Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Mijn baanplan, Tips gevraagd

Gestart door Veer woensdag 08 oktober 2008, 09:14:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn baanplan, Tips gevraagd
Het onderstaande baanplan heb ik ontworpen, met het volgende in mijn achterhoofd.

Ik de "nis" links komt een logeerbed te staan. (dus voor het 30 cm brede stuk baanplan.)
Ik heb te maken met een schuinekap en met balken, waardoor ik soms wat op moet schuiven.
Het station ligt niet aan een doorgaand traject, zodat ik geen goederentreinen door het station heb denderen.
Ik rijd Nederlands, dus de bovenbouw wordt redelijk vlak.

Ik krijg graag tips!

Baanplan nivo 1, met een inkijk aan de zijkant op de opstelsporen:


Baanplan nivo 2:


Alvast badankt,

Tim

Edit wakkie: plaatjes ingevoegd.
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
Blanko baanplan? hmm... Erg intressant!

Zie geen foto's  :P
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
Het baanplan komt eraan !
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
ah dan zal ik binnen 5 min opnieuw eens kijken....
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
Hallo allemaal,

De plaatjes van het baanplan zijn geplaatst.

Groetjes

willie
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
Ziet er goed uit!
Alleen met de boogwissels bovenin van laag 1 (bij het 3-sporige deel) denk ik dat je niet genoeg afstand tussen de rails overhoudt.
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
De rails komt strak tegen elkaar te liggen, maar dat past precies.

Bedankt voor het meedenken.
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
Kan je even wat meer vertellen met wat je wilt maken ?

Want anders kun je véél meer uit dit spoorplan halen denk ik, tenzij je hele dorpen en bergen gaat maken.  :D

Robbert
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
Bergen worden het niet. Maar wel polders en een gedeelte van een dorp (rond het station) Bij het station komt ook een museumlijntje.
Links boven in de hoek komt industrieterrein. Linksonder wil ik iets omhoog gaan zodat een groot gedeelte van de lus niet zichtbaar is. En daar heb ik nog niet echt een bestemming voor. Misschien bos met een paar villa's erin.
Maar tips zijn van harte welkom. En meer mogelijkheden om eruit te halen.

Bedankt vast,

Tim
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
Citaat van: Veer op donderdag 09 oktober 2008, 08:22:44
De rails komt strak tegen elkaar te liggen, maar dat past precies.

Bedankt voor het meedenken.
De rails zullen inderdaad wel passen, maar als ej op beide sporen een trein zet zullen die elkaar wel raken (en dus schuren, of erger nog, aan elkaar blijven haken). Vooral bij stoomlocs (met de buitenliggende cylinders) wordt dat een probleem, maar bij gewone locs & wagens wordt het erg krap...
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
Ik heb ook een stukje op de baan wat eigenlijk iets te dicht tegen elkaar ligt, heeft me al een paar verbogen windlei bladen van stomers gekost :?

Nu houd ik er wel rekening mee, maar vergeet het ook wel eens een keer en dan is het weer KLENG !!!!! :mrgreen:

Voorkomen is................................... 8)

Mvg Gert
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
Citaat van: EgMaf op donderdag 09 oktober 2008, 08:56:02
De rails zullen inderdaad wel passen, maar als ej op beide sporen een trein zet zullen die elkaar wel raken (en dus schuren, of erger nog, aan elkaar blijven haken). Vooral bij stoomlocs (met de buitenliggende cylinders) wordt dat een probleem, maar bij gewone locs & wagens wordt het erg krap...

OK, thnx voor de tip ik ga het testen. Het voordeel is wel dat mijn treinverkeer alleen van rechts naar links langskomt. Ik laat na uitgebreid testen de resultaten wel weten.

Edit Herman05: Quote gerepareerd
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
Hallo allemaal,

Ik ben verbaasd!! 291 keer in mijn baanplan bekeken en ik krijg nauwelijks reacties.

Waarom? Kunnen jullie er helemaal niets mee of heb ik na 3 jaar stoeien, bouwen en weer afbreken het ultieme baanplan gevonden voor mijn wensen en mijn ruimte?

