Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Aansluiting Viessmann 5211 decoders

Gestart door EgMaf maandag 06 oktober 2008, 01:27:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiting Viessmann 5211 decoders
Edit: Ik heb de antwoorden bij de vragen gezet, dat leest voor iedereen wat makkelijker.
Dank aan Peter/Freak voor de antwoorden!


Nou, na mijn problemen met de ESU SwitchPilots heb ik een Viessmann 5211 decoder gekocht. En waarempel, alles lijkt nu betrouwbaar te zijn (lijkt, want ik heb het nog niet lang genoeg getest om daar zeker van te zijn!). Sterker nog, zelfs de ESU's lijken betrouwbaar te zijn, nu ze hun domein moeten delen met de Viessmann. Misschien dat ze nu een goed voorbeeld hebben? :)

Anyway, daar ging het me nu even niet om. Waar het me nu even wel om gaat is het volgende:

Ik heb een paar elementaire vragen over de aansluitingen bij digitaal / systems. Voor mijn gevoel snap ik het wel, maar ik wil het graag toch even "in de groep" afstemmen. En misschien is het voor anderen ook wel verhelderend. Dus vandaar, hier komt ie:

Ik wil de wisselspoelen e.d. apart van stroom voorzien, omdat ik zo lang mogelijk zonder boosters & booster-overgangen wil kunnen werken. Daarom wil ik een ringleiding leggen. Voor mijn gevoel moet 3 aderen daarvoor voldoende zijn:
ROOD voor digitale spanning, BRUIN voor massa (digitaal en analoog), en GEEL voor de (analoge) aandrijfspanning.
Vraag 1: Mag ik de massa van de analoge trafo (voor de schakelspanning) inderdaad verbinden met de massa van de digitale spanning op de baan? (dus niet de massa van beide trafo's rechtstreeks verbonden!)
Antwoord: Dat mag.
Vraag 2: (a) Mag ik als analoge trafo ook zo'n nieuwe grijze 32VA of 50VA trafo gebruiken, en (b) maakt het dan nog uit welke pool ik als massa (bruin) en welke als spanning (geel) neem? (c) Zijn er trafo's die je echt niet mag/kunt gebruiken hiervoor (bv. die van het Mobile Station?)?.
Antwoord: Ja dat mag en nee dat maakt niets uit.

In de handleiding van de Viessmann staat aangegeven hoe je de decoder in zo'n geval aan moet sluiten: Digitale spanning op rood & bruin onder, aandrijfspanning op E en bruin boven. Verdere decoders moet je dan aansluiten op de rood, bruin en E aan de bovenkant. En juist dat laatste wil ik niet. Decoders wil ik niet onderling doorlussen, maar ieder apart rechtstreeks op de ringleiding aansluiten. Voor mijn gevoel (weer) moet dat gewoon kunnen: rood en bruin aan de onderkant op de rood & bruin van de ringleiding, en E aan de bovenkant op geel van de ringleiding.
Vraag 3: Klopt dat, of moet ik ze toch onderling doorlussen ipv ieder voor zich rechtstreeks aan de ringleiding?
Antwoord: Ja mag maar is niet noodzakelijk om ze door te lussen.
Vraag 4: (a) Moet ik dan ook nog bruin aan de bovenkant van de decoder aansluiten aan bruin van de ringleiding? Of zijn bruin onder & boven gewoon doorverbonden? (b) Mag ik dan de decoders eventueel ook aan rood, bruin en E (geel) aan de bovenkant aansluiten (en rood & bruin onder dus ongebruikt laten), of zit er echt verschil tussen rood & bruin boven of onder?
Antwoord: Rood en Bruin boven en onder zijn in de decoder doorverbonden. Er is dus geen verschil.

Het CS voedt de ringleiding (althans, rood & bruin zijn aan de rail-uitgang aangesloten), en de ringleiding zal op verschillende plaatsen weer met de rails verboden zijn (rood aan de middelleider (B), bruin aan de spoorstaven (O).
Vraag 5 Kan ik dan, naast de aansluitingen via de ringleiding, het CS ook rechtstreeks aan de rails koppelen met een aansluitrail (van een Mobile station) en de geschikte Märklin verloopkabel? Of mag ik die kabel & aansluitrail alleen gebruiken als dat ook echt de enige verbdingen tussen CS en rail is?
Antwoord: Het beste is om de CS met dikke draden op de ringleiding aan te sluiten. en de raills vanaf de ringleiding te voeden.

Vraag 6: Volgens Viessmann mag je een 2e trafo rechtstreeks aan de E-bus aansluiten. Waarom zou je dan nog zo'n 5215 module gebruiken?
Antwoord: Met de modules 5215 of bruggelijkrichter met elco zorg je er voor dat beide helften van de sinus het vermogen kunnen leveren.
Re: Aansluiting Viessmann 5211 decoders
Hallo Egmaf,

Je hoeft ze niet perse door te lussen ze mogen best parallel geschakeld worden. Hier is al eens een draadje over geweest, daar worden al vele vragen voor je beantwoord.
Zie : http://forum.3rail.nl/index.php?topic=5466.0

Ook op de site van Riny (Riny) is over dit onderwerp wat te vinden.
http://www.modelspoorh0.nl/
Zie: http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Zelfbouw%20Powermodule%205215.pdf

Met bovenstaande worden volgens mij de meeste zo niet alle vragen beantwoord.

Mvg,
Peter
Re: Aansluiting Viessmann 5211 decoders
Hallo Peter,

Bedankt voor je reactie. Ik heb de draadjes doorgelezen en verder gezocht, maar ik zie eerlijk gezegd nog geen helder antwoord op mijn vragen.
Erger nog, ik heb er een vraag bij :):
Volgens Viessmann mag je een 2e trafo rechtstreeks aan de E-bus aansluiten. Waarom zou je dan nog zo'n 5215 module gebruiken?
Re: Aansluiting Viessmann 5211 decoders
Vraag 1: Dat mag.
Vraag 2: Ja dat mag en nee dat maakt niets uit.
Vraag 3: Ja mag maar is niet noodzakelijk om ze door te lussen.
Vraag 4: Rood en Bruin boven en onder zijn in de decoder doorverbonden. Er is dus geen verschil.
Vraag 5. Het beste is om de CS met dikke draden op de ringleiding aan te sluiten. en de raills vanaf de ringleiding te voeden.

Met de modules 5215 of bruggelijkrichter met elco zorg je er voor dat beide helften van de sinus het vermogen kunnen leveren.

Mvg,
Peter
Re: Aansluiting Viessmann 5211 decoders
Peter, bedankt voor de antwoorden. Mij is het nu weer helemaal helder!
Ik heb je antwoorden maar meteen in de startpost verwerkt, zodat het makkelijker lezen is.