Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2

Gestart door Hans Biere vrijdag 10 oktober 2008, 22:26:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Citaat van: wissels op vrijdag 10 oktober 2008, 07:44:12draadje geschoond, om de vrede te bewaren, denk aan de optie "meld bericht aan moderator'

Zo, en dat na 24 uur!

Helaas gaat hier onopgemerkt voorbij dat er ook nog "wakkere" forumleden zijn die tussendoor nog wat kunnen proberen te redden.

Keurig ook mede "weggepoetst" Walter!
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Citaat van: Hans Biere op vrijdag 10 oktober 2008, 22:26:38
[Helaas gaat hier onopgemerkt voorbij dat er ook nog "wakkere" forumleden zijn die tussendoor nog wat kunnen proberen te redden.

? Leg uit?
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Ik vraag mij echt af is de CS2 nou zoveel beter of zijn het alleen maar verkoop praatjes. Laat je niet gek maken voor zoveel euro's.
Ook het verhaal van de garantie is volgens mij lariekoek ze moeten gewoon 2 jaar garantie verlenen en ook de update van Ecos niet doen want dan ben je wel echt de garantie kwijt.
Mij bevalt de CS1 prima lekker met Koploper de zaak draaiende maken. Ik houd het op de CS1.
Veel plezier met de hobby  :D
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
ze hoeven je geen garantie te geven als je geen bon hebt maar dat heb ik al zo vaak gezegt
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Citaat van: marklinfan op vrijdag 10 oktober 2008, 22:47:39
ze hoeven je geen garantie te geven als je geen bon hebt maar dat heb ik al zo vaak gezegt
Ook zonder bon moeten ze garantie geven, als je maar op een of andere manier aan kunt tonen dat het ding nog geen 2 jaar oud is. Dat kan bijvoorbeeld door de productiedatum (eventueel via het serienummer), of via bankafschrift (als je gepind of via internet besteld hebt). Of als het een product is dat minder dan 2 jaar geleden op de markt gekomen is (zoals een startset met CS1).
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Citaat van: Spoortje op vrijdag 10 oktober 2008, 22:45:57
...en ook de update van Ecos niet doen want dan ben je wel echt de garantie kwijt.

Dat slaat nu ook weer nergens op!
ESU zegt zelf:
Erlöschen nach dem Update meine Garantieansprüche gegenüber Märklin®?
Für alle Central Station® 60212, bei denen während der gesetzlichen Gewährleistungszeit
das ESU Update 3.0.0. durchgeführt wird, wird ESU direkt für alle berechtigten Gewährleistungsansprüche eintreten. Details zu Ablauf werden wir rechtzeitig bekannt geben. Das Update ist für Sie als Kunde ohne Risiko.

Dus met ander woorden; zolang je nog recht hebt op garantie, neemt ESU deze na de update gewoon over.
Graag eerst even de klepel zoeken, voordat je de klok luidt.
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
dat is onzin kijk maar in de garantievoorwaarden van marklin.

er zijn 2 dingen hoe je de garantie kunt krijgen

1 de bon van je dealer
2 garantieklaart ingevuld
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Citaat van: marklinfan op vrijdag 10 oktober 2008, 23:09:40
dat is onzin kijk maar in de garantievoorwaarden van marklin.

er zijn 2 dingen hoe je de garantie kunt krijgen

1 de bon van je dealer
2 garantieklaart ingevuld

De europese wetgeving op consumentenaankopen gaat boven de regels van Märklin. Ik heb het al eerder gezegd: als Märklin zich niet aan de regels houdt, is het een typisch gevalletje rechtsbijsstandverzekering...
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Citaat van: marklinfan op vrijdag 10 oktober 2008, 23:09:40
dat is onzin kijk maar in de garantievoorwaarden van marklin.

er zijn 2 dingen hoe je de garantie kunt krijgen

1 de bon van je dealer
2 garantieklaart ingevuld


Het gaat er hier niet om hoe je je garantie bewijst, maar om het feit dat er hier zomaar wordt beweerd dat je bij ESU naar je garantie kunt fluiten.
En dan ben je bij ESU nog beter af dan bij Marklin, want die verwijst je naar ESU door.
Let wel, dat je alleen dan garantie van ESU krijgt als je CS1 nog binnen de, door Marklin afgegeven, garantie periode van 2 jaar valt.
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
ik hou me mond wel meer
en als dat zo door gaat ben ik van het forum weg
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Citaat van: marklinfan op vrijdag 10 oktober 2008, 23:46:48
ik hou me mond wel meer
en als dat zo door gaat ben ik van het forum weg
Waarom? Ik lees je bijdragen graag.
Ik heb ook niet altijd gelijk, en laat me dan graag verbeteren. Daar is toch niets mis mee?

