eruit,daarna zag de aandrijving er als nieuw uit!
Re: Voorbeeld vervuild anker
Hallo Johan,

Ik heb zelf ook een aantal oudere loc's voorzien van kogellagers enz enz, echter nu zijn ze op en ik kan niet meer vinden waar ik ze eerder besteld heb en wat de maten en bestelnummers zijn, heb jij die voor mij?

Alvast bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Erik Schraven
Re: Voorbeeld vervuild anker
Iemand kwam onlangs een loc van mij reinigen met teac 7 cleaner. Na dat hij dit product gebruikt had zag de motor er ook als nieuw uit.
Re: Voorbeeld vervuild anker
met wasbenzine werkt prima heb net een paar treinen.
gedaan wou al  trein weg doen maar rijd nu weer super
Re: Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Voorbeeld vervuild anker
Hierbij nog een voorbeeld van een sterk vervuild anker. De analoge loc functioneerde nog, maar moest omgebouwd worden naar digitaal. Zonder schoonmaak zou dit zeker een kapotte decoder opleveren.



Re: Voorbeeld vervuild anker
Dat daar nog beweging in zat is een waar wonder
Re: Voorbeeld vervuild anker
treinman1950
gast

Re: Voorbeeld vervuild anker
Hetgeen wat ik hier NOOITlees is met welke olie men smeert. Ikzelf gebruik altijd zuurvrije olie, en als oud uurwerkmaker weet je dat er in de uurwerkhandel diverse zuurvrije olie-en te krijgen zijn met verschillende diktes tegen betaalbare prijzen.
-----------------------------------------------------
Het reinigen van ankers in de benzine, hoeft er echt geen uren in te liggen, gebruik een kortharig kwastje en borstel het schoon en polijst het anker op met zeer fijne staalwol.
Kijk ook eens naar de as-uiteinden, er zitten vaak inloopsporen in, en polijst ze op met een viltschijfje met polijstvet, doet wonderen, vaak oorzaak van gekrijs en gejank van de motor.
----------------------------------------------------

Zie het bijna dagelijks bij mijn revisie werkzaamheden van locs, te veel olie--te veel vuil-- te veel haren rond de assen en dan nog maar niet te spreken over de soldeer knoeie-reien
van de beste collega's die zogenaamd alles kennen en het dan als gereviseerd en goed verkopen.
--------------------------------------------------
Men zou ook eens kunnen vragen aan een uurwerkmaker of hij in het bezit is van een "verbus-apparaat", zo ja, dan kan hij hiermee deze motor-lagers zeer precies boren en plaatsen,
kan misschien wel wat kosten maar bespaart veel ellende en geld.
Re: Voorbeeld vervuild anker
Zelfs dit anker is te reinigen
Re: Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2014

offline
Re: Voorbeeld vervuild anker
Zo,n anker moet bij een nieuwe lok al nagedraaid worden.De collector is erop gestanst en zit er niet echt zuiver op,en kan wel 1/10e mm slingeren.de collector is vaak erg ingelopen ,vooral aan de spleetjes vaak echt diep ingeslagen.Zo,n vlakgedraaide collector loopt echt veel beter,de borstels vonken bijna niet en gaan dan zeer lang mee en veroorzaken dan ook niet zo,n smurrie.De oude ankers met de smalle spleetjes waren veel beter.Een CM800 met orgineel anker en veldwikkeling kan op een gewone trafo ook zeer langzaam lopen,en het oude motorschild met bronzen lagertje en fatsoenlijke koolborstelhouders is ook veel beter.
Re: Voorbeeld vervuild anker
Het laatste anker komt uit een SE 800 en is volgens mij orgineel.
Re: Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Voorbeeld vervuild anker
Dat ziet er niet best uit!
Re: Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Voorbeeld vervuild anker
hier altijd tec7 reiniger voor alles .Of SR10 is evengoed als het echt vloeibaar moet zijn