Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Mijn 3029 is op hol geslagen..

Gestart door Ad48 woensdag 13 november 2013, 14:41:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn 3029 is op hol geslagen..
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Mijn 3029 is op hol geslagen..
Ik heb een probleem (wie niet tegenwoordig :D). Ik heb een lokje 3029 vorig jaar omgebouwd naar digitaal met een esudecoder V4.0 en dit werkte tot nu toe goed. Ik bestuur mijn treinen met een Ecos 2.

Afgelopen week kreeg mijn lokje de kuren en begon zomaar op maximaal te rijden en was niet meer te regelen. Als ik mijn Ecos uitzette en weer aan, dan was het lokje stil, draaide ik aan de bediening om te rijden dan ging hij rijden om dan ineens weer plotseling op hol te slaan. Tot gisteren, hij deed ineens niets meer.

Nu heb ik nog een MS 2 liggen en heb mijn lokje aangesloten op de rollenbank met de MS 2. Hierop ging hij wel rijden, maar ook op maximaal, dus de decoder is niet stuk.
Sluit ik de rollenbank aan op de Ecos 2 dan doet het lokje niets. :?

Wie weet wat dit kan zijn en weet hier de oplossing voor? Ik heb geprobeerd om hem op fabrieksinstelling te zetten met de MS 2 maar dat hielp ook niet. Met de Ecos heb ik de decoder uitgelezen en dat werkte ook gewoon. De Ecos staat op DCC 28.

Groetjes, Ad
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Probeer analoog herkenning eens uit te zetten?

CV29 bit 2 uitzetten (zie de handleiding bladzijde 56 - Nl versie - voor de instellingen in CV29).

Groeten,

Rauke
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Een reset (CV8 = 8) zet juist de analoog herkenning weer aan, terwijl je die graag uit wil hebben. Doen wat Rauke zegt.
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Helaas heren, er veranderd niets. Met de MS loopt hij alleen hard vooruit.
In de ecos de analoge instelling uitgezet, maar er komt geen beweging in de lok.

Ik wil hem opnieuw pratend krijgen via de Ecos.

Wie weet het?

Gr, Ad
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Probeer m eens met het MS 2 programmeren? (als het MS 2 dat kan)

Groeten,

Rauke
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Ook met de MS reageert hij niet, alleen hard vooruit :-)

Maar de bedoeling is dat ik hem met Ecos 2 weer aan de praat krijg. Iemand met Ecos die weet wat te doen?

Gr, Ad
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Ad,


Even voor de duidelijkheid. Ik heb noch een Ecos noch een MS2, maar ik neem aan dat je andere treinen normaal werken
anders had je dat vast gemeld.


Daarom vind ik het vreemd dat je zegt dat het geen decoder probleem is, dat lijkt mij nou juist wel !
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Alphons,

Ik heb de decoder uitgelezen en dat ging gewoon goed, alleen ik verwacht niet dat de decoder kapot is omdat hij wel gewoon rijd.
Ik moet wel zeggen dat ik er weinig verstand van heb.

Gr, Ad
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Je kan er vanuit gaan dat er iets niet goed zit met de decoder. Een kortsluiting of ander probleem.
De kans is groot dat je decoder defect is!
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Als je de decoder kan uitlezen verwacht ik juist niet meteen een defecte decoder. De eindtrappen van de motoruitgangen op de decoder kunnen kapot zijn. Maar dan zou de loc ook op het programmeerspoor moeten weg schieten.
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Decoder uitlezen geeft op het eind aan, succesvol verlopen. Ik mag aannemen dat als er een defect in de decoder zit, dat hij dit dan aangeeft.

Gr, Ad
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Jouw aanname is helaas niet correct!
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Blausee-Mitholz
gast

Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Mijn kameraad heeft een Viessmann decoder gehad, hielt er plotseling mee op. Reed niet meer, was geen mm meer in beweging te krijgen. Decoder kon ik uitlezen, van adres veranderen ect ect. Maar rijden ho maar. Toch ergens een defect in de decoder.
Betreffende decoder heb ik dan ook vervangen door een Zimo.

Mvg, Johan
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Kun je een foto maken van de decoder? Beide zijden. Misschien is er wat aan te zien.
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Nou, ik wil hem nog niet uit de lok halen, was al een hele klus om hem erin te krijgen, daar ik ook verlichting in de lok gemaakt heb, was een heel gepriegel. Probeer het eerst op de normale manier. Misschien eerst lok uit lijst verwijderen en weer opnieuw installeren?

