Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Het belang van permanent goede aansluitingen.

Gestart door AlbertJan zondag 12 oktober 2008, 14:11:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Het belang van permanent goede aansluitingen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Het belang van permanent goede aansluitingen.
Beste (digitale) modelspoorbaan bouwers.
Voor mijn (bijna) permanente Koploper testbaan heb ik voor de draad aansluitingen alleen maar gebruik gemaakt van Märklin kabelschoentjes (steekhulzen) en stekkertjes.

Nu heb ik mijn testbaan al een aardige tijd in gebruik, zo'n 1½ jaar! :roll:, en het is mij opgevallen dat beide aansluitingen nog weleens problemen veroorzaken.
Het gebeurt nog weleens dat een steekhuls, na verloop van tijd, door wat voor oorzaak ook er langzaam afschuift en op een gegeven moment dus geen contact meer maakt! :shock: :evil:
En aangezien dit onder de (C) rails gebeurt moet je soms behoorlijk zoeken om dit probleem weer op te lossen.
Hetzelfde gebeurt ook weleens (wel minder) met de geschroefde stekker aansluiting, soms hangt het einde van de draad er ineens los bij.

Voor mijn permanente baan heb ik nu het volgende bedacht, i.p.v. kabelschoentje gewoon vastsolderen en ter bescherming (en beveiliging) hier een krimpkousje overheen.

Ook overweeg ik, nog niet toegepast, om iets soortgelijks voor de stekkertjes toe te passen.

Volgens mij voorkom je hier in de toekomst een hoop gezoek en ergernis mee.

Wat vinden jullie hiervan en wat voor ervaringen en/of oplossingen hebben jullie hiervoor? :?:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Het belang van permanent goede aansluitingen.
Citaat van: AlbertJan op zondag 12 oktober 2008, 14:11:58Voor mijn permanente baan heb ik nu het volgende bedacht, i.p.v. kabelschoentje gewoon vastsolderen en ter bescherming (en beveiliging) hier een krimpkousje overheen.
AlbertJan, de verbindingen vastsolderen is de beste methode.

Mvg,
Peter
Re: Het belang van permanent goede aansluitingen.
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Het belang van permanent goede aansluitingen.
Citaat van: Freak op zondag 12 oktober 2008, 14:30:51
Citaat van: AlbertJan op zondag 12 oktober 2008, 14:11:58Voor mijn permanente baan heb ik nu het volgende bedacht, i.p.v. kabelschoentje gewoon vastsolderen en ter bescherming (en beveiliging) hier een krimpkousje overheen.
AlbertJan, de verbindingen vastsolderen is de beste methode.

Mvg,
Peter

Ja, vastsolderen is inderdaad de beste en meest bedrijfszekere oplossing. Soms misschien wat lastig om ter plekke te solderen, (lees: ondersteboven onder de baan :P), maar op de lange termijn is het zeker de moeite waard. Je moet trouwens wel zeker zijn, dat je op korte termijn niet veel meer aan de kabels gaat veranderen anders blijf je maar solderen en weer los solderen. Daarom gebruik ik vaak nog gewoon stekkertjes en kroonsteentjes.....

Suc6 ermee.

Groetjes,
Menno
Re: Het belang van permanent goede aansluitingen.
Ook hier wordt enkel gesoldeerd ipv schuifstekkertjes.

Let wel ! , gebruik soldeer met harskern, anders roest het onder je bips vandaan 8)

Mvg Gert
Re: Het belang van permanent goede aansluitingen.
ha die albertjan.

ik soldeer altijd het koper van de draaden voor dat ik ze in een stekker vastzet of op een andervoorwerp de schroef van het stekkertje draait zich dan goed vast in het tin hars vrij dat wel tenzij ik iets anders moet solderen :lol:

maar dit kunnen wel vervelende storingen zijn zeg.

groetjes bas
Re: Het belang van permanent goede aansluitingen.
Stekkertjes voor permanente verbindingen zijn af te raden. Solderen is gewoon het beste.

Gr, Ben.
Re: Het belang van permanent goede aansluitingen.
hier ga ik zeker even rekening mee houden voor de bedrading van mij modelbaan.
Zeker omdat bij mij ook met losse modules wordt gewerkt.
Ja ja bij de uit einden van de modelus wordt er wel met losse stekkers gewerkt.

Groet Wim.
Re: Het belang van permanent goede aansluitingen.
Ik werk vrijwel altijd op dezelfde manier als Bas ook omdat dan juist het stekkertje goed vast zit.
En als ik een draadje ergens op soldeer en er zijn andere draden in de buurt dan als het half kan een krimpkous eromheen.

Mvg Ron
Re: Het belang van permanent goede aansluitingen.
ik zit momenteel alles met steekhulzen en stekkertjes.

de hulzen willen idd nog weleens wegschuiven.

Dennis
Re: Het belang van permanent goede aansluitingen.
Ik was van plan om de schoentjes wel te gebruiken, maar die dan aan de rail vast te solderen. Of is dat niet te doen?