Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)

Gestart door Roy donderdag 02 oktober 2008, 15:57:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Citaat van: Big-Roy op maandag 20 oktober 2008, 12:38:34
Zo, heb je tips even doorgevoerd. Het enige probleem is nu nog, hoe komt de vertrekkende stoptrein van het kopspoortje, op het rechtse spoor? Een wissel aan de linkerkant na de bochten, is zover van het station verwijderd.....
Ach, dan rij je toch een poosje 'verkeerd spoor'.
Maakt de exploitatie gelijk een stuk moeilijker en interessanter.
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
De oplossing van Eric-Paul kan natuurlijk altijd. Anders zou je toch aan de bochtwissels moeten ben ik bang. :D
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Citaat van: Big-Roy op maandag 20 oktober 2008, 12:38:34
Zo, heb je tips even doorgevoerd. Het enige probleem is nu nog, hoe komt de vertrekkende stoptrein van het kopspoortje, op het rechtse spoor? Een wissel aan de linkerkant na de bochten, is zover van het station verwijderd.....



Roy
In mijn idee was de bovenste kruiswissel (links bij de fly-over) overbodig, maar het lost wel meteen je vertrekproblemen met het kopspoortje op :). Toch zou ik die kruiswissel weglaten, en de lus alleen vanuit het rechts-rijdende spoor bedienen (aan de andere kant van de lus, onder, wel de kruiswissel laten liggen!). Je kopspoortje zou ik dan inderdaad via een oversteek nog voor de brug bedienen. Liefst wel met slanke wissels, al is dat niet echt nodig (omdat je die slinger toch niet op snelheid berijdt).

Het kopspoortje zou ik vooral gebruiken voor sporadische inzetten (2x daags stoptreinje, koninklijke trein, evenementen), dan is op het tegenspoor rijden niet echt een probleem en maakt het de exploitatie alleen nog maar spannender.

Boogwissels zou ik niet gebruiken, want dan moet je ook meteen krappere bogen gebruiken...

Moet je dat kopspoortje trouwens niet ook beveiligen met een uitrol spoortje?  8)
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Hey Egmaf,

waarom wil je de onderste kruiswissel wel laten liggen? je kunt die dan alleen nog gebruiken voor treinen, die het schaduwstation verlaten, op de linkerbaan terecht te laten komen? (dus op de verkeerde baan gaan rijden, tegen de wijzers van de klok in)

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Ik zou beide Engelse wissels handhaven, dan kun je vanuit de keerlus kiezen of je de hoofdbaan met de klok mee of tegen de klok in berijdt. En kun je ook altijd weer terug de keerlus in zonder kop te maken.

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Citaat van: Big-Roy op maandag 20 oktober 2008, 16:18:57
Hey Egmaf,

waarom wil je de onderste kruiswissel wel laten liggen? je kunt die dan alleen nog gebruiken voor treinen, die het schaduwstation verlaten, op de linkerbaan terecht te laten komen? (dus op de verkeerde baan gaan rijden, tegen de wijzers van de klok in)

Roy
Mijn fout, je hebt helemaal gelijk! Beide laten zitten dus!
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
is het niet misschien handig om een draaischijdf te plaatsen
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Nee, daar heb ik geen behoefte aan, en ook het geld niet voor.....

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Ik denk dat dit ontwerp bijna goed is zou. Ik zou het verbindingsspoor liever anders zien (met minder wissels, gezien de kosten van kruiswissels), daar denk ik nog even over na.

Heb vanavond even de voorraad rails geteld die ik al heb. Het is niet slecht. Met de wissels kom ik redelijk uit. Alleen nog een paar engelse wissels, en veel rechte railzen erbij. Ik heb ook nog 2 bijna nieuwe boogwissels liggen. Denk dat ik die verkoop, en daar andere spullen voor terugkoop.

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Citaat van: Big-Roy op dinsdag 21 oktober 2008, 22:20:06
Ik denk dat dit ontwerp bijna goed is zou. Ik zou het verbindingsspoor liever anders zien (met minder wissels, gezien de kosten van kruiswissels), daar denk ik nog even over na.
Ik zou eerder de 2 bovenste kruiswissels aan de rechter zijde van je station vervangen door gewone wissels, dan die uit die aansluitboog...

