Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Beginnersbaantje voor Arno en Jonathan

Gestart door efl045 zondag 21 augustus 2011, 17:31:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Beginnersbaantje voor Arno en Jonathan
Dag Jonathan,

Ik heb een tijdje geleden voor mijn kleinzoon van 6 een baantje gebouwd waar jij wel iets zou kunnen aan hebben.
't Is een vrije bewerking van een baan uit een Märklin banenboek van de jaren 60, dus misschien wel ouder dan je papa :-)
Het bestaat uit een beneden ovaal met keerlus en daarrond een bovenovaal ook met keerlus. En de 2 dan nog met elkaar verbonden.
Op die manier kan 1 trein beneden rijden en rangeren en een 2de (en 3de, die komt er toch...) trein bovenaan rijden.
En via de keerlussen kun je de treinen van boven naar beneden sturen en omgekeerd via 1 spoor.  
De bovenste keerlus loopt over een brug.
Het geheel lijkt wel een beetje op een 'vijvertje' :-)
Het plan is gemaakt met M-rails, dat zijn rails 'uit de tijd dat de beesten nog spraken' :-) maar je kunt dat vast en zeker nabouwen met je C-rails.
Ik wil je daar ook bij helpen door het ontwerp aan te passen voor C-rails.

Groeten,

Franky
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
Dag Jonathan,

En dat zou er ongeveer zo kunnen uit zien.

Groeten,

Franky
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
Dag liefhebbers,

Hierbij nog wat 'prentjes'

Groeten,

Franky
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
Ziet er erg gaaf uit!!!:D:D
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
Dag Marty,

En omdat ik in een goed bui ben krijg je nog wat close-ups :-)


Groeten,

Franky
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
Dag Marty,

Nu ga ik een beetje buiten de lijntjes kleuren, dit hoort eigenlijk meer in de rubriek 'Bouwen', maar omdat al de rest hier nu al staat toch enkele foto's van de bouw.
't Is heel simpel: de onderkant is volledig vlak en de bovenplaat ligt ook volledig vlak, dus alle 'steuntjes' zijn even lang, je moet enkel voor de ene helling een rij steuntjes hebben van verschillende hoogtes.
Als je goed kijkt is allles wat bovenaan weggezaagd is onderaan gebruikt als basisplaat enkele centimeter boven de tafel. Dat is gedaan omdat de tafel niet mocht doorboord worden (moet later misschien nog voor iets anders dienen) en om alle elektrische aansluitingen toch van onder af te kunnen toevoeren (een soort 'kruipkelder', maar dan voor Preiserianen :-))
En zeg nu nog eens dat je niet snel geholpen wordt :-) Je moest al bezig zijn met bouwen!


Groeten,

Franky
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
het is hem niet helemaal maar hij is wel in C-rail
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
Dag Hermanus,

Duidelijk geïnspireerd op dezelfde baan uit het toch wel populaire Märklin banenboekje uit de sixties :-)
Dit bevestigt dat het een leuke beginnersbaan is.
En alhoewel op 2 niveau's, heel eenvoudig te bouwen.

Groeten,

Franky
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
Dag Franky,

Zo dat is gaaf!!! Die baan willen we! Mijn vader is inderdaad niet zo oud. Hij van 1970, zeg maar net van Tijdvak IV in Märklintaal.

We hebben nu een enkele ovaal gelegd van met een passeerspoor en een rangeerspoor dat uitkomt bij een remise voor twee locs. Ik heb ook twee locomotieven, een van de Mondolino-circustrein en de DB81 stoomtrein met Delta-besturing. Ik bestuur ze met mijn infrarode afstandbediening die bij de Mondolino zat.

Omdat ik nog maar net iets langer ben dan 1 meter en mijn armen ook niet zo heel lang zijn, hebben we de baan nu gemaakt op een stuk of acht aan elkaar geschoven vierkante Ikea-salontafeltjes. Die zijn ongeveer 50 centimeter hoog en hebben een breedte een lengte van pakweg 55 centimeter. Als ik voorover buig kan ik tot ongeveer de helft van de baan komen.

De baan staat bij ons op zolder en hoeft daar in principe nooit opgeruimd te worden. Ik zal binnenkort wat foto's van de ruimte posten maar dan moet mijn vader eerst maar eens uitzoeken hoe dat moet.

Volgens mijn vader is het handig als ik alle wissels met de hand kan bedienen. Dat betekent dat die vooral aan de voorkant van de baan moeten zitten. Omdat het echt mijn treinbaan is, vindt mijn vader dat ik er ook zonder zijn toezicht mee moet kunnen spelen. Dat betekent dat het risico op ontsporingen (ik noem ze versporingen) aan de achterkant van de baan zo klein mogelijk moet zijn en dat het traject voor mij begrijpelijk en tegelijk uitdagend genoeg moet zijn.