Ik zit te wachten op tips en reakties. Nu kan ik nog aanpassingen maken, als ik straks aan het bouwen ben, waarschijnlijk niet meer.
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
Misschien wachten ze wel op de resultaten van je testen, en het eventuele aangepaste baanplan?
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
Tim,

zelf ben ik ook al meer als een jaar aan het plannen maar ben nog steeds niet tevreden. Heb zelfs het gevoel dat het mij nooit zal lukken een plan te maken waarmee ik tevreden blijf(!). :?

Het probleem met plannen is volgens mij dat het moeilijk is voor een ander om zich in jouw plan of welk plan dan ook in te leven.

Hier dan toch een vraag/opmerking van mijn kant. Waarom heb je in nivo 1 gekozen voor 2 keerlussen? Als je die van linksboven weghaalt dan krijg je ruimte voor meer en langere opstelsporen tbv het schaduwstation.

Groetjes, John
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
Hey,

op zich een leuk plan. Wel erg smal, dus ben benieuwd hoe je de scenery allemaal gaat plaatsen. Bij de sporen van het industrieterrein zou ik het iets anders doen. Je moet hier dus met een loc´je (ik zie een hippel voor me, of een sikje) over de hoofdbaan naar het industrieterrein. Tevens is er dan geen mannier om je loc achter de wagons te krijgen, zodat je de wagons kunt achterlaten, en met de loc iets anders kunt gaan doen. Je loc kan dus nergens omrijden ofzo. Ik zou een aftakking maken vanaf je station, naar de industrie toe, en niet aansluitend op je hoofdbaan. (zie je in het grootbedrijf ook zelden.)

roy
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
Ik ben het met je eens. Ik heb het industrieterrein als laatste toegevoegd en zag/zie geen andere oplossing. Heb je suggesties?

Groeten,

Tim
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
Gewoon gaan beginnen en als je tegen iets aanloopt het dan alsnog aanpassen.

Je hebt een plan dus doe er wat mee.


Succes ermee en vooral plezier met het bouwen.

Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
Ik ben begonnen met de onderste laag te bouwen. Maar dit is al mijn derde poging om een baan in elkaar te zetten. Ik ben dus nu voor de derde keer bezig en heb niet veel tijd/zin om weer af te moeten breken omdat i kiets over eht hoofd heb gezien dat ik eerder had kunnen zien.

Maar bedankt voor de aanmoediging.

Tim
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
Citaat van: Veer op donderdag 09 oktober 2008, 16:26:35

OK, thnx voor de tip ik ga het testen. Het voordeel is wel dat mijn treinverkeer alleen van rechts naar links langskomt. Ik laat na uitgebreid testen de resultaten wel weten.
[/quote]

Ik heb met diverse treinen combinaties uitgebreid getest, maar geen problemen ondervonden.

Dus ik laat mijn baanplan voorlopig gewoon zo.

Ik ben nog wel geinterreseerd in tips voor mijn industrieterrein.

Ik lees het wel.

Tim
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
Citaat van: Veer op vrijdag 24 oktober 2008, 20:37:28
Ik heb met diverse treinen combinaties uitgebreid getest, maar geen problemen ondervonden.

Dus ik laat mijn baanplan voorlopig gewoon zo.
Ok, dan hoop ik dat je later ook geen loc's of wagen krijgt die er wel problemen mee hebben.

Citeer
Ik ben nog wel geinterreseerd in tips voor mijn industrieterrein.
Ik heb het even op me in laten werken, en het volgende bedacht:

Als je het dubbelspoor linksbovenin nu eens helemaal in de hoek legt, kunnen de industriesporen binnen dat dubbelspoor vallen. De spoortjes die nu tussen het stationsgebouw en het dubbelspoor liggen, en de huidige industriesporen buiten de hoofdbaan moeten dan wel verdwijnen.
Eventueel kan je dan hoge fabrieksgebouwen gebruiken om de scherpe boog van het dubbelspoor uit het zicht te halen.
Links zou ik dan dus een fabrieks-aansluiting maken, met bovenlangs (naast de hoofdlijn) een spoor naar rechts waar het (met een kruiswissel) het drase spoor daar kruist. In de rechter lus pas dan mooi een locwerkplaats, eventueel met draaischijf of schuifbrug.
Het spoor bovenlangs van links naar recht kan dan meteen dienen als aankomst & vertrekspoor voor treinen: De loc koppelt af en gaan naar de verzorgingsplaats, terwijl een rangeerloc de wagens verder verdeelt en een nieuwe trein samenstelt voor een loc die al verzorgd was.

