Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217

Gestart door jeroenk woensdag 08 oktober 2008, 20:36:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Heren,

Ik sta op het punt my first 'terugmeldmodule' aan te schaffen.
Maar welke moet ik nou kiezen.
De Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 of de Viessmann 5217?

De Marklin is een paar 10-tjes duurder en ik weet niet hoe lang de kabel is die er bij zit. De kabel bij de Viessmann is maar 15cm lang ; )

Wie weet raad?

groet,
Jeroen
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Als de S88 van Marklin enkele tientjes duurder is dan de Viessmann 5217 neem je toch de laatste. Langere kabels zijn te koop of kun je makkelijk zelf maken.
Kun je solderen en weet je een beetje van elektronica kun je ook bouwpakketjes kopen.

Mvg,
Peter
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Hoi Peter,

Klopt zou het zelf zo kunnen maken maar dat kost dan wel weer tijd en die heb ik niet zo veel. De extra kabel die viessmann verkoopt is ~12 EUR. Als nu de 60880 een lange kabel mee levert ben ik geneigd de Marklin aan te schaffen. Van de andere kant ben ik dan wel weer die Nederlander die voor de goedkoopste ga, als de prestaties er niet minder om zijn.

groet,
Jeroen
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Hallo Jeroen,

Als je de kabels niet zelf wilt of kunt maken kijk dan eens op de site van Conrad.

240009-96 200 cm 8.99 Euro.
247062-96 115 cm 4.99 Euro.
246950-96   75 cm 5.99 Euro.

Mvg,
Peter
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Als je een echte Nederlander bent koop als je toch naar Conrad gaat:

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=212199 (effe zelf solderen, 20 min.)
of
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=240008 (kant en klaar)

Gr, Ben.
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
En de conrad S88 modules zijn exact dezelfde als de viessmann (staat er zelfs op), alleen er zit niet een doosje omheen....., ik zeg (en doe) conrad...
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Jeroen,

Heb je al eens nagedacht om een S88 met een ander soort aansluiting te kopen, deze zijn er ook de aansluitkabel is dan een standaard Patch-kabel. deze S88 modules vind je onder de naam S88-n

http://www.tams-online.de/htmls/produkte/S88-3/produkte_s88-3.html
of
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/S88_NPrint.JPG
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/bestelformS88N.html

Er zijn meerdere aanbieder op basis van de manier van aansluiten.

Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Citaat van: Sprinter op donderdag 09 oktober 2008, 10:49:09
Heb je al eens nagedacht om een S88 met een ander soort aansluiting te kopen, deze zijn er ook de aansluitkabel is dan een standaard Patch-kabel. deze S88 modules vind je onder de naam S88-n

Hier heb ik ook al eens naar gekekent, maar ik kwam er snel achter dat de verschillende modules wel dezelfde kabel en plug gebruiken, maar dat de pinnen in de plug niet altijd op dezelfde manier gebruikt wordt.
Daarmee past het wel allemaal, maar werkt het dan helaas toch niet. Of de voorbeelden die hier genoemd zijn wel allemaal dezelfde aansluitingen gebruiken, weet ik niet, maar het is dus wel iets waar je op moet letten...!
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Citaat van: jeroenk op woensdag 08 oktober 2008, 20:36:41
De Marklin is een paar 10-tjes duurder en ik weet niet hoe lang de kabel is die er bij zit. De kabel bij de Viessmann is maar 15cm lang ; )

Hallo Jeroen.
De standaard kabel die bij de Märklin S88 zit is ruim 50 cm, dit is voldoende om al je S88's netjes weg te werken, je krijgt dan wel erg veel en vooral lange meld kabels, maar hele lange lintkabels wegwerken is ook niet altijd even eenvoudig.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Citaat van: jeroenk op woensdag 08 oktober 2008, 20:36:41

De kabel bij de Viessmann is maar 15cm lang ; )


Viessmann heeft een gratis omruilservice naar een langere kabel. Korte opsturen en na verloop van tijd komt er een lange (circa 1 meter) retour. Ik kan het niet terugvinden in de handleiding dus het zal ergens op de internetpagina's van Viessmann staan.

Herman
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Ik heb zelf twee Viessmann modules en ze werken prima. Scheelt wel een hoop euries.
De verlengkabels ach die zijn overal verkrijgbaar ik gebruik zelf de lang lint kabel van Marklin om een goede aansluiting te hebben aan mijn CS1 die goed samenwerkt met de Viessmann modules.
Ik schakel via de K83 wissels mee, bezetmeldingen etc.
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Hallo allen,

ik heb voor de Conrad module gekozen:

Terugmeldingsdecoder Conrad module  212628-8B
en een
Verlengde S88-aansluitkabel  240009-8A

Als het een beetje mee zit heb ik die in de eerste helft van komende week binnen en ga dan direct aan de slag. Mijn ervaring zal ik zeker nog even terugkoppelen.

goed weekend,
Jeroen 
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Hallo,

Ik heb dus de onderstaande terugmeldingsdecoder besteld.



