Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?

Gestart door ucsdcom zondag 05 oktober 2008, 11:31:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: v200marklin op donderdag 09 oktober 2008, 10:40:23
Ik heb 5 x slanke C-rails wissels en het vervelende is dat 9 van de 10 loco's daar dus met de sleper sluiting maken :shock:

Ja echt, heb het net eens goed bekeken door zeer langzaam over de wissel te rijden, op het moment dat de sleper de wisseltong voorbij is, maakt de sleper contact met de afbuigende spoorstaaf en dan heb ik kortsluiting en slaat de boel af.
Nou kan ik er overheen racen, dan gaat het wel goed, maar ik ga die krengen er toch maar uithalen denk ik, snap er geen zak van, zijn nieuwe wissels, alle 5 !.
Meeste problemen heb ik met locs met een lange sleper.
Bij geen enkele gewone wissel heb ik dit probleem, alleen bij de 2 sporen waar dus 5 slanke wissels in zitten.

Zucht.............................. :mrgreen:

Mvg Gert

Hoi Gert, vervelend probleem. Ik heb dit op slechts 1 van mijn slanke C-rail wissels bij slechts 1 lokomotief. Ook niet altijd maar af en toe en met name bij zeer langzaam rijden. Het licht bijbuigen van de sleper heeft bij mij veel geholpen.
NB. volgens mij zou de rail bij K-rail wissels spanningsloos moeten zijn om kortsluiting te voorkomen. Wat ik mij voor kan stellen is dat de sleper zowel een contactpunt als de rail raakt. Vervolgens komt de rail onder middenrail spanning te staan. Een probleem geeft dit dan zodra er ook een lokwiel op deze rail staat (=kortsluiting).

Voorheen had ik soortgelijke problemen met slanke K-rail wissels en toen heb ik een klein stukje van die haast onzichtbare 3M/scotch plakband op de rail geplakt op de plaats waar de sleper de rail raakt.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: ucsdcom op zondag 19 oktober 2008, 06:44:03
Voorheen had ik soortgelijke problemen met slanke K-rail wissels en toen heb ik een klein stukje van die haast onzichtbare 3M/scotch plakband op de rail geplakt op de plaats waar de sleper de rail raakt.

Die 'workaround' gebruik ik ook bij enkele van mijn (niet slanke) M-rail 5202 wissels. Daarop hadden mijn E-loks met 3-assige draaistellen (103 en 151) namelijk hetzelfde probleem. 't Is natuurlijk niet een geweldige oplossing maar wel simpel en doeltreffend!

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Ik ben ook enthousiast over slanke wissels, want ze zien er echt prachtig uit. Om deze reden heb ik dus enkele slanke wissels in C-rail gekocht.

Bij het uitleggen van een baan breek ik me echter suf om deze wissels in een baan in te passen. Het is al gezegd (veel tussenstukjes), maar de geometrie van de wissels lijkt echt totaal niet aan te sluiten op de "standaard maat" van 360 mm.  :shock:

Volgens het voorbeeld uit de catalogus heb je zelfs 4 verschillende tussenstukken nodig om het passend te krijgen: *236, *229, *071 en *077! En dan heb je een blok die gelijk is aan 3x 360 mm. Dan is het begrijpelijk dat sommige mensen geen slanke wissels gebruiken ivm ruimte gebrek!  :?

Dat je dat *071 dient te gebruiken en *229 kan gebruiken om hetzelfde uit te komen met de "tegenwissel" kan ik prima begrijpen. Maar waarom is de totale lengte van een wissel + *071 + *229 dan niet een (gedeeltelijke) unit van de "standaard maat" van 360 mm ?! Nu is het 536,2 mm en dit is schijnbaar een totaal willekeurige lengte.

Met Wintrack heb ik geprobeerd een gat met deze lengte automatisch te laten vullen. Wintrack had 2 oplossingen:
1. 2x *188 + *094 + *064
2. 2x *236 + *064

Nog meer tussenstukjes, dus! :shock: Die *094 en *064 heb ik namelijk nog niet. *Zucht!*  :?

Door deze overgecompliceerde geometrie van slanke C-rails wissels ontkom je er bijna niet aan om een software programma als Wintrack te gebruiken bij het ontwerpen van jouw baanontwerp. :(

Sorry dat ik zo klaag. Ze blijven prachtig om te zien. Maar hier had ik toch echt een elegantere oplossing verwacht van M*.

Groet,

Keesjan
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Keesjan,

als je ze enkel gebruikt in combinatie met R3, R4 en R5 heb je geen probleem. Je moet hier dan natuurlijk wel de ruimte voor hebben.

