Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Hulp gevraagd bij 6021

Gestart door ERIK SALDEN zaterdag 04 oktober 2008, 10:52:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp gevraagd bij 6021
ERIK SALDEN
gast

Hulp gevraagd bij 6021
Dag,
vandaag heb ik mijn 6021 aangesloten. Hij wordt gevoed door een 60 VA trafo. Spanning heb ik op de rails doch de treinen reageren niet. Enkel een omgebouwde BR 103 rent op volle snelheid over de baan.
DE 6021 IS VOORZIEN VAN DIPSWITSCHES. Een van deze vier staat op 2, de rest naar beneden.
Wat doe ik fout, of wat is er fout aangesloten ???
Alvast erg bedankt voor de hulp.

Gegroet:

Erik
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Hoi Erik,

even gekeken, hier staat 1,2,3 op ON en 4 op OFF
Dus 1,2,3 naar boven , 4 naar beneden.

Mvg Gert
Re: Hulp gevraagd bij 6021
ERIK SALDEN
gast

Re: Hulp gevraagd bij 6021
Dag,

ik heb 1,2 3n 3 op ON gezet. NIETS. Misschien belangrijk , maar ik rij M-rails. Daar ik meende dat het iets te doen kon hebben met velies heb ik een kort stuk afgekoppeld van de baan. Weer niets.

Svp. suggesties. Analoog rijdt alles als een tierelier.

Gegroet:

Erik
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Weet je de adressen van de loc die je wil aansturen?
Alsdie weet kan de op de 6021 het adres kiezen, als het goed is gaat de loc dan rijden
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Citaat van: Erik Salden op zaterdag 04 oktober 2008, 10:52:22
Enkel een omgebouwde BR 103 rent op volle snelheid over de baan.

Erik

Hallo Erik,

Staat de locomotief op digitaal ingesteld(m.a.w. de loc moet een adres krijgen.).

Adres 78 is bijvoorbeeld een makkelijke. alleen dipswitch 1 op on en 2 t/m 7 op off.(van de locdecoder natuurlijk 8))

Naast dit alles moeten de condensatoren uit je M-rails gehaald worden(1 draad daarvan doorknippen is overigens al voldoende).

Groetjes

willie
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Citaat van: Erik Salden op zaterdag 04 oktober 2008, 12:25:49
ik heb 1,2 3n 3 op ON gezet.

Hallo Erik,

Dit is niet correct! Alleen "2" op "on", 1,3 en 4 op "off".

Je rijdt met M-Rail? Let op dat de eventueel aanwezige onstorings-condensator in de aansluitrail is verwijderd!

Hier rekening mee houdend zou alles moeten werken.....Hou me op de hoogte.

Edit: Oeps, Willie is me net een slag voor...
Re: Hulp gevraagd bij 6021
ERIK SALDEN
gast

Re: Hulp gevraagd bij 6021
Ja hoor, heb ik weer,


alle railstukken gelegd, alles uren analoog laten rijden, en..... vastgelijmd met heetlijm. Prima zo ! Gaat niet meer los, geen kans op kortsluiting....
Maar...... wist ik nu maar eens waar eventueel een aansluitrail met ontstoring ligt. Ik wordt geloof ik een beetje gek!. Nou moet ik alle rails los gaan peuteren. Natuurlijk heb ik niet naar een aansluitpunt meer of minder gekeken zodat allles goed voorzien wordt van rijstroom.

Het ligt inderdaad zoals jullie schrijven. Erg bedankt voor de info en ik ga me de komende week gegarandeerd lekker rot ergeren.
Ik hoop in ieder geval dat ik het euvel kan opsporen.

Nogmaals bedankt voor de info:

Gegroet:

Erik
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Citaat van: Erik Salden op zaterdag 04 oktober 2008, 14:37:54Maar...... wist ik nu maar eens waar eventueel een aansluitrail met ontstoring ligt.

