Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

CS1 adressen boven de 80 !!!

Gestart door v200marklin donderdag 09 oktober 2008, 08:49:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS1 adressen boven de 80 !!!
Kan het kwaad om i.p.v. de meegeleverde M trafo van 60Va een Conrad trafo van 150Va aan te sluiten op de CS1 ?

Mvg Gert
Re: Voeding voor de CS1
Nee, kan geen kwaad. Neem aan de spanning ongeveer even hoog is.

Mvg,
Peter
Re: Voeding voor de CS1
Lid sinds: 2006

offline
Re: Voeding voor de CS1
@ Peter,

deze trafo's kunnen of 15V of 18V afgeven, is schakelbaar.

Mvg Gert
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Even de topic titel aangepast wegens de navolgende vragen :

Heb m'n Locs opnieuw duidelijker genummerd , dwz alle E-Locs onder nrs. 01 t/m 45 , alle Diesels onder nrs. 46 t/m 80, tot zover alles OK 8)

Maar.......................nu heb ik nog 20 Diesels en 30 Stoomlocs, welke dus nummers moeten gaan krijgen boven de 80 , wat dus met de CS1 zou kunnen :?, echter wanneer ik 1 van deze locs op de CS1 b.v. nr. 100 geef, met sniffer adres (oude nr.van de 6021) b.v. 75, reageert de loc geheel niet op de CS1, pas wanneer ik het hoofdadres omzet naar 75, gaat de loc rijden, wat dus niet moet, daar er al een dieselloc op nr 75 staat :(

Wat doe ik fout?, of heeft het ook met de decoder te maken die in de loc zit, b.v. een 60760 set decoder kan maar 80 adressen bevatten 8)

Mvg Gert
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
ik dacht dat alleen Mfx-decoders adressen boven de 80 ondersteunen.(en natuurlijk Dcc-gedoe...)

mensen, verbeter mij als ik het mis heb :)

Dennis
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Gert,

Het heeft te maken met de decoder die heeb adressen boven de 80 kent.

Mvg,
Peter
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Dennis & Peter,

tks voor jullie antwoord, ik bevroedde al dat n.b. de M* decoders uit de 60760 set niet zouden matchen met de CS1, het is immers dezelfde fabrikant  :twisted: :|, heb er gelukkig maar 60 van :roll: :mrgreen:

Komt er dus op neer dat ik de volgende decoders kan gebruiken voor adressen boven de 80 :

Uhlenbrock
ESU
Kuehn
Marklin MFX

Als bovenstaand rijtje niet vloekt met de CS1 nrs boven de 80, dan kom ik er wel uit, al zal ik wederom niet elke loc op de baan kunnen zetten :?, iets waarvoor ik eigenlijk die CS1 had gekocht :roll: :wink: 

Mvg Gert
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Citaat van: v200marklin op dinsdag 21 oktober 2008, 21:38:04
Dennis & Peter,

tks voor jullie antwoord, ik bevroedde al dat n.b. de M* decoders uit de 60760 set niet zouden matchen met de CS1, het is immers dezelfde fabrikant  :twisted: :|, heb er gelukkig maar 60 van :roll: :mrgreen:

Komt er dus op neer dat ik de volgende decoders kan gebruiken voor adressen boven de 80 :

Uhlenbrock
ESU
Kuehn
Marklin MFX

Als bovenstaand rijtje niet vloekt met de CS1 nrs boven de 80, dan kom ik er wel uit, al zal ik wederom niet elke loc op de baan kunnen zetten :?, iets waarvoor ik eigenlijk die CS1 had gekocht :roll: :wink: 

Mvg Gert
misschien wat minder kopen?
anders toch meerdere stroomkringen met bv. 2CS-en :lol:

Dennis
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Misschien beter de CS1 niet kunnen kopen :?
Met MFX Locs gaat het nummeren boven de 80 OK, jammer dat ik er daar maar 3 van heb 8)

Uhlenbrock kan alleen met de Intellibox, mag m'n dealer doen :mrgreen:

ESU en Kuehn weet ik nog niet, nog niet aan het etteren geweest met deze decoders 8)

Mvg Gert
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Citaat van: v200marklin op dinsdag 21 oktober 2008, 23:57:11
Misschien beter de CS1 niet kunnen kopen :?
Met MFX Locs gaat het nummeren boven de 80 OK, jammer dat ik er daar maar 3 van heb 8)
Even wachten tot de update.

