Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Werkende heistelling

Gestart door ron van den broek dinsdag 07 oktober 2008, 21:21:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Werkende heistelling
ron van den broek
gast

Werkende heistelling
Hallo,

Graag adviezen-oplossingen voor het volgende.
Ik heb een heistelling van Kibri en wil eigenlijk deze werkend hebben en denk dat dit wel mogelijk is.
Maar ik heb totaal geen verstand van motortjes qua toeren voor zoiets en er moet ook nog een interval in zitten mbt tot omhoog gaan en naar beneden donderen en moet je ook het heiblok dan verzwaren.
Wie o wie advies.

Mvg Ron
Re: Werkende heistelling
Blausee-Mitholz
gast

Re: Werkende heistelling
Zomaar een idee uit de losse pols, iets voor een servo  :roll:
Hersenspinsel......... servo beweegt langzaam en trekt het heiblok omhoog, boven schiet de meenemer los van de servo, heiblok valt in vrije val omlaag. Servo pikt de meenemer weer op en .... enz enz
Zal wel een mechaniekje voor gemaakt moeten worden nee heb ik geen tijd voor.

misschien heb je er wat aan

Mvg, Johan
Re: Werkende heistelling
Zie het volgende filmpje om een idee te krijgen van het interval.

http://www.youtube.com/watch?v=eWc-mxhNZQs

Bron: Youtube, van Burggraafgroen

Nog een geluidsgenerator erbij voor de "bing" sound. 8)

Overigens heeft Kibri tegenwoordig setjes om machines te mechaniseren; wellicht hebben ze ook wat voor jouw heistelling!

Groet,
Ronald
Re: Werkende heistelling
Lid sinds: 2009

offline
Re: Werkende heistelling
Hallo Ron


Ik heb inderdaad dat wel eens op een baan gezien
Ik dacht, maar weet dat niet 100% zeker meer, dat het toen in Rijswijk was op de beurs

Het viel mij in ieder geval meteen op daar
En zag er erg leuk uit

Met andere woorden het is dus te doen  :lol:



mvg Frans

Re: Werkende heistelling
Lid sinds: 2007

offline
Re: Werkende heistelling
Ron

Als modelbouwer heb ik div kranen werkend gemaakt en ook een heistelling, het kan kloppen dat die gezien is in Rijswijk waar wij hebben gestaan met onze modelbaan.
Ik heb de heistelling gemaakt zo'n 10 jaar terug en werkt nog steeds naar behoren dus gewoon goed.
Hij hobbeld op de module baan van het WAEGHSPOOR in alkmaar waar ik er een gemaakt heb en naar volle tevredenheid.
Als je hem wil bewonderen dan kan dat dit weekend daar we dan openhuis hebben, zelf ben ik daar zaterdag tussen 10 en 16 uur en kan je de werking uitleggen.
Ik werk met een curve schijf die rond draait en waar een arm langs loopt die dan een op en neer gaande beweging maakt voor het heiblok.
Het heiblok heb ik van messing gemaakt om de neergaande val te simuleren dus sneller dan de opgaande beweging.
De kop van de heipaal heeft een messing opzettertje gekregen waar het hei geluid van daan komt dus niks geen geluids modules.
Als je zaterdag langs kom op de Munnikenweg kinderspeeltuin ONS BELANG te Alkmaar kan en wil ik je alles uitleggen.
Sorry voor de late reactie maar ik heb het nogal druk met de voorbereiding van de workshop bomenbouw in Nov bij 3rail.
Voor onderdelen kan ik je wel helpen denk ik er is genoeg invoorraad maar dat zien we dan wel en kunnen wat gaan afspreken.

Met spoorse groet J&J Vriend
In miniatuurbanen van 2003 nummer 2 heeft een heel artikel gestaan van wat wij zoal maken op modelbouw gebeid.
Re: Werkende heistelling
Volgens mij kun je in model een heiblok niet vrij laten vallen. Een echt heiblok moet nl. een 87 keer zo grote weg afleggen, dus doet er veel langer over dan een modelheiblokje. Om in model een realistische beweging op schaal te krijgen zul je het blok dus enigszins moeten afremmen in zijn val.
Re: Werkende heistelling
Blausee-Mitholz
gast

Re: Werkende heistelling
Citaat van: KlaasZ op woensdag 15 oktober 2008, 11:46:41
Volgens mij kun je in model een heiblok niet vrij laten vallen. Een echt heiblok moet nl. een 87 keer zo grote weg afleggen, dus doet er veel langer over dan een modelheiblokje. Om in model een realistische beweging op schaal te krijgen zul je het blok dus enigszins moeten afremmen in zijn val.