Overigens is een gedigitaliseerde (? 30/4) kruiswissel (? 42,50) relatief nieteens zo heel duur, als je het vergelijkt met 2 wissels (2x ? 12,50 = ? 25), met ieder een aandrijving (? 25), verlichting (? 12) en decoder(-poort) (?30/4 *2= ? 15)).
? 50 voor de kruiswissel, ? 77 voor 2 wissels...
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
ik rij analoog.....
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Maar dan klopt het sommetje volgens mij nog steeds: twee elektrische gewone wissels zijn samen duurder dan één engels wissel.

Overigens vind ik jouw plan langzamerhand steeds mooier geworden. Ruime bogen en niet al te veel spoor.

Groet,
Ronald
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Ik moet even kijken, of ik het hoogteverschil in dat verbindingsspoortje weggewerkt krijg. Over dat spoor moet straks bijvoorbeeld de bigboy kunnen, en ook een ertstrein. Dit moet wel mooi vloeiend kunnen lopen allemaal

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 27-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 27-10)
Hey,

ik heb er nog wat over nagedacht, en besloten dat ik geen doorgaande baan op zichbaar niveau hoef. Dit betekend dat iedere trein via het schaduwstation gaat. (zie ik heel vaak voorbijkomen hier op het forum.)

Na nog wat rails leggen, is het dit geworden. Ik ben blij, dat het vreemde verbindingsspoor vervallen is nu.

Niveau -1 (schaduwstation)

Neveau 0


Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 27-10)
Citaat van: Big-Roy op maandag 27 oktober 2008, 22:30:49
ik heb er nog wat over nagedacht, en besloten dat ik geen doorgaande baan op zichbaar niveau hoef. Dit betekend dat iedere trein via het schaduwstation gaat. (zie ik heel vaak voorbijkomen hier op het forum.)

Hoi Roy.
Hier heb ik ook al diverse keren over zitten denken en ook eens bekeken in verschillende baanontwerpen.
Het is, sowieso, altijd aantrekkelijker om een trein een bepaalde tijd aan het oog te onttrekken omdat je dan een veel realistischer treinverloop (dienstregeling) in elkaar kunt zetten.
Alleen voor een bergspoor wil ik een uitzondering maken, deze treinen verblijven dan wat langere tijd op stations en/of opstelsporen (misschien in een berg?)

De baan begint nu een mooi ontwerp te worden.
Veel succes met ontwerp en bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 27-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 27-10)
Ik heb het schaduwstation aangepast. (door het tellen van de voorraad rails, kwam ik erachter dat ik 2 ipv 1 driewegwissels heb. Aangezien ik dat teveel van het goede vind voor op de hoofdbaan, leg ik ze in het schaduwstation.



Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 27-10)
Als je "rechts" wilt rijden, zou ik de 3-weg wissels net andersom leggen.
Dus dat ze altijd opengereden worden, en ze dus niet aangedreven hoeven te worden...
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 27-10)
In het begin van dit topic ging het erover dat de baan niet dwars over de zolder mocht liggen. Nu lijkt dit toch zo te zijn.
Kun je rechts langs de muur of kom je dan tegen de CV-ketel .

groetjes
Henk
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 27-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 27-10)
nee, dat lukt wel. (ik heb mijn vriendin zover gekregen, dat het wel mag.)

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 27-10)
Idee:


Sporen aan zicht onttrekken door hier een achtergrond voor te plaatsen (10-20 cm hoog). Zorg wel dat je deze plaat los kunt nemen of er van boven bij kunt ivm storingen.

groetjes
Henk
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 27-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 27-10)
Henk,

de baan na de fly-over krijg ik wel weggefoeteld.

Ik heb net alvast het hout voor het onderframe besteld.

Ik heb even uitgeteld, dat een 1600/1200 met 7icr´s zowel aan spoor 1, als ook aan spoor 2 past.

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 8-11)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 8-11)
Heren,

hier weer een update. Ik denk dat dit hem wel gaat worden zo. (maar dat heb ik al eerder gezegd geloof ik).

Er is heel wat aangepast. Het museum heeft een andere plek gekregen, en ook de wissels in het emplacement zijn anders gelegd. Ook zit er nu een kleine slinger in het lange spoor bovenaan.



Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 8-11)
Hoi,

Soms moet je gewoon beginnen. Tijdens de bouw  krijg je toch weer nieuwe ideeen. Ziet er gewoon goed uit.
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 8-11)
Citaat van: Falcon op zaterdag 08 november 2008, 19:52:13
Hoi,

Soms moet je gewoon beginnen. Tijdens de bouw  krijg je toch weer nieuwe ideeen. Ziet er gewoon goed uit.

Deze tip heb ik ook gekregen. Ik ben begonnen met mijn basis-baanplan te gaan bouwen en al bouwende kwam ik "vanzelf" met diverse oplossingen en ideeen, waardoor het plan wel regelmatig is gewijzigd maar ook beter is geworden.

Succes,

Tim
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Citaat van: Big-Roy op maandag 20 oktober 2008, 12:38:34
Zo, heb je tips even doorgevoerd. Het enige probleem is nu nog, hoe komt de vertrekkende stoptrein van het kopspoortje, op het rechtse spoor? Een wissel aan de linkerkant na de bochten, is zover van het station verwijderd.....

Roy
Roy,

Dat ver verwijderd zijn valt wel mee. In schaal 1:1 gerekend zou een wisselverbinding direct na de eerste boog vanaf het station slechts een kleine honderd meter ver zijn, dus dat stelt nauwelijks iets voor.  8)
Bovendien past een wisselverbinding daar precies gezien de hoeveelheid recht spoor die je hebt bedacht.

Groet,
Ronald
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-11)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-11)
Hey

deze oplossing kan natuurlijk ook. Komt in nederland ook voor.



Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-11)
Citaat van: Big-Roy op zondag 09 november 2008, 15:48:17
deze oplossing kan natuurlijk ook. Komt in nederland ook voor.

Zoek de verschillen...  :mrgreen:

Maar mooi baanpan, hoor.
Er valt altijd wel weer iets te veranderen, te wijzigen.
Op een gegeven moment moet je de knoop doorhakken en ermee beginnen.

Succes verder

Groeten,
Ton
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-11)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-11)
Dat ga ik waarschijnlijk ook doen ja!

De aanpassing die ik gemaakt had, is het "kruis" linksonderin.

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-11)
Ik maak ook gebruik van zo'n "kruis" aan weerszijden van het station. Hierdoor zijn alle sporen vanaf beide aan-/afvoersporen bereikbaar.

succes
Henk
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-11)
aha....., een bretels.......
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 24-12)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 24-12)
Heren,

het plan zoals het hierboven staat, is ongeveer definitief. Ik moet er alleen nog wat ontkoppelrails in verwerken, maar dat is dan ook alles. Inmiddels is het hout binnen, en de zolder is voor een groot deel opgeruimd. In deze dagen wil ik gaan beginnen met de onderbouw. Natuurlijk kan dit alles gevolgd worden via dit forum. Doordat ik een eigen bedrijf heb, zal de bouwsnelheid niet erg hoog liggen, maar dat terzijde.

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 24-12)
is het niet handig om op sommige plekken gebogen wissels te plaatsen

gr. yacoub
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 24-12)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 24-12)
dat is idd wel zo, maar aangezien die in nederland niet voorkomen, komen ze op mijn baan ook niet voor.

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-1)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-1)
Hey,

ik heb wat teveel tijd gehad om na te denken, en heb bedacht, dat ik het plan wat te groot vond. (er bleef weinig meer van de zolder over). Daarom heb ik plan iets verkleind

Dit wordt nu niveau 1


En dit het schaduwstation


Wat ik nog het meest lastige vind, is het plaatsen van ontkoppelrails. Ik ben bang, dat deze altijd op de verkeerde plek liggen.

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-1)
Ik zou niet eens beginnen aan ontkoppelrails.. heb er ook het een en ander mee geprobeerd, maar gaat vaker mis dan goed.
Er schijnen (electromagnetische?) automatische koppelingen te bestaan, misschien is dat een betere oplossing?
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-1)
Had Bert, (baureihe 103) niet een mooi systeem om deze achteraf nog in te plaatsen?? het zijn dan geen ontkoppelrail, maar een systeempje wat je er later invoegt, wanneer je weet waar je ze exact wilt hebben.....
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-1)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-1)
Met dit baanplan ben ik best tevreden, maar ik mis iets. Ik zou nog wel een station aan een nevenlijn willen ofzo, maar ik weet niet waar. De hoek linksboven zou daar mooi voor kunnen zijn. (en dan de 2 bochten in de hoofdbaan wegwerken, zodat je daarbovenop een stationnetje kunt maken. Maar ik weet niet helemaal hoe.

Als ik vanaf onderen een lijn laat lopen, parallel aan de hoofdlijn, dan moet deze de hoofdlijn oversteken. Hiervoor moet ie dus naar boven lopen, waardoor je een groot stuk van die hoofdlijn nietmeer ziet, achter de dijk van de nevenlijn.

vanaf rechtsboven is wat erg kort, en dan moet het spoor een beetje vreemd lopen vind ik.

Met dit baanplaan zo, is het enige wat je hebt om mee te "werken" het station. Verders is er helemaal niets.

Iemand een tip?

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-1)


In een nevenlijn mag je scherpe bogen gebruiken. Vanaf het station langzaam stijgen en het station op niveau 2.

groetjes
Henk
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-1)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-1)
Ja, het mag wel, maar ik vind het mooier om ook daar niet te scherpe bochten gebruiken. (anders hangen de bakken van mijn sprinter zover over!)

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-1)
Dan moet je zorgen dat je de scherpe bochten niet ziet door hier grote gebouwen of hoge bomen voor te zetten.

groetjes
Henk
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-1)
Roy,

prachtig om te zien hoe jouw banenplan hier met hulp van mede forumleden in positieve zin evolueerd. Ben benieuwd wat jouw eindplan wordt, maar net wat je zelf zegt: "ik mis iets". Ik zou toch op een of andere manier proberen een nevenlijn in te passen ook al moet je concessies doen betreffende de boogstralen.

Groetjes en nog veel succes met plannen, John
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-1)
Hallo Roy,

Mooi baanplan, indrukwekkend.
T.a.v. ontkoppelrails het volgende. Ik heb er 16 op mijn baan ingebouwd en ze werken al jaren perfect. Ik stuur ze aan via mijn CS-1 en per 4 heb ik ze aangesloten aan Viessmann 5211 decoders. De plaats heb ik bepaald op rechte stukken rails, zodanig dat een lokomotief recht in het verlengde van de te ontkoppelen wagons kan staan. In mijn baanplan, in de Gallery, de baan van Tighfield, kan je de plaatsing zien. Bij het rangeren gebruik ik ook nog twee dieselloks met telexkoppelingen.
Succes en de groeten,

Tighfield :D
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 23-1)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 23-1)
Hey,

enkelen van jullie zullen zich wel afvragen, of ik ooit tot een baanplan kom, wat volledig naar wens is. Ik droom er zelf ook weleens van ja. hahahahah.

Ik heb inmiddels vele dingen aangepast. Ik heb ook een functie gebruikt van wintrack, die ik hier nog niet eerder door iemand gebruikt heb gezien. Ik heb zgn transition-curves gebruikt. Dit is een inloop-bocht. (erg natuurlijk, aangezien in het groot, de bocht ook niet meteen op de volle-radius begint, maar rustig inloopt.

Daarnaast heb ik de wisselstraat rechtsboven veranderd, waardoor ik meer lengte in de opstelsporen krijg. (de wissels bovenaan heb ik gekozen als slanke wissels, aangezien die op een redelijke snelheid bereden moeten kunnen worden)

Verder is het museum een beetje aangepast.

Linksboven staat alvast snel een klein station van een nevenlijn geschets. Hoe ik dit op de rest ga aansluiten, weet ik nog niet.



Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 23-1)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 23-1)
Geen opmerkingen meer?

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 23-1)
Ik zou het meeste linkse ontkoppelrail verplaatsen dan wel helemaal weglaten. Zo te zien moet de af te koppelen locomotief nu op een wissel stil staan, en daarna weer wegrijden. Ik heb hier slechte ervaringen mee, door de plastic onderdelen in de K-rail wissels. Hierdoor is de stroomdoorvoer niet altijd optimaal en kan de locomotief wat hakkerig wegrijden of zelfs helemaal blijven staan.

Wellicht kun je voor het nevenlijntje een van de opstelsporen recht opofferen, en met een slinger over de gehele baan laten klimmen?