Ben zelf ook al langer bezig met het maken van een ontwerp. Heb mezelf als doel gesteld om alleen maar gebruik te maken van grote boogstralen en slanke wissels. Hier een voorbeeld van een klein kopstation:



Dit kleine stationnetje neemt dan al een ruimte in van 1m x 4m!!! Het ziet er allemaal wel mooi en vloeiend uit maar je hebt ontzettend veel ruimte nodig ondanks de toch nog vrij korte lengte van de diverse opstelsporen. Het blijft dus wikken en wegen. Het grote voordeel hiervan is dat er automatisch veel ruimte ontstaat voor scenery.

Groetjes, John
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
 :idea: Duh! :shock:

Schoot me vanmorgen opeens te binnen dat het antwoord mij al die tijd in de ogen staarde, maar ik wilde het gewoon niet zien!  :lol:

Het juiste antwoord is natuurlijk: *236 + * 071 + *229 !

Jammer dat Wintrack me dit antwoord niet had gegeven, dan was bij mij het muntje wel gevallen. Blijk ik dus toch slimmer dan een software programma.

Is mijn enige klacht dat ze voor de C-rail slanke wissels een andere maatvoering gebruiken. Waarom niet van 536,2 mm 540 mm gemaakt ?! Dan had het weer (enigszins) aangesloten, want 1,5 x 360 = 540 !

@John
Ja, dat ziet er inderdaad prachtig uit. Zo'n vloeiende lijn zoek ik ook in mijn (toekomstige) baan.

Groet,

Keesjan
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Ook ik ga alleen maar slanke wissels toepassen en zichtbare radia van >1 meter. Waar niet anders kan meot ik een radius van 800mm ofzo maar wegwerken met bossen:).

1 November ga ik mijn zolder bouwen, en dan gaat het los:)

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10822.0

Als je je station in een grote boog legt, kun je egt best wat kwijt. En tactisch je wissels neerleggen scheelt veel ruimte. Als je bv begint met een kruiswissel achtige combinatie, spaar je de ruimte van 2 overloopwissels.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Ikzelf gebruik geen slanke wissels omdat mijn baan opppervlak maar 1.5M bij 1.6M is. Dit limiteert mijn opties nogal, maar als ik de ruimte zou hebben dan zou ik zeker slanke wissels toepassen.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: Casper op maandag 20 oktober 2008, 09:30:34
Ikzelf gebruik geen slanke wissels omdat mijn baan opppervlak maar 1.5M bij 1.6M is. Dit limiteert mijn opties nogal, maar als ik de ruimte zou hebben dan zou ik zeker slanke wissels toepassen.
Idem, ik heb me tot 200x122 beperkt, en kan dankzij de stompe wissels en boogwissels toch leuke dingen doen!

Gelukkig heeft iedereen weer andere omstandigheden en keuzes, dat houdt het lekker gevarieerd!
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
ik gebruik wel slanke wissels en rails aleen voor de haven enzo niet ´
waneer komt marklin nou uit met een slanke engelse wissel :evil:
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Zo te lezen is de interesse voor slanke wissels toch redelijk groot en stijgt het aantal gebruikers nog steeds verder. Reden voor de winkeliers om ze meer te gaan promoten en reden voor Märklin om de slanke kruiswissel uit te gaan brengen lijkt mij. Zullen we die dan maar in het nieuwe wens modellen topic op het modellen wensenlijstje zetten?
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: ucsdcom op donderdag 13 november 2008, 22:58:29
Zo te lezen is de interesse voor slanke wissels toch redelijk groot en stijgt het aantal gebruikers nog steeds verder. Reden voor de winkeliers om ze meer te gaan promoten en reden voor Märklin om de slanke kruiswissel uit te gaan brengen lijkt mij. Zullen we die dan maar in het nieuwe wens modellen topic op het modellen wensenlijstje zetten?
Interesse op een forum zegt niets over verkochte aantallen.
Marklin zal in eerste instantie naar verkochte aantallen en aanvragen van winkeliers kijken.

groetjes
Henk

Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Als je de reacties in dit topic afzet tegen de opmerking van verschillende shops dat ze nooit de slanke wissels verkopen dan spreekt dit topic dat toch wel tegen. Het zal vermoedelijk vooral de slanke C-rail wissel zijn die nog niet zoveel verkocht wordt aangezien de serieuze Märklin spoorders naast de metalen M rails tot enkele jaren terug alleen konden kiezen voor K-rails. Het zijn nu dus blijkbaar alleen starters of klanten die overstappen van M of K rail naar de nieuwe C-rails.

