Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Fleischmann naar Marklin

Gestart door Spoortje vrijdag 10 oktober 2008, 00:06:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fleischmann naar Marklin
Spoortje
gast

Fleischmann naar Marklin
Heeft er iemand ervaring met het ombouwen van het 2 rail diesellokje 4224 van Fleischman (marklin model 37655) naar 3 rail Marklin digtaal en is dit eigenlijk mogelijk.
Ik heb dit lokje gekregen en wil dit graag laten rijden op mijn baan.
Re: Fleischmann naar Marklin
Hallo Andre,

Niet met dit lokje, maar ik heb wel een Fleischmann lok omgebouwd naar 3-rail Märklin digitaal.

Minimaal nodig: sleper eronder zetten en de wielcontacten met elkaar verbinden. Eventueel moeten de wielen ietsje dichter op elkaar gezet moeten worden, maar als je C-rail hebt KAN dit achter wege gelaten worden.

Ik heb een Ae 3/6 I van F*, die ik tevens van een nieuwe motor heb voorzien, plus wisselende verlichting. Daar komt wel wat meer bij kijken.

Als je vragen hebt, vraag er gerust op los. We zijn er voor, om elkaar te helpen.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Fleischmann naar Marklin
Hallo Harry fijn dat je reageert.
Laten we bij het begin beginnen wat moet er met het motortje gebeuren.
Het slepertje en de decoder zal wel lukken.
Re: Fleischmann naar Marklin
Hallo Andre,

Kun je zelf een decoder inbouwen? Ik bouw bij voorkeur een ESU Lokpilot 3 in. Gewoon een goede decoder.
Mocht je het niet kunnen of waag je je er niet aan, wil ik het wel voor je doen.

Ik heb in mijn model een andere motor ingebouwd om zeer goede rij-eigenschappen te krijgen. In jouw model kan een andere motor, maar je moet wel materiaal wegfrezen.
Dus, probeer het eerst met de huidige motor. Bij de decoder zit een boekje waarin een aansluitschema zit. Zo bouw je de decoder in. Is niet moeilijk, hoor.
Aan het motortje hoef je eigenlijk niets te veranderen. Alleen moet in de beide motoraansluitingen naar de decoder elk 1 smoorspoel aansluiten. Verder moet je de originele lampjes vervangen door nieuwe lampjes. Deze zijn geschikt voor de hogere spanning van 19 V op de baan. De lampjes sluit je aan op wit resp. geel van de decoder. Sleper sluit je aan op rood, de wielcontacten op zwart en dan moet het kunnen.

Ik hoop dat je hieraan wat hebt. Ik hoor wel van je.

Groetjes

Harry Stipkes

Re: Fleischmann naar Marklin
Blausee-Mitholz
gast

Re: Fleischmann naar Marklin
Als het een oude rondmotor betreft van Fleischmann?
Modeltorque heeft voor Fleischmann rondmotoren een vervangingsmotor. Eigenschappen zijn goed ook met ESU V3 decoder en passen er zo in geen freeswerk nodig

Mvg, Johan
Re: Fleischmann naar Marklin
Ik heb nog twee oude Delta decoders kan ik eerst even proberen of de motor werkt (ik gooi het altijd door elkaar de een is toch wisselstroom en de ander gelijkstroom) of maakt dat niet uit met ombouwen. Het 3 rail gebeuren begrijp ik dat komt goed, de decoder inbouwen kan ik dus eerst even proberen met de delta en dan zien we verder bedankt vast voor de tips. Als het werkt ga ik over op de ESU locPilot die hebben ze voor mij bij Harlaar in een BR 81 gezet en de werkt perfect.

Groetjes
Re: Fleischmann naar Marklin
Blausee-Mitholz
gast

Re: Fleischmann naar Marklin
Citaat van: Spoortje op zaterdag 11 oktober 2008, 21:24:15
Ik heb nog twee oude Delta decoders kan ik eerst even proberen of de motor werkt

Groetjes

Dat kan. alleen je kan niet van rijrichting wisselen.
Zou met meteen een V3 inbouwen, altijd goed.

