Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)

Gestart door Roy donderdag 02 oktober 2008, 15:57:13

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Nieuw gestart met garageplan!(hulp gevraagd)
[voor de laatste updates, zie onderaan]

Hallo,

ik ben al een tijdje lid van het forum. Maar door verhuizing (samenwonen) en het opzetten van een eigen bedrijf (metaaltechniek), ben ik een tijd nietmeer toegekomen aan mijn hobby. In onze nieuwe woning ligt alles boven op zolder, in dozen af te wachten op wat komen gaat.

Even wat info. Ik wil mijn baan situeren in ons eigen landje. Wat ik graag wil maken op de baan is:
-een gemiddeld tussenstation aan een dubbelsporige hoofdlijn.
-een mooie brug (zelfbouw uit messing) over een riviertje
-een museumspoorgroep, die diverse stoomlocomotieven bezit, en af en toe over de hoofdbaan rijdt. (in fantasie natuurlijk alleen op zondag). Deze museumgroep bezit trouwens ook een big-boy. Tsja, fantasie hoort erbij.
-evt nog een klein tussenstation of eindstation voor een nevenlijn.

Ik gebruik märklin K-rails. Ik wil het analoog gaan houden, maar wel met schakelaars e.d. om raildelen stroomloos e.d. te kunnen maken.

Onze zolder meet zo´n 3m10x3m80 bruikbaar. Hier wil ik langs de kant een deel van gebruiken. Deze maten zijn gemeten op 1m hoogte.

Ik heb inmiddels wintrack geinstalleerd :P)

Jaren geleden heb ik gegevens opgevraagd bij het utrechts archief, over het station Tegelen. (n-limburg.)ik heb daar tot vorig jaar gewoont. Hedentendage is het gewoon een simpel tussenstation langs de maaslijn. Mijn oom wist mij echter een paar jaar geleden te melden, dat het station vroeger veel groter was. Het bezitte ook nog diverse aansluitingen van bedrijven in de buurt. Tegelen staat nl bekend om zijn dakpanfabrieken.

Ik heb toen die gegevens opgevraagd, en afgelopen weekend ben ik de tekeningen eens gaan bestuderen. Ook op www.sporenplan.nl kon ik al zien, dat het best groot was vroeger. Jammergenoeg zijn de kopien van het archief niet de beste.

Nu heb ik gisteravond wat getekend, maar het komt erop neer, dat het nooit gaat passen. Ik heb het geheel natuurlijk al flink ingekort, maar ook dan nog, red ik het niet.

Ik ga hierop eens verder borduren. Mocht het nou echt niet lukken zo, zal ik delen van het emplacement moeten laten vervallen. Of ik moet kiezen, om voor een ander emplacement te gaan.

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.
Ik ben benieuwd naar je baanplan :)
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.
Oke, de eerst opzet is klaar. Dit is station Tegelen vanaf 1932. (welliswaar flink ingekort.) Alleen is het helaas nog te lang, om op onze zolder te plakken. Het station past wel, maar de bogen (om een rondje te kunnen maken) passen er nietmeer aan.



Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.
ziet er goed uit
ben benieuwd
succes met de bouw
groet robert
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.
Beste Roy,

Goed plan om je hobby weer op te pakken ik ben heel benieuwd wat het zal gaan worden.
Als de eerste stappen zo lees en zie zal het ongetwijfeld goed gaan komen.

Veel succes met de verdere bouw van je baan.

Gr. Bert :)
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.
Roy,

zier er al mooi uit. Je zou aan de bovenkant een boogwissel kunnen inbouwen waarmee je nog meer ruimte kunt winnen.

Groetjes, John
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.
Ik ga vanavond verder met proberen, maar ik ben bang dat ik het ontwerp moet laten voor wat het is. We hebben helaas geen echte lange muur op zolder, waar je zoiets mooi langs kunt leggen.

Of ik moet op de schuurzolder gaan werken. ca 5,5 mtr lang en maar 80cm breed helaas. Wel koud, s,winters......