Voor Märklin lijkt mij dit topic duidelijk een signaal dat er een groeiende behoefte is aan realistisch slank railmateriaal. De loks en wagons krijgen steeds meer detail en opgezette onderdelen, dan mogen we ook van het railsysteem toch wel verwachten dat dit een stap mee groeit naar nog meer mogelijkheden voorrealistische boogstralen en slanke wissels? Zonder slanke kruiswissel vind ik het C-railprogramma nog niet compleet. Juist daarmee zou ik ook op een kleiner oppervlak slanke wissels kunnen gebruiken en toch ruimte besparen. Ook slanke wissels voor overgangen naar boogstraal 2 en 3 zoals andere fabrikanten wel hebben zijn daarin voor mij een wens.

Weet iemand uit de praktijk of loks en rijtuigen die niet door R1 heen willen wel door de meegebogen wissels heen gaan? Volgens mij is dat namelijk niet het geval.

Aangezien ik mijn baan niet als speelgoedbaan wil gebruiken denk ik nu bij gebrek aan een compleet railprogramma zelfs wel eens aan een overstap naar 2 rail. Dat zal voor andernen hier vast ook bekend voorkomen. De modellen groeien naar topklasse toe (vooral in prijs). Als je daarmee dan op speelgoed boogstralen moet rijden haken er vast velen af.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: ucsdcom op zaterdag 15 november 2008, 14:25:53Aangezien ik mijn baan niet als speelgoedbaan wil gebruiken denk ik nu bij gebrek aan een compleet railprogramma zelfs wel eens aan een overstap naar 2 rail. Dat zal voor andernen hier vast ook bekend voorkomen. De modellen groeien naar topklasse toe (vooral in prijs). Als je daarmee dan op speelgoed boogstralen moet rijden haken er vast velen af.
Ik zit met hetzelfde gevoel maar zet het opzij. De investering in 3-rail in de loop der jaren (zo'n ?16.000) is te aanzienlijk geweest om nog te switchen. Echter het weinig realistische railprogramma begint me tegen te staan. Als ik zie hoe materieel van welk 3-rail merk dan ook over m'n k-rail wisselstraten rijdt krijg ik de kriebels. :?

Gr, Ben.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Ben wel benieuwd wat je ziet in de wisselstraten...heb je het over het hobbellen of andere zaken?
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Hobbellen, slingeren en het ziet er niet uit t.o.v. de realiteit. Kijk eens naar bv het programma van b.v. Tillig of Peco. Maar goed, het is nu eenmaal de consequentie van een eerder gemaakte keuze en het plezier in de hobby blijft toch wel.

Gr, Ben.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: 3rail op vrijdag 21 november 2008, 20:56:46
Dus flikker je je hele project van een half jaar werk maar in de vuilnis bak en ga je maar weer door met de zooi die M aanbiedt.  :(
Nou da's wel hevig. Zo ver wil ik niet gaan met m'n kritiek.

Citaat van: 3rail op vrijdag 21 november 2008, 20:56:46De hoogte van je railstaaf is lager van je Peco of Roco rail, dus met wat slijp werk lukt het dan eindelijk om een overgang te bouwen.

Tja, en dan kom je er achter dat er ook nog Marklin loks zijn die met hun flensen over de bielsen rijden. :(
Dat had je kunnen weten.....

Gr, Ben.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Hoi Edward,

Citaat van: 3rail op vrijdag 21 november 2008, 20:56:46
Ook het gebruik van Peco rails levert veel problemen op door de derde rail.
Ze leveren een soort geribbelde strip als 3 de rail, heel mooi op lange rechten einden en slanke bochten.
Maar als je een wissel van ze koopt begint de ellende, punten niet hoog genoeg waardoor de sleper achter de kruisende rail blijft hangen en sluiting veroorzaakt. :?
Na veel gemorrel is dit dan verholpen, is de over steek zo flauw dat de sleper nu in zijn geheel op de kruisende rail ligt.
Dit is ook te verhelpen door de kruisende rail van massa te scheiden en van een + te voor zien ( d.m.v relais, schakel je dit ).

Dan komt het volgende probleem.
De hoogte van je railstaaf is lager van je Peco of Roco rail, dus met wat slijp werk lukt het dan eindelijk om een overgang te bouwen.

Tja, en dan kom je er achter dat er ook nog Marklin loks zijn die met hun flensen over de bielsen rijden. :(

Vervelend om te horen dat jij zo'n onbevredigend eind van jouw project hebt gehad. Je gaat natuurlijk niet aan zo'n project beginnen als je niet verwacht met een bevredigende oplossing bij de eindstreep te komen.