Weet iemand of hier de Marklinstekkerjes inpassen?

en als ik de decoder onder mijn baan wil bevestigen zijn daar dan de twee ronde gaten voor bedoeld.

groet,
Jeroen
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Hallo Jeroen,

- De (oude) Märklin stekkers passen gewoon. Of de nieuwe (met die 2 vleugels over de pin) passen, weet ik niet.
- Conrad verkoopt ook passende plastic kastjes. Dan kun je de decoder daarin stoppen (is hij meteen beschermd tegen sluiting door loshangende draden :)), en dat kastje kun je ook gewoon vastschroeven. Het is Conrad artikelnummer 244906 en kost net geen ?4.

Veel plezier ermee!
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Heb de decoder binnen maar wil voro het aansluiten toch nog een vraag stellen. Waar precies zijn de twee aansluitbussen op de kopse kant voro bedoeld? heb ik het goed als je die onder normale omstandigheden niet gebruikt.?

Ps: De foto van twee berichten eerder is verdwenen. waarschijnlijk heeft dat te maken met de omzetting deze week doro Ziggo.

groet,
Jeroen
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Zo de foto is weer terug.
Mijn vraag betreft het gebruik van de aansluitbussen aan de kopsekant (rechts)
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Beste Jeroen,

Alhoewel ik deze specifieke S88 melders niet ken, denk ik (nagenoeg zeker) dat het massa aansluitingen zijn, het S88 systeem heeft veelal een verbinding nodig naar de aarde van de rails(een stroomkring, ook de hele zwakke) dienen "rond" te zijn.

Dus het kleine stroompje wat er van de melder naar je contactrails loopt en via de wielen en assen naar de "normale" railstaven, moet ook weer terug naar de melder en dat gaat dus via een verbinding tussen de railmassa en de meldermassa.

Jij en ik horen het wel als ik het niet goed heb.

Groet, Anne W
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Citaat van: jeroenk op vrijdag 17 oktober 2008, 22:22:48Mijn vraag betreft het gebruik van de aansluitbussen aan de kopsekant (rechts)
De aansluitbussen aan de kopsekant zijn de massa-aansluitingen. Bij gebruik van een IB sluit je deze niet aan op de railmassa maar laat je deze lopen via de bruine draad van de centrale.
Bij gebruik van een CS 1 of 2 of de ECoS moeten de massa van de terugmeldencoder wel aangesloten worden op de railmassa. Dat i.v.m. de galvanische scheiding van de S88-bus.

Mvg,
Peter
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Citaat van: Freak op vrijdag 17 oktober 2008, 23:03:45
Citaat van: jeroenk op vrijdag 17 oktober 2008, 22:22:48Mijn vraag betreft het gebruik van de aansluitbussen aan de kopsekant (rechts)
De aansluitbussen aan de kopsekant zijn de massa-aansluitingen. Bij gebruik van een IB sluit je deze niet aan op de railmassa maar laat je deze lopen via de bruine draad van de centrale.
Bij gebruik van een CS 1 of 2 of de ECoS moeten de massa van de terugmeldencoder wel aangesloten worden op de railmassa. Dat i.v.m. de galvanische scheiding van de S88-bus.

Mvg,
Peter

Klopt (voor de CS1 iig, de anderen heb ik geen ervaring mee), al heb ik ergens wel gelezen dat je het beste maar 1 decoder op de rail-massa aan kunt sluiten, en ook op maar 1 bus van die decoder.
Alle andere decoders krijgen dan de massa via de s88-bus kabel, en toch aansluiten van de andere massa-bussen zou onvoorspelbare effecten kunnen hebben.

Ik heb daar zelf nog niets van gemerkt, maar ik heb dan ook niet meer massa-aansluitingen gemaakt :)
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Het maken van onnodige massa-aansluitingen op de s88 modules heeft als effect dat de rijstromen via de s88 kabel gaan  lopen. En dat veroorzaakt onterechte bezetmeldingen of bezetmeldingen die staan te flipperen.
Dus extra massa-aansluitingen aan s88 moet je alleen maken als dat in de handleidingen uitdrukkelijk wordt aangegeven. Anders nooit doen.
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Citaat van: EgMaf op zaterdag 18 oktober 2008, 03:11:16Klopt (voor de CS1 iig, de anderen heb ik geen ervaring mee), al heb ik ergens wel gelezen dat je het beste maar 1 decoder op de rail-massa aan kunt sluiten, en ook op maar 1 bus van die decoder.
Alle andere decoders krijgen dan de massa via de s88-bus kabel, en toch aansluiten van de andere massa-bussen zou onvoorspelbare effecten kunnen hebben.

Ik heb daar zelf nog niets van gemerkt, maar ik heb dan ook niet meer massa-aansluitingen gemaakt :)
Bij de CS en ECoS staat aangegeven dat i.v.m. de galvanische scheiding de massa van een S88 encoder op de railmassa aangesloten moet worden.
In de praktijk kun je gerust van alle S88 encoders de massa op de railmassa aansluiten. Er heeft hier als eens een topic over gelopen waaruit tot op heden is gebleken dat het voor deze centrales geen enkel probleem heeft gegeven.