Of heb ik gewoon niet door dat ik bot ben  :shock: :?
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Citaat van: marklinfan op vrijdag 10 oktober 2008, 23:46:48
ik hou me mond wel meer
en als dat zo door gaat ben ik van het forum weg

RUSTIG! Niet doen. Heb ik ooit ook is gedaan en daar krijg je al gauw spijt van. Het is nu eenmaal zo. Op dit forum veel mensen met veel gedachten en meningen over veel onderwerpen.

Daar kun je het NOOIT met elkaar over eens worden.

Loop nou niet weg. Ga eerst is rustig slapen en.... morgen gezond weer op.  :lol:
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Citaat van: marklinfan op vrijdag 10 oktober 2008, 23:46:48
ik hou me mond wel meer
en als dat zo door gaat ben ik van het forum weg

Waarom weggaan marklinfan?
Ik snap je reactie niet, beetje discussie ga je toch niet uit de weg. :roll:
Wat zint je niet dan?
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Jongens,

Nogmaals, ieder heeft een eigen mening en die heb je gewoon te respecteren.
Niemand is verplicht om hier iets te posten op het forum hoor ! Niet dat ik iemand weg wil hebben, maar dreigen met opstappen vind ik zo laag en ook onnodig.
Laten we lekker verder gaa over de CS II nu :D.
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
ik wordt zo moe van dat gedoe als iemand ze mening geeft en iemand loopt zo te zeuren.begin dat nu echt vervelend te worden.opstappen is soms nodig als je het even zat bent van dat gezeur
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Marklinfan,

Als je wegloopt kun je ook je mening niet meer geven. Dat zou zonde zijn en daar krijg je misschien later spijt van. Niet doen dus en blijven. Ook jouw mening telt in een discussie en niemand hier heeft het echte gelijk aan zijn zijde. 8)

Gr, Ben.
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Goede morgen allemaal,
Een nieuwe dag met nieuwe kansen. Een discussie is leuk als ie ook leuk blijft. Ik sluit mij bij de vorige schrijver aan niet weglopen maar laten we wel met normen en waarden discuseren.
Een ieder heeft zijn mening over iets en dat is hier Marklin CS2 en laten we het daar over hebben.
Reken er maar op dat er over een paar jaar een CS3 komt want het geld moet rollen (daar zijn het trouwens treinen voor)  :D
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
En vooral de mening van een ander geen gezeur noemen.

Ik heb altijd het volgende begrepen.
1. Garantie is iets van de fabrikant. Binnen die periode worden defecte apparaten zonder verder te vragen gerepareerd. De fabrikant bepaald zelf de periode en de eisen waar de consument aan moet voldoen, bijvoorbeeld de aankoopbon van een door Märklin erkende dealer tonen.
2. Geheel los van de fabrieksgarantie geldt het consumentenrecht. Een apparaat moet gewoon goed werken en als het bij normaal gebruik vroegtijdig de geest geeft, is de fabrikant aansprakelijk. Vanzelfsprekend alleen indien het apparaat langs legale weg is verkregen, maar apparaten die uit een startset komen zijn langs legale weg verkregen, ongeacht of Märklin dat leuk vindt.
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Precies! Zo helder en beknopt kon ik het niet uitleggen....
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Ik heb me eens laten vertellen dat de verkoper ook verantwoordelijk voor het produkt dat hij/zij verkocht heeft.
Als een product niet naar behoren funtioneert of als het apparaat niet goed is hersteld, kun je altijd je geld reclameren.
Dit staat natuurlijk los van de fabrieksgarantie.
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Citaat van: Kappa op zaterdag 11 oktober 2008, 14:45:41
Ik heb me eens laten vertellen dat de verkoper ook verantwoordelijk voor het produkt dat hij/zij verkocht heeft.
Als een product niet naar behoren funtioneert of als het apparaat niet goed is hersteld, kun je altijd je geld reclameren.
Dit staat natuurlijk los van de fabrieksgarantie.


De laatste tijd is er op TV regelmatig een reclamespotje te zien over dit item waarbij een jongen een speelgoedartikel terugbrengt naar de winkel. Volgens mij is dit precies wat Kappa bedoelt.

Groetjes, John
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Dat is een tweede belangrijk aspect van het consumentenrecht. De consument heeft een zakelijke overeenkomst met de verkoper en die verkoper blijft verantwoordelijk naar de consument. Bij een voortijdig defect moet de verkoper binnen redelijke tijd zorgdragen voor reparatie (kan natuurlijk door de fabriek gebeuren), een afdoende alternatief bieden of het geld teruggeven. Indien het probleem elders is veroorzaakt, bijvoorbeeld een fabrieksfout, dan is het aan de verkoper om bij de importeur of de fabrikant te reclameren en eventueel zijn schade weer te verhalen.