Jouw relaas geeft echter wel prima aan welke uitdagingen ook een fabrikant heeft om een goede 3rail engelse wissel te produceren. Misschien is dit wel de reden dat er nog geen slanke engelse wissel in het M* programma is opgenomen? Door de extra complexiteit van die 3de rail is het misschien fysiek onmogelijk om een engelse wissel te realiseren waarop een sleper geen kortsluiting maakt. Domweg door ruimtegebrek en andere zaken die elkaar in de weg zitten ?!

Waar M* met zijn 3de rail een super simpele oplossing heeft voor het realiseren van keerlussen bijt deze oplossing misschien op andere punten in z'n eigen staart.

Tja, misschien is het programma van slanke wissels dan wel beperkt, maar ik zeg altijd maar; in de beperking toont zich de meester! ;-)

Ik heb in ieder geval al genoeg voorbeeldjes gezien dat er binnen deze beperking hele fraaie en realistische ontwerpen gemaakt werden.

Groet,

Keesjan
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Het niet zo perfect over slanke wissels rijden is een nadeel t.o.v. de meeste voordelen die het 3 rail systeem geeft.

Ik besteedt nogal wat tijd aan het op zeer lage snelheid ( kruipen ) mogelijk te maken over slanke K-wissels. Hier hebben gelijkstroom banen absoluut voordelen t.o.v. het systeem met sleper van marklin.

Met veel sleper afstellen en puntkontakt verstelling en bijplaatsen van spijkers met bolle kop kun je veel bereiken. Belangrijk is dat de wisseltongen goed contact maken met de rail waartegen ze aanliggen.

Nieuwmateriaal heeft hier minder last van dan oud omdat de contact strips onder de scharnierpunten na langetijd wat vervuilen. Dit krijg je niet meer schoon.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?


Citaat van: 3rail op zondag 23 november 2008, 10:28:27
Heel simpel, je monteert een extra sleper op de eerste wagon achter de lok.
Een stroom voerende koppeling tussen beide( ook even op de lok aansluiten
natuurlijk) en het probleem met hikken of stoppen op wissels is voorbij. :P
En wat gebeurt er als je aankomt bij overgangen tussen 2 booster-gebieden ?
Je sluit beide boosteruitgangen aan elkaar. Bij Systems is dit niet wenselijk.
Sleperwippen werken in dit geval zeker niet.

groetjes
Henk
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Waarom is het erg als twee boostergebieden even aan elkaar zitten? De spanningen op beide zijn toch identiek? Bij een enkele sleper maak je ook even contact tussen beide boosterdistricten. En waarom zou dit bij Systems erger zijn dan bij andere systemen?
Zo maar wat kritische vragen.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: Henk op zondag 23 november 2008, 11:00:24En wat gebeurt er als je aankomt bij overgangen tussen 2 booster-gebieden ?
Je sluit beide boosteruitgangen aan elkaar. Bij Systems is dit niet wenselijk.
Sleperwippen werken in dit geval zeker niet.
De boosters krijgen parallel zijn info, dus de uitgangen zijn in fase en is isolering van de middengeleider voldoende.

Mvg,
Peter
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Bij het oude Digital systeem werden de boosters rechtstreeks uit de centrale aangestuurd. Deze waren in fase en is er geen probleem.

Bij de moderne Systems worden sniffers gebruikt en haalt de sniffer de gegevens van de baanspanning af. Dit geeft altijd tijdsvertraging en dus faseverschillen.

Men is pas met Systems over sleperwippen begonnen.
Ik heb geen ervaring met Systems en boosters, maar dat vermeldt de documentatie.

Het is maar goed dat de apparatuur niet direct defect gaat, want er komen altijd wel (kortstondige) kortsluitingen voor.

groetjes
Henk
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
In Keulen op de beurs heb ik in een Marklinbaan een kruising gezien in een modulebaan die gebouwd was met naar mijn idee Tillig of roco materiaal. Die wissels zagen er zeer slank uit. Het is een project wat ik zeker ga doen in mijn nieuwe spoorbaan.

Marklin zou er goed aan doen een "profi line" op de markt te brengen met slanke wissels en een geometrie waarbij de hartafstand verkleind wordt.

Een mooi programma is bijvoorbeeld het rocoline programma met een profielhoogte van 2.1 mm Marklin zou zich ook geen zogen hoeven te maken over het principe van "alles wat we hebben gemaakt "moet kunnen rijden.

