Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!

Gestart door NS-reiziger woensdag 08 oktober 2008, 21:12:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
Het valt mij op dat veel van de aangeboden 2de hands TEE RAm treinstellen 3070 en het bijbehorende tussenrijtuig 4070 krom zijn.

Kan iemand mij misschien vertellen wat hier de oorzaak van is ? Is dit een constructie en/of fabricage fout van de kunststof behuizing ? Of heeft het misschien met de hitte van de binnenverlichting te maken ?!

Hebben forum leden hier nog klokgave exemplaren of vertoond elk exemplaar door z'n leeftijd per definitie enige vervorming ?

Ik vraag dit, omdat ik me af vraag of het realistisch is om te (blijven) zoeken naar een niet krom getrokken exemplaar.

Vriendelijke groet,

Keesjan
Re: Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
Kunststof is geen metaal.

Re: Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
Het ging in ieder geval om de combinatie van het gebruikte kunststof en de binnenverlichting. Het was één van de eerste, zo niet het eerste model van Märklin in kunststof en dat vak moest Märklin duidelijk nog onder de knie krijgen.

Exemplaren die weinig hebben gereden hebben dus ook weinig last van banaanvorming. Ergo, ze zijn er wel, maar je zoekt je suf.
Re: Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
Het probleem zal wel zijn dat kunststof en warmte van de binnenverlichtingslampjes niet zo goed samengaan.

Re: Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
Zekers, plus het feit dat de ontwerpers daar even niet zo goed over hadden nagedacht en de gloeilampjes zonder enige afscherming direct onder het dak hadden gemonteerd.
Re: Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
Aha! Henk raakt daar een interessant punt.

Als de gloeilampjes v/d binnenverlichting inderdaad de oorzaak zijn. Is het dan misschien mogelijk om (verdere) schade te beperken door enige vorm van afscherming in te bouwen?

Zoja, heeft iemand hier dit al gedaan en hoe kun je dit dan het beste aanpakken? (Hmmm, dit draadje zal dan geloof ik naar een ander topic verplaatst moeten worden...).

Groet,

Keesjan
Re: Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
Dit is trouwens een niet specifiek Marklin probleem hoor.

Ik heb ook van andere merken ook kromme wagens gezien en bijna gesmolten daken.

Re: Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
Zilverpapier schermt af en verspreidt de warmte beter. Nog beter is de lampjes eruit te halen.

Maar wat wil je er mee KeesJan?
Mensen die per se een oude 3070 willen hebben, zijn meestal verzamelaars en rijden niet of nauwelijks met de modellen. Dan kan er weinig meer gebeuren.
Als je er mee wil rijden, dan kan je beter een latere versie aanschaffen.
Of nog beter ....
Re: Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
Natuurlijk kun je die nieuwere uitgaven aanschaffen en hier mee rijden. Maar dit specifieke model was toch wel de droom van elke jongen in de jaren 70 en heeft alleen daarom al een speciale uitstraling (ik weet het, ik verraad hier m'n eigen leeftijd ;-)). En als ik zo'n treinstel koop wil ik er toch wel mee (kunnen) rijden. Niet intensief, maar dan toch is het prettiger om te weten dat je het probleem in ieder geval niet groter maakt.

Lampjes eruit halen is natuurlijk wel de veiligste methode. Zóó voor de hand liggend. Stom dat ik daar zelf niet op kom!  :shock:

Had het me ook niet gerealiseerd, maar het is inderdaad opvallend dat de 3071/4071 dit probleem niet hebben. Maar dat eenvoudigere model had dan ook geen binnenverlichting.  :D

Groet,

Keesjan
Re: Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
Lampjes vervangen door leds en de problemen zijn voor goed de wereld uit.
Re: Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
Ik heb er ook een (3070/4070) en die moet wel rijden !
Heel erg krom is ie niet.
De lampjes heb ik vervangen door LEDS.
Schandalig, hoor ik velen tot hier roepen .....
Re: Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
Citaat van: NS-reiziger op woensdag 08 oktober 2008, 21:58:38
Natuurlijk kun je die nieuwere uitgaven aanschaffen en hier mee rijden. Maar dit specifieke model was toch wel de droom van elke jongen in de jaren 70 en heeft alleen daarom al een speciale uitstraling (ik weet het, ik verraad hier m'n eigen leeftijd ;-)). En als ik zo'n treinstel koop wil ik er toch wel mee (kunnen) rijden. Niet intensief, maar dan toch is het prettiger om te weten dat je het probleem in ieder geval niet groter maakt.

Lampjes eruit halen is natuurlijk wel de veiligste methode. Zóó voor de hand liggend. Stom dat ik daar zelf niet op kom!  :shock:

De 3070 en 4070 dateert overigens uit 1965. Jok jij niet een beetje over je leeftijd?  :P
Re: Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
Citaat van: huub op woensdag 08 oktober 2008, 22:01:19
Ik heb er ook een (3070/4070) en die moet wel rijden !
Heel erg krom is ie niet.
De lampjes heb ik vervangen door LEDS.
Schandalig, hoor ik velen tot hier roepen .....


SCHANDALIG.  :shock:

Zelf heb ik Hamo versie (8370 en 8470), compleet met oranje dozen. Dat model hoort in de vitrine. Voor de modelbaan heb ik tegenwoordig iets veel beters.
Re: Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
Citaat van: henkv op woensdag 08 oktober 2008, 22:03:33
Citaat van: huub op woensdag 08 oktober 2008, 22:01:19
Ik heb er ook een (3070/4070) en die moet wel rijden !
Heel erg krom is ie niet.
De lampjes heb ik vervangen door LEDS.
Schandalig, hoor ik velen tot hier roepen .....


SCHANDALIG.  :shock:

Zelf heb ik Hamo versie (8370 en 8470), compleet met oranje dozen. Dat model hoort in de vitrine. Voor de modelbaan heb ik tegenwoordig iets veel beters.

Zie je wel  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re: Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
 :mrgreen:

Zoek ze KeesJan en veel plezier ermee.
Ook voor tweerailers is het model een icoon uit de NL modelspoorgeschiedenis.
Re: Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
bij evt interesse heb ik de 3471 nog te koop, heeft dit probleem niet

pb maar
Re: Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
Citaat van: NS-reiziger op woensdag 08 oktober 2008, 21:12:14
Het valt mij op dat veel van de aangeboden 2de hands TEE RAm treinstellen 3070 en het bijbehorende tussenrijtuig 4070 krom zijn.

Kan iemand mij misschien vertellen wat hier de oorzaak van is ? Is dit een constructie en/of fabricage fout van de kunststof behuizing ? Of heeft het misschien met de hitte van de binnenverlichting te maken ?!

Hebben forum leden hier nog klokgave exemplaren of vertoond elk exemplaar door z'n leeftijd per definitie enige vervorming ?

Ik vraag dit, omdat ik me af vraag of het realistisch is om te (blijven) zoeken naar een niet krom getrokken exemplaar.

Vriendelijke groet,

Keesjan

Ik ben in het bezit van een klokgave, staat in de line-up van TEE rams bij de foto's van de gastendag 2007 op de baan van Jos. Om een goede te vinden zoek je je inderdaad rot

Heeft weinig rij-uren en wordt nu voorzien van led binnenverlichting en een ESU decoder, weet ik zeker dat-ie niet krom wordt.
Ombouw is echter een behoorlijk klusje waar ik deze winter de tijd voor neem.

Gr. Fred.
Re: Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
Zoals mijn avatar al doet vermoeden heb ik ook een 3070/4070, incl. iets opbollende daken.
Maar dit is niet het enige model dat daar last van heeft. Ik heb ook goederenwagens, en dan met name koelwagens, uit die tijd, die ook iets opbollende daken hebben. En daar heeft nooit een lampje in gebrand. Ze komen ook niet uit een warme omgeving. Ik denk dat de verlichting niet zo heel veel invloed heeft op het kromtrekken van de TEE-daken. Toen dit model uitkwam werd er uitsluitend analoog mee gereden, en dan branden de lampjes niet op volle sterkte. Ik denk dat het meer komt door de kwaliteit van het plastic uit die tijd. Daarom hebben latere uitvoeringen er geen last van.

groeten, Martin
Re: Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
CiteerIk vraag dit, omdat ik me af vraag of het realistisch is om te (blijven) zoeken naar een niet krom getrokken exemplaar.

Ik heb me scheel gezocht naar een mooie rechte 4070 en ik heb het opgegeven :?

Vergeet niet dat ze natuurlijk al bijna 40 jaar niet meer gemaakt worden, dus alle exemplaren die er (nog) zijn hebben 40 jaar de tijd gehad om in meer of mindere mate krom te trekken.

Het plastic trekt na verloop van tijd kennelijk sowieso enigszins krom, al ben ik ervan overtuigd dat dit proces absoluut versterkt/versneld wordt door de binnenverlichting. Warm plastic is nou eenmaal zachter en buigt dus makkelijker.

Hoewel ik de mazzel heb gehad een vrijwel rechte 3070 op de kop te tikken, moet-ie het dus doen met een ietwat kromme 4070.

Als je een mooie én rechte 4070 vindt in de losse verkoop heb je m.i. echt dikke mazzel, en zul je er waarschijnlijk flink voor moeten lappen. De prijs voor een 4070 ligt al zo rond de 80 Euro - maar dan zijn ze dus wel krom :-|

Overigens: Mijn 3070 + 4070 rijdt gewoon mee op de baan :-)

De binnenverlichting is vervangen door LEDlampjes en de motorwagen heeft een decoder gekregen, maar alles is zo gedaan dat het hele treinstel weer in de originele 1965-toestand teruggebracht kan worden. De LEDlampjes zitten in de fittingen voor de gloeilampjes en het complexe relais is nog aanwezig in de motorwagen. Hij wordt aangedreven door de originele schijfcollectormotor, die in tiptop conditie bleek te zijn.

Martijn :-)

Re: Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
Ik heb er twee, maar die zijn lekker niet te koop................. :(
Re: Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
Citaat van: NS-reiziger op woensdag 08 oktober 2008, 21:58:38
Natuurlijk kun je die nieuwere uitgaven aanschaffen en hier mee rijden. Maar dit specifieke model was toch wel de droom van elke jongen in de jaren 70 en heeft alleen daarom al een speciale uitstraling (ik weet het, ik verraad hier m'n eigen leeftijd ;-)).
Was ook mijn jongensdroom. Heb deze 35 jaar later alsnog gerealiseerd met een 39700. Trekt niet krom!
Re: Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
Duh!  :shock:

Kom er net achter dat er al een hééél lang draadje loopt mbt het TEE RAm model: TEE ombouw + uitbreiding.

Daar staan allerlei interessante dingen over dit model en z'n broertjes/zusjes. En dat kromtrekken had ik daar ook kunnen vinden.

Maar hartelijk bedankt voor alle reacties die hier gegeven zijn.

Volgende keer ga ik toch eerst maar eens een zoekactie uitvoeren op het forum voordat ik naar de bekende weg vraag. ;-)

Groet,

Keesjan
Re: Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Waarom zijn 2de hands 3070/4070 zo vaak krom ?!
Ah! Je hebt ons TEE-naslagwerk gevonden! :mrgreen:

(Ik heb dat maar eens een schopje gegeven - en ziedaar ;-))