Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?

Gestart door EgMaf zaterdag 11 oktober 2008, 23:16:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Ik wil aanraden om eerst een stukje te lijmen, want Polyetheen is zeer moeilijk te verlijmen (en zeker als het ook echt vastblijft moet blijven zitten).

groetjes
Henk
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 21 oktober 2008, 21:04:30
@Egmaf.
Zou je eens een stukje willen lijmen om te zien of de geluidsisolatie getzelfde blijft?
Ik heb bijzondere interesse in goede isolatie want mijn huidige treinenkamer is boven onze slaapkamer en woonkamer.

Het staat nu in de lijm: dubbelzijdige tape tussen het triplex en de polyethyleen, en (vloeibare) constructielijm tussen de polyethyleen en het kurk.

Polyehtyleen schijnt trouwens zeldzaam moeilijk te verlijmen zijn, dus ik ben benieuwd of het überhaupt houdt... Misschien dat ik de rails toch ook maar ga vastschroeven, maar dan test ik natuurlijk ook eerst of er dan nog wel geluiddemping is!
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
anders moet je eens montagekit gebruiken.
het is toch dat spul met die ronde gekleurde ballentjes??.
mijn oom heeft het ook onder zijn baan ik wilde het eerst ook maar kon het alleen in veel te dikke stukken krijgen.

maar meschien heb ik het mis wat betreft matriaal.

groetjes bas
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Citaat van: DB bas op woensdag 22 oktober 2008, 20:28:22
anders moet je eens montagekit gebruiken.
het is toch dat spul met die ronde gekleurde ballentjes??.
mijn oom heeft het ook onder zijn baan ik wilde het eerst ook maar kon het alleen in veel te dikke stukken krijgen.

maar meschien heb ik het mis wat betreft matriaal.
Ronde gekleurde balletjes? Nee hoor, het is gewoon een groene rol.
Op de vorige pagina van dit topic kun je het op 3 foto's zien: 2x nog als rol, en 1x een stukje uitgerold.

Montagekit wordt volgens mij trouwens niet vlak genoeg hard, dus kan de laag erop ook niet mooi vlak liggen. Vandaar dat ik nu vloeibare contructielijm probeer. Dat kun je dun uitsmeren...
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Ok, resultaten van de plaktest zijn bekend:

De constuctielijm voldoet niet: Het lijmt redelijk aan het kurk, maar op het polyethyleen hecht het niet, het vormt een vlieje dat je met weinig moeite lostrekt.

De dubbelzijdige tape voldoet echter prima! Tussen het triplex en het polyethyleen krijg ik het niet 1-2-3 meer los, dus heb ligt nu als experiment tussen de ployethyleen en het kurk.
Geluiddemping blijft ook prima na het verlijmen. De klankkast & contactgeluiden zijn u zo goed gefilterd dat ik zelfs verschil hoor tussen het rolgeluid (railstaaf - wiel) van verschillende spoorstaven :)

Helaas heb ik het de komende dagen erg druk, dus kan ik waarschijnlijk pas na het weekend (en na Eurospoor) er weer verder aan werken. Maar het gaat zo toch ook al lekker rap, niet dan? :)
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Hallo beste spoormodelbouwer,

Ik was jouw draadje aan het lezen, en echt toppie mooie ruwbouw. Maarja daar komt het "geluidsdepping", in het echt maken treinen ook rij geluiden. Vandaar hoezo dempen? ik zou zeggen moet je niet zo hard racen. Hoe harder je trein rijdt hoe meer rijgeluid.
Nu bouwen we met z'n allen schaal 1:87, daar moet je ook de snelheid op aan passen.
Mocht je tocht geluidsdemping willen met die ondervloer, gebruik gewone houtlijm of tapijtlijm voor fohme.
Heel veel succes verder met die pracht van een baan en tot op de eurospoor. haha moet er  gewoon heen  :lol:
Mvg Chris oftewel keigaaf - treintjes
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Ik ben altijd fan van montage kit. Er is ook een versie waarmee je die kunstof plafond rozetten en afwerklijsen kunt lijmen. Is dat niet iets?