Klanten die dit programma kopen willen niet eens rijden met dit oude spul. Dit is een volledig andere klanten groep die minder waarde hecht aan kwantiteit maar kwalitiet hoog in het vaandel heeft.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: ATSF2 op zondag 23 november 2008, 22:50:07
Een mooi programma is bijvoorbeeld het rocoline programma met een profielhoogte van 2.1 mm Marklin zou zich ook geen zogen hoeven te maken over het principe van "alles wat we hebben gemaakt "moet kunnen rijden.

Klanten die dit programma kopen willen niet eens rijden met dit oude spul. Dit is een volledig andere klanten groep die minder waarde hecht aan kwantiteit maar kwalitiet hoog in het vaandel heeft.
Maar deze klanten moeten het dan ook niet gek vinden dat een zo'n wissel meer kost als 5 gewone wissels.

Volgens mij rijden die mensen toch geen Marklin, want de middenleider is nog minder waarheidsgetrouw.

groetjes
Henk
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
5 keer de prijs zou niet hoeven voor een fabrikant die 50% van de markt heeft. Roco etc. zetten veel minder om in rails dan Märklin die een monopolie heeft op het eigen railsysteem. Roco heeft een prachtig railsysteem. Ik denk inderdaad dat Märklin problemen heeft om het puntcontactsysteem op een goede manier te combineren met slank railmateriaal. Misschien moeten we eens een Dremeltopic starten met hobby projecten en foto's over onze pogingen ander slank railmateriaal geschikt te gaan maken voor 3 rail gebruik. De laatste tijd heb ik veel zitten nadenken over hoe de andere merken aan te passen zijn. Misschien maar eens wat strips bestellen en aan de slag.

Het zijn inderdaad de gevorderde rijders die deze slanke wissels willen. Wat mij betreft klopt de aanname dat die rijders toch niet met de blikken Märklin wagonnetjes van vroeger gaan rijden. Na het loslaten van de Centralstation 1/Systems 1 is het misschien ook juist nu wel het moment om met het verleden te breken.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: Henk op maandag 24 november 2008, 00:56:07

Maar deze klanten moeten het dan ook niet gek vinden dat een zo'n wissel meer kost als 5 gewone wissels.

Volgens mij rijden die mensen toch geen Marklin, want de middenleider is nog minder waarheidsgetrouw.

groetjes
Henk

Deze klant vind dat ook niet erg. Mijn oudste K-rail wissel is zo'n 30 jaar oud. Stel dat ik inderdaad 3 a 4 keer zoveel had betaald voor een slanke wissel. Wat had dat dan per jaar gekost naast de blijdschap van een mooie wisselstraat.

Dat ik nooit ben overgestapt van 3 rail naar 2 rail is louter vanwege het voortschrijdend inzicht versus mijn interesse in mooiere modellen en een bestaande spoorbaan. Telkens maak je afwegingen of je overstapt en opnieuw start of door modderd.

Ik deed het laatste en nam de voordelen van het 3 rail systeem en behield mijn inmiddels mooie modellen die ik met zorg had verzameld.

Dit neemt niet weg dat ik dat ik de middengeleider een onding vindt maar zeker op punten voordelen geeft. Onderstaande foto geeft aan dat de middengeleider niet altijd perse storend is. Het is maar net hoe je er naar kijkt

Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Inderdaad schitterende foto. Geen puntcontact te zien. Moest even goed kijken of het 1:1 was of 1:87!!!
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Bij slanke en gewone wissels zit je altijd met een probleem hoe hoog de middengeleider punten moeten worden. Bij de C-rail heeft Märklin nu een railprofiel van 2,1 mm hoog wat mooi toont. Wel heb ik steeds zitten bedenken of er bij de rechte raistukken en bogen een bezwaar zou zijn om de puntcontacten dezelfde hoogte te geven als de bielsen in de rail (of ietsjes hoger om tikken op de biels te voorkomen).  De uitslag van de slepers moet toch voldoende zijn daarvoor lijkt mij? Bij wissel gaan de contacten dan weer de hoogte in om de slepers sluitingvrij over de spoorstaven de tillen.

Hebben jullie trouwens wel eens gedacht over het gebruiken van de slanke wissel tegenboog 24912? Laatst heb ik op proef eens bocht gemaakt van deze slanke wissel tegenbogen. Dit is R9. Helaas toch de ruimte niet voor ;) ...maar als je bijvoorbeeld op een verenigingsbaan met C-rail R9 kan werken dan staat dit wel heel erg mooi. Ik zie voor R9 vooral toepassing op lange geëlectrificeerde paradetrajecten. Een mooi recht traject met een vloeiende flauwe boog. Dat laat je treinen met name als ze wat langer zijn mooi vloeiend door het landschap glijden. Zelfs op een zijlijntje lijken ze mij erg geschikt om een vloeiend slingerend spoortje langs een beek aan te leggen.