Gr, Ad
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Blausee-Mitholz
gast

Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Ad, heb je gesoldeerd met een soldeerbout voorzien van randaarde?
Zo nee dan de kans groot dat de decoder schade heeft opgelopen bij de ombouw.
(Bij wel randaarde gebruiken is de kans nihil)

Mvg, Johan
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Ik heb hem omgebouwd bij een workshop bij MSG. Dit onder deskundige leiding. Hij heeft het ook plm. 2 jaar gewoon goed gedaan.

Gr, Ad
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Weer iets nieuws. Ik had hem uit de Ecos verwijderd en daarna weer opnieuw aangemeld, er veranderde niets aan de situatie.

Toen heb ik hem verwijderd uit mijn MS2 (makkelijk als je iets voor reserve hebt). Nu komt het mooie, ondanks dat hij verwijderd is, blijft hij gewoon lopen en kan hem alleen stil zetten door de stopknop te bedienen.😟 Ik heb hem opengemaakt en nagekeken maar zag op het oog niets vreemdst, alles zag er netjes uit. Weer in elkaar gezet maar geen veranderingen😏

Gr, Ad
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Wellicht is het een idee om het lokje eens even een analoge baan op te sturen.

(Nog niet zelf geprobeerd met ESU. Wel met een UB-Andi)

John
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Beste Ad,

Zoek eens contact met de man bij de MSG, wellicht kan hij je verder helpen, eventueel met een bezoek, we hebben een Esu decoder tester.

Groet, Anne W
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Hallo Anne, is die man er s'zaterdags ook? En wie is het? Kan Sander hem ook uittesten in Waalwijk?

Gr, Ad
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Hoi Ad,

Het eerste wat ik bedacht was ook de analoge herkenning. Je zei al het uitzetten hiervan het probleem niet oplost.
Ik denk (net als Wijbe) dat de H-brug/eindversterker op de decoder kapot is. Tenzij je weet hoe je deze moet vervangen is hier niet veel aan te doen.

Zou je zoals Wijbe ook al vroeg een aantal foto's  kunnen maken van je decoder? Ik ben daarnaast ook benieuwd naar hoe je aansluitingen op je motor zitten. Ik vermoed namelijk dat je condensatoren op de motor ontbreken of niet toereikend genoeg zijn. Daardoor komen er steeds piekspanningen uit je motor op de decoder, die na een tijdje hun tol beginnen te eisen (in de vorm van kapotte mosfets...)

Grtzz Jesper
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Condensatoren op de motor? Die moeten zo veel mogelijk worden verwijderd. De condensator die tussen de beide aansluitingen op de motor zit mag blijven zitten, maar hoeft niet dacht ik.
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Ik heb niet zo'n goede fotocamera en ben ook niet zo goed in detail foto's. Er is niets aan te zien op het blote oog. De h- brug en eindversterker vernieuwen ken ik toch niet omdat ik niet weet waar die zit en hoe die eruit ziet. Dan zal het wel een nieuwe decoder worden.😏

Wiebe en Jesper, zoals ik al aangaf heb ik die onder deskundige leiding tijdens een workshop vernieuwd.😊

Gr, Ad
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Beste Ad,

Sander in Waalwijk kan er natuurlijk naar kijken, hij is er morgen, MSG: ik denk dat je hem bij/met Hans Noordhoff hebt ingebouwd, morgen is de MSG ook open, je zou kunnen kijken of hij er is, anders dinsdagavond.

Een andere optie is HIP in Werkendam, alleen dit weekend niet denk ik, ze zitten in Zutphen.

Groet, Anne W
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
euh, sorry ik bedoelde de smoorspoelen...  :oops:
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Het lokje van Ad staat voor m'n neus en heeft adres 0. En dan doet'ie 't niet op de digitale baan. :)

Gr, Ben.
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Leuk effect dan. Eens proberen na te bootsen. Niet geweten dat je adres ook op 0 kunt schrijven....
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Het rare is dat bij Ad thuis de lok op een digitale baanspanning als analoog rijdt. Bij mij op de rollenbank niet.
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Heb ik nou altijd, ook met computers, gaat altijd anders dan dat het hoort 😄😄😄

Gr, Ad
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Mijn 3029 is op hol geslagen..
Lokje rijdt weer prima, vandaag Ben op visite gehad en hij heeft hem ingeregeld en afgesteld. :thumbup:
Ook het een en ander geleerd voor het afstellen van cv's met de Ecos.
Ben, nogmaals bedankt.

Gr, Ad