Omdat ik twee digitale locomotieven heb, leek het mijn vader verstandig om een baan te gaan ontwikkelen waar die twee onafhankelijk van elkaar kunnen rijden (zonder kruisingen). Ik kan dan ook eens met mijn zusje of een vriendje mee laten spelen, zonder dat er ongelukken gebeuren.

Jouw baan heeft dat allemaal wel zo'n beetje! Het moet ook een baan worden die nog overzichtelijk is en waar nog wat te wensen valt voor de toekomst. Ik ben per slot van rekening pas vijf jaar en moet nog heel lang dromen van hele mooie treinbanen.

Heel fijn dat je meedenkt en wat ontzettend leuk die schema's en 3d-plaatjes. Pappa gaat ze morgen afdrukken.

Dag! Jonathan
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
Azzl,

Heeft je vader je geholpen met typen! 8o
Ps. Leuk baanplan :)

Mvg,
Elden
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
Dag Jonathan,

Ik ben blij dat jij blij bent :-)
Vraag aan je papa dat hij eens aanduidt wat hij wil behouden en wat hij wil weglaten, ik zal het plan dan eens omzetten naar C-rails, want die 'industriebochten 5120' die bestonden onder de M-rails zijn er jammer genoeg niet meer in de C-rails. Een heleboel mensen vinden dat maar niks die industrie sporen (en dan moeten ze die maar niet gebruiken hé), maar ze maakten wel dat je op kleine beginnersbanen waar kleine locs en korte wagons op rijden heel leuke dingen kon doen. Maar met C-rails komen we er ook wel uit!.

Groeten,

Franky
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
Hallo Franky.

Zo hé!! Gaaf project! Ik wordt snel geholpen hier!!:D

Groets;

Marty
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
En hoe laat je de rails dan stijgen om aan te sluiten aan de rest?? Of gebeurt dat niet?
Daar loop ik nog een beetje vast mee.

Groets;

Marty

PS: Er komt ook een baanplan nog van mij op de site, dus ik kies tussen die van u en van mij.
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
Dag Marty,

Al eens helemaal in het begin van dit topic gekeken? Dat zie je daar toch klaar en duidelijk, er is zelf een appart aanzicht van de stijgend/dalend spoor.

Groeten,

Franky
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
Hallo Franky.

Dat snap ik wel. Maar hoe laat je spoor stijgen met een makkelijke overgang omhoog. Naar een helling.
Ik hoop dat het gesnapt wordt.

Groets;

Marty
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
Dag Marty,

Nu begrijp ik wat je bedoelt, de overgang van vlak naar de helling.
Met hout is dat makkelijk, zeker met multiplex, dat buigt vanzelf in een mooie overgang. Je moet er best voor zorgen dat het hout onder je rails dan ook mooi doorloopt op de plaats van de overgang, zodat er geen 'knikken' ontstaan. Met je rails is dat iets moeilijker, je kunt in dat overgangsgebied wat kortere stukjes aan elkaar steken, dus een ketting van kleine knikjes maken, maar dat is duur....Beter is de bedding onderaan hier en daar inzagen zodat je de rail in de overgang een beetje (!) kunt buigen in de gewenste richting. En als je met kort materiaal rijdt mag dat allemaal wat 'ruwer' dan met lange locs of lange wagons. Met C of M rails is dat ook allemaal een beetje moeilijker dan met beddingloze rails zoals K rails die zelf gemakkelijker te buigen zijn, maar al bij al zul je wel ondervinden dat het wel mee valt hoor. Als er wissels liggen in de 'overgang' moet je wel heel goed opletten dat je daar niet te 'wild' doet, dat levert gegarandeerd ontsporingen op!
Die overgangen maken natuurlijk dat je helling wat langer wordt (met wisels zelfs veel langer), en dat kan bij relatief kleine banen wel eens voor problemen zorgen, zeker als je naar boven en weer naar beneden moet.
Daarom is het op een kleinere baan veel beter om met 1 helling te werken die zowel gebruikt wordt voor stijgen als dalen, zoals in het ontwerp hieronder, door met keerlussen te werken, of door te eindigen in een kopstation.
Met een aparte 'oprit' en 'afrit' loopt je gauw vast als je niet al te veel plaats hebt, of de boel ziet er wat 'geforceerd' uit, maar dat heb je wellicht al ondervonden  als je al wat plannetjes hebt gemaakt.

