Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)

Gestart door Roy donderdag 02 oktober 2008, 15:57:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Citaat van: RoWi op woensdag 13 oktober 2010, 07:23:45
Dus je krijgt 2 dubbele sporen, parallel aan het station? Wel erg onrealitisch, en het wordt wel lastig bereikbaar allemaal


Roy
Afhankelijk van de beschikbare / benodigde ruimte en de bereikbaarheid zou ik het dubbelspoor voor het station ondergronds (dus feitelijk 1 laag lager als het station) leggen, en het dubbelspoor achterlangs het station gedeeltelijk achter hoge huizen/gebouwen verbergen (zodat je alleen af en toe mooie doorkijkjes krijgt).
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Hoi Roy,

Ik ben heus wel in jouw draadje aangeland. Maar ik moet dit even op mij in laten werken. Ik heb het hele draadje doorgelezen en ik ga mij er echt over buigen! Het zal waarschijnlijk niet eerder dan morgen worden, maar ik ga echt een poging wagen!

Groeten,

Tim
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Niemand een idee voor een mooi verloop van de baan? Ik kom iedere keer op een lus uit, of een rondje.

Roy
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Haha, je moet het er uit trekken niet waar?

wil je geen rondje of een lus? echte treinen rijden ook van A naar B, en nooit in een rondje.

een muurbaan, is dat een idee?

groeten,
Hessel
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
hessel,

ja, ik krijg maar weinig reacties hier.

Langs de muur is mooi, maar ik moet nog plek overhouden voor een kast en werkbank. Dus ik kan niet rondom dichtbouwen.

Roy
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Hoi Roy,

Nog even voor de duidelijkheid:

Wat zijn de afmetingen van de garage? (ik kan het niet lezen in jouw baanplan)
En wat moet er nog meer in de garage?, van welke afmetingen en waar?

Dan kan ik weer verder stoeien met het baanplan!

Groeten,

Tim
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Tim,

de garage meet 550x290cm. Rechtsonder zit een deur van 1mtr. Helemaal rechts is een garagedeur. Hiervoor wil ik geen baan, maar ik kan er wel de werkbank plaatsen. (ca 160x90cm.). Verder heb ik nog een kast van 1mx60cm.

Roy
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Dag Roy.

Citaat van: RoWi op maandag 18 oktober 2010, 21:36:48
Niemand een idee voor een mooi verloop van de baan? Ik kom iedere keer op een lus uit, of een rondje.

Je bent geen makkelijke . . . . .  :mrgreen:
Wat dacht je van een haven-baan met aansluiting naar een station:
veel rangeren, veel industrie, géén rondje en géén lus en je hoeft
niet langs de muur te blijven rijden . . . .
Google maar eens op (afbeeldingen van) "havenbaan" voor een idee.

Groeten,

Erik.
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Het stationsemplacement is verder uitgewerkt. Is erg goed gelukt zo. Veel plek om wat langere goederentreinen op te stellen. Nu maar weer verder denken over de vrije baan.

Roy
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Hoi Roy
Je moet proberen om het een beetje spannend te maken,bv trein gaat tunnel in en kan er vervolgens op 2 of 3 plaatsen uitkomen dan rij je nog steeds een rondje maar is het elke keer weer anders.
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Als ik even mag reageren: Dat is niet eenvoudig om een Nederlandse baan te maken met bergen!

Dus als je een Nederlands landschap maakt en je wil spanning en een "groot" station dan kom je op deze ruimte al snel uit op "saaie" rondjes of hondebotten.

Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Dus voor die vrije baan kan je dat dan niet doen zoals bij Dolphin die heeft een erg lang station is dat niets voor jou?

groeten minitreintje/Dylan
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Hoi Roy,

Ziet er goed uit.  Goed idee om je station niet parallel aan de rand/muur te laten lopen.

Voor wat betreft het zichtbare gedeelte: Als je station op het hoogste nivo komt te liggen, kan de rechterbocht achter wat industrie al dalend uit het zicht wegvallen. Achter het station zou hij dan al volledig uit het zicht kunnen zijn, waardoor het "rondje rijden" al een beetje voorkomen wordt. Bergen zijn dus niet noodzakelijk. Je overgang van zichtbaar naar niet zichtbaar gedeelte kan ook door bijvoorbeeld een viaduct, een rij huizen/industrie of een bomenpartij(bos) gerealiseerd worden.

Als je in je schaduwgedeelte de mogelijkheid hebt om een keerlus te maken naast het "rondje rijden", krijg je vanzelf een gevarieerder treinenverloop.

Groetjes

willie
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
kijk is naar de baan van gerard is ook nederlands, heeft een tunnel en kan ondergronds draaien of doorrijden
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Of kijk eens in de ensieklopie bij de buren naar wat theorie over "verdwijnpunten". Dit om te voorkomen dat er weer bergen met tunnels gebouwd moeten worden: Klik.

En denk eens na: wil je echt wel wel zoveel rail in het zicht met zoveel stationssporen? De ruimte is daar eigenlijk te klein voor.

Gr, Ben.
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Ja, eigenlijk wel. Ik wil toch wel met wat langere treinen kunnen rijden, en een mooi emplacement vind ik hoofdpunt nummer 1.

Roy
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Bij deze mijn emplacement. Tips over het verloop van de vrije-baan zijn zeer welkom. (ruimte aan rechterzijde moet helemaal vrij blijven)



Uploaded with ImageShack.us
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Mag ik nog iets meer informatie?