Komt daar het fenomeen modeltijd  om de hoek kijken?
In modeltijd laat men een uur korter duren maar het zou dus anderom moeten?

Mvg, Johan
Re: Werkende heistelling
Ron,

Op een modelspoortentoonstelling in Helpmond stond ook een modelbaan waarop een heiinstelling stond.
De slag en zelfs het geluid leek echt.

Mvg,
Peter
Re: Werkende heistelling
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 15 oktober 2008, 11:51:24
komt daar het fenomeen modeltijd  om de hoek kijken?
Heeft niks met modeltijd te maken. Maar als je b.v. in het echt een heiblok 10 meter laat vallen, dan duurt dat ongeveer 1,4 sec. Laat je een modelblok vallen over een afstand van 10/87 meter, dan duurt dat ongeveer 0,15 sec, dus 10 keer zo kort. Dat ziet er niet realistisch uit.
Re: Werkende heistelling
Hallo Ron,

Hier een mooi voorbeeld van een zelfgebouwde hei-installatie



En hier in het echt



Mvg,
Peter
Re: Werkende heistelling
ron van den broek
gast

Re: Werkende heistelling
Geachte heren,

Allemaal hartelijk bedankt voor uw support en ideeën.
Ik weet zeker dat ik hier mijn voordeel mee kan doen, nogmaals bedankt.

Mvg Ron
Re: Werkende heistelling
ron van den broek
gast

Re: Werkende heistelling
Hierbij alvast een klein aftrapje voor een werkende heistelling.
Van de week ben ik op visite geweest bij Jaap Vriend, de man die ook een 30 tal forummers binnenkort het maken van bomen in een workshop gaat proberen bij te brengen.
Zoals eerder in dit topicje te lezen viel heeft Jaap de nodige kennis en ervaring om dit te realiseren.
Nou dat heb ik dus geweten, m'n bek viel gewoon open na het zien van de vele modelbouw vaardigheden van Jaap en hij blijft maar vertellen als een nuchtere westfries.
Goed wat gaat er nu gebeuren: simpel, ik doe het scenery gedeelte en Jaap het technische gedeelte want na het zien van de constructie van het mechanisme, voor de duidelijkheid Jaap heeft een werkende heistelling zelf staan, is dat voor mij een brug te ver en de benodigde gereedschappen voor sommige onderdelen heb ik ook niet.
Dus de komende tijd ga ik de kraan wat veranderen en bewerken en plaatsen in een stukje scenery.
Daarnaast zal ik de werking en de constructie die Jaap heeft gemaakt ook uitgebreid de revue laten passeren zodat hoe het werkt voor een ieder duidelijk zal zijn. Ik dacht wel even de tijd te krijgen maar een dag na mijn bezoek aan Jaap belde hij al op met de mededeling dat alles klaar was en op de achtergrond kon ik het heiblok horen vallen. Dus als ik even de ruimte heb ga ik de spullen bij Jaap ophalen.

Mvg Ron

Re: Werkende heistelling
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Werkende heistelling
Hoi Ron,

De eerste indruk is al goed, dit kan alleen maar mooier worden
Re: Werkende heistelling
Ron,

Dat wordt volgens mij een mooi project, dat ik zeker zal gaan volgen.

Groeten Piwie.
Re: Werkende heistelling
Ja laat dat maar aan Jaap over dat gaat wel lukken.
Kwam hem ook op Eurospoor tegen kijkend bij een stand met allemaal Kibri bouwdozen.
Ja ik ben even aan het kijken naar een lose wielstellen om een extra as onder een trekker te bouwen.
Is dit dan voor een combinatie waarmee de heipalen worden aangevoerd?

Groet Wim.
Re: Werkende heistelling
Lid sinds: 2007

offline
Re: Werkende heistelling
wim.

Nee Wim dit is om een zwaartransport trekker 4 of 5 assen mee tegeven  die straks de heistelling bij Ron voor de deur kan afzetten, we maken daar dan ook meteen maar een aardige dieplader bij, ik ben dan toch bezig.
Mogelijk is het nog eens iets om te laten zien op het forum, maar eerst maar eens de workshop bomen maken verzorgen dan is er weer wat meer tijd voor dit soort dingen mits er belangstelling voor is natuurlijk.
Voor een paar mensen haal ik het niet aan de hand die mogen altijd kontact met me opnemen om er verder over te praten in privé sfeer.
Ben een bouwer en geen computer mens, maar helpen wil ik voorzover mogelijk is altijd.

Groeen Jaap