Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)

Gestart door Roy donderdag 02 oktober 2008, 15:57:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 23-1)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 23-1)
Dat kan zeker, maar dan wordt het emplacement zo groot, dat er bijna geen plaats voor scenery meer overblijft!

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 23-1)
Tja, je kunt niet alles hebben natuurlijk
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 23-1)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 23-1)
Ook daar zit wat in. Maar ik vind het station zo eigenlijk wel goed. Dus het gaat alleen nog over de vrije baan. (en evt een nevenlijn ofzo)
Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 19-2)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 19-2)
Ik kwam er maar niet uit, met het vorige plan. Het station was opzich prima, maar de vrije-baan lukte me niet, om die naar wens te krijgen. Toen ben ik helemaal opnieuw begonnen. Ik had er niet eerder aan gedacht, dat je de ingang van je schaduwstation ook met een spiraal kunt regelen. Dan hoeft je hoofdbaan niet bergaf te lopen.

Toen kwam ik op dit idee. Is misschien in totaal iets groter, maar je kunt er wel middenin staan.



Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 19-2)
Ziet er leuk uit! En op het buitenste stationsspoor kan een enorm lange trein opgesteld worden!
(Hoor ik iemand iets fluisteren over triple-tractie Big-Boy met wagens...? :))
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 19-2)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 19-2)
Triple? Ik heb er "maar" 1! Maar ik wil wel nog een quadruple tractie met 2200 en ca 35xertswagon. (maar ik ben bang, dat dat nooit gaat passen.). Maar een 1600 met 6 icr´s is ook mooi!

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 19-2)
Hee Roy,

Ik zie enkele wissels in je station die nergens naar leiden.... Verder ziet het er prima uit! Wel weer even anders dan dat diagonale plan.

Succes met het ooit vaststellen van het echt-zeker-weten-definitieve plan dat ook zo gemaakt gaat worden.

Groet,
Ronald
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 19-2)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 19-2)
Daar ben ik nog mee bezig. hij is nog niet helemaal af namelijk. Wil nog een terrein inrichten voor mijn museumspoorgroep, en wellicht nog een nevenstationnetje.

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 19-3)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 19-3)
Weer een update:



Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 19-3)
Ziet er goed uit!
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 19-3)
Ziet er inderdaad goed uit!

1 tipje: Links onderin, waar die 3 bogen lopen, zou ik de binnenste boog wat meer naar rechts leggen (dus dichter bij de wissel laten beginnen). Dan kun je tussen de sporen van het station een langer perron kwijt!
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 19-3)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 19-3)
Dat kan ik idd nog wel doen ja. Thanks! Ben met dit plan veel meer tevreden, dan met het eerdere plan.

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 19-3)
Roy,

het ziet er mooi uit maar ik zou in het rangeergedeelte van je station minder "doorrij" sporen maken en daarvoor in de plaats meer industrie-aansluitingen. Minder is vaak meer :wink:

Groetjes, John
Hèhè, baanplan is volledig naar wens!(update 22-12)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Hèhè, baanplan is volledig naar wens!(update 22-12)
[voor laatste updates, zie einde topic]

hey,

In de zomer heb ik niet veel aan de hobby gedaan. Wel wat huisjes gebouwd enzo, maar verder hoofdzakelijk buiten bezig geweest.

Nu wil ik wel graag eindelijk eens gaan bouwen. Maar ben er nog (steeds helaas) niet uit, over mijn baanplan. ik vond het in het vorige plan erg jammer, dat de ruimte rechtsboven (spiraal) scenerytechnisch niet makkelijk te gebruiken was. Ook zat er weinig "speelruimte" in het plan. Ja hebt alleen een station, en dat was het dan wel.

Vandaar dat ik het anders ga doen. De spiraal moet helaas zo groot zijn, aangezien ik een bigboy bezit. Die moet er wel netjes doorheen kunnen.

Ik ga nu dus een nevenlijn laten stijgen, naast de hoofdlijn bovenaan. De hoofdlijn gaat daar ook al zaken. Hij verdwijnt later onder de nevenlijn, in een soort fly-over. De nevenlijn gaan eindigen in de ruimte rechtsboven. verder wil ik nog ergens een fabriekaansluiting maken, en eigenlijk ook nog een stoomtreinmaatschappij, waar een 2-sporige locloods komt, en een servicespoor voor kolen/water.



