Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Fleishmann Plan V koppelingen

Gestart door Ruben vrijdag 10 oktober 2008, 10:34:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fleishmann Plan V koppelingen
L.S.


Ik ben een sprinter en Plan V aan het ombouwen voor Marklin digitaal en loop tegen het probleem aan dat er nu vier draden i.p.v. 2 naar de andere bak moeten (Als je met een decoder wil werken)

Heeft iemand goede ideeen.suggesties om de koppeling te vervangen met een altenatief met 4 aansluitingen?


Alvast bedankt,

Ruben
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
Mijn Sprinter is ooit omgebouwd zodanig dat het ook met twee draden kan.
Ik weet niet hoe ze het toen hebben geflikt, maar het werkt wel.
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
Citaat van: Eric-Paul op vrijdag 10 oktober 2008, 11:05:25
Mijn Sprinter is ooit omgebouwd zodanig dat het ook met twee draden kan.
Ik weet niet hoe ze het toen hebben geflikt, maar het werkt wel.


Waarschijnlijk met een functie-decoder in de motorloze bak. Aannemende dat de front/sluitverlichting hier ook operationeel is.
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
Nee hoor, gewoon met 1 decoder voor de aansturing van zowel motor als verlichting.
Is bij een plan V ook zo opgelost.
Front/sluitverlichting is gewoon operationeel.
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
Wanneer je geen binnenverlichting hebt, en de sluit/frontverlichting geen aparte massa (blauwe draad ESU, oranje draad marklin) dan zou het wel 2 polig kunnen.

Maar nu ga je zeker vertellen dat je wel binnenverlichting hebt? :D
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
Inderdaad, maar die is draadloos en dan alleen als ik er met een zaklamp in schijn  :lol:.

De ombouw (C81) dateert dan ook uit de vorige eeuw toen Willem van de MTE nog in Schiedam ombouwprojecten deed bij het Snuffelhuisje (heel, heel, heel lang geleden gestopt).
Volgens mij hadden we toen nog niet gehoord van aparte massa, of het moest iemand's bierbuik zijn.

Re: Fleishmann Plan V koppelingen
Oke, dat mysterie is ook weer opgelost :D
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
Citaat van: Ruben op vrijdag 10 oktober 2008, 10:34:41
L.S.


Ik ben een sprinter en Plan V aan het ombouwen voor Marklin digitaal en loop tegen het probleem aan dat er nu vier draden i.p.v. 2 naar de andere bak moeten (Als je met een decoder wil werken)

Heeft iemand goede ideeen.suggesties om de koppeling te vervangen met een altenatief met 4 aansluitingen?


Alvast bedankt,

Ruben

Ik heb ook een Fleischmann sprinter en plan V gedigitaliseerd. De plan V heeft, zoals je wel zult weten, een 2 polige stroomvoerende koppeling, en de sprinter een kabeltje met 2 polige connector.
Voor de plan V zou je een 4-polige Roco koppeling kunnen gebruiken (nr 40345)

Zelf heb ik voor beide treinstellen functiedecoders gebruikt, en de originele koppelingen gehandhaaft. Ik wil n.l. ook de binnenverlichting kunnen schakelen, en dan zou je een 5 polige connector nodig hebben. En die heb ik niet kunnen vinden. Bovendien heb ik genoeg oude decoders die het nog prima doen als lichtschakelaar.

groeten, Martin
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
Krois heeft een 5-polige stroomvoerende koppeling in het programma. De MKS/5. Is niet bepaald goedkoop, maar voor zover de enige 5-polige die er is....

Groetjes,
Menno
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
Bedankt voor de feedback. Zoals ik er tegenaan kijk is 4 draden genoeg om met 1 decoder en interieurverlichting te kunnen werken. 1 schakeldraad  front, 1 schakeldraar sluit, 1 schakeldraad interieur verlichting en 1 massa of ga ik ergens gigantisch de mist in, Ik ga eens kijken naar die koppelingen. Misschien is dat wel even duur als een extra locpilot, dan kies ik daarvoor. Dan is de koppeling uistluitend nodig voor voeding en massa en voldoet de deze dus.

Met twee decoders lijkt het me wel lastig om sluit en front verlichting in 'sync' te houden.


Ruben
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
Ruben,

Mooiste oplossing is een functiedecoder. Koop je al voor euro 12-14 en hoeft zeker geen LokPilot te zijn. Gewoon hetzelfde adres geven als je lokdecoder. In "sync" houden is geen probleem.

Op de site van Huib Maaskant staat ook een voorbeeld: klik

Gr, Ben.
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
Hallo Ruben.
Met 2 draden gaat het ook wel , maar dan gaat de binnenverlichting mee aan als je de front verlichting aanzet.
Van het merk Heljan hebben ze ook 4 polig stroomvoerende koppeling.
De prijs is nagenoeg hetzelfde als een setje van viesmann.
Zelf gebruikte ik de 4 polige van Fleischman ( is vele male duurder )
Samen met een setje symoba kortkoppelmech , wel de kleine uitvoering. ( zie site keuterman )is zowel de plan V en de sprinter om te bouwen.
Staat de sprinter gelijk mooi kortgekoppeld.
Wat ik wel altijd doe is de stroomafname van de motorloze bak ,naar de aangedreven bak brengen.
Nu kun je teminste ook de bak testen zonder de andere er aan te moeten koppelen.

Gr.Patrick
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
CiteerWat ik wel altijd doe is de stroomafname van de motorloze bak ,naar de aangedreven bak brengen.
Nu kun je teminste ook de bak testen zonder de andere er aan te moeten koppelen.

De stroomafname zit al op de motorbak om eerder genoemde reden. Ik denk dat ik voor de functiedecoder optie ga, maar eens kijken op Houten 8 nov. Ik wil binnenverlichting apart kunnen schakelen dus 2 draden is geen optie.


Thanks guys, great forum.
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
Citaat van: wisselstromer op zondag 12 oktober 2008, 22:31:29Staat de sprinter gelijk mooi kortgekoppeld.



Sprinter moet niet kortgekoppeld. De koppelafstand die Fleischmann aanhoudt, is precies goed.
Kortkoppelmechanieken zijn nodig als bij een driedelige versie balgen worden geplaatst, maar dan nog moet de koppelafstand tussen de bakken in H0 ongeveer een centimeter blijven.

Zelf gebruik ik bij digitalisering de stekkertjes altijd voor doorgifte van de stroomafname en plaats ik een functiedeocder in de motorloze bak. Is gemakkelijker, werkt prima en financieel maakt het weinig uit. Een functiedecoder is nauwelijks duurder dan vierpolige stroomvoerende koppelingen.