Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baanplan station Lybenort

Gestart door Yeoman zondag 12 oktober 2008, 15:59:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan station Lybenort
Lid sinds: 2008

offline
Baanplan station Lybenort
Nu dan eindelijk ook 'mijn' baanplan.

Eerst heb ik nagedacht over wat ik allemaal wilde op m'n nieuwe baan nu ik wat meer ruimte beschikbaar heb.
Voorwaarden voor de nieuwe baan:
- 1 of meerdere schaduwstations, zodat ik met meer materiaal kan rijden.
- Draaischijf. Heb ik altijd al willen hebben, dus...
- Voldoende ruimte overhouden voor scenery.

Toen zelf aan de slag gegaan met ontwerpen bekijken, zelf wat proberen en toen zag ik een ontwerp staan in Märklin Magazine wat voor mij voldeed aan alle eisen. Alleen heb ik het ontwerp gespiegeld, omdat anders het raam niet meer open kan.

Eerst een totaaloverzicht:


Schaduwstation 1:


Schaduwstation 2:


Zichtbare deel met een 'impressie' hoe het station eruit kan komen zien:


Het aantal sporen op de draaischijf kan nog veranderen. Ik kom er op tekening niet helemaal aan uit. Wil minimaal 4 of 5 sporen met loods en 1 buitenspoor. Een locloods met 6 sporen komt misschien te massaal over.
Maar ik heb nu al 4 kandidaten (2 stomers, 2 Diesels) die graag een plaatsje willen hebben in de te bouwen locloods. :lol:

De naam van het station is trouwens een anagram van de naam van m'n vriendin en mijn naam.
Beryl en Ton... Dat een beetje door elkaar gehusseld en je krijgt Station Lybenort.

Ik ben nog bezig met afbreken van de oude baan en aanschaffen van C-rails, dus de bouw laat nog even op zich wachten.

Groeten,
Ton.
Re: Baanplan station Lybenort
Citaat van: Yeoman op zondag 12 oktober 2008, 15:59:03Het aantal sporen op de draaischijf kan nog veranderen. Ik kom er op tekening niet helemaal aan uit. Wil minimaal 4 of 5 sporen met loods en 1 buitenspoor. Een locloods met 6 sporen komt misschien te massaal over.
Maar ik heb nu al 4 kandidaten (2 stomers, 2 Diesels) die graag een plaatsje willen hebben in de te bouwen locloods. :lol:
Ton,

Faller heeft een mooie loods van 5 sporen art.nr. 120218. Het gaat je wel ruimte kosten want deze heeft sporen op 7,5o.

Gr, Ben.
Re: Baanplan station Lybenort
Zie er mooi uit. Niet te veel sporen, maar zeker voldoende rij mogelijkheden.
Misschien kan je nog een paar extra sporen maken in de schaduwstation, zodat je voldoende materiaal kan weg zetten.
gr Peter
Re: Baanplan station Lybenort
philippe_007
gast

Re: Baanplan station Lybenort
Zo zijn de banen op zijn mooist...
treinen komen terug van waar ze gaan... dit wortd precies echt.
Wat ik mij juist afvraag is of je 2 niveau's naar beneden kan. Ik vermoed dar schaduwstation 1 (rood) op niveau -1 zit en schaduwstation 2 (groen) op niveau -2. Lukt dat met een helling van max 3%?
Re: Baanplan station Lybenort
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan station Lybenort
vind je baan heel erg mooi
maar vind je het niet jammer dat je zo weinig opstal sporen hebt in je schaduwstation ????
succes met bouwen en hopenlijk maak je een bouwverslag met veel foto's
groet robert
Re: Baanplan station Lybenort
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baanplan station Lybenort
@spoorman
Volgens mij moet je die locloods wel verderaf plaatsen van de draaischijf. Die ruimte is in dit ontwerp niet aanwezig.

@Philippe_007
Het is gebaseerd op een baanplan van Maerklin, dus heb niet echt bekeken hoeveel procent stijging er is.
Groene baan is inderdaad niveau-0, rood is niveau-1 en zichtbaar is niveau-2.

@Tampie + Remcy
De breedte van de baan laat niet toe dat ik meerdere opstelsporen maak (kamer is maar 2 meter breed), maar ik kan wel beide schaduwstations in drie blokken verdelen, waardoor altijd 2 treinen in de wacht kunnen staan. Tenminste in theorie dan. :)
Moet dat stukje dan denk ik gaan automatiseren of mss dat de (aan te schaffen) CS2 me daar bij kan helpen.

Groeten,
Ton
Re: Baanplan station Lybenort
Citaat van: Yeoman op maandag 13 oktober 2008, 20:58:12
@spoorman
Volgens mij moet je die locloods wel verderaf plaatsen van de draaischijf. Die ruimte is in dit ontwerp niet aanwezig.
Ton,

Hij staat voor m'n neus: hart draaischijf/achterkant loods is 78cm.