Roy
Re:Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 19-3)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 19-3)
Het plan is eindelijk helemaal naar wens! Het heeft even geduurd, maar de bouw kan gaan beginnen.


Niveau 0


Niveau -1
Re:Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 19-3)
Hallo Roy,

Dat is alweer even geleden, een update van jouw plan. Ik heb het hele draadje maar weer eens doorgenomen. Te zien is, dat het plan steeds verder doorevalueert, om te eindigen in een in mijn ogen meest logische versie.
De wisselstraten aan beide zijden van het station zijn logisch en elegant. Nergens worden in de hoofdbaan de wissels aftakkend bereden. De bogen zijn ruim en er valt ook nog wat te rangeren.
Ik ben het met je eens: niets meer aan doen en bouwen. 8)

Toch één dingetje dan: je gebruikt geen spoorspiraal om tussen de beide niveaus te kunnen rijden. Wellicht heeft het voordeel om de getekende verbinding aan te vullen met één winding van een spiraal. Het plan blijft hierbij exact gelijk, doch je wint wat hoogte tussen beide niveau's.

Groet,
Ronald
Re:Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 19-3)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 19-3)
Rorail,
daar was ik zelf ook nog over aan het denken. Ik weet het nog niet. De sporen lopen vanaf het station al iets naar beneden. Ter hoogte van de fly-over is dit ca 4cm daling. Daarna het hele rondje nog. Dus ik moet wel zo´n 12cm kunnen halen.

Roy
Re:Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 19-3)
Citaat van: Big-Roy op dinsdag 22 december 2009, 12:26:05
Rorail,
daar was ik zelf ook nog over aan het denken. Ik weet het nog niet. De sporen lopen vanaf het station al iets naar beneden. Ter hoogte van de fly-over is dit ca 4cm daling. Daarna het hele rondje nog. Dus ik moet wel zo´n 12cm kunnen halen.

Roy

12cm is voldoende doorrijhoogte, maar als in het schaduwstation een trein ontspoort is een extra 10cm wel lekker (denk dat Rorail daar op doelde). Ziet verder goed uit.
Re:Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 19-3)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 19-3)
Even "mijn" oude topic nieuw leven inblazen. Zoals jullie wellicht in een ander topic wel gezien hebben, gaat mijn baan op zolder niet door. Dit is mijn eigen keuze. Omdat wij gezinsuitbreiding verwachten, ben ik eens na gaan denken. Stel dat we over een paar jaar nogmaals uitbreiding krijgen, dan zal de zolder een slaapkamer moeten gaan worden. Dan kan ik dus de baan al gaan slopen, voordat hij helemaal klaar is. Dus na een paar avonden serieus nadenken (voor zover ik dat kan), heb ik besloten om te stoppen op zolder.

De enige overgebleven plek wordt nu mijn "domein". De garage. Is reeds geisoleerd,en voorzien van een gecoate vloer. Wel moet er eerst nog het e.e.a. gebeuren, zoals muren schilderen, ramen afwerken, tochtkieren dichtkitten, etc etc. Ik ga het waarschijnlijk electrisch verwarmen.

Maar dan. Er zal dan een nieuw/aangepast plan gemaakt moeten worden. De garage meet in totaal 5,5x2,9mtr. Voorzien van 1 raam, 1 loopdeur en een roldeur. In die ruimte moet wel nog plaats blijven voor een werkbank en kast.

Het bouwen vóór de raam moet ik denk ik voorkomen. Overdag staat op die raam continu de zon, en ben ik dus bang voor verkleuringen. of ik moet er iets van een rolgordijn ophangen ofzo natuurlijk.

Ik heb al wat opzetten gemaakt. Maar ik twijfel erg over de indeling en mogelijkheden. de 2m90 is eigenlijk wat aan de korte kant, om een mooi station op te zetten. Bij de 2e tekening gebruik ik in de hoofdbaan slanke wissels. (dat is het verschil tussen de 2e en 3e). Bij de eerste opzet ligt het station langs de lange muur, maar als je dit station helemaal bouwt met slanke wissels, dan heb je verder weinig plek meer over voor "vrije baan" te maken.