Mvg,
Peter
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Citaat van: Freak op woensdag 22 oktober 2008, 00:02:43
Citaat van: v200marklin op dinsdag 21 oktober 2008, 23:57:11
Misschien beter de CS1 niet kunnen kopen :?
Met MFX Locs gaat het nummeren boven de 80 OK, jammer dat ik er daar maar 3 van heb 8)
Even wachten tot de update.

Mvg,
Peter

Welke update ? , v/d MFX Locs of van de CS1 ?

Mvg Gert
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Peter zal wel de update van de CS1 by ESU bedoelen.
Maar Motorola heeft toch niet de mogelijkheid om boven de 80 te adresseren?
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
@Ad,

vraag dat nou niet aan mij  :( :wink:

Mvg Gert
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Citaat van: v200marklin op woensdag 22 oktober 2008, 02:36:09
@Ad,

vraag dat nou niet aan mij  :( :wink:

Mvg Gert
Nee Gert, want dan kan ik het net zo goed aan die muur hier achter mij vragen !  :lol: :wink: In koppertje Gert.... :mrgreen:

Hij is min of meer voor Peter bedoeld, maar wie het weet mag het zeggen hoor.
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Hey Ad,

ken jij niet een trucje om uit te halen met die bergen 60760 decoders zo te verbouwen dat de CS1 denkt  8) He ! een MFX Loc :mrgreen:
, waarop ik dan gerust kan verder nummeren 8)

De muur hier wist ook dit niet :roll: :mrgreen:

Mvg Gert
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Citaat van: v200marklin op woensdag 22 oktober 2008, 03:58:49
Hey Ad,

ken jij niet een trucje om uit te halen met die bergen 60760 decoders zo te verbouwen dat de CS1 denkt  8) He ! een MFX Loc :mrgreen:

Ik moet je hierin helaas teleurstellen Gert.
En al zou ik het weten, dan zou de ombouwprijs al snel die van een lokpilot overschrijden, dus dat zet geen zoden aan de dijk. :roll:
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Citaat van: Kappa op woensdag 22 oktober 2008, 02:21:15
Maar Motorola heeft toch niet de mogelijkheid om boven de 80 te adresseren?
Denk bij MFX eens aan het tweede adres, dat kan tot 255. Niet Marklin decoders zoals ESU.

Mvg,
Peter
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Citaat van: Freak op woensdag 22 oktober 2008, 07:23:44
Denk bij MFX eens aan het tweede adres, dat kan tot 255. Niet Marklin decoders zoals ESU.

OK, maar Gert heeft een CS1 en om daarmee dan je mfx decoders met motorola aan te gaan sturen....
Volgens mij kan dat niet eens......
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Ik heb 3 Locs met M* MFX decoder, deze zijn zonder problemen boven de 80 in te stellen op de CS1, het oude (6021) adres voer ik in als sniffer adres.

Echter, volgens de gebruiksaanwijzingen van resp. ESU, Uhlenbrock en Kuehn zijn hun decoders allemaal geschikt voor lange adressen boven de 80.
Ik krijg het op de 6021 echter niet voor elkaar een loc van een lang adres te voorzien, laat staan dat ik kan proberen of de loc het dan doet met een lang adres op de CS1 :roll: :|

Begin er een beetje moedeloos van te geraken :?

Mvg Gert
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Gert,

Citaat van: v200marklin op woensdag 22 oktober 2008, 08:47:04
Ik krijg het op de 6021 echter niet voor elkaar een loc van een lang adres te voorzien, laat staan dat ik kan proberen of de loc het dan doet met een lang adres op de CS1 :roll: :|
Als je de handleiding van de 6021 gelezen had wist je ook dat dit niet mogelijk was.
De 6021 kan maar tot 80 adresseren.

Mvg,
Peter
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
@ Peter,

OK, met de 6021 gaat het niet, met de CS1 ook niet :?

Als ik nou met m'n Uhlenbrock decoder-locs naar m'n dealer ga, kan hij ze met een Intellibox van U. voorzien van adressen boven de 80  :P, maar herkent mijn CS1 dan die lange adressen ?, anders heeft het n.l. nog geen zin 8)

Voor ESU decoders zou ik de Locprogrammer kunnen aanschaffen, maar dan weer dezelfde vraag, herkent de CS1 dan die adressen.