Nu rijd ik met voornamelijk R3 en R4 waarmee ik mijn R1 bogen vervangen heb voor ik ook maar iets aan landschap wil gaan doen. Na het testje met de wisseltegenbogen R9 lijkt zelfs R3 en R4 in verhouding wel weer op R1. Ik ga kijken of ik ruimte voor R5 heb.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: ATSF2 op maandag 24 november 2008, 20:48:17

Dit neemt niet weg dat ik dat ik de middengeleider een onding vindt maar zeker op punten voordelen geeft. Onderstaande foto geeft aan dat de middengeleider niet altijd perse storend is. Het is maar net hoe je er naar kijkt


Hier nog wat voorbeelden. Puko,s gecamoufleerd door alles bruin te schilderen in een dezelfde kleur













Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Ik heb heel bewust voor slanke wissels gekozen: in mijn hele hoofdspoor komt geen enkele gewone wissel (en ook geen bocht van radius 1) voor. Vooral een sneltrein loopt veel mooier door de flauwere bochten. Je kunt zelfs een S-bocht op volle snelheid "nemen" (en mijn 3005 loopt erg hard  :mrgreen:) zonder ontsporingen, en ook zonder dat je lelijke knikken in de trein ziet.
Het kost veel geld en veel ruimte, maar ik vond dit wel erg belangrijk. Nu nog een slanke Engelse wissel... [ZUCHT]
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Mooie loks heb je. De Pukko's vallen inderdaad minder op zo. Toch blijft het mij bezig houden of Märklin treinen van de afgelopen jaren ook goed zouden rijden als de pukko's tot op biels niveau zijn verlaagd. Bij het afslijpen van pukko's beschadig je vermoedelijk al snel de rail en gaat het metaal glimmen (weet niet precies hoe Märklin de middenpuntjes zwart heeft gemaakt zonder de contactproblemen van simpelweg wat verf).

Naast de engelse wissel heb ik nog steeds behoefte aan slankere meegebogen wissels voor de grotere stralen. Die laatsten zullen er wel nooit komen. Hopelijk gaat Märklin wel ooit R-2 c-rails en slanke wissels in de dure premium startsets stoppen. Dit zal de verkoop van slanke wissels vanst ten goede komen. In de catalogi wordt niet eens goed uitgelegd dat je bij een slanke wissel passtukjes nodig hebt met afneembare zijkanten. Daarnaast zie je eigenlijk als je goed oplet pas dat je voor het verbinden van bijvoorbeeld een slanke wissel combi die van rechter naar linkerspoor gaat en een wissel combi die van links weer naar rechts gaat ook weer 2 speciale lange rechte rails moet toepassen.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Ik heb hier banen gezien waar slanke wissels in zitten, ik vindt het er heel mooi uit zien want het geeft een natuurgetrouwer beeld en het ziet er mooi uit als er treinen overheen rijden. 8) :mrgreen:

Ik kan het echter:
1)Niet veroorloven (niet al het geld kan ik gebruiken voor mijn trein)
2)Ik heb er de ruimte niet voor

De mensen die de ruimte hebben, Ga ermee door :!: Het oogt veel natuurlijker en i vindt het mooier, bij mijzelf vindt ik de afweging ruimte en kosten belangrijker en kies daarom niet voor slanke wissels (maar zeg nooit nooit, wie weet over een paar jaar....)

Mathijs
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
das denk ik inderdaad de reden ook ik gebruikte ze vroeger niet , pas toen ik zelf verdiende en het kon bekostigen zijn er van baan tot baan steeds meer slankies gekomen .

ik was zelfs al op punt om afgezien van schaduw station helemaal geen scherpies meer te gebruiken maar er zijn der nu toch twee in het zicht komen te liggen op nieuw aangelegt  rangeer spoor , en daar kan ik er nog mee leven  :lol:

ik probeer zo ver mogelijk s bochten ook te vermijden , geen gezicht met 1:87 lange personenrijtuigen
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Ook ik heb slechts een beperkte ruimte, een kamer van 2,75 x 2,85 m, waarin een deur naar binnen opent zodat een hoek van 1 x 1 m niet benutbaar is.
Ik heb dit opgelost door een sporenplan, dat oorspronkelijk ooit was ontworpen voor een baan van ca. 4,5 m lengte, te "vouwen" tot een U vormige baan. Daarvoor moesten alle rechte sporen worden vervangen door flauwe bogen. Ik ben daarbij in basis uitgegaan van de tegenboog van het slanke k wissel.
Het moet allemaal nog gerealiseerd gaan worden maar de plannen zijn er klaar voor, zoals uit dit draadje blijkt.
Naar mijn gevoel is daardoor ondanks (of dankzij) de beperkte afmeting een baan ontstaan met slanke wissels en flexrails. Aan één zijde van mijn baan moest ik consessies doen (meegebogen wissel en een scherpe boog in de hoofdbaan gebruikt), maar beter één flinke consessie dan veel kleine consessies.