Succes,

Tim

P.S. Ik heb het niet uit kunnen testen, want ik heb dat mooie isolatiespul van jou niet in huis. (De kit wel!)
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
@Chris:
Geluiddemping gaat mij vooral om het verminderen van overlast van anderen. Ik wil dan ook vooral het contactgeluid dat door muren e.d. heen nog te horen is bij de buren verminderen. Zelf luister ik graag naar het geluid van (op gepaste snelheid) rijdende treinen :)

@Tim:
De 2 isolatielagen zijn maar 2 en 3mm dik. Montagekit is niet echt vloeibaar, en is dus moeilijk echt vlak te krijgen. Bij rosetten e.d. (die je op een plafond plakt waar meestal toch al enkele millimeters dikke oneffenheden op zitten) is dat juist handig want dan vult de montagekit die vrije ruimte op. Maar om mijn rails vlak op de isolatielagen te kunnen leggen vind ik het daarom minder handig.

Voorlopig lijkt de dubbelzijdige tape prima te voldoen. Toch bedankt voor het meedenken!!
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Misschien een spateltje gebruiken?

Nogmaals ik heb er geen ervaring mee en ik kan het ook niet uitproberen, ik probeer alleen mee te denken.

Succes,

Tim

Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Hi Egmaf,

Isolatie van geluiden is meestal wel moeilijk, want wanneer je denkt dat het oke is en je ergens een schroef doorheen draait is alle moeite voor niets geweest.

Ik heb mijn hele baan geplakt met isolatie behang, 2mm piepschuim, dit geeft een redelijke demping van rij geluid bij los liggende rails.
Op een paar plaatsen heb ik de rails moeten fixeeren en wanneer de trein daar over heen gaat hoor je door het contact tussen rails en plaat (door de schroeven) weer meer geluid.
Wat ik ook gemerkt heb is dat het geluid van C-rails, op dezelfde isolatie ondergrond, sterker is dan bij K-rails.
Ik denk dat dat komt door het kast profiel van de C-rail, zoals ook bij M-rails.

Omdat ik een vaste baan heb, wel verrijdbaar, liggen de C-rail voor het overgrote deel los.
Dit kan naar mijn ervaring ook wel met C-rails.

Bedenk dus ook of en hoe jij je rails wil vastzetten, ik denk dat wanneer het transport tezijner tijd alleen horizontaal kan plaats vinden, jij de C-rail niet overal hoeft vast te zetten.

Wanneer je de foto waarop het bovendeel uitgelegd is bekijkt en vergelijkt met het baan plan dan ziet het er ruimer uit dan het baan plan doet vermoeden.

Succes met de bouw.
Regards
Leslie
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Ik heb persoonlijk zitten denken aan dubbelzijdig plaktape op een ondergrond van piepschuim (en ook neopreen).
In geval van nood ook weer redelijk te verwijderen.

Willem-Jan
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Voorlopig lijkt het met 2-zijdige tape prima te werken, zowel op als onder het PE.

@Lesie: Mijn verhuisbare baan (vandaar de naam "Umzug Strecke" ;)) zal op zijn kant verplaatst moeten kunnen worden. Dus de rails zal vastgelegd meoten worden. Voor de bovenlaag is dat geen probleem. Die rails zal via het ballasten e.d. vanzelf vast komen.
Voor de lagen in de tunnels ben ik er nog niet uit. Opnieuw dubbelzijdige tape is een idee, maar dat lijkt me niet genoeg houden aan die smalle reepjes C-Rails. Misschien is vastlijmen met (niet-watervaste) houtlijm, of contructielijm een idee. Of misschie ga ik het wel vastklemmen met blokjes hout :).

Zover is het gelukig nog niet: De gaten voor de wisselaandrijvingen moet nog in de bovenste plaat gezaagd worden, en de geluids-isolatie van de middelste & bovenste laag. En dan nog eens zien hoe ik precies de juiste afstanden tussen de lagen ga instellen. Waarschijnlijk met een stuk of 30 M6 schroefdraden van ieder 30cm lang, met later eventueel nog houten blokjes als versteviging....
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Hoi Egmaf,

Dubbelzijdig plakband gaat je C-rails niet houden, althans bij mijn baan laat het nogal makkelijk los. Dit ligt misschien aan de kwaliteit van de tape.