Ik vraag dit omdat voor beide typen decoders de lange adressen worden ingesteld door een andere centrale als de CS1 8)

De enige reden dat ik de CS1 heb aangeschaft is om door te nummeren na 80 !.

Mvg Gert

Mvg Gert
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Bij de ECoS werkt het in combinatie met multiprotocoldecoders niet van M* zijnde. Ik heb enkele locomotieven een adres > 100 meegegeven in het motorola formaat.
In de handleiding van de CS1 staat vermeld dat in de toekomst M* decoders met max 255 adressen moeten kunnen worden aangestuurd. Het zou kunnen dat hiervoor een update van de CS1 nodig zou zijn, wellicht nu met de aanstaande ESU update van de CS1.

Groet,
Ronald
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Ik heb even in de handleiding van de CS1 gekeken en op blz. 30 staat:

Adres
Voor een locomotief kan weliswaar het adres tussen 1 en 9999 ingesteld
worden, maar de Märklin locomotiefdecoders herkennen alleen
het gebied van 1 t/m 80 (toekomstige Märklin-decoders en andere
fabrikaten t.z.t. van 1 t/m 255).


Dus het zou moeten kunnen Gert.
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Ik heb even in de officiële productspecificaties van het 60760 setje gekeken en daar staat:

Ombouwset met geregelde Digital-decoder en hoogvermogenmotor (tuning kit). Passend op de meeste Märklin-H0-locomotieven met trommelcollectormotor. Decoder met 80 programmeerbare adressen, automatische omschakeling van de bedrijfssoort, regeling en digitaal schakelbare aansluiting voor verlichting afhankelijk van de rijrichting. Optrek- en remvertraging met Control Unit of Märklin Systems schakelbaar. Motor met 5-polig anker, sterke permanent-magneetveld en voorgemonteerd lagerschild. Inbouwmateriaal. Maten van de decoder 25 x 17 x 6 mm.

Gewoon 80 adressen dus voor deze decoder, daar veranderd een CS1 of CS2 of weet-ik-veel-welke centrale niets aan...

Koen
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Dat klopt Koen, maar Gert ging daar volgens mij al van uit. Wel stelde hij nog de vraag of hij met Uhlenbrock en ESU decoders adressen > 80 in kan stellen.

Groet,
Ronald
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Citaat van: rorail op woensdag 22 oktober 2008, 17:09:33
Dat klopt Koen, maar Gert ging daar volgens mij al van uit. Wel stelde hij nog de vraag of hij met Uhlenbrock en ESU decoders adressen > 80 in kan stellen.
Met een IB, ECoS of TAMS centrale is het mogelijk om decoders in MM-format tot 255 adressen te programmeren. Wat het adresberik van de decoder is staat gewoonlijk in de bijgeleverde handleiding.

Mvg,
Peter
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Heren,

wederom dank voor uw wijze woorden 8)
Yep, dat van max. 80 voor de 60760 wist ik inderdaad, maar hoop doet leven 8)

Ga met m'n U. decoder locs langs de dealurt 8)

ESU moet kunnen middels een ESU Locprogrammer , wie heeft er zo'n ding in de buurt van Rotjeknor ? :lol:

Kuehn........... :roll:, iemand nog suggesties :?

Mvg Gert
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Gert,

Het is mogelijk om met een 6021 een ESU Lokpilot v3.0 (afhankelijk van de versie van de software) waarde's boven de 80 in te geven. Zo kun je CV's boven de 80 instellen met waarde's van boven de 80. Ik weet alleen niet of de truc ook werkt met het lokadres, omdat dit CV 01 is. Je zou even in de handleiding moeten kijken onder het kopje "programmeren met een 6021". Een en ander is overigens afhankelijk van de software versie in de decoder. Oudere versies kennen dit trucje überhaupt niet.

Jan
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
@ Jan,

dank voor het meedenken, heb de gebruiksaanwijzing van de ESU Loksound V3.0 wederom helemaal doorgelezen, maar het kan dus niet 8)

M.a.w., heb de Lokprogrammer van ESU nodig :?

Heb bij ESU reeds prijs opgevraagd, echter nog geen antwoord 8)

Mvg Gert
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: CS1 adressen boven de 80 !!!
Gert,

PB'tje

gr Chris