Waarom heb je als je rechts het station verlaat een aftakking in je dubbel spoor gemaakt? Is dat een bewuste keuze? of heeft het een bepaald doel?
Want die cirkel is wel heel moeilijk weg te werken met je scenery en/of hoogte verschillen.

Groeten,

Tim


Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Tim,

die aftakking heeft niet echt een reden. Was gewoon iets aan het proberen.

Roy
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Hoi Roy,

Op een of andere manier vind ik de vorm van het station heel onnatuurlijk overkomen, van links af gezien eerst een draai naar rechts, en dan op t einde weer een zwieper naar links. Ik zou maximaal 1 boog in je station maken, of 2 bogen die dan wel de zelfde richting in draaien.

Succes.

Daan
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Met de linkerbocht win ik lengte aan opstelsporen, met de rechter kan ik de wisselstraat mooi maken, en richting de muur gaan voor de lus.

Als je beide bochten naar beneden doet, krijg je hele vreemde opstelsporen.

Roy
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Hoi Roy,

Ik blijf het lastig vinden. Ik kom toch heel snel uit op een rondje (om de kerk) of op twee banen die bij elkaar komen en verwijnen en een schaduwstation. Volgens mij moet je het gewoon eens uitleggen op de vloer en dan kijken wat je het mooiste lijkt. Wat misschien ook nog kan is je station onderin je garage te leggen. (Dus op de tekening onderin i.p.v. nu bovenin.) Misschien geeft dat nog een nieuwe kijk op de zaak.

Succes en groeten,

Tim
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Hoi,

ik ben nog steeds aan het stoeien met mijn plannen. ik heb er nu 3, die alle3 voor- en nadelen hebben. Het moeilijkste vind ik het, om de dubbele "tunnel" ingang weg te gaan werken straks. Aangezien ik een nederlandse baan ga bouwen, en we hebben nu eenmaal niet zoveel spoortunnels in ons landje.



Dit is het eerste plan wat ik gemaakt had. Bij dit plan is wel wat te verzinnen om beide ingangen weg te werken. nadeel is het gevaar van een crash op de ondergrondse splitsing naar het schaduwstation.



Bij dit plan ligt het emplacement andersom. De ingang rechtsachter kan verdwijnen achter een bod of een fabrieksgebouw. De andere ingang kan evt onder het water in een tunnel verdwijnen. Maar handig is het niet.



Op zich een mooi plan, waar ik lang op gewerkt heb. Maar hoe werk ik deze dubbele ingang weg? Haast onmogelijk, en omdat hij vooraan op de baan ligt, kun je hem niet achter een gebouw laten verdwijnen.

Iemand nog tips????

Roy
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Tunnel onder het Noordzeekanaal? Of een Viaduct van een brede snelweg (alleen komt de trein er in jouw geval niet aan de andere kant onderuit...

Groeten,
Marc

PS Ik vind je laatste plan het beste.
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
watertje erboven en je hebt een echte nederlandse tunnel
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
ja, dat klopt, maar in het laatste plan, gaan het ene spoor, onder het andere door, en die bovenste moet ook verdwijnen. Dat is het probleem. Die enkele "verdwijning" kan idd door een weg, water of door er een bos of fabriek voor te zetten.

Roy
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
We hebben toch tunnels in NL? Denk bijvoorbeeld aan de HSL tunnel. Of sporen die onder de grond verdwijnen zoals bij Rotterdam.

Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Wat denk je van een combi van plan1 en plan 3, met wat aanpassingen:

  • Het station van plan 1 (wat dat heeft de meeste rangeer- & speelmogelijkheden)
  • Het sporenverloop van plan 3 (waarbij de beide dubbelsporen dus bij elkaar uitkomen)
  • Maar dan die beide dubbelsporen niet bovenelkaar en niet in een tunnel, maar naast elkaar en zichtbaar.
Het idee is dan dat je rechter-bovenhoek een stuk van een (grote) snelweg laat zien (weet je wel, 2x3 rijstroken, in/uitvoegstrook aan beide kanten, middenberm & vluchtstroken e.d.) op een brug over het spoor.
De 4 sporen eronder (eventueel kun je er ook 2x 2 sporen van maken met een scheiding ertussen) lopen dan onder die brug in een boog naar achteren waar ze all 4 (of samengebundeld tot 2 sporen) uit het zicht afdalen naar je schaduwstation-niveau.
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
CiteerWe hebben toch tunnels in NL? Denk bijvoorbeeld aan de HSL tunnel. Of sporen die onder de grond verdwijnen zoals bij Rotterdam.

Dat zei ik zelf ook al, maar een dubbele tunnel (boven elkaar) niet.

@egmaf,

op zich een goed idee .Maar het emplacement van tek1 en 3 zijn nagenoeg gelijk, alleen de aansluiting helemaal links is anders. Maar als ik de beide ingangen naast elkaar maak, dan is dat wel heel lastig te verwerken in de daling naar het schaduwstation. Je zou dan een 4-sporige spiraal krijgen? (en daar is eigenlijk geen plek voor in die hoek)

Bij het huidige 3e plan is het zo, dat het bovenste spoor een 180° bocht maakt, en dan volgt een helling bergaf, aan de achterzijde van het plan. het onderspoor komt in een spiraal, die exact onder bovenstaande bocht ligt.

Roy
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Je kan toch gewoon een fly over maken zoals je hier veel ziet en het spoor daarachter in het niets laten verdwijnen?
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Ik heb de tips van egmaf gebruikt, en dit ervan gemaakt: