Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS

Gestart door Ruben zaterdag 04 oktober 2008, 19:32:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
L.S.

Vandaag 2e marklin MS gekocht in houten voor Master slave schakeling en een aantal Lokpilots v3.0 gekocht om (weer) een aantal locs om te bouwen naar digitaal.

Het probleem waar ik tegenaan loop is hoe de loc op te nemen in een MS en een adres/functietoewijzing te realiseren.  Analoog rijdt de loc maar ik krijg geen 'connectie' met de loc via het MS. Uit de MS handleiding krijg ik ook onvoldoende info. Kan iemend mij een tip geven.


Gr.

Ruben
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Als het goed is, dan meld de lokpilot zich vanzelf aan, tenminste als je mfx hebt gekocht.
Heb je multiprotocol dan moet je eerst nieuwe lok in je MS invoeren en het adres op het standaard lokpilot adres zetten.
Volgens mij is dit 03, maar ik weet dit niet zeker, het zal wel in de handleiding staan.

Functietoewijzing kun je alleen met een CS, ECOS, of ESU programmer doen.
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
idd, op adres 3 rijdt de loc nu ook via de MS, alleen simple adres wijzigen gaat niet. Zal even de handleiding erop na slaan. Kom ik er niet uit dan zie je me wel weer terug. Ik ga er overigens wel vanuit dat de beschikbare aux functies via de functietoetsen van de MS kunnen worden aangestuurd?
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Ruben,

Om je lokpilot te programmeren, druk je op je MS op de „MENU / ESC“ toets.
Vervolgens kies je in het menu "Lok wijzigen" de  funtie "Adres Wijzigen".
Geef het adres in en druk op OK.
Voor CV wijzigingen ga je naar "REG".
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Ad,

Bedankt voor je reactie, het wijzigen van het locadres was mij duidelijk omdat er een aantal delta en 60901 decoders 'rondrijden'. Dit is mij eertse Esu locpilot en ik heb geprobeerd het adres op genoemde wijze te verandere. De decoder blijft echter uitsluitend reageren op adres 3.

Het is overigens geen MFX decoder maar een 52610 DCC, MOT,SX protocol  v3 LokPilot

"REG", die optie heb ik nog even niet gevonden, ik ben relatief nieuw in DiGi land, wel razend enthousiast en impressed wat tegenwoordig allemaal mogelijk is.
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
ik heb zojuist een loc pilot geprogrammeerd:

haal alle locs van de baan behalve je lokpilot.
vervolgens kies je een van je andere locs.
drukt op ESC dan LOC wijzigen en dan zie je reg staan.

je programmeerd in theorie een andere loc, maar aangezien die niet op de baan staat maakt het niet uit.

ik hoop dat het zo wel lukt ')

Dennis
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Ruben,

Even vergeten te vertellen, maar om de decoder te programmeren, dien je een Hobbylok uit de MS database te selecteren met een 36xxx nummer, bijvoorbeeld 36830.
Alleen de te programmeren lok mag op de rail staan.
Probeer het nu nog eens.

Dennis je was me net voor.
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Perfect, rijdend op veranderd adres, erg belangrijke info, moet je maar weten. Nog wel even de vraag, zijn nu de aux functies van de decoder beschikbaar met de f1-f4 knoppen van een MS. Als ik b.v. een Rookgen of telex koppeling wil aansturen?

BEDANKT!!!!
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
dat klopt.

maar: pas op voor de max. belasting hé ;)

veel plezier met je loc ;)

Denis
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Houdt er rekening mee dat alleen de CV's < 80 te programmeren zijn. Zie daarvoor het boekje (blz. 8) wat er bijgeleverd is.
Verandering van de AUX 1 t/m 4 is vanaf CV115, zie boekje blz. 21 en verder.

Mvg,
Peter
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
tot hoever kun je met het CS programeren?

er staat dat CV+80 met een DCC centrale geprogrammmeerd moet worden :?

Dennis
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Citaat van: minirailz op zaterdag 04 oktober 2008, 20:56:33
tot hoever kun je met het CS programeren?

er staat dat CV+80 met een DCC centrale geprogrammmeerd moet worden :?

Dennis
Zodadelijk met de upgrade alle CV's.

Mvg,
Peter
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
ok, tnx
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Citeerdat klopt.

maar: pas op voor de max. belasting hé


OK, ik zal zo kijken of het lukt de functies aan te sturen, hij zit bijna in elkaar.

Wel nog even de kanttekening, max vermogen, is ergens te achterhalen of een rookgenerator teveel vermogen vraagt? Een telex koppling kan geen probleem zijn.
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
De uitgangen kunnen max 250mA leveren.
Let wel op dat de Telex niet constant aan staat i.v.m. doorbranden van de spoel.