Meestal wordt bij modelspoor ook de keten dealer, eventueel importeur/vertegenwoordiger, fabrikant gevolgd. Gaat meestal goed, zij het dat de opvattingen over reparatie binnen redelijk tijd kennelijk nogal uiteenlopen.  :shock:
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Citaat van: henkv op zaterdag 11 oktober 2008, 15:54:01
Dat is een tweede belangrijk aspect van het consumentenrecht. De consument heeft een zakelijke overeenkomst met de verkoper en die verkoper blijft verantwoordelijk naar de consument. Bij een voortijdig defect moet de verkoper binnen redelijke tijd zorgdragen voor reparatie (kan natuurlijk door de fabriek gebeuren), een afdoende alternatief bieden of het geld teruggeven. Indien het probleem elders is veroorzaakt, bijvoorbeeld een fabrieksfout, dan is het aan de verkoper om bij de importeur of de fabrikant te reclameren en eventueel zijn schade weer te verhalen.

Meestal wordt bij modelspoor ook de keten dealer, eventueel importeur/vertegenwoordiger, fabrikant gevolgd. Gaat meestal goed, zij het dat de opvattingen over reparatie binnen redelijk tijd kennelijk nogal uiteenlopen.  :shock:

Dit is volgens mij precies zoals het is, de verkoper is aansprakelijk.
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
heren :-)

op het moment dat men de software van marklin gaat veranderen in de CS1 is marklin niet meer verantwoordelijk voor het product. u maakt een keuze om esu de update te vervullen.

daarom schrijft esu ook dat ze de garantie periode over nemen.

wij hebben te horen gekregen dat, als ik een CS1 terug krijg met esu software mag ik die onder garantie laten weg gaan naar marklin. op dat moment is esu en of consument verantwoordelijk.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
even een klein voorbeeldje.

voor de pc keners,

als ik een processor overklok (wat niet de bedoeling is) kan ik ook niet terug gaan naar de winkel dat mijn processortje verbrand is.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------

dit was een voorbeeld, ga er dus niet verder over in :-) anders zijn we hier weer 10 draadjes over verder :-)


hou het er op dat je garantie vervalt bij marklin als je de update van esu erop zet.


gr davy

ik ben benieuwd wie er nu gaat aanvallen :-)
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Citaat van: 7700serie op zaterdag 11 oktober 2008, 18:47:28
heren :-)

ik ben benieuwd wie er nu gaat aanvallen :-)

Niemand denk ik, er is toch niks aan de hand. Garantie blijft alleen op een ander adres. Maakt mij niet uit, garantie = garantie.

Mvg, Johan
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 11 oktober 2008, 18:59:01garantie = garantie.
garantie = garantie als er garantie op staat.

@Johan,
ECOS= Echte Centrale, Ongelofelijk Super.

Mvg,
Peter
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Citaat van: Freak op zaterdag 11 oktober 2008, 19:07:17
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 11 oktober 2008, 18:59:01garantie = garantie.
garantie = garantie als er garantie op staat.

@Johan,
ECOS= Echte Centrale, Ongelofelijk Super.

Mvg,
Peter
Volgens mij zit er op ieder produkt wat je koopt een wettelijke garantie van 12 maanden, en vaak krijg je 24 maanden garantie, dit zouden nieuwe regels zijn omdat je er vanui mag gaan dat een nieuw produkt het langer volhoud dan een jaar.

Peter
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Citaat van: 7700serie op zaterdag 11 oktober 2008, 18:47:28
hou het er op dat je garantie vervalt bij marklin als je de update van esu erop zet.
Klopt, maar ik dacht dat we hadden over het geval dat je een garantieaanspraak hebt op je CS1, zonder dat de ESU-update erop gegaan is? De ESU update is voorlopig nog niet leverbaar...
Na de update is het duidelijk, dan moet je bij ESU zijn. Maar zonder die update natuurlijk niet. Je moet dat bij Märklin zijn. Het probleem is dan dat Märklin zegt geen CS1 meer te ondersteunen.

Vandaar de nieuwsgierigheid hoe Märklin er dan mee om zal gaan als er een CS1 onder garantie kapot gaat.