Ben je niet bang als je het gaat vastklemmen (met blokjes) dat je juist het geluid weer terugkrijgt?

Met vriendelijke groet,

Marco
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Citaat van: Jip op maandag 27 oktober 2008, 14:40:50
Dubbelzijdig plakband gaat je C-rails niet houden, althans bij mijn baan laat het nogal makkelijk los. Dit ligt misschien aan de kwaliteit van de tape.
Thnx, dan zal ik dus inderdaad iets anders moeten bedenken...
Citeer
Ben je niet bang als je het gaat vastklemmen (met blokjes) dat je juist het geluid weer terugkrijgt?
Ik bedoel dan blokjes die op het kurk vastgeplakt wordt, dus zonder directe verbinding met de houten plaat eronder. Dat lijkt mij voor de geluiddemping prima want de blokjes worden dan net zo goed gedempt als de rails zelf.

Beste mede-forummers: Hoe hebben jullie je C-Rails aan een geluiddempende laag bevestigd?
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Citaat van: Jip op maandag 27 oktober 2008, 14:40:50
Dubbelzijdig plakband gaat je C-rails niet houden, althans bij mijn baan laat het nogal makkelijk los. Dit ligt misschien aan de kwaliteit van de tape.

Met vriendelijke groet,

Marco

Marco,

Ikzelf gebruik de dubbelzijdige tape van TESA (rol 50m), en wanneer je een beetje aandrukt zit dit muur- en muurvast. Dezelfde tape wordt ook gebruikt om tapijttegels vast te leggen. Bij iedere bouwmarkt te verkrijgen.
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Hoi Chris,

Die gebruik ik ook, maar misschien heb ik een slechter klevende rol getroffen dan.

In ieders geval als hij het met deze tape wil doen, dan zou ik Egmaf willen adviseren om onder het hele traject wat hij daarmee vast wil leggen tape te doen en dus niet alleen maar stukjes.

Groetjes

Marco
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Citaat van: Jip op woensdag 29 oktober 2008, 08:55:37
In ieders geval als hij het met deze tape wil doen, dan zou ik Egmaf willen adviseren om onder het hele traject wat hij daarmee vast wil leggen tape te doen en dus niet alleen maar stukjes.
Wees gerust, ik heb tot nu toe ongeveer 1,5 rol per laag (2x1.22, maar natuurlijk alleen onder de spoor-tracees + er ruim omheen) gebruikt :)
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Balen!!  :evil:

De dubbelzijdige tape houdt prima op het Polyethyleen (PE) en op het hout.
Alleen laat het na verloop van tijd los van de kurk!  :shock:

En daar kon ik natuurlijk pas achter als ik die fase al afgesloten had....

Ik heb inmiddels al het hout gezaagd, overal PE & kurk gelijmd met dubbelzijdige tape, en de lagen aan elkaar geschroefd/gelijmd. Op het moment ben (was) ik bezig met de schroefdraden beestigen en afstellen voor de hoogteverschillen. Maar nu gaat de kurk overal opbollen, de tape blijft prima op zijn plek aan de ondergrond (PE), maar de kurk laat het gewoon los. Zowel met TESA vezel-verstekte tape, als gewone TESA dubbelzijdige tape en Karwei tape. Terwijl het bij het testen allemaal prima hield...

De tape van de PE laag halen lukt ook niet meer, want dat hecht prima. Dus weet ik effe niet meer wat ik moet doen: Zo laten, en hopen dat het minder wordt / geen probleem later zal zijn (ondergronds kijk je toch niet, en boven de grond blijft de kurk toch nergens zichtbaar).
Of alles (kurk, PE en tape van het hout af proberen te krabben en iets anders verzinnen als geluidsisolatie. Maar dat zal dan niet simpel te monteren zijn, met maar 10 cm ruimte tussen de lagen. Ik hoop maar dan ik niet ook het houtwerk dan hoef af te breken...

Sorry, ik heb er ff flink de pee in...
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Dat is balen! Nadat je dacht een goed overwogen beslissing genomen te hebben blijkt het niet goed te werken. Laat het kurk in de bochten, op de rechte stukken of bij beiden los? Als het alleen in de bochten is zou het kunnen komen omdat het iets wringt. (? wat ziet dat woord er raar uit!) 

