Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin Delta met Marklin Systems

Gestart door m-baandoorn zaterdag 04 oktober 2008, 21:34:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin Delta met Marklin Systems
Hallo mede forummers.

Ik zit mij af te vragen of je een delta controller samen met een mobil station van systems kunt draaien op een baan.
Ze hoeven niet aan elkaar gekoppeld te zijn omdat ik het voor de volgende doelen wil gebruiken:

1 : Met 2 mensen rijden.
2 : De locs met extra functies te gebruiken met het mobile station.

Weet iemand of dit kan en zo ja hoe?

Alvast bedankt.

Roderick
Re: Marklin Delta met Marklin Systems
als je met meerdere mensen wilt rijden kun je toch ook een slave mobile station aansluiten. dan kan je ook de meerdere functie's bedienen en met 2 mensen rijden.
Re: Marklin Delta met Marklin Systems
ja daar had ik ook al wel aan gedacht maar ik heb nu al een delta controller en ik dacht eraan om er een mobile station bij te kopen en als ze samen zouden kunnen op  baan dan hoef ik er geen 2 te kopen en kan ik toch met 2 mensen rijden
iemand een idee hoe dat kan?

groeten

roderick
Re: Marklin Delta met Marklin Systems
Hallo Roderick,

Het is niet mogelijk om twee (of meer) centrales op hetzelfde stuk spoor aan te sluiten. De centrale kunnen alleen op een eigen stuk spoor aangesloten worden die geisoleerd is t.o.v. van het andere gedeelte.

Mvg,
Peter
Re: Marklin Delta met Marklin Systems
maar je kan toch ook bijv met 2 mobile stations en zelfs met een central station erbij waarom kan dat dan niet met een mobile station en een delta controller?

groeten

roderick
Re: Marklin Delta met Marklin Systems
Citaat van: m-baandoorn op zondag 05 oktober 2008, 14:10:47
maar je kan toch ook bijv met 2 mobile stations en zelfs met een central station erbij waarom kan dat dan niet met een mobile station en een delta controller?
De naam centrale zegt het eigenlijk al. Daar kan  er maar 1 van zijn. Dat is de directeur van het hele spul. Als je meerdere Central stations en/of meerdere Mobile stations hebt, dan is 1 daarvan de centrale, de andere fungeren als slaaf, dat zijn alleen maar bedieningspaneeltjes geworden.

Voor zover ik weet kan dat bij een Delta controller met een MS niet. Als je de Delta controller als centrale inzet, dan is er geen mogelijkheid om de MS als slaaf in te zetten. Andersom, als je de MS als centrale inzet, dan is het niet mogelijk om de Delta controller als slaaf aan te sluiten.
Dus de meest voor de hand liggend oplossing is al genoemd, een tweede MS, die je dan als slaaf aansluit.
Re: Marklin Delta met Marklin Systems
ok bedankt iedereen dan zal ik maar gaan kijken voor een 2e mobil station.

iemand geinteresserd in een delta control? :lol:

groeten

roderick
Re: Marklin Delta met Marklin Systems
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Marklin Delta met Marklin Systems
In het verlengde van deze vraag:
Mijn baan is aangesloten op een Mobile Station, maar ook de aansluiting met ontstoorprint voor Analoog/Delta zit nog op zijn plek. Is niet aangesloten op een (Delta-)trafo.
Stel dat ik nu een analoge loc wil laten rijden moet ik dan de volledige MS-aansluitrail verwijderen of kan ik volstaan met het verwijderen van de voedings- en de MS-aansluitdraden. Opdat ik de aansluitrail niet opblaas...
Alles aangesloten laten en alleen de 220 van de respectievelijke trafo's lijkt mij onvoldoende.

mvg.
Willem
Re: Marklin Delta met Marklin Systems
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin Delta met Marklin Systems
Citaat van: Willem E op dinsdag 18 november 2008, 14:01:58
In het verlengde van deze vraag:
Mijn baan is aangesloten op een Mobile Station, maar ook de aansluiting met ontstoorprint voor Analoog/Delta zit nog op zijn plek. Is niet aangesloten op een (Delta-)trafo.

Willem, de condensator in de aansluitrail met ontstoring vormt voor het relatief hoogfrequente datasignaal min of meer een kortsluiting.
Dus het is altijd raadzaam deze uit het baansegment waarin je digitaal rijd, te verwijderen.
Grote kans is namelijk groot dat je loks geen digitaal signaal zien.

Voor analoog te rijden, kun je beter een aparte aansluiting maken.
Je kunt de MS aansluitrail laten zitten, maar sluit absoluut GEEN MS aan tijdens analoog bedrijf.
De MS aansluitrail bevat een gelijkrichter die de spanning van de trafo gelijkricht en aan de MS aanbied.
De MS stuurt op zijn beurt het digitale signaal weer terug naar de baan.
Re: Marklin Delta met Marklin Systems
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Marklin Delta met Marklin Systems
Dank je Ad,

Ik had al zo'n vermoeden.
Maar even ter verduidelijking: als de ontstoorprint blijft zitten zonder dat daarop iets is aangesloten kan het toch geen kwaad. Hij zit er nu nog en ik merk geen probleem. De digitale signalen komen van de MS-aansluitrail en niet door de ontstoorprint, dus worden niet beinvloed?

Wat is mijn bedoeling: de analoge aansluiting met een stekkerverbinding aan de rij-trafo; de digitale/Delta via het Mobile Station (ook stekker).
Ingeval ik een analoge loc wil rijden prik ik de trafo in na verwijdering van de MS-stekkers. Of andersom.
Volgens mij zou dit moeten kunnen zonder schade of problemen, mede gelet op jouw antwoord.

mvg.
Willem.
Re: Marklin Delta met Marklin Systems
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Marklin Delta met Marklin Systems
Citaat van: m-baandoorn op zondag 05 oktober 2008, 15:13:15
ok bedankt iedereen dan zal ik maar gaan kijken voor een 2e mobil station.

iemand geinteresserd in een delta control? :lol:

groeten

roderick

Wat moet die kosten, en van waar ben je ?
Kan er altijd nog wel een paar gebruiken als boostertjes voor m'n wissels en seinen.


groeten,
Kris
Re: Marklin Delta met Marklin Systems
Even een reactie op de vraag waar het allemaal mee begon.

Als je een Delta Controller hebt en je wilt (goedkoop!) met twee mensen tegelijk kunnen rijden, waarom koop je dan geen Delta Pilot erbij? Werkt prima en kost weinig.

Jilger.
Re: Marklin Delta met Marklin Systems
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Marklin Delta met Marklin Systems
Hallo allemaal,

Wellicht ben ik onduidelijk geweest. :oops:

Ik heb een baantje dat draaide onder Delta met ook een Delta-Pilot.
Een digitale loc (voordelig door kleingebrek) lokte mij naar een Mobile Station.
Daar kunnen mijn Delta's tenslotte ook op rijden!
Om eventueel analoog nog eens te kunnen rijden/uittesten kon ik bij de Deltabesturing de controller 4F loshalen en vervangen door de trafo, rechtstreeks.
Mijn vraag was nu of ik de aansluitrails van de MS, zonder voeding en controller, kan laten zitten als ik mijn baan analoog maak doorhet rechstreeks inprikken van de trafo. De ontstoorde aansluitrail en -bedrading zit er nog...
Dus ik hoef niet meer meer personen te rijden. Mijn baantje is zo klein dat het al vol is met 3 treinen, waarvan er 2 tegelijk zouden kunnen rijden.

Inmiddels heb ik e.e.a. al voor korte tijd geprobeerd en geen problemen bespeurd (stank/rook/uitval). Echter zou het op langere duur fout kunnen gaan?

Dank voor jullie reacties!
mvg.
Willem.
Re: Marklin Delta met Marklin Systems
Volgens mijn niet. :(

Groet,Robert.
Re: Marklin Delta met Marklin Systems
Middels een schakelaartje kan ik omschakelen van analoog naar digitaal. De massa blijft verbonden met de massa van de rails. De spanning voor de pukos schakel ik met het schakelaartje om. Zeer simpel, werkt perfect en zo kan ik digitaal rijden of analoog.
Re: Marklin Delta met Marklin Systems
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Marklin Delta met Marklin Systems
Catzeiler,

Bedankt voor je reactie.
Heb je daar een schemaatje van?
En hoeveel trafo's gebruik je dan? 1 voor de MS, 1 voor de verlichting/wissen-seinen, 1 voor analoog?

Ben zeer benieuwd!

mvg.
Willem.
Re: Marklin Delta met Marklin Systems
Willem, je kan toch ook analoog rijden zonder die ontstoorset te gebruiken.
Re: Marklin Delta met Marklin Systems
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Marklin Delta met Marklin Systems
In principe wel, maar krijg ik dan niet ijn hele huishouden en buren op m'n nek omdat de TV-signalen verstoord worden? :lol:

Ik bedoel dat die dingen er toch niet voor niks zitten? :?

Re: Marklin Delta met Marklin Systems
Citaat van: Willem E op maandag 01 december 2008, 11:37:10
In principe wel, maar krijg ik dan niet ijn hele huishouden en buren op m'n nek omdat de TV-signalen verstoord worden? :lol:

Ik bedoel dat die dingen er toch niet voor niks zitten? :?



Digitaal rijden met een ontstoorder in je baan is vragen om moeilijkheden.