Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Funcie aansturen op M-rail?

Gestart door Ruben vrijdag 10 oktober 2008, 13:55:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Funcie aansturen op M-rail?
Weer een vreemd fenomeen,  welkom in de magische wereld van Marklin digitaal.  Ik heb een 44 omgebouwd met een Locpilot 52610, rijdt uitstekend en lichtschakeling werkt. Alleen de functies (lijken) niet te werken.  Ik met de loc naar de winkel en daar gevraagd of de functues het wel doen ,en surprise surprise, daar doen ze het gewoon wel. Conclusie, decoder goed aangesloten. :P

Mij werd verteld dat functieaansturing met MS weleens te wensen overliet, is dat zo of is hier iets anders aan de hand. Er waren wel twee grote verschillen.

De functie werd daar niet aangestuurd met een MS
Daar werd C-rail gebruikt en ik rij op M rail.

Bij mij werkt de functie overigens ook niet met een 6020  :shock:

Wat kan hier aan de hand zijn?

Thanx,

Ruben

Re: Funcie aansturen op M-rail?
M of C-rail maakt niet uit... Dus dat kan het niet zijn.
Dat de 6020 (met 6035 dan denk ik?) het licht niet schakelt heeft wellicht te maken met het oude en nieuwe protocol (MM/I en MM/II)?? Ik weet niet voor welk protocol die specifieke decoder gemaakt is. Misschien kan iemand die daar meer vanaf weet daar iets zinnigs over zeggen.

Dat de MS functies niet goed zou aansturen zegt mij niets; hooguit dat het soms wat makkelijker geregeld had kunnen zijn.
Als je een loc toevoegt aan je MS op basis van een adres, dan kun je met de knoppen links van het scherm F1 t/m F4 in- en uitschakelen (je krijgt echter geen feedback op het schermpje). Als je een loc toevoegt op basis van de locdatabank (de nieuwere types met 5 cijfers) dan krijg je icoontjes erbij die 'mappen' naar F1 t/m F4. Zomaar een voorbeeld met alle functies in gebruik is 37500, je kunt dan kijken of de toetsen bij de icoontjes wel of niet een reactie op jouw loc oproepen.

Succes ermee, groetjes,
Kiezel :)
Re: Funcie aansturen op M-rail?
Misschien dat er ergens een ontstoorcondensator in je aansluitrails zit. Verder maakt het soort of type rails niet uit, dat heeft geen invloed op de werking.
Re: Funcie aansturen op M-rail?
Lichtschakeling werkt wel, ook op de 6020, alleen de aux functies van de 52610 werken niet. Ik moet wel zeggen dat ik de c aansluitrail heb gemodificeerd naar een M-aansluitrail (Gewoon clipjes los en de juiste kleuren op midden rail en massa gesoldeerd. Dat kan het probleem niet zijn want alles rijdt goed, en met de 6020 kan ik de m-rail direct op de controller aansluiten. Zoals eerder gezegd doet die het ook niet.  :x
Re: Funcie aansturen op M-rail?
Met de 6020 kun je geen extra functies bedienen, de extra functies van de decoder werken alleen met het Motorola format II.
De 6020 is Motorola format I.
Je kunt met deze centrale niet de functies bedienen van de 6090x familie en de daarmee vergelijkbare decoders.

Met de MS moet het geen probleem zijn, misschien dat de functies op het tweede adres zitten dus F5..F8. Lees hiervoor de handleiding van de MS hoe je die moet benaderen.
Re: Funcie aansturen op M-rail?
OK, nu werkt het, bedankt voor de tip. Ik had wel een loc uit de databank gekozen maar een zonder functies blijkbaar. Nu ik 37500 kies zijn de functies beschikbaar.

THANX!!!!! :lol:
Re: Funcie aansturen op M-rail?
Mooi dat het nu werkt!
De 37500 was trouwens een willekeurige door mij uitgekozen nummer, misschien dat er eentje is die betere icoontjes heeft voor jouw situatie. Daarvoor moet je zelf even in de lokdatenbank kijken. Die kun je downloaden op de Marklin site.

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Funcie aansturen op M-rail?
Kiezel,

Exact de info die ik zocht... Bedankt!!!!