Mvg,
Peter
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Citaat van: Freak op zaterdag 18 oktober 2008, 10:16:19
Citaat van: EgMaf op zaterdag 18 oktober 2008, 03:11:16Klopt (voor de CS1 iig, de anderen heb ik geen ervaring mee), al heb ik ergens wel gelezen dat je het beste maar 1 decoder op de rail-massa aan kunt sluiten, en ook op maar 1 bus van die decoder.
Alle andere decoders krijgen dan de massa via de s88-bus kabel, en toch aansluiten van de andere massa-bussen zou onvoorspelbare effecten kunnen hebben.

Ik heb daar zelf nog niets van gemerkt, maar ik heb dan ook niet meer massa-aansluitingen gemaakt :)
Bij de CS en ECoS staat aangegeven dat i.v.m. de galvanische scheiding de massa van een S88 encoder op de railmassa aangesloten moet worden.
In de praktijk kun je gerust van alle S88 encoders de massa op de railmassa aansluiten. Er heeft hier als eens een topic over gelopen waaruit tot op heden is gebleken dat het voor deze centrales geen enkel probleem heeft gegeven.

Klopt, ik heb de handleiding van mijn CS1 er even bijgehaald en daar staat inderdaad:
De massa aansluiting van de eerste module moet met de massa van de rails (bruin) verbonden worden
De massa-aansluiting loopt gewoon vanuit de 1e s88 decoder via de s88-bus naar de andere s88 decoders.
Dus waarom zou je dan elke decoder apart op de massa aansluiten? Het is meer werk, maar het levert voor zover ik weet niets op, is in strijd met de handleiding en heeft soms al problemen opgeleverd.
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Egmaf,

Er staat ook niet dat je alle massa's van de S88 aan moet sluiten. Er staat dat het geen kwaad kan.

CiteerHet is meer werk, maar het levert voor zover ik weet niets op, is in strijd met de handleiding en heeft soms al problemen opgeleverd.
We spreken hier toch over de CS en ECoS. Waar staat dat het soms al problemen heeft opgeleverd ?.

Mvg,
Peter
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Zoals ik al zei, als je meerdere massa-aansluitingen maakt aan het s88 systeem , dan gaat een deel van de rijstroom door de s88 kabeltjes lopen, en dat kan storingen op de bezetmeldingen veroorzaken. Dus gewoon de handleiding van CS, rssp. ECoS volgens, en alleen de module die het dichtst bij de centrale zit aan massa leggen.
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
We hebben het hier over de CS of ECoS.
Enige tijd geleden is hier al eens een topic over geweest waaruit bleek dat het bij deze centrales absoluut geen kwaad kon. Praktische ervaring.
Navraag bij ESU door een forumlid gaf hetzelfde antwoord.


Mvg,
Peter
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Ik weet dat het over CS en/of ECoS gaat. Bij een centrale met doorgaande massa, zoals de 6021 of de IB moet je helemaal geen extra massaverbindingen maken.
En bij de CS/ECoS is 1 verbinding genoeg. Waarom zou je het noodlot tarten door er meer te maken?
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
De bussen aan de kopse kant zijn massabussen.
De belangrijkste toepassing waren de reedcontacten, 1 kant op melderpoort, andere op massa-bus

Groeten,
Herman
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Inderdaad ook voor reedcontacten. Of voor drukschakelaars...

Koen
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Allen,

Er is al veel gezegd en geschreven over de 5217. Nu ben ik de omstandigheden dat ik deze ook gekocht heb, maar heb een probleem.
Ik rij C-rails en heb 3 decoders aangesloten, met massa aansluiting gaat alles flipperen zonder dat er iets op de baan staat, haal ik de massa aansluiting weg dan werkt er geen decoder meer. HELP....
verschillende aansluitingen geprobeerd met allemaal het zelfde effect.

Groet Kees
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Dag Kees,

zonder massa aansluiting werkt het niet, punt.

Het flipperen zou kunnen wijzen op storing die de s88 flat-cable binnenkomt.
Vooral als je de bedrading 'netjes' in gootjes langs de leidingen + en - voor de rails en de wissels/wisselmotoren hebt gelegd, zou dat kunnen optreden.

Oplossingen:
- flat-cable twisten, dus rond zichzelf draaien.
- LDT kabels 'ethernet' s88 in plaats van flat-cable gebruiken, te beginnen aan module 1 naar de besturing toe.
- bedrading voor terugmelding ver van de gewone leidingen houden, 'wild' bekabelen
- in de draden voor wisselmotoren 'varkenssnuitjes' opnemen, die je soms van oude lokmotoren overhoud.

Uiteraard kun je een en ander combineren.

Veel succes,

Herman
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Ik heb het probleem dat de S88 opnieuw geprogrameerd moet worden als ik het CS 2 opstart.
Alles werkt dan goed. Maar na een dag stilstand werkt niets meer.
Het lijkt wel of het geheugen niet werkt.
Wie weet hier een oplossing voor?
Re: Marklin 60880 Terugmeldmodule S88 versus Viessmann 5217
Misschien een nieuwe batterij in je Marklin gameboy stoppen, dan kan hij alles weer onthouden.

Groetjes