Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.

Gestart door Marcel2007 donderdag 09 oktober 2008, 20:34:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Hallo,

Ik wil via internet een groot station bestellen. Op dit moment is mijn oog gevallen op een staion van Kibri. (Bonn)
Hebben jullie info over de onderlinge kwaliteitsverschillen van de bekende merken Kibri / Faller Vollmer enz.?
Kan ik mij een buil vallen aan Kibri?

Ik kan mij van vroeger herinneren dat bijvoorbeeld POLA heel eenvoudig en weinig gedetailleerd was. (Ik ben er een tijdje uit geweest)

bvd

Marcel
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Hoi Marcel,

Ik heb een ander station van Kibir en daarnaast diverse bouwpakketten van Kibri.
Ik ben een absolute fan van Kibri  8) past allemaal prima en leverd geen problemen op bij het bouwen.

Naast Kibri heb ik de laaste tijd ook nog wat dingen van Vollmer in elkaar gezet en ook daar kan ik weinig slechte dingen over zeggen.

Van de andere merken heb ik de laatste tijd niets gebouwd dus daar kan ik niet zoveel over vertellen.

Bonn is erg mooi  :) ( en groot) succes met bouwen.

Groetjes Fulco
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Zelf heb ik station Bonn van Faller. Een prachtig gebouw. Zoals alle Faller bouwpakketten past dit allemaal uitstekend.
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Heb een paar bouwpaketten van Faller ( Station Schwarzburg, Goederenloods, Grote bekolingsinstallatie, Zandtorens, Waterkranen, Seinhuis en inspectieput ) en de ringloods voor 6 locs van Vollmer.

Al deze paketten zijn van duidelijke bouwinstructies voorzien en passen precies.
Zien er ook best wel gedetaileerd en realistisch uit.

Met andere merken heb ik nog geen ervaring.

Vr Gr,

Paul
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Kirbi komt dit jaar met een geweldig nieuw station, wat (als je dat zoekt) prima is in te passen in een Nl landschap.
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Heb bouwpaketten van Kibri, Faller en Vollmer.

De laatste twee passen over het algemeen toch wel wat beter.

Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Citaat van: chris op donderdag 09 oktober 2008, 22:54:23
Kirbi komt dit jaar met een geweldig nieuw station, wat (als je dat zoekt) prima is in te passen in een Nl landschap.

Hoe weet je dat ? Wat voor station gaat het over? Ik zoek een groot stadsstation.

Marcel
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
volgens mij is faller het beste
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Ik denk dat Chris Deze bedoelt

Gr Joost
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Als Joost gelijk heeft is dit een verkleinde versie van Bonn. De 2 zijportalen zijn weg genomen. Ook Faller heeft een gelijk model (Mittelstadt).
Faller: Bonn. Mittelstadt.
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Het is niet zomaar een verkleinde versie van Bonn.
Er zijn aanpassingen gedaan an de voor en zijkanten.
Dat is redelijk te plaatsen in een Nl landschap.

Voor foto's zie

http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=349&Itemid=230&limit=1&limitstart=2

Beetje naar beneden scrollen, foto's van Nurnberg 2008

Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Faller heeft gewoon hele leuke modellen ,maar helaas altijd een beetje "underscaled".Station Bonn is van Kibri het mooist op schaal dus ik zou gaan voor de Kibri versie.
Volgens mij houdt Faller de schaal 1:100 aan
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Citaat van: Kees2 op zaterdag 11 oktober 2008, 20:45:07
Faller heeft gewoon hele leuke modellen ,maar helaas altijd een beetje "underscaled".Station Bonn is van Kibri het mooist op schaal dus ik zou gaan voor de Kibri versie.
Volgens mij houdt Faller de schaal 1:100 aan

Op zich vind ik dat niet zo erg. Sommige zaken zijn wat underscaled. Andere zijn er wat over. Als we op dat punt gaan muggenziften, dan zijn alle bakstenen en voegen te groot. Een gemiddelde steen is 5cm hoog. In 1/87 is dat 0.57mm. Hoeveel modellen voldoen?
Momenteel zijn er bijen en andere insecten te verkrijgen. Als we er van uit gaan dat een bij gemiddeld 15mm lang is en een mm of 5 breed, hoe groot mag ze dan zijn in H0? 0.17mm X 0.05mm. Ik ben benieuwd of ze dit überhaupt nog kunnen maken.