Gr, Ben.
Re: Baanplan station Lybenort
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baanplan station Lybenort
Citaat van: spoorman op maandag 13 oktober 2008, 21:02:08
Ton,

Hij staat voor m'n neus: hart draaischijf/achterkant loods is 78cm.

Gr, Ben.

Moet ik eens gaan opmeten dan, bedankt voor de info.
Ik vind dat ook een mooie locloods.

Groeten,
Ton
Re: Baanplan station Lybenort
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanplan station Lybenort
Ton Leuke lay out, deze baan zou bij mij net moeten passen.

Kun je ook een totaal overzicht laten zien zoals je in sommige software programma's kunt oproepen??

Ik hou de ontwikelingen in de gaten.

Peter
Re: Baanplan station Lybenort
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baanplan station Lybenort
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 14 oktober 2008, 19:03:23
Kun je ook een totaal overzicht laten zien zoals je in sommige software programma's kunt oproepen??

Helaas,

What you see is what you get om in computer-termologie te spreken.
Het programma dat ik gebruik (AnyRail) heeft geen 3-D view mogelijkheid.
Tenminste heb ik die niet kunnen vinden.  :lol:

Groeten,
Ton
Re: Baanplan station Lybenort
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanplan station Lybenort
Citaat van: Yeoman op dinsdag 14 oktober 2008, 21:56:34
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 14 oktober 2008, 19:03:23
Kun je ook een totaal overzicht laten zien zoals je in sommige software programma's kunt oproepen??

Helaas,

What you see is what you get om in computer-termologie te spreken.
Het programma dat ik gebruik (AnyRail) heeft geen 3-D view mogelijkheid.
Tenminste heb ik die niet kunnen vinden.  :lol:

Groeten,
Ton
Helaas Ton,

Dat geeft net nog wat meer info over jou baan, ik denk dat ik de komende dagen bij  de bouwmarkt langs ga om een plaat hout te kopen.
Het wordt tijd dat ik zelf eens een baan ga aanleggen.

Peter
Re: Baanplan station Lybenort
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baanplan station Lybenort
Hey,

wat ik me afvraag, wat je met de brug gaat doen? Die zit in een spoor dat naar een schaduwstation loopt? Dus vlak na de brug gaat het spoor weg van het zichtbare gedeelte? Beetje vreemd zo denk ik.

Roy
Re: Baanplan station Lybenort
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baanplan station Lybenort
Citaat van: Big-Roy op woensdag 15 oktober 2008, 09:38:41
Hey,

wat ik me afvraag, wat je met de brug gaat doen? Die zit in een spoor dat naar een schaduwstation loopt? Dus vlak na de brug gaat het spoor weg van het zichtbare gedeelte? Beetje vreemd zo denk ik.

Roy

Wordt een dal met een beekje/meertje in een rotsachtige omgeving en daarna verschijnt de tunnel.
Het zit nu in m'n hoofd, dus kan het niet laten zien...

Groeten,
Ton.
Re: Baanplan station Lybenort
Loop hier ook al een paar maanden me in mijn  hooft. De baan wat ik nu heb bevalt me niet. Te Weinig mogelijkheden. Het voordeel van deze baan is dat er ondanks het een kleine baan is toch nog voldoende rangeer mogelijkheden zijn. Ik worstel nog wel met opstelsporen op de schaduwstations.

Gr. Ronald
Re: Baanplan station Lybenort
vanaf niveau blauw naar rood ga je nooit redden daar zit teveel hoogteverschil tussen
Re: Baanplan station Lybenort
Citaat van: Daan! op zondag 26 oktober 2008, 16:53:13
vanaf niveau blauw naar rood ga je nooit redden daar zit teveel hoogteverschil tussen

En dat kan ik helaas alleen maar bevestigen. Ik heb ook zo'n sporenplan van marklin en kan maximum drie wagons achter mijn treinen hangen. Echt balen als je van plan bent om bijvoorbeeld een mooie legertrein te maken. :evil: :cry:

Met vriendelijke groeten,
Thijs
Re: Baanplan station Lybenort
 :(mmmmmm dan moet ik op zoek naar een andere oplossing. Bedankt
Re: Baanplan station Lybenort
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baanplan station Lybenort
Citaat van: Daan! op zondag 26 oktober 2008, 16:53:13
vanaf niveau blauw naar rood ga je nooit redden daar zit teveel hoogteverschil tussen


Als ik voldoende rails heb, test ik het eerst uit.
Het is een officiële plan van Märklin, dus dacht dat het wel in orde zou zijn...

Groeten,
Ton.