Mvg,
Peter
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Citaat van: Ruben op zaterdag 04 oktober 2008, 21:10:09
Citeeris ergens te achterhalen of een rookgenerator teveel vermogen vraagt?
Kijk op de site van het merk rookgenerator voor het stroomverbruik per type. De meesten doen zo'n 120mA.

Gr, Ben.
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
OK, maar of mijn rookgenerator meer dan 250mA vraagt is nog niet duidelijk(Is standaard Marklin 7226, ff googelen) . De telexkoppeling goed in de gaten houden.

v.w.b. de functietoetsen, no sigar, ik heb de Telex koppling aangesloten. Bedrading gecontroleerd en doorgemeten. Maar geen reactie op de functietoetsen. Ik weet zeker dat de koppeling werkt, aan een 60901 deed hij het prima. Lichtschakeling werkt wel.
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Als ik het boekje van de decoder erop nasla zie ik idd dat b.v. de CV (c? variabele of zoiets vermoed ik) 115 is voor AUX1 en 116 is voor AUX2. Afgezien van het feit dat ik dit dus vermoedelijk niet kan programmeren met een MS (ik vraag me af waarom,  want juist apart aansturen van de functies was het doel)  vraag ik me af hoe dat zou kunnen zonder weer aparte hardware aan te moeten schaffen.

Ik zie wel dat er in de reg optie adressen met elkaar kunnen worden gemapt maar hoe dat exact in elkaar steekt is nog black-box
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Hallo Ruben,

Het programmeren van CV's boven de 80 is niet mogelijk.
Je moet eerst de CV-nummer ingeven, vergelijk dat even met het adres.
Aangezien je geen adressen boven de 80 kunt ingeven, zo kun je dus ook geen CV-nummers boven de 80 ingeven.

Mvg,
Peter
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Met een DCC Centrale kan dat wel begrijp ik(Onder meer) , ik ken iemand met een dergelijk apparaat. Kan ik de functies alleen aansturen  met een dcc, of is het mogelijk deze uitsluitend te programmeren met een DCC( Even loc meenemen) daar programmeren en vervolgens aansturen met de f toetsen van het MS?



Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Mijn vorige post lezende vermoed ik dat het gewoon niet kan, een MS kan maar tot CV80 aansturen en dus helemaal die CV 115 + benaderen.  Erg vervelend, as understatement of the year, een CS of adere hardware is me gewoon te kostbaar.

Blijkbaar stuurt een 60901 de twee functies aan op een lager cv adres dan 80 en kan dus wel via een MS een rookgenerator of Telex koppeling aansturen.  Misschien maar op zoek naar een aantal 60901 decoders, als die nog te krijgen zijn, of zijn er alternatieve Decoders die dergelijke functies op CV adressen <80 hebben?

Ruben
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Hallo Ruben,

Ik probeer je probleem een beetje te volgen. Jij haalt denk ik zaken door elkaar of ik begrijp je niet (dat kan ook :P).

Je hebt een V3.0. Het lokadres heb je kunnen veranderen naar gewenst adres.

Standaard af fabriek staat AUX1 (groen) op F1 en AUX 2 (paars) op F2. Je kunt je rookgenerator en Telex gewoon op die draden aansluiten en het zal werken.

Je hebt wel gelijk dat je je functie moet trimmen op het gewenste output gedrag. Als je de generator op F1 zet moet je CV 115 op 111 (15 + 96) programmeren. Zet je je Telex op F2 dan moet je CV116 op 207 (192+15) programmeren. Als dat niet kan met een MS (ik heb geen verstand van die spullen) moet je inderdaad iemand zoeken met een centrale die wel die CV's kan benaderen. Misschien woont er een forum lid bij je in de buurt?

Gr, Ben.

Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Hoi Ben,


Bedankt voor je reactie. In feite begrijp je de post goed, Ik heb de groene draad aan de telex koppeling gesoldeerd maar als ik op F1 knop op het MS druk dan reageert de koppeling niet. Dit zal dus met de trim te maken hebben zoals je aangeeft.

Blijkbaar kan ik in feite dus wel bereiken wat ik wil als ik maar toegang heb tot hardware die de chip kan programmeren. Daarna werkt de functie gewoon ook met de functie toetsen van het MS.  Probleem is echter dat ik de toegang tot die HW niet heb, of ik moet mijn PC op de baan gaan aansluiten, vemoedelijk kan ik daar alles mee dus ook CV>80 programmeren. Belangrijk vind ik dat daarna gewoon de locs en functies met het MS kunnen worden bediend.

Even zoeken naar een goede Post hoe de PC op de baan aan te sluiten, iemand interessante links, aangenomen dat dat wat ik wil op die manier ook gaat werken.