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.
Ik heb gisteren wat zitten te proberen, maar ik krijg het alleen passend, als ik het diagonaal over de hele zolder leg. Maar daar is mijn wederhelft niet zo blij mee. :(

Ik ben begonnen aan het ontwerp van iets anders. Opzet wordt een L-vormige baan. Wil er ook een verdekte ingang voor een schaduwstation in maken. In het schaduwstation komt 1 heel lang spoor voor een ertstrein. (heb nu 29 stuks roco 6-assige ertswagons, en die moeten erop passen.). Kan helaas het station niet zo lang maken (trein wordt ca 5-6mtr) om de hele trein op een opstelspoor te plaatsen. Dus het moet maar bij een doorgaande trein blijven.

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 7-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 7-10)
Zo,

ik ben dus maar afgestapt van mijn originele idee, en ben een fantasiebaan gaan bedenken. Ik heb 2 ontwerpen, waar ik mee bezig ben. 1 met het station aan de voorzijde, en 1 met het station aan de achterzijde. Van de eerste plaats ik alvast de tekening.



Roy

Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 7-10)
Roy,

Is er een reden waarom je de baan aan de rechterzijde zo ver van de rand laat eindigen?

Als je namellijk na de de wisselstraat rechts van het station nog een rail 2200 legt voor de boog (zoals je links ook hebt gedaan) ziet het er wat natuurgetrouwer uit. Dat kost je dan rechts iets van de vrije ruimte.

Groet,
Ronald
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 7-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 7-10)
Ronald,

ik moet binnen de lijnen van de getekende hoek daar blijven. De aannemer van ons huis was zo slim geweest, om midden in de zolder de cv ketel te hangen.....

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 7-10)
Roy,

ik neem aan dat het dubbelspoor wat onder de brug verdwijnt, via een schaduwstation met keerlus weer terug naar boven komt. Zou het dubbelspoor wat over de brug gaat niet via een keerlus terug laten lopen? De beide wissels en kruising rechtsboven kun je dan laten vervallen. Je krijgt dan mooi doorlopend en afwisselend verkeer met mooie hoogteverschillen.

Groetjes, John
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 7-10)
Citaat van: Big-Roy op dinsdag 07 oktober 2008, 20:53:51
Ronald,

ik moet binnen de lijnen van de getekende hoek daar blijven. De aannemer van ons huis was zo slim geweest, om midden in de zolder de cv ketel te hangen.....

Roy
Ik heb ook zo'n zolder met cv ketel. Mijn plan om op zolder een mooie lange baan te bouwen (waarvan ik het ontwerp al eens op dit forum heb gepresenteerd) wordt daarmee lastig te realiseren, vooral als je er rekening mee houdt dat de cv ketel af en toe eens onderhouden moet worden en dat een monteur dan ook wat ruimte rondom nodig heeft.
Ik ga daarom waarschijnlijk afzien van mijn plan om op zolder wat te bouwen. :(

Inmiddels ben ik een charmeoffensief begonnen om een andere kamer ter beschikking te krijgen.  8)

Groet,
Ronald
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 7-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 7-10)
Citeerik neem aan dat het dubbelspoor wat onder de brug verdwijnt, via een schaduwstation met keerlus weer terug naar boven komt. Zou het dubbelspoor wat over de brug gaat niet via een keerlus terug laten lopen? De beide wissels en kruising rechtsboven kun je dan laten vervallen. Je krijgt dan mooi doorlopend en afwisselend verkeer met mooie hoogteverschillen.

Dat klopt helemaal, maar aangezien ik een nederlandse baan wil bouwen, moet ik hoogteverschillen dus zoveel mogelijk vermeiden. Op de mannier die ik getekend heb, valt het het minst op. Ik moet immers geen zichtbare tunnelingang gaan bouwen, aangezien die in nederland amper te vinden zijn.

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 7-10)
Citaat van: Big-Roy op dinsdag 07 oktober 2008, 21:59:05
Ik moet immers geen zichtbare tunnelingang gaan bouwen, aangezien die in nederland amper te vinden zijn.
Ga eens kijken in Zevenaar waar de betuwelijn ter plaatse van het station ondergronds gaat.

Groet,
Ronald
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 7-10)
Ook kun je gebouwen gebruiken om de tunnelingang te camoufleren. De trein rijdt achter de gebouwen in om dan pas de tunnel in te rijden.
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 7-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 7-10)
Bij deze een ontwerp met het station aan de achterzijde. Op zich is dit wel appart, maar moeilijk bij te komen, als er bijvoorbeeld een trein ontspoort daar. Verder weet ik niet zo goed, hoe ik nou nog een mooie lengte baan kan creeeren, zonder het erg druk te maken. Een fly-over zou wel gaaf zijn, dat wel.



Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-10)
Niemand tips, ideeen of een mening?

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-10)
Ik zou inderdaad eens een plan maken met een fly-over station.
Niet geschoten is altijd mis! :wink:
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-10)
Roy,

Enige tip die ik kan geven: je wilt teveel op een veel te kleine ruimte. Ik ben ook zo begonnen en het werd een teleurstelling.

Je zult dus moeten kiezen uit minder spoor en wisselstraten of kortere boogstralen die uit het zicht liggen. Je wilt een tunnelingang vermijden maar er zijn andere truukjes door sporen achter coulissen te laten verdwijnen of achter geluids schermen.

Probeer een min of meer realistisch station te bedenken met daarvoor een paradespoor op een iets lager nivo. Dat alles met een max diepte van een centimeter of 80.

Probeer diagonaal te ontwerpen voor max. lengte.

Zoals je het nu hebt krijg je een bereikbaarheidsprobleem zoals je zelf ook al aangeeft.

Gr, Ben.
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 7-10)
Citaat van: Big-Roy op dinsdag 07 oktober 2008, 20:53:51
Ronald,

ik moet binnen de lijnen van de getekende hoek daar blijven. De aannemer van ons huis was zo slim geweest, om midden in de zolder de cv ketel te hangen.....

Roy
Een modelbaan kost aardig wat geld aan rails, modellen, scenery, verf enz. In verhoudig tot die kosten is het misschien dus best betaalbaar om een monteur te laten komen om de CV keter te verplaatsen....
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 7-10)
Hallo Roy.
Net even tijd genomen om jouw plannen voor het bouwen van een baan te bekijken.
De eerste ontwerpen zijn natuurlijk wat voorzetjes om tot een prachtig definitief ontwerp te gaan komen en dat dit nog helemaal niet meevalt is hier voor (bijna) iedereen helemaal duidelijk! :?

Voor de grootte en indeling van jouw baan heb ik (ook op dit forum) al enige plannen gezien, je zou ook eens wat banenboeken door kunnen kijken om te zien wat er mogelijk is.
Daarna kun je jouw eigen wensen inpassen en heb je al snel een idee wat er past.

Een echte sta-in-de-weg is natuurlijk de CV ketel maar daar heeft EgMaf al een (goede?) oplossing voor! :idea:

Citaat van: EgMaf op zaterdag 11 oktober 2008, 10:21:24
Een modelbaan kost aardig wat geld aan rails, modellen, scenery, verf enz. In verhoudig tot die kosten is het misschien dus best betaalbaar om een monteur te laten komen om de CV keter te verplaatsen....

Veel succes met het ontwerpen en daarna bouwen van jouw baan,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-10)
CV ketel verplaatsen is geen optie. Alle leidingen liggen in de vloer, en we hebben niet zomaar ergens een beter plekje binnen handbereik.

Maar is het plan wat ik tot nu toe heb niks dan? Ik vind het nieteens erg druk. Ik zie hier vaker ontwerpen voorbij komen, die veel voller zijn!(en die worden wel goedgekeurd door de jury)

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-10)
Ik vind het voorlaatste plan prima (al moet het nog wel verder uitgewerkt worden). Maar ook bij dat plan kom je "buiten de lijntjes".
Vandaar...
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-10)
Ik heb met Paint even een ideetje geschetst:

Rood = -1
Zwart = 0.

Je hebt nu een lang station en linksboven in het plan heb je nog ruimte om wat niveau 0 sporen te leggen naar keuze.

Ik weet alleen niet of je het met de boogstralen overal haalt, ik ben niet zo thuis in de H0 rail catalogussen :)


http://img367.imageshack.us/my.php?image=zoldergrootstationachtevp5.jpg
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-10)
Nameless,

bedankt voor je schets. Maar een paar dingen zijn onhaalbaar. De boog linksonder is te kort, om met een percentage van max 3%  naar niveau -1 te gaan. Daarnaast kun je de bogen op het einde van het station nooit halen zo.

Ik ga zometeen verder tekenen. Misschien krijg ik nog een ingeving.

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-10)
Citaat van: Big-Roy op zaterdag 11 oktober 2008, 20:13:30
Nameless,

bedankt voor je schets. Maar een paar dingen zijn onhaalbaar. De boog linksonder is te kort, om met een percentage van max 3%  naar niveau -1 te gaan. Daarnaast kun je de bogen op het einde van het station nooit halen zo.

Ik ga zometeen verder tekenen. Misschien krijg ik nog een ingeving.

Roy
Daarom, dat wist ik dus niet, ik weet echt niks van de H0-geometrie en boogstralen etc. :)
LGB is mijn ding 8)

Succes met het plannen, we zien de uitslag hier wel! 8)
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-10)
Bij deze een update. Ik heb een flyover aangebracht. Wel jammer dat je daar veel ruimte voor nodig hebt, om de hellingen niet te schuin te maken. Ik denk dat dit net moet kunnen zo.



Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 9-10)
Citaat van: Big-Roy op zondag 12 oktober 2008, 22:06:02
Bij deze een update. Ik heb een flyover aangebracht. Wel jammer dat je daar veel ruimte voor nodig hebt, om de hellingen niet te schuin te maken. Ik denk dat dit net moet kunnen zo.

Ziet er goed uit! Heb je bij de fly-over ook de onderste rails verdiept aangelegd? Want dat scheelt een stuk in de lengte...
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 12-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 12-10)
de bovenste en de onderste rail gaan beiden naar beneden.

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 12-10)
Citaat van: Big-Roy op maandag 13 oktober 2008, 06:11:30
de bovenste en de onderste rail gaan beiden naar beneden.

Als je dan de middelste rails tegelijk laat stijgen, heb je minder lengte nodig...
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 12-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 12-10)
Dat was ook al mijn idee, maar bedankt voor de tip.

Het enige wat ik nog wil toevoegen is een lijn voor een museumlijn. Ik heb immers diverse stoomlocs, die ik ook wil laten rijden. (heb er 5 in totaal. Het past eigenlijk niet in mijn nederlandse baan, maar ik vind stoomlocs de mooiste locs, dus ik wil er wel)

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 12-10)
Citaat van: Big-Roy op maandag 13 oktober 2008, 12:35:03
Het past eigenlijk niet in mijn nederlandse baan, maar ik vind stoomlocs de mooiste locs, dus ik wil er wel)

Gelukkgi zijn wij modelbouwers zelf de baas over wat wel & niet mag :P
Misschien is die "verloren hoek" rechts een geschikte plek voor een BW van het museum? Een eigen lijn is niet nodig: SSN rijdt ook op de reguliere hoofdbaan.
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 12-10)
En als je niet te grote stoomloc's hebt, kan je een krappe bocht gebruiken waardoor je op een kleine ruimte nog een leuke museumlijn kunt maken. (idd is de "verloren" hoek rechts daar ee nmooie plek voor.

Succes
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 12-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 12-10)
hhhmmm, wat jammer dan, dat ik een big-boy bezit......

Ik zal nog wel eens wat denken.

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Tot zover ben ik nu. Op zich vind ik hem niet slecht. Alleen zijn de opstelsporen voor de goederentreinen wat kort. Maar ja. Aangezien ik liever geen boogwissels gebruik, zal het niet anders kunnen.




Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Het station ziet er goed uit. Ik neem aan dat de bovenste sporen nog iets verder door gaan lopen. Vooral het wissel links boven in het station, volgens mij moet daar nog wat rails aan.

Maar heb je er rekening mee gehouden dat als je uit je schaduwstation komt je op je baan rond kan rijden maar achteruit weer terug je schaduwstation in moet.

Je kan natuurlijk een keerlus maken door vanaf het wissel links boven in het station naar het dubbelspoor er boven te gaan zodat er een keerlus ontstaat.

Succes,

Tim
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Tim,

ik wat niet van plan om een keerlus te gaan maken. Aangezien ik vaak bij station venlo ben wezen kijken vroeger, en daar altijd de loc werd afgekoppeld, en aan de andere zijde weer werd aangekoppeld, wordt dat ook mijn techniek, om om te keren. De sporen rechtboven worden idd nog aangevult. Deze gaan naar het depot van het stoommuseum en misschien nog een fabrieksaansluiting.

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Hi Roy,

Wat eerder in dit draadje meld je dat je een erts-trein hebt van ca. 5,5 mtr die je dan als doorgaande trein moet inzetten omdat je de opstel lengte niet hebt.
Je kunt dus ook niet omlopen om de trein weer richting schaduw station te laten gaan.
Het zal je natuurlijk altijd wel lukken om de loc aan de andere zijde te krijgen, maar wat ik lees is dat je zo min mogelijk concessie wil doen aan de werkelijkheid, zoals geen boog wissels om ruimte te sparen.
Om lange doorgaande treinen te laten rijden is een keerlus toch wel een optie.
Je hoeft alleen een verbinding te maken met het linker binnen spoor en via een kruising en wissel met het rechter spoor dat het schaduw station in gaat.
Misschien moet je ergens in de bocht ervoor toch een boog wissel plaatsen.

Denk er eens over na wat betreft de lange treinen.

Regards
Leslie
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Ik sluit mij aan bij Leslie. Met de mogelijkheid van een keerlus kan je blijven rijden. En ben je niet verplicht om je loc om te rijden. Dat kan je natuurlijk altijd doen, maar het is dan geen verplichting meer.

Succes,

Tim
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Beste Roy,

Je zegt dat je geen boogwissels wilt gebruiken maar die komen in het echie ook voor.
Ik kan het niet zo snel vinden maar Johan heeft nog niet zo lang geleden een topicje geplaatst
over dit onderwerp.

Gr. Bert :)
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
hhmmm, het klopt idd wat jullie zeggen. Omlopen bij dergelijke ertstreinen zou erg lastig zijn. Ik moet dan alle wagons laten staan, en met de loc de hele baan rondrijden.

Ik heb een lus toegevoegd. Erg onnatuurlijk, maar misschien kan het verstoppen met bomen ofzo. Ook heb ik het depot voor de stoomlocs aangebracht. Hier zal niet alles passen wat ik heb, maar ja, de vsm heeft ook meerdere opstelpunten langs de baan. (aan stations, waar mijn zolder nét te klein voor was)




Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Sow, da's een mooi en volwassen plan!

Die onnatuurlijke lus vind ik helemaal niet zo onnatuurlijk. Bijvoorbeeld als je dat spoortje (qua roest/ballast e.d.) een stuk onverzorgder uit laat zien dan de hoofdbaan, is het gewoon een oude aansluiting die in onbruik geraakt is. wel zou ik bij de aansluiting met de linkswissel zorgen dat je ook bij het andere spoor kunt (bv door de wissel te vervangen door een kruiswissel met een linkswissel in het spoor ernaast). Dan kun je echt van elke kant naar elke kant.

Alleen maak ik me wel zorgen om de vrije ruimte: Zowel uiterst links als uiterst rechts kom je erg dicht bij de muur uit. Ik hoop dat dat geen problemen gaat geven met lange locs of wagens. Ergens las ik dat je een BigBoy hebt, en die heeft flinke cylinders, en ook een redelijke overhang...

Alleen vind ik het wel jammer dat het hoekje rechts zo ongebruikt ligt. Kun je niet vanuit het achterste dubbelspoor een aansluiting daarheen maken, met bijvoorbeeld een halteplaats voor je museumlijn (waarvan het spoor vroeger nog veel verder door ging, maar da's allang weer afgebroken), of goederen/industrieaansluiting?

De aansluiting van het museum-BW kan volgens mij effectiever / optimaler: Vervang de linkswissel door een kruiswissel, die (met korte gebogen passtukjes) aansluit op de 2 bovenste stationssporen. De 2232 daar moet je dan vervangen door een rechtswissel, en de 2 linkswissels erna kunnen dan vervallen. Daqt maakt de nuttige lengte van die 2 bovenste stationssporen bijna 50% langer...

En ten slotte: nog voor het eerste stationsspoor, dus naast het station aan de andere kant van het smalle perron, zou je vanuit de linkerkant nog 1 of 2 kopsporen kunnen leggen voor stoptreinen die hier kopmaken, of als vertrekspoor van de museumlijn :)

Groet!
EgMaf
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Hey egmaf,

bedankt voor je lange reactie. Even een paar reacties van mij:
Citeerwel zou ik bij de aansluiting met de linkswissel zorgen dat je ook bij het andere spoor kunt (bv door de wissel te vervangen door een kruiswissel met een linkswissel in het spoor ernaast). Dan kun je echt van elke kant naar elke kant.

Als je dat doet, ga je dus met de treinen ook linksrijden? Aangezien ik zoveel mogelijk recht wil rijden (net als in het grootbedrijf), heb ik daar dus niks aan.

CiteerAlleen maak ik me wel zorgen om de vrije ruimte: Zowel uiterst links als uiterst rechts kom je erg dicht bij de muur uit. Ik hoop dat dat geen problemen gaat geven met lange locs of wagens. Ergens las ik dat je een BigBoy hebt, en die heeft flinke cylinders, en ook een redelijke overhang...

Daar hoef je je geen zorgen om te maken. Dit is nl de schuinte van het dak. Als ik de baan bijvoorbeeld 5cm lager hang, dan win ik weer wat cm. Daarnaast heb ik het al wat krapper gemeten. Welke baanhoogte houden jullie trouwens aan? Ik heb nu gemeten dat de hoofdbaan op 1mtr boven de grond zit.

CiteerAlleen vind ik het wel jammer dat het hoekje rechts zo ongebruikt ligt. Kun je niet vanuit het achterste dubbelspoor een aansluiting daarheen maken, met bijvoorbeeld een halteplaats voor je museumlijn (waarvan het spoor vroeger nog veel verder door ging, maar da's allang weer afgebroken), of goederen/industrieaansluiting?

Ik vind het helemaal geen probleem. Dat is nl een vreemd hoekje, achter de cv ketel. Het is moeilijk te zien, en al helemaal moeilijk om daar goed bij te komen met bouwen. Ik denk zowiezo al, dat ik in de baan 1 of 2 mangaten moet maken, om overal bij te kunnen.

CiteerDe aansluiting van het museum-BW kan volgens mij effectiever / optimaler: Vervang de linkswissel door een kruiswissel, die (met korte gebogen passtukjes) aansluit op de 2 bovenste stationssporen. De 2232 daar moet je dan vervangen door een rechtswissel, en de 2 linkswissels erna kunnen dan vervallen. Daqt maakt de nuttige lengte van die 2 bovenste stationssporen bijna 50% langer...

hhmmm, misschien geen slecht idee. Ik zal het eens proberen. Op die mannier is er wel geen scheiding meer tussen museum, en ns. Alles dit dan aan elkaar vast.

CiteerEn ten slotte: nog voor het eerste stationsspoor, dus naast het station aan de andere kant van het smalle perron, zou je vanuit de linkerkant nog 1 of 2 kopsporen kunnen leggen voor stoptreinen die hier kopmaken, of als vertrekspoor van de museumlijn Smile

Ook niet echt een slecht idee. Kan er misschien wel 1 leggen ja.

Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Ziet er goed uit. Kopspoortje lijkt mij ook een goed idee, maar is persoonlijk of je het wel of niet iets vindt.
Dat museumlijn en NS door elkaar lopen geeft toch niet? Als ik station Hoorn voor de geest haal. (In ieder geval jaren terug, toen ik er voor het laatst was.) daar loopt het toch ook redelijk door elkaar heen.

Succes,

Tim
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Ik heb er even aan gewerkt, en dit is het geworden. Jammer dat bij het opstellen van een lange goederentrein, je wel veel wissels blokkeerd. Maar ja, daar is weinig aan te doen.

Kopspoortje wil ik er niet in. Het begint al aardig vol te worden zo, en het spoor links van het 2e perron is al voor een stoptrein.




Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Citaat van: Big-Roy op maandag 20 oktober 2008, 08:01:57
Hey egmaf,

bedankt voor je lange reactie. Even een paar reacties van mij:
Citeerwel zou ik bij de aansluiting met de linkswissel zorgen dat je ook bij het andere spoor kunt (bv door de wissel te vervangen door een kruiswissel met een linkswissel in het spoor ernaast). Dan kun je echt van elke kant naar elke kant.

Als je dat doet, ga je dus met de treinen ook linksrijden? Aangezien ik zoveel mogelijk recht wil rijden (net als in het grootbedrijf), heb ik daar dus niks aan.
Ik bedoelde het zo aan te sluiten dat je (rechts-rijdend) vanuit de tunnel ook het verbindingsspoortje op kunt...

Citeer
CiteerAlleen maak ik me wel zorgen om de vrije ruimte: Zowel uiterst links als uiterst rechts kom je erg dicht bij de muur uit. Ik hoop dat dat geen problemen gaat geven met lange locs of wagens. Ergens las ik dat je een BigBoy hebt, en die heeft flinke cylinders, en ook een redelijke overhang...

Daar hoef je je geen zorgen om te maken. Dit is nl de schuinte van het dak. Als ik de baan bijvoorbeeld 5cm lager hang, dan win ik weer wat cm. Daarnaast heb ik het al wat krapper gemeten. Welke baanhoogte houden jullie trouwens aan? Ik heb nu gemeten dat de hoofdbaan op 1mtr boven de grond zit.
Ik hou meestal 90cm afstand tussen de vloer en onderkant baan aan (de bovenste laag sporen komt dus nog een stukje hoger)

Citeer
CiteerAlleen vind ik het wel jammer dat het hoekje rechts zo ongebruikt ligt. Kun je niet vanuit het achterste dubbelspoor een aansluiting daarheen maken, met bijvoorbeeld een halteplaats voor je museumlijn (waarvan het spoor vroeger nog veel verder door ging, maar da's allang weer afgebroken), of goederen/industrieaansluiting?

Ik vind het helemaal geen probleem. Dat is nl een vreemd hoekje, achter de cv ketel. Het is moeilijk te zien, en al helemaal moeilijk om daar goed bij te komen met bouwen. Ik denk zowiezo al, dat ik in de baan 1 of 2 mangaten moet maken, om overal bij te kunnen.
Het is inderdaad ook een mooie plek voor een mangat :)

Citeer
CiteerDe aansluiting van het museum-BW kan volgens mij effectiever / optimaler: Vervang de linkswissel door een kruiswissel, die (met korte gebogen passtukjes) aansluit op de 2 bovenste stationssporen. De 2232 daar moet je dan vervangen door een rechtswissel, en de 2 linkswissels erna kunnen dan vervallen. Daqt maakt de nuttige lengte van die 2 bovenste stationssporen bijna 50% langer...

hhmmm, misschien geen slecht idee. Ik zal het eens proberen. Op die mannier is er wel geen scheiding meer tussen museum, en ns. Alles dit dan aan elkaar vast.
Maar si dat niet ook veel natuurlijker? Museum-depots zijn van oorsprong ook een onderdeel van de regulieren bedrijfsvoering geweest...
Ik zag je uitwerking in het nieuwe plan, en dat is natuurlijk ook een manier. Alleen moet je op die manier helemaal terug richting het station om van loods naar verzorging (kolen) te kunnen, en dat lijkt me niet handig. Wat ik bedoelde was om die kruiswissel / wisselverbinding andersom te leggen, waarbij de kruiswissel dan net onder de 3-weg wissel komt.

Citeer
CiteerEn ten slotte: nog voor het eerste stationsspoor, dus naast het station aan de andere kant van het smalle perron, zou je vanuit de linkerkant nog 1 of 2 kopsporen kunnen leggen voor stoptreinen die hier kopmaken, of als vertrekspoor van de museumlijn Smile

Ook niet echt een slecht idee. Kan er misschien wel 1 leggen ja.

Roy
[/quoteIk lees dat je het kopspoortje afgekeurd hebt. Prima natuurlijk (jij bent de baas over jouw baan :)), maar ik er toch nog eens over nadenken. Zo'n spoortje oogt (in mijn ogen) een stuk natuurlijker bij een station van dit formaat, en zorgt ook voor veel extra "speel-plezier". Je hoeft het namelijk niet alleen voor een kopmakende stoptrein te gebruiken, maar je kunt er ook een postwagen, of iets ivm een speciaal evenement neerzetten.

Stel je voor een staatsman komt met de trein (koninginnedag?). Dan kan de staats-trein mooi daar binnenkomen, en blijven staan tijdens de officiele plechtigheden zonder het verdere treinenverloop te storen.

Groet,
EgMaf
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Zo, heb je tips even doorgevoerd. Het enige probleem is nu nog, hoe komt de vertrekkende stoptrein van het kopspoortje, op het rechtse spoor? Een wissel aan de linkerkant na de bochten, is zover van het station verwijderd.....



Roy
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
is het niet misschien handiger op een paar 3wegswissels in je baan te plaatsen.

gr. yacoub
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Eindelijk is het zover, ik ga beginnen met een nieuwe baan.(update 18-10)
ja, maar die zijn juist zo onrealistisch als het maar zijn kan.

Roy