Ik ben ook enthousiast over slanke wissels, want ze zien er echt prachtig uit. Om deze reden heb ik dus enkele slanke wissels in C-rail gekocht.
Bij het uitleggen van een baan breek ik me echter suf om deze wissels in een baan in te passen. Het is al gezegd (veel tussenstukjes), maar de geometrie van de wissels lijkt echt
totaal niet aan te sluiten op de "standaard maat" van 360 mm.

Volgens het voorbeeld uit de catalogus heb je zelfs 4 verschillende tussenstukken nodig om het passend te krijgen: *236, *229, *071 en *077! En dan heb je een blok die gelijk is aan 3x 360 mm. Dan is het begrijpelijk dat sommige mensen geen slanke wissels gebruiken ivm ruimte gebrek!

Dat je dat *071 dient te gebruiken en *229 kan gebruiken om hetzelfde uit te komen met de "tegenwissel" kan ik prima begrijpen. Maar waarom is de totale lengte van een wissel + *071 + *229 dan niet een (gedeeltelijke) unit van de "standaard maat" van 360 mm ?! Nu is het 536,2 mm en dit is schijnbaar een totaal willekeurige lengte.
Met Wintrack heb ik geprobeerd een gat met deze lengte automatisch te laten vullen. Wintrack had 2 oplossingen:
1. 2x *188 + *094 + *064
2. 2x *236 + *064
Nog meer tussenstukjes, dus!

Die *094 en *064 heb ik namelijk nog niet. *Zucht!*

Door deze overgecompliceerde geometrie van slanke C-rails wissels ontkom je er bijna niet aan om een software programma als Wintrack te gebruiken bij het ontwerpen van jouw baanontwerp.

Sorry dat ik zo klaag. Ze blijven prachtig om te zien. Maar hier had ik toch echt een elegantere oplossing verwacht van M*.
Groet,
Keesjan