Je weet het ik zou iets montagekit er tussen spuiten om te kijken of dat de schade kan herstellen. (Misschien ook in het kader van baat het niet dan schaadt het ook niet.)

Succes en laat je niet uit het veld slaan door deze tegenslag, waarschijnlijk zullen er nog meer volgen.

Groeten,

Tim
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Citaat van: Veer op vrijdag 31 oktober 2008, 08:42:04
Dat is balen! Nadat je dacht een goed overwogen beslissing genomen te hebben blijkt het niet goed te werken. Laat het kurk in de bochten, op de rechte stukken of bij beiden los? Als het alleen in de bochten is zou het kunnen komen omdat het iets wringt. (? wat ziet dat woord er raar uit!) 
Kan best kloppen. Ik bezig om een stuk of 20 schroefdraden in de baan te draaien, om daarmee de hoogtes in te stellen.Daarbij gaat natuurlijk elke laag de hele tijd omhoog en omlaag...

CiteerJe weet het ik zou iets montagekit er tussen spuiten om te kijken of dat de schade kan herstellen. (Misschien ook in het kader van baat het niet dan schaadt het ook niet.)
Ik ga eerst maar eens alles op de jusite hoogte brengen. Dan kijk ik wel weer verder...

CiteerSucces en laat je niet uit het veld slaan door deze tegenslag, waarschijnlijk zullen er nog meer volgen.
:shock: Dat stond nergens in de handleiding?!  8)
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Citaat van: EgMaf op donderdag 30 oktober 2008, 22:28:21
Maar nu gaat de kurk overal opbollen, de tape blijft prima op zijn plek aan de ondergrond (PE), maar de kurk laat het gewoon los.

Jammer van al je werk. Probeer eens die goedkope witte montagekit in spuitkokers van de bouwmarkt. Hecht op PE en kurk. Kurk eraf halen en opnieuw aanbrengen.

Succes en houdt moed.

Gr, Ben.
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
eerst koffie drinken.
dan montage kit halen en klaar is klees.
en dan weer een bakkie.

groetjes en succes
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Ik zal het eens proberen met die montagekit tegen de tijd dat ik rails definitief ga plaatsen.

Wat heb ik gedaan sinds de laatste update...:
Sinds de laatste update ben ik weer een stukje verder: Alle schriefdraden zijn geplaatst en globaal op hoogte gebracht. Ook heb ik de hele plaat 90 graden gedraaid, zodat er makkerlijker aan gewerkt kan worden. Nu ziet het er zo uit:

Onder de baan zit een vierkant van 2x1m van ijzeren L-profielen. De balk onderlangs zit daar weer aan vast en samen maakt het de baan behoorlijk "torsie-vast". Later komt er nog 6mm triplex tegen de buitenkant van de baan, dan zal het wel helemaal een stevige doos zijn. Maar dat komt pas als alle rails definitief ligt.

Hier komt dus het kopstationnetje:


Verbazingwekkend hoe stevig en licht het (nu nog) is. Het is natuurlijk erg groot & lomp, maar met een beetje moeite kan ik het nog steeds in zijn geheel optillen!

Volgende stappen zullen zijn:
- Rails provisorisch neerleggen en kijken of alles wel klopt (geen schroefdraden dwars door rails enzo :)
- Proefrijden op de rails om de definitieve hoogtes te bepalen en het dan ook zo afstellen.
- Boorgaten bepalen voor bekabeling, plaatsen bepalen voor de decoders.
En dan de rails er weer af om de gaten te boren, en om de rails zelf klaar te maken voor bezetmeldingen en electrische aandrijvingen.

Voor de blokken wil ik de volgende indelingen gebruiken (groen=normaal blok, rood=stopsegment, blauw=inrijsegment, bedoeld om de wissel(straat) ervoor na passeren vrij te geven):
Laag 1:

De gedachte is dat in de 3 doorgaande opstelsporen in de lus, 1 lange of 2 kortere treinen kunnen wachten. De blauwe segmenten (A3, A8, A13) geven dan aan of de trein helemaal in het voorste deel past, en deze zijn dan meteen de stop-segmenten voor een trein die erachter moet wachten.