Hoe lang hebben we trouwens al gereden met personenrijtuigen op 1/100?

Wil je alles echt op schaal, heb je een enorme plaats nodig. Probeer maar eens een boog echt op schaal te maken. In het verleden heb ik in Köln eens het station Bonn gezien op schaal inclusief de sporen, sorry maar dat kan hier niet op de zolder.

We zullen steeds compromissen moeten sluiten. Als gebouwen 1/100 daar 1 van is, lijkt me dat nog het minste.
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Citaat van: buckfast_beekeeper op zaterdag 11 oktober 2008, 21:41:01
We zullen steeds compromissen moeten sluiten. Als gebouwen 1/100 daar 1 van is, lijkt me dat nog het minste.
Helemaal mee eens, al vind ik dat die compromissen soms ook te ver gaan. Bijvoorbeeld (in mijn ogen!) bij die nieuwe bloemen van Busch. Mij doen ze meer denken aan de bloemetjes die je bij Lego hebt, dan een realistische weergave op schaal. Dat blijkt dan vaak toch beter te werken met gekleurde (gras-)vezels en vlokken.

Soms is het mooier om iets wat toch niet schaal kan, ook maar niet na te bouwen. Dan is een hint ernaar d.m.v. handig kleurgebruik vaak mooier dan nabouwen ervan op de verkeerde schaal. Maar da's weer een heel ander onderwerp :)
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Voor de bouwpaketten van gebouwen geldt hetzelfde als voor het rollend materieel: ze zijn in de loop der jaren natuurgetrouwer geworden.
Om die reden zou ik altijd de meest recente bouwdoos aanschaffen. Het bouwpakket van Faller staat al zo'n 35 jaar in de catalogus en dat zie je er ook aan af.

Iedereen moet vooral zelf weten wat te doen, maar persoonlijk vind ik gebouwen waar de Preisertjes duidelijk niet bij passen toch wat raar staan.
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Ik heb uiteindelijk ook gekozen voor het station Bonn van Kibri.
Ben hem ook nog steeds aan het bouwen.

Gaat prima en past goed in elkaar.
Ook een perfecte service, had een onderdeeltje niet.
Email gestuurd naar Kibri en binnen 14 dagen een enveloppe met onderdeel op de deurmat.

Station Bonn
Groeten Marco
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Citaat van: M.Schulte op zondag 12 oktober 2008, 10:12:15

Ook een perfecte service, had een onderdeeltje niet.
Email gestuurd naar Kibri en binnen 14 dagen een enveloppe met onderdeel op de deurmat.

Heel fijn om te horen dat ook de service van Kibri (net als bij Faller!) erg goed is! 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
ik gebruik faller en vollmer naar alle tevredenheid.

alleen zie ik soms een betere oplossing/afwerking enz. bij faller.
dit zijn echter minieme deeltjes van het bouwpakket.

koop station Bonn van 2 merken zet het in elkaar en zeg welke mooier is :mrgreen:

Dennis
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
mijn voorkeur gaat uit naar faller
die hebben realistische gebouwen
kibri heeft voor mij reeds vele jaren afgedaan, ze maken steeds dezefde gebouwen in de meest akelige kleuren
doch zou ik het station bonn an kibri kopen en niet dat van faller omdat deze niet juist is

wim
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Railhobby heeft eens een test gehad van beide stations Bonn van Faller en Kibri.
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Vroeger vond ik Kibri slecht het paste voor geen meter, maar nu valt dat wel mee geloof ik.
De meest natuur getrouwe bouwpakketten worden gemaakt door Faller en Pola is mijn mening.
De pasvorm van beide merken is perfect.