Eén van de voorbeelden waardoor ik mij in dit aspect heb laten inspireren is de volgende baan: http://home.arcor.de/f.heitkamp/mp/Bardioc/Seite01/index-1.htm , kies dan level 1.2.3.
Ook hier zijn slanke wissels, flexrails en de tegenboog van de slanke wissel als basis gebruikt. Zie vooral het gedeelte aan de linkerzijde, dat er op de foto als volgt uitziet: http://home.arcor.de/f.heitkamp/mp/Bardioc/Seite09/index-9o.html
Dit gedeelte heeft overigens als afmetingen 2,05 x 2,05 m, doch heeft door de ruime bogen een enorme dieptewerking gekregen.

Wellicht ter inspiratie....


Groet,
Ronald
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: ucsdcom op maandag 02 maart 2009, 19:45:26
Mooie loks heb je. De Pukko's vallen inderdaad minder op zo. Toch blijft het mij bezig houden of Märklin treinen van de afgelopen jaren ook goed zouden rijden als de pukko's tot op biels niveau zijn verlaagd.

Dank je

Het is een BR 75 van Brawa en een 18.6 van Fleischmann.

Ik denk dat de pukos verlaagd tot een paar tienden boven de biels het zelfde contact geeft als nu. Wel iets storingsgevoelig omdat een kleine harde vervuiling de sleper gemakkelijker op tilt en het contact verbreekt. Dit effect zie je vaak op de bruk van de draaischijf.

Ik ben zeker van mening dat slanke wissels zeker bijdragen tot een beter optisch effect. Het Duitse spreekwoordt vindt ik zeker van toepassing " weniger ist mehr ".

Groet

Jos
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
@Rorail: inspirerende foto's! Ook is het leuk dat er meer spoorders de wisseltegenboog als railstuk gebruiken.

@ATSF2: minder is meer: inderdaad als je langer spoort dan heb je minder behoefte aan een spaghettibaan met veel sporen. Zelf merk ik dat ik veel meer nadenk wat ik wil zien op mijn baan en welke laad en rangeer mogelijkheden ik wil zien. En met dat proces ben ik nog lang niet klaar. Ik heb ook gemerkt dat het soms erg leuk is als een bepaalde wissel ontbreekt. Daardoor moet je dan allerlei rangeer toeren uit halen om je wagons op een fabrieksspoortje te krijgen of ze er vanaf te halen. Het rondjes rijden wordt op een gegeven moment even wat minder, dan is rangeren een welkome nieuwe uitdaging. Ik heb wel eens famillie op bezoek gehad die ik een rangeeropdracht uit liet voeren. Breng spullen van plaats A naar plaats B. Dan is het net een grote puzzel om dit voor elkaar te krijgen. Erg leuk als het uiteindelijk lukt. Met overal een wissel wordt het te makkelijk.

Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: ucsdcom op dinsdag 03 maart 2009, 20:50:18

@ATSF2: minder is meer:

Ik heb ook gemerkt dat het soms erg leuk is als een bepaalde wissel ontbreekt. Daardoor moet je dan allerlei rangeer toeren uit halen om je wagons op een fabrieksspoortje te krijgen of ze er vanaf te halen. Het rondjes rijden wordt op een gegeven moment even wat minder, dan is rangeren een welkome nieuwe uitdaging.

Met overal een wissel wordt het te makkelijk.



Absoluut mee eens.  Zeker bij het gebruik van klassieke beveiliging kunnen in het grootbedrijf niet alle sporen bereden worden. Het is altijd een uitdaging om een trein op het goede spoor binnen te nemen om de daarop volgende rangeer beweging goed uit te kunnen voeren.