Groeten en succes bij het plannen!

Franky
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
Hallo Franky.

Het is jouw baan geworden zie mijn topic en lees mijn laatste bericht maar eens!

Groets;

Marty
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
Dag Marty,

Ik denk niet dat je daar spijt zult van krijgen, over dat baantje is destijds heel goed nagedacht, ook hoe de 'aankleding' er kan uit zien, maar probeer er toch zeker ook iets van jezelf in te stoppen! Want 'wat we zelf doen, doen we beter :-)'!

Groeten en succes bij de bouw!

Franky
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
Dag Franky.

Natuurlijk! ;) Ik gebruik alleen het baanplan en de rest van de baan kleed ik aan op mijn eigen steil.
Ik ga met NS materiaaal rijden. :D Alleen, had ik nog 1 vraagje.
Hoeveel treinen kunnen er rijden op de baan, gaat dat met 1 trafo of meerdere trafo's.

Groets;

Marty
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
Succes met de (verdere) bouw mannen. Ik herken veel van dit plan. De grove lijnen zijn gelijk aan dat wat ik aan het bouwen ben. Met wat aanpassingen zeer veel rijmogelijkheden. Check mijn draadje maar eens om de afwijkende extra banen en de functie daarvan te doorgronden. Heb het ook wel op papier in c-rails maar ooit begonnen met bouwen in m-rails en daar hou ik het dan ook bij.
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
Dag Marty,

Dat hangt er maar van af of je digitaal of analoog rijdt...

Analoog zou ik minimaal 2 trafo's gebruiken, eentje voor boven en eentje voor beneden. En voor 'de luxe' misschien een derde voor de rangeerspoortjes. Zo krijg je een beetje meer controle over de rijdende treinen.

Op de de plaatsen waar de 'rode' rails getekend zijn zou je dan met een schakelaartje de spanning kunnen in en uit schakelen, dat zijn allemaal plaatsen waar je de loc moet kunnen stoppen om een 'vlot' treinverkeer mogelijk te maken. Aan het 2de dek van de schakelaar als je een dubbelpolige neemt kun je dan een rood en groen ledje aansluiten, dan heb je ineens seinen.
Zo was het de bedoeling, de baan werd immers gebouwd met (heel) oud materiaal.

Rij je digitaal, dan wordt dat bepaald door het aantal loks waarmee je rijdt. Pas bij heel veel loks zul de behoefte hebben aan meerdere trafo's en boosters, met 1 trafo en een digitale centrale kom je al een heel eind hoor.
Kijk maar eens wat er in een dubbele digitale startset zit.
En digitaal laat je een trein stoppen waar je maar wilt, daarvoor heb je geen 'stroomloze' rails voor nodig.

En als laatste nog: echt Nederlands is deze baan natuurlijk niet...Maar dat zou je niet mogen tegenhouden om ze te bouwen.
Ik zou het niet heuvelachtig maken, maar met 'betonconstructies' de hoogteverschillen maken en alles wat stedelijker aankleden. Zo een beetje pré-metro achtig. Je NS materiaal zal dat 'vragen'.

Groeten,

Franky
Re:Beginnersbaantje voor Jonathan
Citaat van: linuxer op donderdag 25 augustus 2011, 11:27:58
Ik herken veel van dit plan
Dag Linuxer,

Zo zijn er precies wel meer :-)
Dit is een baantje dat eigenlijk iedereen eens zou moeten gebouwd hebben vind ik.
't Princiepe heeft heel veel potentieel en biedt het maximale dat je kunt behalen op een kleine oppervlakte.
En als kennismaking met 3D bouwen is het de perfecte leerschool.
Leuk om te zien dat er nog anderen steeds mee bezig zijn, ook al is het concept voor het eerst getoond (voor zover ik weet) in de jaren 50 van de vorige eeuw. 't Is teken dat het goed is :-)

Groeten,

Franky
Re:Beginnersbaantje voor Arno en Jonathan
Dag Franky,

Je plaatjes en foto's hebben me weer aan het denken gezet. De baan die je hebt getekend vind echt een heel goed uitgangspunt. Ik ben alleen nog niet aan de baan toe. Ik ben nog meer aan het nadenken over de plek waar de baan moet komen en hoe ik de tafel moet maken.

Ik zag op de foto's dat jij de baan op een tafel op wielen maakt. Dat is natuurlijk een vrij briljante oplossing om ook aan de achterkant te kunnen komen.

Ik heb een vrij ruime zolder met schuine wanden tot mijn beschikking die ook voor andere zaken wordt gebruikt. Zo hangen wij de was daar altijd op en dat willen we zo houden. Ook staat er een logeerbed (2 keer eenpersoons) dat ongeveer een keer per jaar wordt gebruikt, maar wel gebruikt moet kunnen worden. (Je weet niet of je het in de toekomst vaker nodig hebt.)

De zolder kom je binnen via een trap ongeveer in het midden van de ruimte met houten opbouw.

Zie bijgaande foto's. Het huidige treinbaantje staat aan de 'smalle' kant Veel breder dat dit moet niet worden.

Ik bedacht me dat ik de baan natuurlijk ook takelbaar zou kunnen maken. Een paar katrollen aan het plafond en de baan is op te hijsen voor dat moment dat Oma blijft slapen.

Wat zou jij adviseren, nu ik nog alle kanten op kan: de brede, of toch de smalle kant van de zolder en takelbaar of niet?

Ik hoor graag van je.

Azzl
Re:Beginnersbaantje voor Arno en Jonathan
Dag Azzl,

Een baan takelbaar maken is wel een hele klus hoor...en ik zie zo niet direct waar die baan dan wel zou moeten staan/hangen.
Maar is een verrijdbare baan tegen de muur tegenover het trapgat geen mogelijkheid? Ik bedoel de muur waar je naar kijkt als je de trap af gaat.
En dan wel op een hoogte dat de baan over het trapgat kan gereden worden om aan de kant van de muur te kunnen werken? Of die misschien wel over het trapgat kan blijven staan om er mee te spelen? (met een vangnetje er onder voor 'ontsnapte treinen'...).
Dan blijft de trap nog gemakkelijk toegankelijk, enkel baantje even over en weer rollen richting muur.
Of wordt de hoogte dan een probleem voor Jonathan?

Groeten,

Franky
Re:Beginnersbaantje voor Arno en Jonathan
wat zijn de afmetingen van de eerste baan? alvast bedankt

gr
Re:Beginnersbaantje voor Arno en Jonathan
Citaat van: mathijs-spoor3 op maandag 05 september 2011, 18:58:28
wat zijn de afmetingen van de eerste baan? alvast bedankt
Dag Mathijs,

Beetje vreemde vraag hoor, maar dat staat er toch gewoon op?

Groeten,

Franky
Re:Beginnersbaantje voor Arno en Jonathan
 :oops: :oops: :oops: idd ja! wat stom dat ik dat niet gezien heb! in ieder geval bedankt voor de moeite :)

gr
Re:Beginnersbaantje voor Arno en Jonathan
Dag Franky,

Op de plek die je noemt is geen baan mogelijk. Daar zit een deur naar een andere kamer, of eigenlijk is het meer een hok.

Blijven dus eigenlijk alleen de zijkanten van de trap over. Ik heb ven snel-snel gemeten, maar de smalle kant is ongeveer 2,75 m bij 1,10 zolang de baan 60 centimeter van de grond blijft. Als hij op tafelhoogte komt, dan blijft er nog zo'n 70 centimeter over, om nog een loopruimte van 50 centimeter te houden. Dat alles natuurlijk vanwege het schuine dak.

De andere kant is max 3,40 bij 1,50 op tafelhoogte. Daar staat wel een logeerbed met 2e bed eronder dat sporadische gebruikt wordt. Ik moet die twee bedden ook nog kunnen opzetten.

Het is een heel gedoe voordat de eerste 'schep  de grond ingaat' voor een nieuwe baan, maar ik wil het liever in een keer goed doen. Trouwens, ik heb het gecontroleerd: 2 digitale locomotieven zijn inderdaad aan te sturen met twee infrarood afstandbedieningen. Twe 'machinisten' kunnen dus onafhankelijk rijden.

Ik ben benieuwd naar gedachten, tot zover. Azzl
Re:Beginnersbaantje voor Arno en Jonathan
Hallo Azzl,

Wat ik gedaan heb is de baan om het logeerbed heen gebouwd. Ik heb het bed 30 centimeter van de muur af gezet en daar de baan op gebouwd. Ons bed heeft een hoge ombouw, maar je kan natuurlijk ook zelf iets bouwen. Het enige nadeel, bij mij, is dat ik steeds op het bed moet zitten om aan de baan te werken. Want ik kan het bed er niet helemaal uit trekken. Het voordel hiervan is dat je twee ruime vlakken hebt om een baan te bouwen die je verbindt met een smal gedeelte waarop ik een spoordijk ga bouwen met dubbelspooor en een hoger gelegen spoor op een nog iets hogere dijk.

Misschien heb je iets aan deze gedachtegang?

Succes,

Tim