Gr. Bert :D
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Citaat van: baureihe 103 op maandag 13 oktober 2008, 22:54:35
Vroeger vond ik Kibri slecht het paste voor geen meter, maar nu valt dat wel mee geloof ik.
De meest natuur getrouwe bouwpakketten worden gemaakt door Faller en Pola is mijn mening.
De pasvorm van beide merken is perfect.

Faller (en Pola, maar dat is ook Faller tegenwoordig) is inderdaad "top". Ik heb in de loop der jaren aardig wat modellen met plezier in elkaar gezet. Pasvorm is inderdaad perfect.

Ook heb ik "vroeger" nogal eens een model van Kibri in elkaar "gebasteld". Zonder "pasproblemen" voor zover ik mij kan herinneren. Dat het "voor geen meter past" heb ik in ieder geval niet ervaren.

Ik heb van Kibri nog een prachtige bierbrouwerij bouwdozenset met heel veel toebehoren op de plank liggen. Ik zie het in elkaar bouwen hiervan met het grootste vertrouwen tegemoet.  :lol:
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
De bouwdozen van Kibri sinds de jaren 90 zijn een droom om te bouwen.
Met pinnen in de zijkant die de muren bij elkaar houden.

Goede kleuren en soms zelfs twee kleuren al meegegoten in een muur.
Pasvorm is perfect.
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Citaat van: chris op maandag 13 oktober 2008, 23:17:10
De bouwdozen van Kibri sinds de jaren 90 zijn een droom om te bouwen.

De bouwdozen waar ik het over heb zijn van "pakweg" tussen 1985 en 1990. Die waren voor mij ook al een lust om te bouwen.

Nogmaals, ook met deze modellen heb ik nooit het idee gehad "dat het voor geen meter past".
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Ik heb ook het station Bonn, van Kibri.
Alles past prima, geen problemen.


                                                               Arie

Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Citaat van: catzeiler op maandag 13 oktober 2008, 22:04:47
Railhobby heeft eens een test gehad van beide stations Bonn van Faller en Kibri.

Heb ik wel interresse in, welke jaargang was dat ?

                                                                           Kees
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Als ik dit zo hoor dan zijn er de laatste jaren nog maar weinig slechte bouwdozen in het mainstream circuit.
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Citaat van: Casper op vrijdag 17 oktober 2008, 17:53:48
Als ik dit zo hoor dan zijn er de laatste jaren nog maar weinig slechte bouwdozen in het mainstream circuit.

Ik denk dat de huidige goede cad software en cnc toestanden hier wel wat mee te maken hebben.
De consument is ook kritischer en mondiger geworden. Echt slechte bouwdozen en merken worden gewoon genegeerd in de toekomst.
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Citaat van: buckfast_beekeeper op vrijdag 17 oktober 2008, 18:30:56
Citaat van: Casper op vrijdag 17 oktober 2008, 17:53:48
Als ik dit zo hoor dan zijn er de laatste jaren nog maar weinig slechte bouwdozen in het mainstream circuit.

Ik denk dat de huidige goede cad software en cnc toestanden hier wel wat mee te maken hebben.
De consument is ook kritischer en mondiger geworden. Echt slechte bouwdozen en merken worden gewoon genegeerd in de toekomst.

Klinkt vrij logisch ja, zijn de CAD programma's de laatste jaren pas beter geworden? Ikzelf houd me meer bezig met 3d programma's.
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Hallo Casper,

Ik heb midden jaren 80 nog vakantiewerk gedaan bij iemand die ook spuitmatrijzen maakte voor de plastiek industrie. Van vuilblikken tot meer ingewikkelde zaken.

Alles gebeurde nog vanaf plan met frees machines en draaibanken. De nauwkeurigheid hing daar dus voor een groot deel af van de nauwkeurigheid van de maker en de machines.

Momenteel wordt alles zeer gedetailleerd uitgetekend en dan met bestanden naar de cnc machines gebracht. De nauwkeurigheid wordt zo dus al een stuk opgedreven.

Enkele jaren geleden had ik het geluk om een bedrijf te bezoeken waar voorwerpen gesneden werden met behulp van een laser. Geen enkele paswerker kan zulke fijne lijntjes maken. Materialen die met de laser niet te snijden waren, werden gesneden met water. Deze techniek waren ze nog maar zeer recent aan het gebruiken.