Hoe klinkt dat?

Groet,
EgMaf
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
Dat is een goed idee alleen kan ik niet met drie sporen naast elkaar van links naar rechts omdat halverwege een diagonale balk van de dakconstructie loopt. Dus ik kan van links naar rechts voor en achter met maximaal 2 sporen langs deze balk.

Dit beperkt mij duidelijk in de mogelijkheden.

Maar de bocht in de hoek en daar het industrieterrein is een optie om in te gaan tekenen.

Bedankt voor de tips.
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
ron van den broek
gast

Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
Hoi Tim,

Het is inderdaad niet makkelijk voor anderen om direkt een antwoord te kunnen geven in jouw beleving, ik dus ook niet. Maar mijn advies is ga gewoon bouwen en durf. Als je dan ergens tegen aan loop bestaat het niet dat het onoverkomelijk is en een flinke ingreep behoeft. Je plan is gerust weing mis mee en wees een beetje brutaal tegen jezelf. En dan nog wat  je boft ook nog dat je in je baan slaapt en dat is ook weer goed voor de bedenkgeest. :D :D :D
Zelf bouw ik ook een stukje Nederland met iets wat met jouw baan enige overeenkomst heeft en dan heb je wel eens een idee maar in de praktijk ga je het af en toe toch weer aanpassen.
Pak het op en succes.

Mvg Ron
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
Bedankt, enne ik ga idd bouwen. Nog even voor de goede orde IK slaap niet in mijn baan, dat zijn alleen logees.

Ik ga binnenkort bouwen en dan horen/lezen jullie het wel.
Re: Mijn baanplan, Tips gevraagd
Ik heb het baanplan aangepast omdat met proefrijden het eerste plan niet beviel. Ik heb het station nu naar achteren verplaatst. Het museumlijntje alleen een halte aan het station gegeven. Verder een extra stationnetje ingevoegd (op de tekening links onder) om met een sprinter en de museumlijn een dienst te onderhouden) En voor het rangeren en eventueel onderhoud aan locs twee spoortjes neergelegd. Nu kan ik meer rijden en heb ik meer mogelijkheden voor scenery. Het blijft afwegen en woekeren met de ruimte.
Graag tips en reacties!

Groeten,

Tim

Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd NIEUWE POGING
Stof, stof, stof  :lol: Eerst maar eens dit draadje flink afstoffen! Het lijkt mijn baan wel!  :lol: :(

Na een hele tijd de baan zo neer gelegd te hebben gehad, zodat er met twee treinen gereden kon worden, heb ik nu besloten om weer plannen te gaan maken. Dit was leuk als er zoontjes van vrienden op bezoek kwamen en af en toe voor mijn dochters, maar nu weer eht echte werk!

Het huidige plan voldoet niet. De hellingen zijn te stijl voor mijn koploper en dat is toch wel lastig.

Daarom nu een nieuw plan (versie. de tel kwijt!), graag jullie reacties.

Plan laag 1 (de onderste laag):



Plan laag 2 (de bovenste laag, met de zichtbare delen):


P.S. De rode baandelen ga ik stroomloos schakelend maken. (= meer voor mij zelf!)

Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Hoi,

als ik het goed zie, heb je aan de onderzijde 2 keerlussen op elkaar liggen? Waarom maak je geen spiraal, zodat je een afwisselder beeld aan treinen kunt laten zien? (is mooier, dan dat dezelfde trein op het andere spoor uit de "berg" komt.)

Roy
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd NIEUWE POGING
Dank je voor je feedback, daar ben ik erg blij mee.

Ik heb nu aan de kant van de keerlussen een "spiraal", maar mijn koploper komt niet lekker naar boven. Om te voorkomen dat dezelfde trein steeds weer tevoorschijn komt heb ik in elke keerlus een extra spoor gelegd, zodat ik kan afwisselen.

