CiteerIk vraag dit, omdat ik me af vraag of het realistisch is om te (blijven) zoeken naar een niet krom getrokken exemplaar.
Ik heb me scheel gezocht naar een mooie rechte 4070 en ik heb het opgegeven
Vergeet niet dat ze natuurlijk al bijna 40 jaar niet meer gemaakt worden, dus alle exemplaren die er (nog) zijn hebben 40 jaar de tijd gehad om in meer of mindere mate krom te trekken.
Het plastic trekt na verloop van tijd kennelijk sowieso enigszins krom, al ben ik ervan overtuigd dat dit proces absoluut versterkt/versneld wordt door de binnenverlichting. Warm plastic is nou eenmaal zachter en buigt dus makkelijker.
Hoewel ik de mazzel heb gehad een vrijwel rechte 3070 op de kop te tikken, moet-ie het dus doen met een ietwat kromme 4070.
Als je een mooie én rechte 4070 vindt in de losse verkoop heb je m.i. echt dikke mazzel, en zul je er waarschijnlijk flink voor moeten lappen. De prijs voor een 4070 ligt al zo rond de 80 Euro - maar dan zijn ze dus wel krom
Overigens: Mijn 3070 + 4070 rijdt gewoon mee op de baan
De binnenverlichting is vervangen door LEDlampjes en de motorwagen heeft een decoder gekregen, maar alles is zo gedaan dat het hele treinstel weer in de originele 1965-toestand teruggebracht kan worden. De LEDlampjes zitten in de fittingen voor de gloeilampjes en het complexe relais is nog aanwezig in de motorwagen. Hij wordt aangedreven door de originele schijfcollectormotor, die in tiptop conditie bleek te zijn.
Martijn