Ik ga er nog verder over nadenken. De resultaten zien jullie hier wel. Tips zijn natuurlijk ook welkom.

Roy
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(update 22-09)
Hoi,

Wil je een u vorm maken? in dat geval zou ik links en rechts langs de lange kanten een station maken (misschien de ene meer industrie achtig en de ander meer personen). Daartussen een bergmassief in het smalle gedeelte om beide te splitsen. Iets dergelijks heb ik ook gedaan (zie mijn banenplan). Ik maak ook 2 verschillende thema's in de stad. De een wordt vakwerk (met bijvoorbeeld station Trossingen), de ander zonder vakwerk (met station Bonn).

Olaf
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(update 22-09)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(update 22-09)
Ik vind het maar een lastige ruimte, om een plan voor te maken. Ik wil ruimte overhouden voor een kast en mijn werkbank, maar ik wil ook een goede baan, met sta-ruimte in het midden. Dit zijn mijn eerste ideeen.




Het verschil is, dat het emplacement gedraaid is. Bij de onderste sta je aan de zijde van het stationsgebouw (redelijk uniek, aangezien velen het andersom doen.). Nadeel hiervan is, dat het de raillengte die je links en rechts nog kwijtkunt, verkort.

Maar dan. Je komt al gouw terecht op een rondje.

Roy
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(update 22-09)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(update 22-09)
Dag Roy.

Citaat van: RoWi op woensdag 29 september 2010, 18:34:21
Maar dan. Je komt al gauw terecht op een rondje.
Ehh . . . . om de kerk?  :mrgreen:

Je vindt het lastig om voor de beschikbare ruimte een sporenplan te maken:
waarom bepaal je dan niet eerst wat de beschikbare ruimte is?
M.a.w. geef aan waar de kast, entree, werkbank en loopruimten komen.

Dan heb je een heel mooi ontwerp gemaakt voor een station, maar ik
zou eerst het hoofdtraject bepalen rekening houdend met hoe je het
landschap wil hebben, daarna de stations, BW en zijlijnen inplannen.

Hoe lijkt je dat?

Groeten,

Erik.
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(update 22-09)
Hallo RoWi!

in de garage zit een raam. dat is meteen de plek waar jij moet gaan staan om van je baan te genieten. de tafel moet dus langs de andere muren lopen.

dit is omdat als je baan voor het raam langs loopt, je altijd tegen het licht inkijkt. dat kijkt niet echt lekker  8)

groeten, Hessel.

PS. Ik zit ook in de (voormalige) garage...
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(update 22-09)
Roy,

ik ben ook bezig in een voormalige garage, m'n ontwerp staat HIER Daar zie je weliswaar alleen het zichtbare gedeelte, maar zowel links als rechts verdwijnt een spiraal naar beneden naar twee onder elkaar liggende schaduwstations met ieder 7 sporen van ca 6 - 8 meter. Dan ben je van het rondje rijden af. Ik kan je de schaduwstations wel toesturen als je wilt.

Walter
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(update 22-09)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(update 22-09)
Mooi werk walter. Schiet wel op als je van die reeds gebouwde delen kunt nemen.

Tsja, 1 of 2 spiralen is mooi, maar mijn ruimte is niet al te groot, dus ben je veel plek kwijt daarmee. En vooral omdat ik de spiralen toch wel ruim wil houden. (binnenbocht is 2231)

En ik kan wel gaan bepalen waar ik de kast en werkbank wil, maar dat is juist mijn vrijheid. Ik wil zoveel mogelijk gebruik maken van de ruimte, en dus gebruik maken van de verplaatsbaarheid van de meubels.


Roy
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(update 22-09)
Roy,

mijn ruimte is vrijwel net zo groot als de jouwe, en ik gebruik nergens een bochtstraal kleiner dan R2 (schaduwstations worden waarschijnlijk allebei C-rails), ik gebruik 450 x 290 x 365 in U vorm

Jammergenoeg (of gelukkig  :D ) kan ik maar 3 van de 14 segmenten opnieuw gebruiken...... de rest wordt/is gesloopt.

het is inderdaad een hele puzzel, en ik wilde naast een groot station en BW persé ook een zijlijntje. dat komt dus als tweede zichtbare deel ca 45 cm boven het eerste zichtbare niveau. De spiraal om daar naartoe te klimmen wordt afneembaar buiten aan de lange poot van de U geplaatst, en wordt indien niet in gebruik onder de baan opgeborgen.
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(update 22-09)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(update 22-09)
Ja, maar het verschil is, dat jij kiest voor een BW en station, en weinig vrije-baan. En dat laatst wil ik juist wel. Mooi een spoordijk door een koeienlandschap met molens, en ook een zelfbouw-messing-vakwerkbrug.

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Citaat van: EgMaf op maandag 20 oktober 2008, 15:29:24

..........

Boogwissels zou ik niet gebruiken, want dan moet je ook meteen krappere bogen gebruiken...

Moet je dat kopspoortje trouwens niet ook beveiligen met een uitrol spoortje?  8)

Dit klopt niet helemaal. In het verleden stond er in de Märklin catalogus een plaatje hoe je boogwissels kan gebruiken in 2241/2251 bogen. Ik heb dit zelf toegepast in mijn railspiraal waarbij ik alleen maar 2241/2251 bogen gebruik. Ik heb niet een aanpassing behoeven te doen aan het begin en einde van een "90" graden gedeelte.

Overigens, je zou boogwissels altijd uit het zicht kunnen neerleggen om van spoor te kunnen wisselen. Je maakt dan altijd wat ruimtewinst voor een station.

Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(update 22-09)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(update 22-09)
Dit is zoals ik het nu heb. Wellicht dat het 4-sporen deel wat onrealistisch overkomt. Ik denk er nog over na. Tips zijn welkom.

Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(update 22-09)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(update 22-09)
Niemand een idee?

Roy
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Hallo Roy,

Waarom zo'n groot station, als je minder sporen hebt wordt het vanzelf breder naar onderen toe  :?

Die bovenste 3 sporen weg halen, en ergens naar het midden toe leggen.

Gr Einte
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Zoals ik al schreef, lijkt me dat juist apart. Ik heb het station nu andersom liggen, als wat 99% van de mensen zou doen. Je levert iets aan rijlengte in, maar je krijgt wel langere opstelsporen, en je kijkt naar het spoor, zoals je in 1:1 ook meestal doet. (vanaf stationsgebouw-zijde)

Roy
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Roy, het onderste stationsspoor is in het zichtbare deel niet bereikbaar. Als je eenmaal de wissels links in het midden afbuigend hebt bereden, kom je nooit meer op het binnenste spoor. Ik neem aan dat j erechts rijdt(?). Verder zou ik proberen de wisselstraten links en rechts iets eerder te laten beginnen en dan aan de rechter zijde met een links afbuigend wissel, en aan de linkerkanr met een rechts afbuiged wissel. Je treinen hoeven dan niet zo'n s bocht te maken, en je krijgt nog meer spoorlengte.
Ik vind je station aan de voorzijde een prima idee, is weer eens wat anders.
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Je opmerking klopt. dat was ik nog vergeten

Maar het gaat meer over de hoofdlijnen van de baan. Ik wil het wat spannender hebben als dit.

Roy
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Hai Roy,

Op je verzoek, mijn adviezen ;-):

  • Ik zie helaas op je tekening niet waar het raam, de loopdeur en de roldeur zijn, en of (met name die roldeur) ook nog echt gebruikt wordt
  • Ik zou me neit te druk maken om verkleuring vanwege het raam, want dan kun je ook langs allen muren waarde zon (door het raam) op schijnt niet gaan bouwen. Bij hevige zonneschijn (of wanneer je een tijdje niet in de garage / treinenkamer bent) moet het raam gewoon afgedekt worden. Daarbij zou ik vooral denken aan een rolluik aan de buitenkant, omdat dat meteen ook inbraakwerend is (En komt veel waardevol spul in je garage / treinenkamer!)
  • Qua opbergruimte zou ik geen kast nemen, maar de ruimte onder je baan netjes afwerken en dat als opbergruimte gebruiken. Anders wordt het daar toch maar een rommeltje, en het maakt je ruimte voor de baan ene stuk bruikbaarder.
  • En de werktafel hoeft ook geen permanente ruimte in de nemen: Wat dacht je van een blad/tafel dat onder de treinbaan geschoven kan worden, of eraan opgehangen kan worden en dan opgeklapt? En als je roldeur zelden gebruikt wordt, maar wel beshcikbaar moet blijven, kun je ook daar de tafel (eventueel op wieltjes) voor zetten. Die enkele keer dat de roldeur open moet, rol je de tafel gewoon weg.

Sorry, nog geen adviezen over je baanplan, maar dat komt wel als we meer weten over de ruimte, en over je wensen (dubbel/enkelspoor? Kopstation of doorgaand? Grote stad of regioverkeer? Zijlijntjes? Personen en/of goederen? enz enz...)

Groet,
EgMaf
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Oke. Mijn antwoorden hierop:

CiteerIk zie helaas op je tekening niet waar het raam, de loopdeur en de roldeur zijn, en of (met name die roldeur) ook nog echt gebruikt wordt
Raam zit midden in het deel van 400cm lang. De loopdeur is de opening rechtsonder. De roldeur is het hele rechter deel. (2m90)
CiteerIk zou me neit te druk maken om verkleuring vanwege het raam, want dan kun je ook langs allen muren waarde zon (door het raam) op schijnt niet gaan bouwen. Bij hevige zonneschijn (of wanneer je een tijdje niet in de garage / treinenkamer bent) moet het raam gewoon afgedekt worden. Daarbij zou ik vooral denken aan een rolluik aan de buitenkant, omdat dat meteen ook inbraakwerend is (En komt veel waardevol spul in je garage / treinenkamer!)
De raam zit in onze tuin, dus van buitenaf is er niets van zichtbaar. Maar een rolluik is wellicht geen slecht idee.
CiteerQua opbergruimte zou ik geen kast nemen, maar de ruimte onder je baan netjes afwerken en dat als opbergruimte gebruiken. Anders wordt het daar toch maar een rommeltje, en het maakt je ruimte voor de baan ene stuk bruikbaarder.
Helaas heb ik die kast al. En het is niet voor het opbergen van treinenspullen. Maar aangezien het een garage is, zit daar de voorraad verf, verdunner, olie, en andere zooi in. (gewoon spullen die in iedere garage te vinden zijn.)
Citeer* En de werktafel hoeft ook geen permanente ruimte in de nemen: Wat dacht je van een blad/tafel dat onder de treinbaan geschoven kan worden, of eraan opgehangen kan worden en dan opgeklapt? En als je roldeur zelden gebruikt wordt, maar wel beshcikbaar moet blijven, kun je ook daar de tafel (eventueel op wieltjes) voor zetten. Die enkele keer dat de roldeur open moet, rol je de tafel gewoon weg.
Dat klopt zeker. Maar de werkbank wilde ik toch al (gedeeltelijk) voor de roldeur zetten.

Roy
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Hallo Roy,

Maak eens een foto van je garage  :mrgreen:  de binnen kant natuurlijk  :lol:

Kunnen we beter zien hoe de situatie is  :shock:

Gr Einte
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Citaat van: RoWi op dinsdag 12 oktober 2010, 17:26:25
Oke. Mijn antwoorden hierop:

CiteerIk zie helaas op je tekening niet waar het raam, de loopdeur en de roldeur zijn, en of (met name die roldeur) ook nog echt gebruikt wordt
Raam zit midden in het deel van 400cm lang. De loopdeur is de opening rechtsonder. De roldeur is het hele rechter deel. (2m90)
Maar moet die roldeur vrij blijven, of mag die "dichtgebouwd" worden...?

Citeer
CiteerIk zou me neit te druk maken om verkleuring vanwege het raam, want dan kun je ook langs allen muren waarde zon (door het raam) op schijnt niet gaan bouwen. Bij hevige zonneschijn (of wanneer je een tijdje niet in de garage / treinenkamer bent) moet het raam gewoon afgedekt worden. Daarbij zou ik vooral denken aan een rolluik aan de buitenkant, omdat dat meteen ook inbraakwerend is (En komt veel waardevol spul in je garage / treinenkamer!)
De raam zit in onze tuin, dus van buitenaf is er niets van zichtbaar. Maar een rolluik is wellicht geen slecht idee.
Ik wed dat een inbreker heb vanuit de tuin ook zou kunnen zien :-)