In hoeverre zijn de huidige materialen nog het zelfde? Daar kan alleen de fabrikant op antwoorden.
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Over het algemeen werk ik liever met Kibri dan andere merken.
De reden is dat Kibri sluit zonder lijn, klikklak systeem, maar daarnaast krijgt het van mij ook nog een druppeltje Fallerlijm.
Faller is vaak wat kleiner, en de grote gebouwen zoals de Schwarzwaldboerderijen zijn vaak kleiner om in de achtergrond te zetten.
Het verschil tussen de stations Bonn van Faller en Kibri is bijna 20 cm in lengte en dat geeft al aan dat Kibri vaak wat robuuster overkomt.
Vollmer niet veel mee gebouwd, modellen spreken mij niet zo aan, Aughagen een staion gebouwd maar viel mij tegen in zake detaillering.
Dit is mijn persoonlijke ervaring....
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Net even wat bouw handleidingen van div. merken door zitten kijken en het valt mij wel erg op dat deze van Faller, in het algemeen dan, vrij uitgebreid en duidelijk zijn.
Märklin, Vollmer, Kibri en Auhagen zijn vaak heel erg beknopt maar de onderdelen passen heel goed.
Pola geeft meestal alleen maar een soort explo tekening en alles past ook niet altijd evengoed, heeft vaak wel wat bijzondere modellen.

Voor de beginnende bouwer lijkt mij Faller het beste om mee te beginnen, deze geeft vaak heel gedetailleerd de bouw volgorde aan, daarna kun je de moeilijkheidsgraad zelf naar kunnen wel opvoeren.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Ik gebruik Kibri en.... Faller, Kibri heeft meer detail dan faller  :)
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Ik gebruik meestal Faller. Pasvorm is goed, handleiding duidelijk en ik vind de gepatineerde gebouwen best aardig. Verder vind ik de kwaliteit van binneninrichtingen ook mooi. Toch vond ik het soort huizen wat ze de laatste 2 jaar brachten wat minder mijn smaak, dus heb ik een aantal Vollmer modellen. Die hadden een aantal leuke dingen die wel bij mijn stijl paste. Ik merk echter dat de pasvorm en handleiding minder is. Sommige bouwelementen zijn echter weer makkelijker. Wat ik beduidend minder vind zijn echter de stickers, binneninrichting, gordijnen oftewel de versieringen. Deze lijken meer op met potlood ingekleurd als enige mate van streven naar authenticiteit. Kibri kan ik minder over oordelen. Ik vind de kleuren vaak te fel en te onecht.
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Ik gebruik voornamelijk Kibri, omdat zij meer moderne gebouwen hebben en dat meer aansluit op mijn baan.
Ik had een tijdje geleden een paketje van kibri die niet compleet was. Briefje gestuurd en na 10 dagen zaten deze onderdelen in de brievenbus. Over Kibri ben ik  ruim tevrede ook als er iets niet in orde is.
Ik heb enkele faller en vollmer gebouwtjes. Die zijn ook goed. Zelf heb ik weinig verschil  bemerkt tussen die drie.
Pola vind ik iets te eenvoudig.
MvG
Peter
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Behalve station Bonn, en nog enkele andere "krijgertjes" heb ik ook alles van Faller.
Maar wel bijna allemaal modellen van 20 jaar of ouder.


                                                                                     Arie
Re: kwaliteitsverschil Kibri /Faller/ Vollmer / Auhagen enz.
Hallo



Zelf heb ik het meeste van Faller
Ook wel eens wat anders geprobeerd
Maar ik vond toch dat het bij de Faller bouwdozen toch het beste paste en een goede bouwtekening
Nou zeg ik niet dat de andere slecht zijn hoor

Maar Faller heeft ook veel kermis attracties en die vind ik ook schitterend om te bouwen
En ja daar beweegt nogal veel in, en tot op heden gaat dat allemaal goed


mvg Frans