Verder ziet het er goed uit!
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 23-1)
Ik vind je baan helemaal te gek! Ik ben benieuwd naar de eerste foto's :lol:

Rogier
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 23-1)
Hallo Roy,

In een PB vroeg je om mijn reactie, dus hier komt ie:

  • De tegenboog tussen de slanke engelse wissel en de overweg zou ik vervangen door een wissel rechts. Daarmee wordt de hoofdbaan beveiligd tegen rollend materieel vanuit het emplacement.
  • Om dezelfde reden zou je de rechte tussen de bretels en het emplacement kunnen vervangen door een wissel rechts.
  • De korte doodlopende spoortjes rechts kunnen wel wat langer. Bijvoorbeeld door de 2266 te vervangen door een 3-weg wissel (al vind ik dat lelijke wissels om te zien. Zoiso vind ik dat je erg weinig opstel/rangeersporen hebt voor de grootte van je baan / station, maar dat kan ook je persoonlijke keuze zijn.
  • De ontkoppelrails in die korte doodlopende spoortjes rechts kun je vervangen door 1 ontkoppelrail, net voor de 2266 wissel (vanwege de voorontkoppel / opdruk mogelijkheden van RELEX & kortkoppelingen).
  • 2 sporen verder naar onderen zitten trouwens 2 ontkoppelrails vlak na elkaar.
  • Bij de kolenplaats ontbreekt een stootblok
  • Het kleine stationnetje kun je eventueel een stukje lager aansluiten op de hoofdbaan, bij de pijl naar beneden. Hij hoeft nieteens aan beide hoofdsporen aan te sluiten omdat de treinen van de zijlijn voornamelijk naar het kopspoortje van het station zullen gaan, en je daar bovendien toch al die bretels hebt liggen. Het zijspoortje is daardoor wel erg kort geworden, maar dat kan niet anders bij een Nederlandse baan (met weinig hoogteverschillen), en die plek van het kleine stationnetje.
    Bij een bergbaan zou je dat natuurlijk op een nog veel mooiere manier op kunnen lossen.
  • De onderste tunnelingang (rechts) kun je verbergen door de sporen er overeen als een brug te bouwen (zoals bv bij Hoofddorp). Tussen de vele betonnen zuilen van die brug kun je dan op een gegeven moment een (betonkleurige) afscheiding maken, parallel aan sporen op de brug, waar de onderste sporen dan achter verdwijnen.
  • Het andere tunnelportaal (links) kun je waarschijnlijk het mooiste wegwerken met bomen of gebouwen die het zicht erop onttrekken.

Een alternatief voor het kleine stationnetje zou kunnen zijn om het rechts naast de baan te bouwen. De aansluiting ervan zou dat achter de hierboven beschreven brug vallen. Nadeel is wel dat het buiten de huidige plaat valt, maar eventueel zou je dat extra stuk ook afneembaar kunnen maken.
Ik rij zelf trouwens niet met K-Rails, dus heb ik niet gelet op dingen in die geometrie anders zijn. Maar met de flexrails die je gebruikt is dat vast geen probleem....

Succes ermee!
EgMaf
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 23-1)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 23-1)
Hey hallo,

dat idee van die lusbaan lijkt me wel wat. Ik heb even het e.e.a opgetekend.

De overige punten die je noemt heb ik even niks mee gedaan, aangezien het emplacement nogal aangepast is. De "bretels" zijn weer verdwenen, en ook het kopspoor heb ik weer verwijderd. Of deze nog terugkomt, is maar de vraag. De stoptrein kan immers ook op spoor 3 landen!

De losse sporen rechtsonder even negeren. Die heb ik daar even geparkeerd.



Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 23-1)
Mijn station ligt ook in zo'n lus. Je hebt dan heel veel rijmogelijkheden, want de treinen kunnen van beide kanten binnenkomen.

Wel kan er bij jouw station maar een trein tegelijk naar de opstelsporen  (binnenste 5 sporen) toe. Want hij moet dan de andere sporen kruisen.
Mijn advies:
- probeer de opstelsporen langer te maken (3x2200 is erg kort)
- plaats eventueel nog een opstelspoor in het buitenste spoor (incl. de mogelijkheid om van het binnenste naar dit buitenste spoor te komen).

groetjes
Henk
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 23-1)
Wat nu als je van de sporen rechtsboven de binnenste laat vervallen, en daarvoor in de plaats vanuit de kruiswissel bovenin naar je emplacement gaat?
Je doodlopende opstelsporen kunnen dan bovenin, horizontaal gelegd worden en je doorgaande opstelsporen kunnen een stuk langer.