Groet

jos
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Om even terug on-topic te komen: in mijn baan liggen, althans in het hoofdspoor, alleen maar slanke wissels, ook bij de in- en uitgangen van het hoofdstation. Ik ontdekte al gauw dat mijn echte oude 3005 zo onwijs hard reed dat dat er op de boog van gewone wissels erg lelijk uitzag, zeker bij een S-bocht, en ook mijn D-treinrijtuigen die een paar centimeter (!) naast de rails "overhangen" zagen er NIET uit...
Okee, het kost wat meer (geld zowel als ruimte), maar het is wel erg veel mooier !
Voor twee zijsporen (t.b.v. een "boemeltje") en het rangeerterrein gebruik ik wel de gewone wissels: de sneltrein komt er toch nooit, en de treinen die er wel komen rijden erg langzaam.

Binnenkort zal ik toch maar eens een tekening van mijn baan posten; 't is heel anders dan wat ik hier tot nu toe gezien heb, ik ben wel nieuwsgierig wat jullie er van vinden...  ;)
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
ik ben nieuwsgierig

wil zelf ook wel aan de slanke wissels,
maar ik ben voorlopig nog tevreden met de "normale" wissels.
Mede door ruimte gebrek


martijn
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Ik rij met K-rail en vrijwel uitsluitend slanke wissels (echt slank zijn ze eigenlijk niet eens) op een paar uitzonderingen na in een zijspoortje. Voor de bogen gebruik ik zoveel mogelijk flex-rail. Het gebruik van de M* standardbogen heb ik zoveel mogelijk beperkt en dan nog alleen uit het zicht (in tunnels). Persoonlijk begrijp ik niet waarom (volgens de handel) slanke wissels zo weinig verkocht worden. Het oogt sowieso veel mooier en je treinen glijden er veel mooier overheen. Op beurzen en op internetfilmpjes zie ik wel eens banen met gewone wissels en treinen die daar (verhoudingsgewijs) veel te hard overheen rijden (vaak ook nog in de aftakkende stand), daar krijg ik echt kromme tenen van. Maar goed het is en blijft hobby en de eigenaren zullen er wel plezier aan beleven.

Met vriendlijke groet,

Aldert
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: Erik Baas op dinsdag 24 maart 2009, 02:40:30
Binnenkort zal ik toch maar eens een tekening van mijn baan posten; 't is heel anders dan wat ik hier tot nu toe gezien heb, ik ben wel nieuwsgierig wat jullie er van vinden...  ;)

Erik,

ook mij heb je nieuwsgierig gemaakt, ben benieuwd wat je ontworpen hebt.

Groetjes, John
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Tja, lastig... een foto maken lukt niet echt omdat de baan onder een schuin dak ligt, en een fatsoenlijke tekening is me tot nu toe ook niet gelukt: tekenen heb ik nooit gekund... :mrgreen:
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Modeltreinen zijn speelgoed en zijn er voor je plezier.

Als je dit standpunt vergeet dan verval je tot een freak.

En de werkelijkheid kan je toch niet namaken.
En ik zie liever een station van anderhalve meter lengte dan een niet realistische station met een perronspoor van 6 meter lengte.





Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Laten daar de meningen nu over verschillen  :D
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: Erik Baas op dinsdag 24 maart 2009, 12:03:06
Tja, lastig... een foto maken lukt niet echt omdat de baan onder een schuin dak ligt, en een fatsoenlijke tekening is me tot nu toe ook niet gelukt: tekenen heb ik nooit gekund... :mrgreen:

Erik,

dus je zit ons hier lekker te maken met een dooie mus :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes, John
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Nou, je mist er niks aan hoor, zo bijzonder is het sporenplan nou ook weer niet, en qua scenery is er nog helemaal niets aan gedaan. Nee, als het iets was om trots op te zijn had ik 'm al veel eerder getoond, toch ?
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: Tilly op dinsdag 24 maart 2009, 16:05:45
Citaat van: Erik Baas op dinsdag 24 maart 2009, 12:03:06
Tja, lastig... een foto maken lukt niet echt omdat de baan onder een schuin dak ligt, en een fatsoenlijke tekening is me tot nu toe ook niet gelukt: tekenen heb ik nooit gekund... :mrgreen:

Erik,

dus je zit ons hier lekker te maken met een dooie mus :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes, John
Beter blij maken met een dode mus, dan dood maken met een blije mus :lol: :lol: :lol: :lol:
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: Erik Baas op dinsdag 24 maart 2009, 16:18:24
Nou, je mist er niks aan hoor, zo bijzonder is het sporenplan nou ook weer niet, en qua scenery is er nog helemaal niets aan gedaan. Nee, als het iets was om trots op te zijn had ik 'm al veel eerder getoond, toch ?

Ach misschien brengt het ons nog op ideeën.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Ik heb inmiddels een schets geplaatst, zie hier.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Erik,

ziet er goed uit. Dat van die dooie mus neem ik terug :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes en veel succes met de verdere bouw, John