Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Roco NS2300 inbouw digirails verlichtingset, hulp gevraagd!

Gestart door HJ woensdag 01 oktober 2008, 12:57:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco NS2300 inbouw digirails verlichtingset, hulp gevraagd!
Hallo,

Ik heb afgelopen weekend het ombouw verlichtingssetje voor mijn Roco NS 2300 gekocht.
Alleen toen ik de lok wilde openen om het setje in te bouwen kwam ik tot de ontdekking dat je, voordat de lok geopend kan worden, diverse railingen en handgrepen van de lok moet verwijderen.

Ik heb het bij Roco toch al niet zo op die losse onderdelen, vooral omdat ze er nogal eens afvallen waardoor je dingen kwijt raakt.
Ik dacht een paar jaar geleden "dat gaat me niet nog eens gebeuren" en heb de onderdelen, voorzien van druppeltje lijm, gemonteerd.
Ze zitten nu perfect vast, moet ik zeggen, zo goed dat ik ze nu niet los krijg  :(

Weet iemand of je de lok ook van onder af kan openen, net als bij Märklin.?
Er zit wel een schroef in het midden maar ik weet niet waar die voor is (voordat er binnenin ineens iets los gaat liggen).
Re: Alternatief openen Roco NS2300
Er is maar één manier om de loc te openen: dat is door de kap te verwijderen, nadat je allerlei railingen enzo verwijderd hebt. Maar die heb jij vastgeplakt, met als gevolg dat je jezelf nu opgezadeld hebt met een extra probleem :(.

De schroef middenonder is in ieder geval niet om de kap los te maken, daar zou ik dus niet aankomen.
Heb je geen beschrijving van de loc? Dan kun je zien wat die schroef vasthoudt.
Re: Alternatief openen Roco NS2300
Daar was ik al bang voor  :(.
Ik zit te twijfellen of ik hem nu wel in ga bouwen.
De enige andere mogelijkheid is volgensmij voorzichtig proberen de onderkant van de railingen los te snijden.
Re: Alternatief openen Roco NS2300
Op de site van Digirails staat een handleiding waarin een duidelijke foto van hoe de kap bevestigd is. Je moet eerst de machinistencabine er af klikken, en dan vind je 2 schroeven.
http://www.digirails.nl/Handleiding/DRC2400.pdf

De schroef aan de onderkant is ongetwijfeld om de motor vast te houden. Die losschroeven heeft alleen maar zin als de kap er eerst af is.
Re: Alternatief openen Roco NS2300
Dankjewel voor je reactie KlaasZ, alleen gaat het om een 2200/2300 en niet om een 2400
Re: Alternatief openen Roco NS2300
Citaat van: HJ op woensdag 01 oktober 2008, 14:01:10
De enige andere mogelijkheid is volgensmij voorzichtig proberen de onderkant van de railingen los te snijden.
Dat is volgens mij niet nodig. Je zegt dat de railingen perfect vastgelijmd zitten, maar ik waag dat te betwijfelen. Die dingen zijn nl. van polypropyleen, dat is een kunststof die met de normale lijmsoorten niet te lijmen is. Dus ik denk dat ze alleen maar "geplakt" zitten. Dus probeer eerst eens om ze voorzichtig los te wrikken.
Re: Alternatief openen Roco NS2300
Als dat zo is  :D
Ik ga het vanavond als ik weer thuis ben direct proberen.
Het zit nu "gelijmd" met Faller plastic lijm.
Re: Alternatief openen Roco NS2300
Citaat van: HJ op woensdag 01 oktober 2008, 14:05:35
Dankjewel voor je reactie KlaasZ, alleen gaat het om een 2200/2300 en niet om een 2400
Sorry, verkeerd gezien. Dan moet je dus deze handleiding hebben:
http://www.digirails.nl/Handleiding/DRC2200.pdf

Daar zie je dat de kap alleen maar geklikt zit, 1 lipje voor en 1 lipje achter.
Wat de schroef in de onderkant betreft, darvoor geldt hetzelfde, die houdt de motor vast.
Re: Alternatief openen Roco NS2300
Bedankt KlaasZ,

Het klopte inderdaad, met een pincet kon ik de "losse" onderdelen er zo uittrekken zonder iets te beschadigen  :D.
Van het weekend een kijken of ik het setje erin krijg.

Heeft er iemand ervaring met het verlichtingsetje van digirails?
Ik vroeg me namelijk of de verlichting wel wisseld met het veranderen van rijrichting of dat ik moet kiezen op welke kant ik welke wil.
Re: Alternatief openen Roco NS2300 voor inbouw digirails verlichtingset
Wat je laatste vraag betreft, de verlichting wisselt automatisch met de rijrichting.
Het staat niet met zoveel woorden in de handleiding, maar daar kun je wel van uitgaan. Anders zou dit setje geen verbering betekenen.
Re: Roco NS2300 inbouw digirails verlichtingset
Ik heb nu het setje volgens de omschrijving ingebouwd maar ik loop alweer tegen het volgende probleem.
Alles werkt correct inclusief de rangeer verlichting.
Alleen blijft de verlichting zwak branden als deze uitgeschakeld is.
Volgens de MTE moet ik de uitgangsspanning van de verlichting verlagen (alleen hoe doe je dat met CS of 6021)
Of heb ik ergens een foutje gemaakt alles is volgens de instructies van digirails gedaan.
Re: Roco NS2300 inbouw digirails verlichtingset, hulp gevraagd!
Ik heb de uitgangsspanning van de verlichting verlaagd en de verlichting brandt inderdaad minder fel.
Maar helaas brand de verlichting ook nog als deze niet moet branden (wel minder fel).
De lampjes die niet zouden moeten branden, branden lijkt het als analoge verlichting op een digitale baan hij knippert een beetje (heel snel).
Het lijkt net of er ergens stroom lekt.

Weet iemand misschien een oplossing.
Ik hoorde ook dat er misschien een fout in de tekening zit maar mijn omschrijving is hetzelfde als die online bij digirails staat.

De decoder is trouwens een ESU Lokpilot 1.24
Re: Roco NS2300 inbouw digirails verlichtingset, hulp gevraagd!
Er zit alleen een fout in de 2400 beschrijving. Niet in de 2200 beschrijving.

Ik heb er  nu 3 omgebouwd ( gelijkstroom) en nergens problemen mee.

inbouw 2200 set

Re: Roco NS2300 inbouw digirails verlichtingset, hulp gevraagd!
Bedankt voor jullie hulp!
Ik heb alles nogmaal (hetzelfde  :?) vast gesoldeerd, maar nu doet die het wel.
Ok, heel af en toe knippert in de neus de verlichting nog maar lang niet zo erg meer als eerst.
Dus de lok weer in elkaar gezet (een aardig gepruts trouwens om alle nieuwe draden in de kap te stoppen  :shock:).
Hierbij wat foto's (niet de beste kwaliteit)

Rangeerverlichting:


Voorlichten:


Sluitlichten:


Andere kant


Al met al ben ik blij met het resultaat  :D

Volgend project: Digirails verlichting in intercity rijtuigen bouwen + 1 met sluitlichten (ik had ergens iets gelezen over bonbon papiertjes  :shock:)

ps: mijn treinbaan ligt niet op m'n bureau, dit is mijn test / programmeer stukje