Wat lees of begrijp ik verkeerd. Zoals ik het bericht lees van Ben zou het gewoon moeten kunnen werken als ik groen en violet aansluit op de gewenste functies, alleen geen enkele reactie. Ik heb ook de spanningsniveaus gemeten op de draden bij schakelen maar er staat continu ca. 5 volt op. Ik heb verschillende MS-en en verschillende decoders geprobeerd. Ik ben even de weg kwijt.
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Citaat van: Ruben op zondag 05 oktober 2008, 10:25:39
Even zoeken naar een goede Post hoe de PC op de baan aan te sluiten, iemand interessante links, aangenomen dat dat wat ik wil op die manier ook gaat werken.
Dan zul je ook een centrale moeten hebben die op de PC aangesloten kan worden.
Een mogelijkheid zou kunnen zijn MRdirect (onder DOS) en als booster een Delta die aangesloten is op een seriële bus van de PC.
Kijk eens op de site van Marco Roede: http://www.mrdirect.nl/

Mvg,
Peter
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
CiteerAls dat niet kan met een MS (ik heb geen verstand van die spullen) moet je inderdaad iemand zoeken met een centrale die wel die CV's kan benaderen. Misschien woont er een forum lid bij je in de buurt?

Is er iemand die in de buurt van Oosterhout nb woont?
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Ruben,

Je zou ook op zoek kunnen gaan naar iemand met een Control Unit 6021. Vanaf een bepaalde software versie (weet zo niet welke, staat in de handleiding) in de decoder kun je namelijk ook CV's hoger dan 80 programmeren. Begin met waarde 07 in cv 07 te zetten en de verlichting gaat (als het goed is) knipperen als een kerstboom. Vervolgens kun je de cv's en de waarde's in twee delen invoeren (115 wordt dan 11, rijrichting draaien en dan een 5 en weer de rijrichting draaien etc). Ik heb de handleiding zo niet bij de hand maar het staat beschreven onder het kopje "Programmeren" bij de 6021.

Overigens moet je we de juiste software in de decoder hebben zitten. Ik zelf ben tegen hetzelfde probleem aangelopen maar kwam tot mijn schande er achter dat mijn Lokpilot V3.0 nog "oude" software had. Voordat ik dit foefje kon gebruiken moest ik (volgens ESU) eerst een lokprogrammer kopen om nieuwe software in de decoder te zetten. Zinloos natuurlijk want met die lokprogrammer zou ik de hogere CV's sowieso kunnen programmeren.

Jan
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Bedankt voor de info Jan, toevallig ken ik iemand met zo'n control unit. We gaan eens kijken. De decoders zijn Zaterdag gekocht, ik ga ervan uit dat de laatste software op de decoders aanwezig is.

Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Ik heb een Control 80f 8036  + central station 6020 ter beschikking is geen 6021 however. Het lukt om de lok aan te sturen en de f1 Functie(Licht aan en uit) te schakelen. Nu de echte opgave, in de beperkte handleiding zie ik niet terug hoe cv values in te geven. Iemand een tip?
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Kan het volgende je verder helpen ?.
Klik  hier!

Het adres om in de prgrammeermodus te komen is natuurlijk anders.
I.p.v. Register geef je de CV in.

Mvg,
Peter

Edit Herman05: URL ingekort
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Bedankt voor de info maar ik krijg de controller niet in de programmeer modus, al dan niet door gebrekkige info.  Hier staat ook iets over het programmeren met de stations maar de uitgangssituatie lijkt niet helemaal duidelijk beschreven. Ik kan op de 'stop' en 'go' toets drukken totik de bekende ons weeg maar no response.  Het is natuurlijk ook ander type maar het lijkt erop dat je met dat station ook moet kunnen programmeren als ik iNet erop nasla

http://www.brelec.be/catalog/manuals/WD610NL.pdf
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Alles Werk(e), maar nu ziet mijn MS de loks met de Locpilots niet meer :shock:


Ik kan geen prog acties meer uitvoeren in de zin van Address, REG en Max speed/acceleration ed?  Eerder kreeg ik de vraag Prog? bij dit soort zaken, history? i'm flabbergasted :x

Apart stuk rails HELEMAAL los op bureau, reset van MS, ik weet niet zeker of ik een reset van de Decoder heb uitgevoerd (Hoe) . Dit Marklin digitaal begint een beetje vraagtekens bij me op te roepen.

Grtz.

Ruben
Re: Programmeren LocPilot v3.0 met Marklin MS
Recap,

ik zie wat er scheef gaat maar begrijp het niet. Ik heb om de juiste functies te gebruiken voor de lok (Een 44 -er met rookgenerator en telex) een lok uit de 37XXX serie genomen(37842 om precies te zijn) om de rookgenerator en telex koppeling aan te sturen volgens lok tabel van Marklin.

Dit is allemaal ok en werkt idd, maar die lok kiezende verlies ik de prog functie op b.v. de eerder genoemde functies te configureren? Hij rijdt nu gewoon veel te hard.

Kies ik weer een lok uit de 36XXX serie heb ik die prog opties weer wel??  :shock: :x :mrgreen:

Iemand enig idee??

R