Mvg, Johan
Re: Fleischmann naar Marklin
Lid sinds: 2007

offline
Re: Fleischmann naar Marklin
Citaat van: Spoortje op zaterdag 11 oktober 2008, 21:24:15
Ik heb nog twee oude Delta decoders kan ik eerst even proberen of de motor werkt

Als je wilt testen of de motor werkt kun je er beter even een analoge gelijkspanning op zetten.

groeten, Martin
Re: Fleischmann naar Marklin
Hoera het motortje werkt maar nu. Het is zeg maar een trommelmotor met 3 polen en met plattschijf collector. Kan daar zo de decoder op of moet er e.e.a. afgehaald worden. Er zit over de beide koolborstelhouders een rond staafje waar bij M een weerstand zit. Er loopt ook nog een heel dun draadspoeltje naar de massa.
Dit stukje is voor mij geheel nieuw dus ik vraag maar veel.
Re: Fleischmann naar Marklin
Lid sinds: 2007

offline
Re: Fleischmann naar Marklin
Citaat van: Spoortje op zondag 12 oktober 2008, 15:21:33
Hoera het motortje werkt maar nu. Het is zeg maar een trommelmotor met 3 polen en met plattschijf collector. Kan daar zo de decoder op of moet er e.e.a. afgehaald worden. Er zit over de beide koolborstelhouders een rond staafje waar bij M een weerstand zit. Er loopt ook nog een heel dun draadspoeltje naar de massa.
Dit stukje is voor mij geheel nieuw dus ik vraag maar veel.

Je moet even controleren of een van de koolborstelhouders geen verbinding met massa heeft.
Bij Fleischmann is dat meestal de linker koolborstel. Als dat zo is dan moet je iets wegfrezen van de geleidende laag op het motorschild.
Het draadspoeltje naar massa en het ronde staafje kunnen er ook af. In principe is de motor dan geschikt voor een decoder.

Op onderstaande foto zie je dat de onderste koolborstel van de Fleischmann (plan- V)motor kontakt maakt met massa via de onderste schroef en het aslagertje.


Na wat freeswerk ziet het er dan uit als op onderstaande foto. De onderste koolborstel is nu elektrisch gescheiden van massa. Bij de rode pijlen is gefreesd. Condensator en smoorspoel zijn ook verwijderd.


Oranje en grijze draad van de decoder kunnen nu rechtstreeks op de 'eilandjes' van de koolborstels gesoldeerd worden.

groeten, Martin
Re: Fleischmann naar Marklin
Hallo,

Je ziet, Andre, nog meer mogelijkheden tot ombouw. Ieder doet het op zijn manier.
Je kunt beter teveel vragen, dan kun je ook niets fout doen. Voorkomen is nog altijd beter dan genezen.
Ben benieuwd naar je vorderingen.

Veel succes verder.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Fleischmann naar Marklin
Nou alvast bedank dit was eignlijk mijn probleem ga de zaak doormeten en eens ff kijken of dat allemaal lukt.
Het zal morgen wel worden vanavond tv kijken.
Jullie lezen de vorderingen.

Groetjes en een fijne week.  :lol:
Re: Fleischmann naar Marklin
Hallo allemaal de ombouw begint te vorderen.
De koolborstelhouder vrij gemaakt door middel van het gaatje groter te maken in het motorschild en opgevuld met nagellak.
Uitgeprobeerd met een decoder (met een delta werkte het niet maar wel met de decoder uit het ombouwsetje van M)
Nu het slepertje eens bekijken.

Groetjes
Re: Fleischmann naar Marklin
Zo de ombouw van de V60 is geslaagt. De loc rijd, verlichting brand er is nog een probleem de sleper raakt in de bocht op wissels de massa. De sleper zit iets te ver naar voren heeft iemand de gouden tip. Er zit nu de korte 5 cm sleper onder van marklin.

Groetjes
Re: Fleischmann naar Marklin
Hallo,

De sleper raakt waarschijnlijk dan een railstaaf?? Probeer een langere (als dat kan). Sleper omdraaien wil ook wel eens helpen (als het schroefgat a-symmetrisch zit)
Of raakt-ie wellicht het onderstel van de lok?? In het laatste geval kun je een klein stukje plakband op de betreffende plaats plakken.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Fleischmann naar Marklin
Hallo fijne mensen.
De ombouw van de V60 fleischmann naar Marklin is geslaagt mede door jullie informatie.
Het belangrijkste bij de ombouw is de koolborstelhouder vrij maken van het motorschild en de sleper brengt enige problemen. Its weg vijlen aan de onderzijde en dan is het probleem zo goed als opgelost. Uiteraard de 3 polige motor loopt niet echt soepel en de goedkope Marklin decoder is niet alles maar het was voor mij een studie en voor de andere een informatie.
Allemaal bedankt en wat mij betreft is deze topic gesloten.  :lol: