Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

C rails voor k&m brugdelen aanpassen?.

Gestart door Marklinlover maandag 25 september 2006, 22:23:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C rails voor k&m brugdelen aanpassen?.
Heeft iemand wel een c rails aangepast voor de m of k rail brugdelen. Ik bedoel dus voor de boogbruggen maar vooral voor de oude 5100 en 5200 gebogen opritten. Gaat dit qua lengte en boogstralen?.

Lodewijk.
Re: C rails voor k&m brugdelen aanpassen?.
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Re: C rails voor k&m brugdelen aanpassen?.
Dan moet je denk ik de bedding van de C-rail deels wegsnijden, en dat lijkt mij niet echt simpel.
Re: C rails voor k&m brugdelen aanpassen?.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: C rails voor k&m brugdelen aanpassen?.
Voor de oude metalen brugdelen kun je de meest eenvoudige optie kiezen door gebruik te maken van overgangsrails.

Voor de kunststof bruggen (waar dus nog geen rails op zit) kun je het simpelst OP de brug K-rail gebruiken. Deze passen sowieso.
Over de brug kun je weer een overgangsrail toepassen.

In het echt kom je op stalen bruggen van het type dat Marklin gebruikt vrijwel nooit "ballastspoor" tegen. Dit zie je alleen op betonnen bruggen.
De dwarsliggers kun je zo houden.

Mocht je jouw Preiser-spoorpersoneel nog wat extra veiligheid gunnen, dan kun je de dwarsliggers nog afdekken met strookjes "rooster" van bijv. plasticard of "riffelblech"-folie. (al zal dit in NL wat lastig te vinden zijn)
Als alternatief hiervoor kun je ook het zwarte band gebruiken waarmee dozen en verpakkingen dichtgebonden worden. Dit ziet er door de structuur (met ruitpatroon) behoorlijk overtuigend uit als rooster.

Helaas heb ik geen plaatjes, maar kijk voor meer bruggen eens op deze sitewww.bruggenstichting.nl/

John
Re: C rails voor k&m brugdelen aanpassen?.
Hallo

Dat wegsnijden steld niet zoveel voor het is aan beide zijden maar een heel smal strookje 1,5mm of zoiets.
voor rechte railen heb ik gewoon de cirkelzaagtafel 1,5mm smaller dan de rail ingesteld en het eraf gezaagd.

bochten is iets moeilijker dat zal met een mesje op gevoel moeten.

maar het is wel goedkoper dan overgangsrailen en k-rails kopen
(we blijven hollanders)

Groeten Martin
Re: C rails voor k&m brugdelen aanpassen?.
Dat is een fluitje van een cent,zowel de rechten als de bochten van de C-rail met een slijpmachine ongeveer 1.5 mm eraf slijpen.
voorzichtig slijpen met een niet te hoog toerental.

succes.
Re: C rails voor k&m brugdelen aanpassen?.
Ik sluit me bij bovenstaande reacties aan dat het inderdaad niet veel voorstelt.
Ik heb het zelf met een vijl gedaan.
Re: C rails voor k&m brugdelen aanpassen?.
Dat c-rail slijpen kan heel goed alleen voor een realistisch  effect zou ik k-rails gebruiken

maar dat is persoonlijk natuurlijk