P.S. Ik ben in onderhandeling om de onderste 120x100 cm uit te breiden naar 248x100, maar mijn eigen gemeente (= mijn vrouw) is niet zo scheutig met toestemming voor nieuwe bouwprojecten op nieuw te ontginnen grondgebied.  :P Dan kan ik wel goed omhoog komen met mijn koploper!
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
In plaats van een spiraal, kun je evt ook een helling gebruiken, die je verstopt achter de achterwand van je baan. Een spiraal geeft meer weerstand, en je zit aan een vast percentage stijging vast.

Kun je rechts te spiraal ook niet vergroten?

Roy
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Hoi Rowi,

Dank voor je reactie.

Mijn baan moet op een zolder komen met overal schuine wanden, verder heb ik het "probleem" dat er een logeerbed op die zolder moet staan. Er moet "rommel" onder de tafel opgeslagen kunnen worden (en een vrouw en twee dochters hebben een hoop zooi!) Dus de achterwand zal dan ten koste gaan van mijn ruimte. Zoals gezegd ben ik aan het lobbyen om aan de onderkant van het plan de ruimte van 1X1,22 te vergroten naar 1X2,48 en dan kan ik daar wel naar beneden en weer omhoog komen (met een dubbel spoor) Verder heb ik ook nog de keiharde eis dat ik met alle geweld Nederlands wil rijden dus ook geen bergen kan maken om spiralen e.d. in te verwerken.
Hoe wel ik wel met bewondering kijk naar de bergen hier op het forum!

Groeten,

Tim
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Tim,

ik ga ook een nederlandse baan bouwen, maar een spiraal kun je nog wel verdekken op een "legale" manier. Gewoon vloeiend het langschap laten oplopen. (sporen liggen hier in nl ook weleens in een geul in het landschap).

Als je de lus maakt met 5200 en 5100, dan heeft je koploper er al moeite mee?

Roy
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Roy,

Ja, tegen een lus zoals in het eerste plan komt mijn koploper (het is geen M* koploper hoor!)
niet op. Deze moet langzamer stijgen.

En het verbergen van stijgen en dalen gaat in mijn nieuwe plan beter omdat het geleidelijker gaat en omdat de sporen verdekter liggen opgesteld.
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Vergeet het vorige baanplan maar even, want zoals het er nu naar uit ziet gaat alles keurig in dozen. En wordt voorlopig opgeslagen.

Gisteren heb ik te horen gekregen dat ik geen baan meer heb en omdat ik al meer dan een maand ziek ben is de eerste prioriteit nu om weer gezond te worden en vervolgens een nieuwe leuke baan te vinden.
Ik zal mijn best doen om wel hier op het forum mee te blijven lezen en eventueel reageren.

Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
wat een klotebericht voor je! Sterkte ermee, en beterschap!!!

Roy
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Inderdaad Roy: beterschap Tim en kop op!

Groeten,

Erik.
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Tim ik begrijp het helemaal zit in de zelfde schuitje 2 dagen voor mijn vacantie
midden augustus werd ik van mijn project gehaald (leverde niets op :shock:) Ben daarna  ziek uit Kreta gekomen en nu ook twee doelen a beter worden en b job vinden.
Gaat veel tijd inzitten om je aan te melden bij instantie's ed, maar ook het zoeken naar een baan. Sterkte hier van uit  Waalre, onder de rook van Eindhoven.
Groet Erik
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Tim,

Wat een rotbericht! ik wens je heel veel sterkte!

Roland
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
veel sterkte en hopelijk snel een nieuwe job.Ik zou echter verder bouwen.Geeft je wat afleiding en als je dan een nieuwe job hebt is je baanplan misschien al af.Bespaart uiteindelijk veel tijd want dat is het moeilijkste bij het bouwen:een goed baanplan.
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Dat is balen zeg :? Sterkte met het vinden van een nieuwe baan, modelspoor moet nu echt op het 2e plan komen. :(
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Hoi Tim,

heel vervelend allemaal en ik wens je dan ook beterschap en veel succes in het vinden van een nieuwe baan.

Groetjes, John
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Hallo allemaal,

Excuses voor de late reactie, maar hartelijk dank voor al jullie reacties. Ik ben in de tussentijd weer bezig met het ontwerpen van een baan. Met de gezondheid gaat het steeds een beetje beter. Vandaag ga ik de zolder opruimen, zodat mijn vader daar volgende week kan slapen (hij komt een week over uit het buitenland). Daarna heb ik een opgeruimde zolder en een plan, dus moet ik toch een keer kunnen gaan beginnen met herbouwen van mijn baan.
En als deze baan dan in werking is gesteld, volgt misschien ook wel weer een baan die centen oplevert i.p.v. kost  :P

Iedereen: FIJNE KERSTDAGEN EN EEN GOEDE JAARWISSELING!

P.S. Het nieuwe baanplan volgt zodra ik helemaal tevreden ben.
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Hier is dan het definitieve (?) plan, waar ik in het nieuwe jaar mee aan de slag ga. Graag jullie feedback. Het is wel wat gecompliceerd omdat in de inham links het logeerbed staat en het dak aan alle kanten schuin loopt, met nog een balk er tussendoor. Maar ik sta open voor elke opmerking, omdat ik graag een zo goed mogelijk plan wil hebben :lol:
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Hoi tim

ik vind dat je wat teveel zichtbare sporen hebt en te weinig onzichtbare. Ik zou zeker op het smalle stuk maar twee sporen zichtbaar maken. 3 is onrealistisch en je houdt te weinig ruimte over om de boel mooi af te werken. Verder heb je volgens mij erg weinig schaduwstation sporen. Ik zou er wat meer onder je station leggen. Als je me het file stuurt wil ik wel even meedenken?

Roland
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
@Roland: Ik ben het met je eens dat er veel zichtbare sporen zijn. En dat het niet een heel realistisch beeld is. Maar ik moet ook keuzes maken. Daarom stuur ik je de file graag toe en wacht met spanning af.
De drie sporen op het smalle gedeelte is een dubbel spoor en het achterste spoor loopt op een spoordijk 10 cm erboven.

De schaduwstations gebruik ik meer om het treinenverloop wat spannender te maken dan om treinen te parkeren. Ik heb 5 treinen en veel meer zullen het er niet worden.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten,

Tim
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Tim,

ik ben erg benieuwd, hoe je het 3e van de 4 sporen linksboven wilt laten stijgen, tussen de andere 3 door? Lijkt mij qua aankleding lastig, om mooi weg te werken. Ik zou het denk ik omruilen. In het linker deel het meest rechter spoor naar je opstelsporen laten gaan, en links het dubbelspoor laten verdwijnen. Dan hoef je geen helling oid midden in je emplacement te maken.

Daarnaast zou ik de zichtbare lus rechtsboven vervangen door een spiraal naar je schaduwstation. Dit oogt veel rustiger. Een zichtbare keerlus vind ik altijd wat amateuristisch uitzien. Maar dat is mijn mening.

Roy
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
@Roy:
Ik ben het met je eens dat die keerlus niet echt realistisch is. Ik had daar eerst een kopstationnetje gepland, maar dat lijkt mij ook niet realistisch. Of wel?

Van de 4 sporen dalen de achterste twee langzaam. Het derde spoor loopt over een brug naar de spoordijk links. En het voorste spoor stijgt op een brug naar het stationnetje, dat op het dubbelspoor in de keerlus moet komen. Volgens mij heb ik geen ruimte om een klimspiraal te bouwen. En mijn koploper komt de berg niet op in een keerlus (die ik kwijt kan tenminste) Hopelijk is het duidelijk anders wil i khet graag nogmaals (proberen) uit te leggen.

Dank voor de feedback. En heb je ook nog creatieve oplossingen voor de punten die
je aangeeft?
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Nou, ik zou toch dat steigende spoor tussen die andere 3 in anders maken. Dit wordt erg moeilijk, om scenerytechnisch mooi weg te kunnen werken.

Groetjes,

Roy
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Ben ik het met je eens, maar ik weet niet goed hoe!
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
zoals ik al zei. dat spoor aan de rechterzijde van de 3 leggen.
Re:Mijn baanplan, Tips gevraagd
Juist nu snap ik wat je bedoelt. Het probleem is alleen dat er een schuin dak boven hangt. En ik zit met een schuine steunbalk waar die twee dalende sporen precies achterlangs kunnen en de stijgende sporen ook weer precies er achter langs kunnen omdat de balk ook schuin loopt. Ik weet niet hoe ik dat uit moet leggen. Misschien dat ik voor de duidelijkheid na de kerstdagen een foto moet plaatsen.
Nogmaals dank voor het meedenken.