Maar zie ik wel wat opties hoor. Bijvoorbeeld:
Als je roldeur geblokkeerd mag worden dan zou ik  de werktafel in de rechter-bovenhoek plaatsen, met de kast ernaast (tussen de tafel en de loopdeur, dus voor de roldeur). Dan kan je baan eventueel nog smal boven de werktafel verder, bijvoorbeeld een eindpunt (kopstationnetje) van een lokaalspoortje. Eventueel zou je het tafelbal ook nog dik genoeg kunnen maken om er een keerlus in te leggen (voor extra nuttige ruimte).

Als je roldeur vrij moet blijve, zou ik het andersom doen: De kas tin de rechter-bovenhoek, en de tafel voor de roldeur. Helaas kun je de ruimte van de tafel dan niet meer gebruiken voor je baan, maarja...

In ieder geval heb je dan ongeveer een ruimte van 4x2.90m. een heerlijke ruimte voor een U-Vormige baan. Dus dan wordt de vraag: Wat voor ene soort baan wil je eigenlijk (zie mijn overige vragen die ik eerder stelde).

Groet,
EgMaf
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Hoi,

het liefste dan de werkbank voor de poort, zodat die altijd nog aan de kant kan.

En voor de wensen heb ik even mijn allereerste post in dit topic gekopieërd:

CiteerEven wat info. Ik wil mijn baan situeren in ons eigen landje. Wat ik graag wil maken op de baan is:
-een gemiddeld tussenstation aan een dubbelsporige hoofdlijn.
-een mooie brug (zelfbouw uit messing) over een riviertje
-een museumspoorgroep, die diverse stoomlocomotieven bezit, en af en toe over de hoofdbaan rijdt. (in fantasie natuurlijk alleen op zondag). Deze museumgroep bezit trouwens ook een big-boy. Tsja, fantasie hoort erbij.
-evt nog een klein tussenstation of eindstation voor een nevenlijn.

Ik gebruik märklin K-rails. Ik wil het analoog gaan houden, maar wel met schakelaars e.d. om raildelen stroomloos e.d. te kunnen maken.
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Ok... Even denken...

Ik zou je ruimte dan eens proberen te vullen met een U-vorm: Een brede poot bovenlangs totaan de kast, met daar het tussenstation en (eronder/erachter) een keerlus (tenzij je liever een kopstation hebt) en de aansluiting naar de zijlijn/museumlijn. Dat zou ik combineren tot 1 lijn die je voor beide gebruikt (beetje zoals ZLSM doet) wat voor beide denk ik niet dat je genoeg ruimte hebt.

Om de hoek, langs de 2,90m grote muur gaat de U vorm breed door, zodat je de lus terug in de linker-onderhoek kunt leggen en je ruimschoots de ruimte hebt voor landschap rondom je hoofdlijn, zoals de brug die je wilt.

De zijlijn/museumlijn gaat dan door naar de andere poot van de U, voorlangs het raam. Die poot is minder diep (zodat je voldoende loopruimte tussen de 2 poten houdt, en het raam toegangkelijk blijft), en daar kom je uit op het zijlijn-(eind-)station, eventueel met stoom-museumdepot.

Helaas heb ik geen tijd om het voor je uit te tekenen (ik heb nieteens tijd voor mijn eigen plan :)), maar ik hoop dat je je er een voorstelling van kunt maken.
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Ow, en achter het station, tot in de linker bovenhoek zou je dan nog je schaduwstation kunnen plaatsen, verborgen achter (bv) de stad waar het station bij hoort...

Meerdere lagen is dan niet nodig, wat bij Nederlandse banen vaak ook niet mooi is.
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Egmaf,

had je naar mijn plan gekeken, wat ik eerder gepost heb? Daar zie je een beetje wat jij bedoelt. Alleen leg jij dus de keerlus/spiraal rechtsboven neer? Ik zou wel kiezen voor een spiraal met schaduwstation, ivm ruimtewinst.