Vraagje: Kan Koploper op deze manier omgaan met wachtsporen? Dus dat hij zelf bedenkt of er 1 lange, of 2 korte op staan.

Laag 2:


Laag 3:


Is de blokindeling zo een beetje logisch (voor Koploper of een van de andere pakketten), of ben ik wat vergeten?
Of misschien juist te veel blokken/segmenten. B2, B5 en B8 (aan het einde van de kopspoortjes op laag 1) kunnen misschien wel helemaal vervallen?

Kortom, deskundig advies gevraagd  8) :D
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Egmaf,

Als je werkt met dyn. blokken kunnen A3, A8 en A13 vervallen. A1, A6 en A11 kan je combineren tot één melder, idem A5, A10 en A15.

Het idee van dyn. blokken is: trein bereikt A5, stopt en rijdt terug tot A5 weer vrij is en stopt weer. Lengte is bekend. Volgende trein weet nu of deze erin past (erachter), zo ja rijdt het blok in, bereikt A1 en zal stoppen achter de 1e trein als melder A1 weer vrij komt.

Leuk he Koploper 8)

Succes met de bouw.

Gr, Ben.
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Thnx Ben! Da's snel:)
Ik heb flink gespeeld met een testbaantje voor Koploper, maar sommige dingen moet je in de praktijk merken.

A1, A6 en A11 hou ik liever als aparte melders: Ze zijn namelijk ook meteen de controle of de wissel wel goed geschakeld was, en de trein dus wel het goede spoor op rijdt. Hetzelfde voor A3, A8 en A13: Bevestiging dat de juiste trein wegrijdt (en ook dat niet meerdere treinen tegelijk wegrijden!). Of is er (behalve dat je meer s88 decoders nodig hebt) ook een nadeel aan het houden van deze blokken?

Je verhaal over dynamische blokken klinkt interessant, maar ik wil liever niet achteruit rijden in het schaduwstation: Het ligt voor een deel in een helling, en ik ben bang dat koppelingen gaan lossen als je heen & weer rijdt. Zou mijn idee met A3, A8 en A13 ook werken?
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Als je niet met dyn. blokken wilt werken ben je dus beperkt in je treinlengtes. Een te lange trein zal het achterliggende blok bezet houden en er kan dus niets meer bij.

De groene melders in je schaduwstation zijn overbodig, je hebt al een inrijmelder (A1, A6, A11) en de tussenmelder voegt niets toe. Zeker ook omdat alles in een helling ligt heeft het ook geen zin: achter gebleven wagens rollen toch terug.

Bevestiging dat de juiste trein wegrijdt bereik je niet door A3, A8 en A13. Tegen die tijd dat ze vrijkomen is A5, A10 of A15 al bereikt.

Je kopsporen hebben ook 3 melders per blok, overbodig. B11 is gemeenschappelijke inrijmelder en past snelheid aan, B2 B5 en B8 zijn stopmelders.

Tot slot mbt het achteruit rijden: dit gaat met een slakkegangetje, risico van ontkopppelen lijkt me niet zo groot.

Gr, Ben.

Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Zo daar is hard gewerkt! In twee weken tijd en ook nog met tegenslagen.
Ik zie op de foto geen kurkproblemen (gefotoshopt?)

Succes met bouwen,

Tim
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
@Veer: Nee hoor, gewoon een kwestie van goed positie kiezen en alles voor de foto nog ff weer vastdrukken (houdt 5 minuten, lang genoeg voor de foto) :) Maar je ziet het nog wel hoor. Kijk bv maar eens goed links langs de zijkant, of rechts achterin.

@Ben: De groene meldders zijn voor detectie van achtetrgebleven wagons. De lus van het schaduwstation is zelf het laagste punt (aan beide kanten gaat het omhoog).
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Het baanplan is licht aangepast, want soms zat er inderdaad een schroefdraad in de weg  :shock:

Bovenop is het vrijwel hetzelfde gebleven: Paar blokken opgedeeld in meerdere melders (er zijn nog steeds poorten over), en wat met de bruikbare lengtes gespeeld:


De tussenlaag is helemaal hetzelfde gebleven. Alleen de nummering van de blokken is een beetje aangepast.


Onderop is wel het een en ander aangepast:

Er is een extra oprijspoortje aangelegd, want zoals de baan nu ligt kan je via de 2 al geplande aansluitspoortjes niets aansluiten: ze komen direct op de muur uit :P (de baan ligt nu overdwars in een 2.10 meter brede kamer.., je moet het plan dus ook eigenlijk op de kop zien). Maar ik laat ze er toch in, want na de verhuizing zijn ze hopelijk/waarschijnlijk wel heel nuttig. Met het extra spoortje kan ik nu vast vanuit de Wawiko vitrine-kokers rechtstreeks de baan op rijden.

Ook is het binnenste spoor in de lus aangepast om ruimt te maken voor een schroefdraad, en om dezelfde reden is de boog naar laag2 ook aangepast.

Volgende stappen: Paar extra railtjes halen voor de aanpassingen, en alles (tijdelijk) bekabelen. Dan kan het in Koploper ingevoerd worden en proef-gereden worden. Tussendoor zullen ook de definitieve hoogten vastgelegd worden.

Maar ik kan in iedergeval wel weer proefrijden :)
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
hoe is het hiermee afgelopen?  Nu druk met verhuizign of zo?
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Wel druk, maar niet met verhuizingen. Die verhuizing kan nog wel maanden of jaren duren, maar de bouw van de baan ook. Vandaar dat ik er toch vast rekening mee hou.

Nee, de baanbouw staat even stil door drukte, maar ook omdat ik bij het proefrijden gemerkt heb dat het stations-ontwerp niet helemaal lekker werkt. Zoals het station er nu uitziet zijn de goederensporen en het spoortje voor de stoptrein alleen bereikbaar vanaf het buitenste spoor (D14). Terwijl dat spoor juist de nieuwe hoofdlijn uit moet beelden. Ik zit dus (tussen de drukte door) nog te broeden hoe ik die stationssporen ook vanuit het kronkelspoor (D11) bereikbaar kan maken.

Ook heb ik ondertussen weer een ander dingetje bedacht:
De gedachte achter het baanplan was een reginaal stationnetje aan een spoorlijn die gemoderniseerd is / wordt. "Vroeger" lagen er alleen sporen D8 en D11, maar met name spoor D11 is een "boemelspoor", dat (uit het zicht) bochtig allerlei kleine stationnetjes aandoet. Om reistijd te verkorten en snellere treinen mogelijk te maken, heeft men besloten om een nieuwe aansluiting te maken, en dat is D14 geworden: Dit spoor gaat (uit het zicht) niet meer langs alle kleine stationnetjes, en kent ook meer lange, rechte tunnels in plaats van al die kronkels.
De nieuwe gedacht is nu om spoor D16 daar weg te halen (eventueel wat hoger terug te laten komen), en in de linker-onderhoek een tunnelbouwplaats te leggen. De gedacht daarachter is dat men inmiddels begonnen is met het nieuwe, snellere spoor door te trekken.

Ik ben er dus veel mee bezig, maar momenteel vooral in mijn hoofd. Vandaar ook dat het bekabelen en in Koploper zetten nog niet gebeurd is. De rails (volgens het plan hierboven) liggen wel al allemaal, en alle rails hebben ook al massa-scheiding gekregen. Maar ik moet eerst de bugs uit het plan halen voordat ik verder ga.

Thnx for asking :),
EgMaf
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Hoi Egmaf,

Je bent al een tijd uit de lucht.
Ben je gewoon druk? Er is toch niets tussen het bouwen van je baan gekomen?

Groeten,

Tim
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Citaat van: Veer op dinsdag 20 januari 2009, 16:54:10
Je bent al een tijd uit de lucht.
Ben je gewoon druk? Er is toch niets tussen het bouwen van je baan gekomen?

Griepje, druk druk druk (2 weken US/Canada binnenkort) enzo.
Dus het ligt inderdaad een beetje stil nu, terwijl het nu juist wel seizoen is...

Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Citaat van: EgMaf op dinsdag 20 januari 2009, 17:33:22
Citaat van: Veer op dinsdag 20 januari 2009, 16:54:10
Je bent al een tijd uit de lucht.
Ben je gewoon druk? Er is toch niets tussen het bouwen van je baan gekomen?

Griepje, druk druk druk (2 weken US/Canada binnenkort) enzo.
Dus het ligt inderdaad een beetje stil nu, terwijl het nu juist wel seizoen is...


Vervelend moment om griep te hebben want dit is inderdaad wel zo'n beetje het seizoen. Toch veel succes gewenst. Ik zal deze baan goed blijven volgen.

Mathijs
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Citaat van: Mathijs op dinsdag 20 januari 2009, 18:30:17
Vervelend moment om griep te hebben want dit is inderdaad wel zo'n beetje het seizoen. Toch veel succes gewenst. Ik zal deze baan goed blijven volgen.
Griepje is alweer over (was rond de jaarwisseling, aan de Côte d'Azur :) ), maar het kost wel veel tijd om de verloren tijd weer in te halen.

Maar het is altijd leuk om te lezen dat ik hier gemist wordt! ;). Er komt wel weer een update, maar dat zal waarschijnlijk pas eind februari zijn.

In de tussentijd is er weinig gedaan aan de baan: Ik ben er bij eht testrijden achter gekomen dat het baanplan van het station niet helemaal lekker werkt. Op het moment kunnen alleen treinen vanuit het binnenste stationsspoor naar het binnenste (kronkelende) doorgaande spoor. Alles wat vanuit het goederendeel vertrekt, of vanuit het korte kopspoortje voor de railbus, kan alleen maar naar het buitenste spoor.

Waarschijnlijk ga ik dus terug naar het vorige ontwerp, maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Als ik daar wel uit ben, kan ik beginnen met isolaties, blokken, terugmeldingen en wisseldecoders aanleggen.

Zo, nu zijn jullie weer even bijgepraat.
Als iemand nog goede tips heeft voor het station, dan hoor ik dat graag :)

Groet,
EgMaf
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Hoi EgMaf,

Zie dit draadje nu pas en vindt het erg interesant, vooral om dat mijn baan ook zo licht mogelijk moet blijven.
Ik moet die van mij kunnen ophijsen.
Ik ga de bouw van je baan volgen en ben heel benieuwd hoe het gaat worden.
Succes met de baan.

Groet Jac.
Re:Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Allemaal....

Ik ga verhuizen!!
Daardoor raak ik wel een eigen treinenkamer kwijt (wel komt er een thuiswerk / hobbyruimte voor terug)..

Welke gevolgen dat voor de "Umzugstrecke" heeft moet ik nog bekijken... Eerst maar een alles ingepakt en 100km verplaatst te zien krijgen.
Dan kijken welke mogelijkheden de nieuwe ruimte biedt...

En dan volgt vast weer een nieuw plan :-)

Één ding is zeker: Al blijft deze hobby nog even op een laag pitje, ik stop niet :)
Re:Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
hey
moet ik zeggen gefeliciteerd
ik denk het wel want ik geloof dat het geen straf is om te verhuizen toch ???
waar ga je heen ???
je komt toch wel richting het oosten he  :lol: :lol: :lol:
groeten en succes
robert
Re:Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Ik is er blij mee :)
Veel dichter bij werk & liefde (beide warene eerst 1 uur rijden, als het verkeer meezit...), dus da's wel een heel stuk beter!

Alleen is het helaas weer een tijdelijke oplossing: Nog steeds nix geschikts gevonden voor permanent, maar de huidige afstand werd ondertussen echt te gek / frustrerend...
Re:Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Eén ding scheeld dan weer wel, je hebt meer tijd voor de hobby gezien de tijd winst  :lol:.
Maar ja je moet er wel ruimte voor hebben.  :(
Ik zou zeggen veel succes met je verhuizing en goed om te horen dat je in iedergeval niet stopt met de hobby.

Groetjes Jac.
Re:Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Ik hoop iets "langs de wand" te kunnen doen... Alleen die keerlussen kosten zoveel ruimte!
Re:Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Als je helemaal rond gaat heb je helemaal geen last van keerlussen! :D :D

Succes met verhuizen!

Groeten en succes,

Tim
Re:Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Voor wie dit draadje nog volgt:

Ik ben >HIER< weer opnieuw begonnen!