Gelukkig (voor de discussie, niet voor de eigenaren! :shock:) zijn er al een paar CS1's kapot en op dit moment bij Märklin, dus we zullen er vanzelf achter komen....
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Citaat van: EgMaf op zaterdag 11 oktober 2008, 19:13:09
Vandaar de nieuwsgierigheid hoe Märklin er dan mee om zal gaan als er een CS1 onder garantie kapot gaat.

Dat weten we toch al uit het draadje over de defecte CS1 centrales?
Uit dat draadje kan ik alleen maar concluderen dat Märklin wat betreft het CS1 de eigen garantiebelofte niet nakomt, laat staan aan het consumentenrecht voldoet. Ik vind 10 maanden wachten op reparatie - and counting - ver buiten een redelijke termijn.
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Citaat van: henkv op zaterdag 11 oktober 2008, 22:15:07
Citaat van: EgMaf op zaterdag 11 oktober 2008, 19:13:09
Vandaar de nieuwsgierigheid hoe Märklin er dan mee om zal gaan als er een CS1 onder garantie kapot gaat.

Dat weten we toch al uit het draadje over de defecte CS1 centrales?
Uit dat draadje kan ik alleen maar concluderen dat Märklin wat betreft het CS1 de eigen garantiebelofte niet nakomt, laat staan aan het consumentenrecht voldoet. Ik vind 10 maanden wachten op reparatie - and counting - ver buiten een redelijke termijn.

10 Maanden is ook absurd Henk en in zo'n geval kun je bij je verkoper reclameren, of je geld terug of een vervangend en gelijkwaardig product, zonder bijbetaling.

Hé Peter:

ECOS: Een CS Opereert Superieur !  :lol:
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Citaat van: marklinfan op zaterdag 11 oktober 2008, 01:07:40
ik wordt zo moe van dat gedoe als iemand ze mening geeft en iemand loopt zo te zeuren.begin dat nu echt vervelend te worden.opstappen is soms nodig als je het even zat bent van dat gezeur

je mening geven is 1, dat je daar geen gelijk in krijgt is 2..............., gelukkig zijn er, zo te lezen op het forum, in geval van jouw "garantie mening" genoeg mensen die een andere ervaring hebben, en net zoals jouw mening, mogen zij deze natuurlijk ook ventileren.

jacques
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Citaat van: EgMaf op zaterdag 11 oktober 2008, 19:13:09
Citaat van: 7700serie op zaterdag 11 oktober 2008, 18:47:28
hou het er op dat je garantie vervalt bij marklin als je de update van esu erop zet.

Vandaar de nieuwsgierigheid hoe Märklin er dan mee om zal gaan als er een CS1 onder garantie kapot gaat.


oke, na aankoop van je CS1 heb je twee jaar garantie hoe dan ook.
gaat die stuk en is niet meer te repareren dan komt er een oplossing.
eerder schreef ik wel dat er een aantal CS1 terug zijn geroepen van de winkeliers om dit euvel op te lossen door marklin.
ze proberen natuurlijk te verkomen dat ze een CS1 moeten ruilen met een CS2, anders gaan er daarna veel meer CS1 kapot :-) die van mij zeker weten dan :-)

probeer dus niets zelf kapot te maken aan de CS1!
de kans is heel erg klein dat je een CS2 krijgt :-)

gr davy
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Citaat van: henkv op zaterdag 11 oktober 2008, 22:15:07
Citaat van: EgMaf op zaterdag 11 oktober 2008, 19:13:09
Vandaar de nieuwsgierigheid hoe Märklin er dan mee om zal gaan als er een CS1 onder garantie kapot gaat.

Dat weten we toch al uit het draadje over de defecte CS1 centrales?
Uit dat draadje kan ik alleen maar concluderen dat Märklin wat betreft het CS1 de eigen garantiebelofte niet nakomt, laat staan aan het consumentenrecht voldoet. Ik vind 10 maanden wachten op reparatie - and counting - ver buiten een redelijke termijn.

volgens mij moet je je CS1 zsm terug gaan krijgen.
let wel op dat het jou CS1 is.
het kan een demo model uit een winkel zijn die de laaste update heeft!
marklin moet dan melden dat hij geruild is.

het probleem is dat ze geen beeldschermen meer hebben en daarom duurt het zolang.

gr davy
Re: garantieperikelen CS 1 na uitbrengen CS 2
Je garantie kansen liggen in 1ste instantie bij je dealer 8), mijn dealer is gewoon helemaal TOP :P, die gaat echt tot het uiterste, wat op zich logisch is, ik betaal de benzine voor zijn gloednieuwe mercedes :mrgreen:

Bovendien heeft hij ook totaal geen behoefte aan een ongeplande, hetzij wel gratis verbouwing van zijn winkeltje :mrgreen:

Mvg Gert