Roy
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Citaat van: RoWi op dinsdag 12 oktober 2010, 18:49:54
Egmaf,

had je naar mijn plan gekeken, wat ik eerder gepost heb? Daar zie je een beetje wat jij bedoelt. Alleen leg jij dus de keerlus/spiraal rechtsboven neer? Ik zou wel kiezen voor een spiraal met schaduwstation, ivm ruimtewinst.

Roy

Yup, wel naar gekeken, maar jij gaat de hele ruimte rond met je hoofdbaan, en dat zou ik dus niet doen.
In plaats van jouw O vorm denk ik dus aan een L vorm voor de hoofdbaan en een extra poot (dus in totaal een U) voor de zij-/museumlijn.

Het grootste station zou dan in de linker bovenhoek beginnen, en doorgaan tot waar de kast komt. Van daaruit gaat de hoofdlijn, langzaam dalend terug achter langs het station naar de linker bovenhoek (waar het dus al onder het maaiveld-niveau uitkomt). Van daaruit gaat de hoofdbaan (al dan niet zichtbaar) door naar de rechter-onderhoek waar de spiraal naar beneden komt. Je zou die spiraal in 2 richtingen kunnen leggen, maar je kunt ook een 2e spiraal onder het station in de rechterbovenhoek kunnen leggen, van waaruit het hoofdspoor voorlangs het station de L naar linksonder volgt, en dan terug (boven de eerste spiraal daar) naar het station dat in de linker bovenhoek begint.
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Hey,

Allereerst bedankt voor het meedenken!

Je zegt dat het station linksboven begint, en dat het hoofdspoor dalend teruggaat naar de linker bovenhoek. Je maakt dan een lus, of zie ik het verkeerd?

Roy
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Citaat van: RoWi op dinsdag 12 oktober 2010, 20:19:57
Hey,

Allereerst bedankt voor het meedenken!

Je zegt dat het station linksboven begint, en dat het hoofdspoor dalend teruggaat naar de linker bovenhoek. Je maakt dan een lus, of zie ik het verkeerd?

Roy

Klopt.
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)


Uploaded with ImageShack.us

Ik was ermee begonnen. Maar het laatste deel van je verhaal snap ik niet, met die 2e spiraal onder het station.

Roy
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Komt allemaal goed :)

* Het station zou je zelfs diagonaal kunnen leggen (dus links bovenin in de uiterste hoek al beginnen). De scherpe boog links-boven waarme het station dan begint zou je zelfs met meegebogen wissels bij het station kunnen betrekken. Dat levert weer extra nuttige ruimte op voor je station. Scherpe bogen en meegebogen wissels zijn meestal niet erg mooi, maar in die boog kun je ze heel makkelijk minder op laten vallen door er scenery (stad, industrie) voor de zetten.

* Links onder: Het zichtbare spoor dan van het station afkomt zou je in de linker onderhoek terug voorlangs naar boven, en dan naar rechts kunnen leggen. Dan kom je uit onder de boog die er nu al ligt uit, en daar kan dus een spiraal naar je schaduwstation komen.
Het andere spoor, dat van achter/onder je station vandaan komt, kun je dichter bij de linker muur laten lopen en dan links onderin (onder het spoor dat ik hierboven beschreef) in een 2e spiraal naar de andere kant van je schaduwstation laten lopen.

Dus geen station (midden) onder het station, maar 1 onder de lus die nu al rechts naast het station ligt, en een 2e in de linker-beneden hoek.
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Zoiets? (moet natuurlijk nog verder afgewerkt en aangekleed worden)

Bereikbaarheid is wel lastiger zo, met dat diagonale spoor.



Uploaded with ImageShack.us
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Bijna :)

Het diagonale spoor zou ik dus niet diagonaal leggen, maar juist in de U vorm, dus vanuit de boog links-onder vertikaal naar boven en dan (onder het station door) naar de boog rechts.

Details: Het station kan vast vergroot worden door verder de linker-bovenhoek in te gaan, en wellicht is het mooier om de zijlijn aan de binnenkant te leggen, en dan met een mooie brug over het dubbele spoor naar rechts-onder te leiden.
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Helaas, oude plan kan naar de prullenbak. Nieuwe start!(hulp gevraagd)
Dus je krijgt 2 dubbele sporen, parallel aan het station? Wel erg onrealitisch, en het wordt wel lastig bereikbaar allemaal


Roy