Erik, probeer vooral rustig te blijven en laat het niet in stress ontaarden! Velen zijn je zo voor gegaan en wel eens van een koude kermis thuis gekomen. (Waaronder ik, zei de gek..... :lol:)

Heel veel succes. Het zal heus goed komen!
Re: Hulp gevraagd bij 6021
ERIK SALDEN
gast

Re: Hulp gevraagd bij 6021
Dag Hans,

zoals je misschien hebt gezien gaat het maken van scenery mij een stuk beter af dan het "stroomgedeelte"
Ik zit momenteel op mijn werk en dat is maar goed zo........
Morgen voor mijn middagdienst ga ik eens 'RUSTIG' beginnen met afbreken.

Groeten:

Erik
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Erik,

Heb je nog eergens een paar losse rails liggen? Sluit daar je control unit op aan en probeer je loks daar op uit. Als het dan goed werkt weet je dat er aan je baan iets fout zit. Is het bij de losse rails al fout dan kan het aan je control unit liggen (de switches, ontstoringsspul etc. Heb je wel alles volgens de handleiding de trafo goed aangesloten?
Re: Hulp gevraagd bij 6021
ERIK SALDEN
gast

Re: Hulp gevraagd bij 6021
Dag Maarten,

jouw suggestie heb ik reeds gedaan. Locs lopen allemaal prima op het lossen stuk M rail.
Het zit ergens in de baan. Er blijft me niets anders over dan gedeelte voor gedeelte te controleren.
Bedankt.

Erik
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Wanneer je op het losse stuk M rail test, maak je dan ook gebruik van de 60 VA trafo?
Ik weet niet helemaal zeker of de volgende opmerking klopt. Maar is de 60VA trafo niet toevallig gelijkspanning, terwijl de 6021 wisselspanning wil zien?
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Blausee-Mitholz
gast

Re: Hulp gevraagd bij 6021
Erik,

Heb je de rode draad aan de middenrail en de bruine draad aan de massa  :roll:
Controleer dat eens goed  :|

Mvg, Johan
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Ik acht de kans groot dat het de ontstoringscondensator is.
Deze functioneert voor het digitale signaal als een kortsluiting. Hierdoor zien de locs geen digitaal signaal, terwijl er wel wisselspanning op de baan staat.

Misschien moet je de verbindingen met de ringleiding eens losmaken en kijken of het met een nieuwe aansluiting het wel werkt. Zo zou het mogelijk kunnen zijn dat het signaal niet direct kortgesloten wordt. Vlak bij de aansluiting kan de loc misschien nog reageren.

Rood = 4 draden van de ringleiding
Als het een railovaal betreft, is het gemakkelijker om de ovaal te verbreken.
Tussen iedere aansluiting zit een weerstand R: dit zijn de verliezen in de rails.
Bij 3 zit de ontstoringscondensator. Hier is het digitale signaal weg.
Als je bij 1 de 6021 aansluit dan is daar het digitale signaal maximaal.
Naar mate je verder van 1 afkomt, wordt dit steeds zwakker.
Bij 3 is het weg.
Zo kun je de plaats van de condensator bepalen.
(Als je bij 1 al geen signaal meer hebt, kan het zijn dat daar de condensator zit; sluit dan de 6021 op 4 aan en probeer het opnieuw)

Echter als je rails perfect zijn (zonder verliezen) zal het niet werken want dan heb je nergens signaal. Maar dit is eenvoudiger als alles loshalen.

succes
Henk
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Hoi Eric,

Kijk even of je loks hebt met 6080 en/of 6090 decoders.
Deze reageren alleen op MMI.
Als dit zo is zet dan je dipswitches zo:
DIP : 1+3+4 = OFF en DIP 2 = ON.
Je 6021 stuurt nu MMI en MMII aan.

Heb je alleen loks met 60901/2 en delta met MMII (34xxx nummers) dan kun je de volgende settings gebruiken:
DIP : 1+2+3 = ON en DIP 4 = OFF.
Met deze instelling stuurt je 6021 alleen MMII aan.
Re: Hulp gevraagd bij 6021
ERIK SALDEN
gast

Re: Hulp gevraagd bij 6021
Al "werkend"kom ik steeds meer tot de conclusie dat ik eigenlijk alles moet gaan vervangen door C-rail. Niet omdat ik dit de mooiste rail vind doch omdat deze minder stroringsgevoelig is dan M-rail. Ik heb verscheidene kofs die blijven steken op de kruiswissels van M-rail en twee van mijn "glaskasten"locs rijden ook liever op C-rail.( nog afgezien van het kedenk, kedeng)
Wordt een rib uit mijn lijf maar omdat ik het grootste gedeelte van mijn locs toch willen laten ombouwen naar digitaal lijkt me dit voor de toekomst de beste oplossing.
Ik ga verder met werken, bedankt allemaal voor jullie meedenken.

Gegroet:

Erik
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Dat is ook een rede geweest om mijn M-rail niet meer te gebruiken. :cry:
Maar ik doe ze niet weg, teveel nostalgische waarde. :wink:
C-rail en ook K-rail rijdt veel "strakker" dan M-rail.
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Erik,

Je M-rails vervangen is absoluut niet nodig. Paniek is een slechte raadgever. Mijn baan (95m) loopt perfekt met een combinatie van M en C-rails en wordt aangestuurd door een 6021 uiteraard me verschillende boosters (6015 en Delta 66045). Geen enkele van mijn 15 loks heeft daar problemen mee.
Werkt uw 6021 wel goed ?
Als je meerdere aansluitpunten hebt ga ze dan allemaal afkoppelen (op één na) en kijk of uw loks het nu wel doen. Sluit zo telkens één bijkomend aan totdat je he probleem krijgt. Die aansluitraail moet dan ofwel vervangen worden, ofwel eenvoudig niet meer aangesloten worden.
M-rails verliezen zo gauw hun spanning niet. Ik heb ook niet alle 2 meter een aansluiting hoor. Reken maar uit met 95m spoor waarvan zeker 36m op M-rail.

Groetjes en succes,

Guy
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Citaat van: guyremgabdel op zaterdag 04 oktober 2008, 22:36:28Je M-rails vervangen is absoluut niet nodig. Paniek is een slechte raadgever.

Een prachtige samenvatting van hetgeen Willie en Ik eerder hebben geadviseerd!
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Mijn huidige C-rail baan is ruim 120 meter spoor, was eerst geheel M-rail, nooit problemen gehad!.

De enige reden dat ik op C ben overgestapt is dat het wat mooier en stiller rijdt, maar heb op de M rail niet meer/minder storingen gehad dan nu bij C-rail.
M.a.w. als je nog steeds nat bent van M-rail, gewoon laten liggen, hou je nog een hoop centen in je zak ook :P

Mvg Gert
Re: Hulp gevraagd bij 6021
ERIK SALDEN
gast

Re: Hulp gevraagd bij 6021
Gisteren met hulp van Sascha oude railplan opgemeten en omgezet naar C-rail.
Vandaag besteld bij C-railmicheal en betaald.Als een en ander goed verloopt komt de partij donderdag aan.
Vanavond hele M-rails van e e baan verwijderd en schoongemaakt.Om toch nog een beetje nostalgie te houden blijft de navenbaan die hoog de berg ingaat bestaan uit M-rail. Deze zal analoog blijven.

Gegroet:

Erik
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Heb je nu ook gevonden wat er aan de hand was?
Waarom de 6021 niet goed functioneerde.
Re: Hulp gevraagd bij 6021
Citaat van: guyremgabdel op zaterdag 04 oktober 2008, 22:36:28
Erik,

Je M-rails vervangen is absoluut niet nodig. Paniek is een slechte raadgever. Mijn baan (95m) loopt perfekt met een combinatie van M en C-rails en wordt aangestuurd door een 6021 uiteraard me verschillende boosters (6015 en Delta 66045). Geen enkele van mijn 15 loks heeft daar problemen mee.
Werkt uw 6021 wel goed ?
Als je meerdere aansluitpunten hebt ga ze dan allemaal afkoppelen (op één na) en kijk of uw loks het nu wel doen. Sluit zo telkens één bijkomend aan totdat je he probleem krijgt. Die aansluitraail moet dan ofwel vervangen worden, ofwel eenvoudig niet meer aangesloten worden.
M-rails verliezen zo gauw hun spanning niet. Ik heb ook niet alle 2 meter een aansluiting hoor. Reken maar uit met 95m spoor waarvan zeker 36m op M-rail.

Groetjes en succes,

Guy

Ik kan dit beamen. Ik heb mijn m-track baan eerst analoog daarna met een 6021, daarna 2 mobile stations en nu gebruik ik een CS en 2 MS.